Radeon RX 9000-serien kan bli oväntat billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det är det här beteendet som är problemet...

Hur ska AMD kunna existera och skapa konkurrenskraftiga grafikkort om om konsumenterna köper Nvidias kort även om AMDs är bättre/billigare? Bara för att du hade dåliga erfarenheter av AMDs drivrutiner för x antal år sedan så har det inte särskilt mycket med dagens situation att göra. Att välja bort en tillverkare på grund av tidigare dåliga erfarenhet kan fungera om det finns många olika tillverkare som tex chassin, cpu kylare etc. Men i en duo/oligopol situation som vi har på grafikkortsmarknaden måste konsumenterna vara otrogna och inte bara hålla sig till en tillverkare, dåliga tidigare erfarenheter eller ej.

Problemet är ju att AMD inte är bättre. De är bättre när det kommer till pris/prestanda på några få parametrar (rastering), medans de är markant sämre på andra (framförallt RT). Titta på Intel, ett sämre kort kan bli populärt och väl mottaget om det är tillräckligt mycket billigare (och därmed tillräckligt prisvärt). Men som någon skrev tidigare, om ett kort kostar 9500kr eller 10500kr spelar ingen stor roll för de flesta, då väljer man hellre det säkra kortet, som dessutom antagligen är lite mer framtidssäkert.

Angående "nyheten". Finns det något som tyder på att den här "läckan" har något som alls på fötterna? Tyvärr är det bara att vänta och se som gäller, och jag misstänker att vi kommer bli besvikna.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

DLSS och FG är som bäst när det inte är grunden för att få spelbar fps, tyvärr verkar devs skita i det. Nu senast kom ju Monster Hunter med sina recommended settings: RTX 3060 för ”1080p” (med DLSS performance och FG).

Även om det är tragiskt så är trenden tydlig, spel kommer snart kräva uppskalning och FG. Då är det viktigt att dessa funktionerna fungerar så bra som möjligt.

Man kan ju låta bli att spela Monster Hunter då? Samma sak där, de gör det för att de "kan". Dvs folk spenderar pengar på det ändå.

Själv hade jag gärna lagt 2000 spänn på ett ordentligt prestandalyft, men jag har ett 1070 idag så.. det blir med andra ord varken AMD eller Nvidia.

Och är det inte större skillnad än åtminstone 50% förstår jag inte varför man skulle uppgradera, lägga flera tusen spänn för att i praktiken få samma upplevelse?

Om det skiljer 15% så är det 30 mot 34 fps, I praktiken samma. Ja, du får justera inställningarna och får 100 mot 115 fps, vilket också är samma.

Överlag tycker jag konsumenten får ta och skärpa sig och ställa högre krav, ska de ha betalt får de ta och leverera. Och inte bara profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Problemet for AMD ar ju att om de bara ar lite billigare och har ungefar samma prestanda som ett nvidia-kort sa koper ju alla nvidia anda.

De skulle forsoka fa till en konkurrent till 5080 men salja det 20-30% mindre an 5080 -- da skulle de ha en konkurrent.

Som Gordon Mah Ung, RIP, från PCWorld och The Full Nerd Podcast , typ, sa. Vi på internet kommer snacka skit och gnälla men sen köpa Nvidia ändå.

Permalänk
Medlem

Var helt inne på att köpa 5070Ti men det verkar som endast ett begränsat antal kort släpps till MSRP…vad nu priset blir i Sverige..?
Alla kort slutsålda på sekunder-minuter och de blir sedan 20-25% dyrare.
Fel tid att vara på jakt efter ett bättre grafikkort fast kommer rätt tid någonsin tillbaka..?
Sitter på ett AMD RX6600 nu och skulle väl vilja ta några kliv uppåt i prestanda.
Hårdvarumässigt är väl AMD o Nvidia hyfsat lika men mjukvarumässigt ligger Nv en bra bit före AMD. Pratar INTE drivrutiner.
Men vi får väl se vad som händer närmsta veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Problemet är ju att AMD inte är bättre. De är bättre när det kommer till pris/prestanda på några få parametrar (rastering), medans de är markant sämre på andra (framförallt RT). Titta på Intel, ett sämre kort kan bli populärt och väl mottaget om det är tillräckligt mycket billigare (och därmed tillräckligt prisvärt). Men som någon skrev tidigare, om ett kort kostar 9500kr eller 10500kr spelar ingen stor roll för de flesta, då väljer man hellre det säkra kortet, som dessutom antagligen är lite mer framtidssäkert.

Angående "nyheten". Finns det något som tyder på att den här "läckan" har något som alls på fötterna? Tyvärr är det bara att vänta och se som gäller, och jag misstänker att vi kommer bli besvikna.

Folk kommer köpa Nvidia oavsätt mesta dels för det sitter i färdigbyggda dator t.ex så 7800XT ca 40% snabbare en 4060Ti 16GB för samma pris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Jag vill ha ett datum, och prestandatest så snart som möjligt.
Var nära att beställa en ny dator i helgen, tänkte mig ett 7800 xt.
Men nu måste man ju vänta å se då 9070 kanske har bättre prestanda till samma pris? Kommer de äldre korten sjunka i pris?

Jag har lovat dottern min gamla dator så hon kan börja spela med sina vänner.. frugan jagar på mig att jag ska köpa ny dator(som att vinna på lotto!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Problemet är ju att AMD är sämre på allt förutom rastrering och att (oftast) erbjuda mer VRAM. Det är klart folk vill ha Nvidia när det ser ut så. Uppskalning, FG och övriga features kommer bara bli mer och mer viktiga med tiden när pris/prestanda ökningar saktar in.

Allt hänger på hur långt AMD har kommit med FSR4. Utan att den konkurrerar med DLSS4 är RDNA4 lika ointressant som RDNA3 när det gäller att plocka marknadsandelar.

Tror det finns ganska många likt undertecknad som inte bryr sig ett skvatt om uppskalning och AI-genererade frames. Teknikerna introducerar latency samt resulterar i sämre bildkvalité.
Jag kommer att rösta helt uteslutande på det kort som get mig flest icke genererade frames vägt mot priset.

Permalänk
Medlem

nVidia är så "rika" och kommer komma med egen processor.

Ja AMD måste se till att ta marknadsandelar för annars blir det tufft, ett nVidia med obegränsat med pengar som kommer jaga dem även på processorsidan är ingen lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Tror det finns ganska många likt undertecknad som inte bryr sig ett skvatt om uppskalning och AI-genererade frames. Teknikerna introducerar latency samt resulterar i sämre bildkvalité.
Jag kommer att rösta helt uteslutande på det kort som get mig flest icke genererade frames vägt mot priset.

Uppskalning introducerar dock inte mer latency och med nya transformer modellen är det knappt några artefakter heller. FG är helt klart en mer nischad feature, mycket pga latency problematiken.

Visst finns det en marknad för de som bara bryr sig om rastrering prestanda/kr. Problemet för AMD är att den skaran verkar minska med tiden och deras satsning på FSR4 verkar ju ha fått även dem att inse att det inte räcker längre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

nice, så bara 29.999Kr för AMD korten då xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

nVidia är så "rika" och kommer komma med egen processor.

Ja AMD måste se till att ta marknadsandelar för annars blir det tufft, ett nVidia med obegränsat med pengar som kommer jaga dem även på processorsidan är ingen lek

Ska nVidia börja sälja CPU för 30k nu?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

He väldigt svårt för resonemanget att" jag hade problem med drivrutiner en gång för länge sen så det måste vara likadant nu" resonemanget. Nvidia har väl också har problem med sina drivrutiner genom åren?

Mitt första amd var ett 4890 och har kört amd sen dess. Mitt nuvarande är dock ett rx 580 så var ett tag sen jag uppgraderade sist 🙈

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Blir nog att uppgradera nån burk med ett 9070xt om de presterar vettigt till ett bra pris!

men man måste va realistisk också, de kan inte bara ge bort korten!

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk

Oväntat billig betyder bara att det är slutsålt just när du ska köpa!
Så vad är poängen?

Massor av temp.data på Techpowerup.
Ser ut som om Radeon ofta är varmare än Geforce.
Ska man köpa det största typ längd 32-33 cm?
Borde vara lättast att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Som Gordon Mah Ung, RIP, från PCWorld och The Full Nerd Podcast , typ, sa. Vi på internet kommer snacka skit och gnälla men sen köpa Nvidia ändå.

Precis.

Och därmed så får de de priser de förtjänar...

För varför skall nvidia sänka priset? Folk köper ju ändå, möjligen då att de väntar en generation extra (ingen fara för nvidia då de drar in de stora pengarna på datacenterkort), men i slutändan så köper en förkrossande majoritet nvidia-kort.

nvidia vill tjäna pengar, jensen vill bli rikare, han vill att företaget skall bli större, han skiter fullständigt i att ge spelare lägre priser, hur mycket de än ber till tomten eller gud.

Lägre priser innebär även en risk att företag skulle få för sig att köpa spel-dgpu:er istället för beräknings-dgpu:er, och då kanske nvidia tvingas sänka priser på de senare, och det kanske får andra företag att beräknings-dgpu:er istället för deras datacenter.-ai-kort.
Det kan helt enkelt vara för sent att få nvidia att sänka priset på sina spel-grafikkort även om amd har mycket lägre priser.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Oväntat billig betyder bara att det är slutsålt just när du ska köpa!
Så vad är poängen?

Massor av temp.data på Techpowerup.
Ser ut som om Radeon ofta är varmare än Geforce.
Ska man köpa det största typ längd 32-33 cm?
Borde vara lättast att kyla.

https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/36.h...

Ser varmt ut på hot spot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ska nVidia börja sälja CPU för 30k nu?

När nvidia lanserar arm-cpu:er så är det inte särskilt svårt att tänka sig att de kommer att förhindra konkurrenter att använda sig av deras gpu:er. De vill, med all säkerhet, dominera den marknaden. Så varför inte en stor hopklistrad massa som apple? cpu, gpu, mb, minne i ett, och när man byter får man byta allt.

Permalänk
Medlem

Hur varmt hot spot:en blir för nvidias senaste generation får du inte veta då de tog bort sensorn.

(Det var uppenbart för att den var så kall så att den inte längre behövdes. /s )

Permalänk
Inaktiv

Människorna här på forumet är så roliga..
Det ska ALLTID finnas varenda j*vla debatt och en massa gnäll på varenda sak, men i slutändan som kommer varenda kotte som "gnäller" ÄNDÅ att köpa produkten. Det vet vi ALLA mycket väl om så jag fattar inte varför NI tjötar fram och tillbaks.
De flesta av er härinne kommer att köpa 9070 XT oavsett, eftersom den är mycket billigare än Nvidias nuvarande generation..

Vissa måste bara vara realistiskt, grafikkorten kan inte vara hur billiga som helst för det är inte lönsamt för AMD heller även om dem vill tänka på oss gamer/konsumenter, MEN dem kommer i alla fall vara billigare än Nvidias vilket är ett plus redan!

Permalänk
Medlem

OM detta stämmer och prestandan är som förväntat lovar jag redan nu att köpa ett 9070xt Annars blir det begagnat, kommer inte ge några pengar till det företag Nvidia är just nu.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Människorna här på forumet är så roliga..
Det ska ALLTID finnas varenda j*vla debatt och en massa gnäll på varenda sak, men i slutändan som kommer varenda kotte som "gnäller" ÄNDÅ att köpa produkten. Det vet vi ALLA mycket väl om så jag fattar inte varför NI tjötar fram och tillbaks.
De flesta av er härinne kommer att köpa 9070 XT oavsett, eftersom den är mycket billigare än Nvidias nuvarande generation..

Vissa måste bara vara realistiskt, grafikkorten kan inte vara hur billiga som helst för det är inte lönsamt för AMD heller även om dem vill tänka på oss gamer/konsumenter, MEN dem kommer i alla fall vara billigare än Nvidias vilket är ett plus redan!

Men det är ju det som hela diskussionen handlar om, och som egentligen gör den ganska meningslös eftersom vi helt enkelt inte vet.
Om 9070 XT blir bra och "mycket billigare" så kommer det säljas mängder. Men om den blir $50 (Kanske 700kr här) billigare så ses det nog av de flesta inte som "mycket billigare".

Permalänk
Medlem

Vi får se hur energieffekt denna lösning blir, får hoppas att AMD skärper till sig. 200W är mitt max.
5070 verkar ju dra iväg lite mot 4070 dessutom.

(brukar) Kommer AMD med liknade fläktlösning som Nvidias FE? Vill gärna ha evakuerande fläkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaqob:

Men det är ju det som hela diskussionen handlar om, och som egentligen gör den ganska meningslös eftersom vi helt enkelt inte vet.
Om 9070 XT blir bra och "mycket billigare" så kommer det säljas mängder. Men om den blir $50 (Kanske 700kr här) billigare så ses det nog av de flesta inte som "mycket billigare".

Bra, det kommer den definitivt att vara (jag vill tror/hoppas på det också) och å andra sidan är ordet "bra" väldigt subjektivt.
Mycket billigare, det vill vi inte heller för då kan varken DU och de flesta kommer att kunna få tag i en. Faktum är redan bevisat, de flesta Nvidia korten blev sålda innan lanseringen, priset där spelade ingen helst roll för bots/skalpers.

Oavsett orsak/gnäll kommer folk ändå att köpa 9070 XT så länge dem kommer att vara billigare än Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

OM detta stämmer och prestandan är som förväntat lovar jag redan nu att köpa ett 9070xt Annars blir det begagnat, kommer inte ge några pengar till det företag Nvidia är just nu.

Ja, känns väldigt lovande.

8 500 - 9 000 kr hade varit väldigt välkommet i jämförelse med gröna lagets priser just nu.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Ja, känns väldigt lovande.

8 500 - 9 000 kr hade varit väldigt välkommet i jämförelse med gröna lagets priser just nu.

Väldigt realistiskt här, instämmer med dig helt!

Med tanke på "rykten" säger att 9070 XT prestandan ska ligga precis under 7900 XTX är priset ovanstående rimligt!
För priset får vi mkt förbättrad FSR och mer mogen/bättre 4K spelande.

Permalänk
Medlem

Tål man 10% extra latens så köp ett mellankort med nog vram till det du skall göra och till den upplösningen du vill köra, och använd lossless scaling. Är man riktigt pinknödig man kan försöka hitta ett RX 6600 och köra som sekundärkort och få ännu mindre latens och mer prestanda. Vipps så har man sparat 50% mot vad ett 5080/4090 kostar.
Helt sjukt vad ett program till $7 kan göra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se recensioner på detta. Blir väl ingen upp för mig som har ett 7800XT, men tantan har ett 3060ti som börjar bli segt.

Fattar inte gnället om amd drivrutiner, de finns ju direkt i kernel /s

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Vi får se hur energieffekt denna lösning blir, får hoppas att AMD skärper till sig. 200W är mitt max.
5070 verkar ju dra iväg lite mot 4070 dessutom.

(brukar) Kommer AMD med liknade fläktlösning som Nvidias FE? Vill gärna ha evakuerande fläkt.

9070XT drar 335W tdp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad de kommer kosta i verkligheten ute i butik, och om de ens kommer gå att få tag i. Skickar de typ 25 kort till Norden lär det inte spela så stor roll vilka priser AMD drömmer ihop.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tål man 10% extra latens så köp ett mellankort med nog vram till det du skall göra och till den upplösningen du vill köra, och använd lossless scaling. Är man riktigt pinknödig man kan försöka hitta ett RX 6600 och köra som sekundärkort och få ännu mindre latens och mer prestanda. Vipps så har man sparat 50% mot vad ett 5080/4090 kostar.
Helt sjukt vad ett program till $7 kan göra.

Varför lossless scaling om kör på AMD kort när AFMF2 finns eller är lossless scaling så mycket bättre så det värt att betala för det?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO