Konsol ska det stå. Rättstavnings program...
Bittstream är hur ljudet ska hanteras och hur det kommer typ.
Bittstream format är Dolby och DTS till exempel.
Motsatta är PCM och LPCM.
Kort sagt och enkelt sagt. Det bestämmer vilken enhet som ska avkårda ljudet. I stort sett allt ljud nu för tiden
(undantag fins) kommer kådade och komprimerade (finns Lossless och loosely) i formaten Dolby eller DTS.
PCM och LPCM är inte "komprimerat" .
Säg att du kollar på en film eller spelar spel, ljudet är i Dolby/DTS för att få plats på skivan, har du då Dolby/DTS så kommer enheten skicka vidare ljudet i det formatet som är valt till nästa enhet i ledet.
Pasthrue är lite samma men mer som det låter "skicka vidare" "rakt igenom" = så sålänge ljudet kommer som Bittstream oavsett format så åker det bara vidare igenom till nästa enhet.
Om man har LPCM eller PCM så avkordar den enheten ljudet och skickar det som ljud istället. Då behöver bara förstärkaren förstärka ljudet.
Skälv föredrar jag Bittstream formatet för jag anser att min receiver (Marantz sr6013) är bäst på att avkorda ljudet och Bittstream är också ända sättet att få Dolby Atmos och DTS-X på. Varför annars betala dyra pengar för en bra bra reciver som stödjer alla format, när det ända man ändå ger den är inget format. Utan bara ljud?
Och jag tänkte att mitt playstation och TV inte har lika bra grejer för avkårning 🙂
Men du kan tästa skälv, skapa dig en egen uppfattning och se vad du föredrar och låter bäst för dig. Båda har sina för och nackdelar och det beror på vilken uppsättning av prylar man har och så vidare. 🙂 inget är rätt eller fel direkt.
Du kan lätt kolla med INFO knappen på kontrollen till din reciver eller i appen till den, vilket format den får in om det intresserar dig 😉🙂