Radeon RX 9000-serien lanseras 28 februari

Permalänk
Medlem

Är i valet och kvalet om man ska försöka få tag på ett 9070xt vid launch för att byta ut mitt 6950xt.

Känns spontant inte som att mellanskillnaden i pris vs prestandaökning kommer vara värt det, om det inte visar sig att FSR4 är helt revolutionerande.

Men lär vara nu som det är läge att byta i så fall eller vänta tills nästa generation. Andrahandsmarknaden på 6000-serien kommer bara sjunka och 9000-serien kommer troligen bara säljas till MSRP första batcherna och sedan höjas för att dippa lagom till nästa generation.

Ultrawide i 1440p med anpassade inställningar i moderna spel tickar på fint än så länge iaf. Är väl om fler devs går över till endast ray tracing som lödning som det kan börja bli problem...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Som AMD noob så är jag inte helt med på namnen på korten.

Tidigare hette de ju 7700, 7800 och 7900. Har de flyttat modellsiffran ett steg? Eftersom de nu verkar heta 9070? Och vad innebär RX kontra XT?

Permalänk
Medlem

Inget kort om man spelar i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inget kort om man spelar i 4k.

Finns det något kort som klara nya spel på max grafik i 4k native? Får inte typ 5090 typ 27 fps i cyberpunk 2077 på max grafik samt max RT och detta är liksom 4 år gammalt spel?

Tycker detta med RT är ganska löjligt när det är så orimligt krävande för dagens grafikkort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Äntligen är så glad, hoppas att de leverar och kan mäta sig med 5070ti och prestera bättre i rastrering med bra prislapp. HYPEN ÄR STOR, inget kan gå fel, nu håller vi tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lusekofte:

Tidigare hette de ju 7700, 7800 och 7900. Har de flyttat modellsiffran ett steg? Eftersom de nu verkar heta 9070? Och vad innebär RX kontra XT?

Ja, de ändrade namnen för att matcha Nvidias modellnamn.

Gällande RX och XT så är det helt olika saker. De körde tidigare med R5, R7, och R9 i någon generation som en grov klassindelning, men med 400-serien så gick de över till att använda RX istället. Så RX motsvarar Nvidias RTX, d.v.s. det är bara vad korten heter och har ingen betydelse.

XT å andra sidan är ett mer kraftfull kort än motsvarande icke-XT, d.v.s. 7800 och 7800 XT är olika modeller där 7800 XT är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns det något kort som klara nya spel på max grafik i 4k native? Får inte typ 5090 typ 27 fps i cyberpunk 2077 på max grafik samt max RT och detta är liksom 4 år gammalt spel?

Tycker detta med RT är ganska löjligt när det är så orimligt krävande för dagens grafikkort.

Man är inte tvungen att köra allt på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är detta framtiden för oss som vill ha AMD kort? Menar, kommer de endast satsa på mellansegmentet?

Tveksamt, dom gjorde exakt likadant med första generationen rdna.

Är säkerligen delvis på grund av att dom slår ihop spel och prof korten igen till en och samma istället för att behöva utveckla två olika parralellet hela tiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man är inte tvungen att köra allt på max.

Om man läser runt på Sweclockers och liknande ställen så är det väldigt lätt att tro det...
Märkligt med ett sånt tunnel seende ändå, "är det inte på max räknas det inte".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är detta framtiden för oss som vill ha AMD kort? Menar, kommer de endast satsa på mellansegmentet?

Nej UDNA släpps redan slutet av 2026 det ska var "top of the line kort" enligt AMD om jag förstått det rätt.

Men jag tycker själv att mellansegmentet blir allt mer intressant med tanke på hur orimligt dyra kort som 5080/5090 har blivit.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har inga problem med att de lanserar i mellansegmentet först, tycker det är logiskt. Men hoppas verkligen inte att de stannar där med tanke på hur nöjd jag är med 7900 XTX som kändes prisvärd jämfört med Nvidia. Supernöjd.

Skrivet av Felixark:

Det är en av anledningarna varför jag anser att världen inte är redo för 4k när det kommer till gaming. Nackdelarna är för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nej UDNA släpps redan slutet av 2026 det ska var "top of the line kort" enligt AMD om jag förstått det rätt.

Men jag tycker själv att mellansegmentet blir allt mer intressant med tanke på hur orimligt dyra kort som 5080/5090 har blivit.

Stämmer som du skriver, allt tyder på att UDNA kommer bli iaf betydligt snabbare än nuvarande AMD kort.

Ja, jag är likadan, bryr mig inte om att följa highend kort alls längre, RX 9070 / 9070 XT är mycket intressant kort för mig personligen, likaså vore ett Intel B770 eller kommande Celestial generationen, det är bang-for-buck jag är ute efter och anpassar mig spelande till det (andra gör väl tvärtom, jag ska spela med den och den upplösningen det och det spelet så behöver det och det kortet) men jag utgår från priset personligen sådär 350 ~ $600 USD MSRP intervallet ungefär och stannar kvar med 1440p skärm om jag måste.

RX 9070 korten tycker jag är intressant av många anledningar (dels grundar sig på rena spekulationer men iaf):

- FSR4 tycks bli betydligt bättre än tidigare och kräver dessa kort (så man har tänkt om litegrann och tagit mer liknande steg som Nvidia för att troligtvis kräver dess viss hårdvarukompabilitet för att man ska utnyttja tekniken till max)
- RT prestandan ska få ett ordentligt lyft från tidigare
- Upplever det som startskottet till att bryta sig loss från "AMD never misses an opportunity to miss an opportunity™" genom att faktiskt kommer sälja för lägre pris än motsvarande Nvidia. Finns flera faktorer här som pekar att det är en möjlighet denna gång. Lär ska vara 390mm² die size jämfört med 529mm² i RX 7900XT t.ex. och t.ex. 272mm² för ett Intel B580 och 378mm² för ett 5070 Ti. Jag tror t.o.m. namnändringen till viss del fungerar som en symbolik för detta.
- Nvidia har nu flera generationer kört med fultaktik såsom troligtvis medvetet lite begränsat volymerna sett till efterfrågan så att de kunnat driva upp priserna och man lockar med lägre MSRP pris vid lansering som då bara ökar med tiden då försäljningen drar i gång och butikshyllorna står tomma på kort. Tiden är rätt nu för den växande folkmassan som börjar få nog av Nvidias fulspel att komma ut med ett kort "här är ett kort med skaplig prestanda till ett rimligt pris". Detta kommer få bra recensioner och bra PR. Intel har ju försökt med samma taktik nu också men problemet där är att prestandan har inte riktigt räckt till för entusiaster som kör med 4K/ultrawide/1440p eller gillar RT och ögongodis osv. RX 9070 XT räcker iaf till allt förutom de tyngsta spelen i 4K med fullt ögongodis och kanske klarar sig fint i spel i 4K med FSR4 stöd.
- Att lanseringen senarelades tror jag styrker min teori om att RX 9070 lanseringen är viktigt för AMD för att försöka förbättra sin försäljning, öka tillverkningen av korten så priserna kan pressas, förbättra FSR4 stödet m.m.
- Smältande kontakter hos Nvidia korten

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det bekräftat då? 7900 kommer ju sälja som smör då

Den kommer inte ha 12VHPWR från vad jag har sett. Jag vill minnas att alla demomodeller på CES hade vanliga 8-pins. Om inte alla var det i vart fall en rejäl majoritet.

Skrivet av Lusekofte:

Ja. De har kopierat Nvidias namngivningssystem. 9070XT hade varit 8800XT. För att bättre kunna jämföras mot Nvidia valde de att göra X800 till XX70.

Skrivet av Chibariku:

Prismässigt är väl dock nya mellansegmentet gamla toppsegmentet. Är ju alltid kul med nya toppkort men personligen är ju spannet 5-10k det intressanta när det kommer till GPU.

Jo dagens mellansegment är definitivt gamla toppsegmentet om man tittar på prislappen, men du får komma ihåg att det finns en hel del faktorer som orsakat det. Inflationen sedan 2016 är typ 30%, så släng på 30% på Pascal MSRP för att få en jämn jämförelse.

Den största faktorn till varför priserna sprungit iväg så förjävligt är dock växelkursen. 2016 var växelkursen 8,3:1. Idag är växelkursen 10,7:1. Du har alltså dubbelmackan av 30% inflation och att kronan har tappat typ 30% av sitt värde, vilket är varför priserna är så förjävliga.

TL;DR: Mellansegmentet är absolut märkbart dyrare än det brukade vara, men inflation + hemsk växelkurs får det att se mycket värre ut (och kännas mycket värre i just Sverige) än det egentligen är på en global nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

På obestämd framtid ja, men inget är väl hugget i sten, om marknaden ändrar sig så kan de säkert gå upp till highend igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är precis den här inställningen som gjort att AMD halkat efter. Du tycker 27 fps är skit samtidigt som jag spelar Cyberpunk PT i 200 fps+ som man kan göra använder de verktyg man har tillgång till. Diskrepansen mellan vad AMD användare vill ha och vad Nvidia användare redan gör är sjukt stor. AMD själva har ju fattat detta nu och börjar äntligen jobba på att komma ikapp Nvidia. Jag tror det kan bära frukt.

Sådana som dig som kräver 4k native för att spela... Ja ni får spela gamla spel eller väldigt låga settings i framtiden. Native är redan dött i AAA spel med max settings.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Utifrån detta är AMDs produkt fortfarande sämre till helheten men gapet har minskat på två stora punkter till AMDs fördel. Ändå lär det krävas en ganska stor rabatt för att locka över köpare till AMD. 20% lägre pris än 5070Ti är nog minimum utifrån hur det har sett ut historiskt, vilket då blir 600$. Vid 550$ är det däremot ett riktigt kap och det är nog så lågt AMD skulle behöva gå om det verkligen ska bli någon förändring i marknadsandelar. Spännande blir det!

Mer realistiskt
9070XT 800$
5070Ti 1000$

Det är ju ingen ide att jämföra med NVIDIA papperspriser
som några scalper får köpa för

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Mer realistiskt
9070XT 800$
5070Ti 1000$

Nvidias papperspriser är en konsekvens av att Nvidia dedikerar en för liten andel av sin produktionskapacitet till konsumentkort och tar alldeles för mycket betalt för sina kretsar hos AIB:s. Det finns inget som garanterar att AMD gör likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är precis den här inställningen som gjort att AMD halkat efter. Du tycker 27 fps är skit samtidigt som jag spelar Cyberpunk PT i 200 fps+ som man kan göra använder de verktyg man har tillgång till. Diskrepansen mellan vad AMD användare vill ha och vad Nvidia användare redan gör är sjukt stor. AMD själva har ju fattat detta nu och börjar äntligen jobba på att komma ikapp Nvidia. Jag tror det kan bära frukt.

Sådana som dig som kräver 4k native för att spela... Ja ni får spela gamla spel eller väldigt låga settings i framtiden. Native är redan dött i AAA spel med max settings.

Poängen är att det absolut bästa 30tkr grafikkort inte ens når 30fps med max ray tracing på och detta är teknik som har varit tillgänglig i 6 år nu ska man inte kunna förvänta sig lite mer?

Men jag själv bryr mig inte stänger av RT så kan jag köra Ultra som fortfarande ser bra ut an behöva upskaling och "fake frames"

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Poängen är att det absolut bästa 30tkr grafikkort inte ens når 30fps med max ray tracing på och detta är teknik som har varit tillgänglig i 6 år nu ska man inte kunna förvänta sig lite mer?

Nej det är orimligt. Man skall också förstå att med 30 fps används ändå denoisers som också gissar pixlar precis som uppskalning. Utan denoisers och en "ren" raytracing bild av samma kvalité så kanske du skulle få 0.01 fps. Det kommer aldrig att inträffa att man kan bygga spel så.

Det här gäller ju även t.ex lumen och alla andra software ray tracers så dom spelen går ju också bort om vi skall prata rena spel där varje pixel är uträknad varje frame på ett supernaivt sätt. Det är helt orimligt med hur spel fungerar idag.

AMD har hajat detta sent omsides och jag tror att dom kommer klösa tillbaka lite marknadsandelar bara pga av detta. Vad jag förstår kommer även en konkurrent till ray reconstruction av AMD. Kanske inte vid launch av denna serie dock. Jag tror att om AMD jobbar framåt och verkligen vill ha tillbaka PC gamers så om fem år så kan dom vara tillbaka, dom är mer eller mindre i uppstarten av en ny fas nu. Precis som när Ryzen skapdes, med skillnaden att Nvidia är inte Intel så dom kommer få jobba hårt.

edit:
Jag tror att detta kan bli en bra launch iomed att man verkar ha ändrat inställning till PC gaming, detta är inte konsoller och PC spelare kräver mer och bättre funktionalitet. Allt börjar med en bra produkt, sedan kommer prissättningen som självklart också måste vara bra. Men jag hoppas man lagt raster och VRAM bakom sig nu och kan sälja på modern funktionalitet.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Det är en av anledningarna varför jag anser att världen inte är redo för 4k när det kommer till gaming. Nackdelarna är för stora.

Tvärtom tycker jag, det går att skala på en 4k skärm och man behöver inte köra allt i max. Man behöver heller inte köra med full rt. Bildkvaliteten blir så mycket bättre när man spelar i 4k att man kan dra ner på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tvärtom tycker jag, det går att skala på en 4k skärm och man behöver inte köra allt i max. Man behöver heller inte köra med full rt. Bildkvaliteten blir så mycket bättre när man spelar i 4k att man kan dra ner på annat.

Du menar att om man har många pixlar, att man skulle kunna emulera lägre upplösningar på dessa? Exempelvis sammanfoga fyra pixlar så att de beter sig som en pixel?
Låter fullkomligt befängt!

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är poängen ens med 4k om man inte ska köra saker på max? Då är det ju helt poänglöst med extra pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Enda jag kräver är att bilden ser bra ut och flyter bra (60 fps min). Vilka tekniker som sen används struntar jag naturligtvis i. Problemet är att DLSS och annan uppslamning ofta får spelet att se ut som ren skit, t.ex. MH Wilds som ser ut som rent skräp med mycket artefakter och låg frame rate därtill. Många spelutvecklare, pressade av tid och pengar, har börjat använda de här uppskalingstekninerna på bekostnad av presentationen.

Det som är stötande. Vi är olika känsliga för sånt här. Jag t.ex. har inget problem med suddiga texturer, men jag dör av vissa artefakter, låg framerate och framförallt av dithering.

MH Wilds är ett exempel som sagt.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Vad är poängen ens med 4k om man inte ska köra saker på max? Då är det ju helt poänglöst med extra pixlar.

Tänk om man använder skärmen till annat än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Valmöjligheter?

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Man behöver inte spela i ultra med 4k upplösning menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Mer realistiskt
9070XT 800$
5070Ti 1000$

Priset för vissa 5070 ti finns på Proshops hemsida fyi.

https://www.proshop.se/?s=Rtx+5070ti&pn=2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Enda jag kräver är att bilden ser bra ut och flyter bra (60 fps min). Vilka tekniker som sen används struntar jag naturligtvis i. Problemet är att DLSS och annan uppslamning ofta får spelet att se ut som ren skit, t.ex. MH Wilds som ser ut som rent skräp med mycket artefakter och låg frame rate därtill. Många spelutvecklare, pressade av tid och pengar, har börjat använda de här uppskalingstekninerna på bekostnad av presentationen.

Det som är stötande. Vi är olika känsliga för sånt här. Jag t.ex. har inget problem med suddiga texturer, men jag dör av vissa artefakter, låg framerate och framförallt av dithering.

MH Wilds är ett exempel som sagt.

Nu tror jag iofs MH Wilds ser skit ut i native också, men det är lite irrelevant. Vad som är relevant är att mer och mer PC spelare använder dessa tekniker, och finns de inte då blir det heller inget köp.

Personligen tycker jag precis tvärt om. Drog igång Ghost Recon Wildlands (2017) i veckan för att testa lite och jäklar vilken flimmerfest det är jämför med moderna spel, ingen AA i det spelet kunde lösa det. Och då har jag hundratals timmar i det och tyckte det såg skitbra ut tiden det släpptes. Jag tar DLSS alla dagar i veckan.

Jag spelar massa Helldivers 2. Också det hundratals timmar, ett spel som inte har DLSS. Inte heller det är helt modernt. Flera effekter körs i halv-upplösning, det flimrar lite här och var. Ser hyggligt ut, men skulle hellre tagit effekter som ser ut som full upplösning även om det är DLSS.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Ja. De har kopierat Nvidias namngivningssystem. 9070XT hade varit 8800XT. För att bättre kunna jämföras mot Nvidia valde de att göra X800 till XX70.

Jo dagens mellansegment är definitivt gamla toppsegmentet om man tittar på prislappen, men du får komma ihåg att det finns en hel del faktorer som orsakat det. Inflationen sedan 2016 är typ 30%, så släng på 30% på Pascal MSRP för att få en jämn jämförelse.

Den största faktorn till varför priserna sprungit iväg så förjävligt är dock växelkursen. 2016 var växelkursen 8,3:1. Idag är växelkursen 10,7:1. Du har alltså dubbelmackan av 30% inflation och att kronan har tappat typ 30% av sitt värde, vilket är varför priserna är så förjävliga.

TL;DR: Mellansegmentet är absolut märkbart dyrare än det brukade vara, men inflation + hemsk växelkurs får det att se mycket värre ut (och kännas mycket värre i just Sverige) än det egentligen är på en global nivå.

Jo jag har koll på det var i USA 2014 när dollarn var 6.50, var inte lika kul när jag var där förra sommaren 🥲

Men tar vi xx80 serien så kostade GTX 1080 599$ och RTX 5080 ligger på 999$.

En prisökning på 66% medans inflationen varit drygt 30%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jo jag har koll på det var i USA 2014 när dollarn var 6.50, var inte lika kul när jag var där förra sommaren 🥲

Men tar vi xx80 serien så kostade GTX 1080 599$ och RTX 5080 ligger på 999$.

En prisökning på 66% medans inflationen varit drygt 30%

Valutakursen har ju också förändrats typ 30%. Dollarn var 8,3kr dagen GTX 1080 kom ut jämfört med 10,7kr idag.

GTX 1080 justerat för inflation hade haft ett MSRP på ca $800. MSRP har alltså gått upp "endast" 25%.

Priset i SEK har typ dubblats jämfört med vad ett 1080 kostade år 2016, ca 14000kr mot 7000kr, men endast typ 2500kr av skillnaden är en konsekvens av att Nvidia höjt priserna. Resten är inflation och förändrad valutakurs.

Hade valutakursen förblivit orörd sen 27 maj 2016 hade ett RTX 5080 kostat nästan exakt 10000kr (moms inräknat). (999*8,3*1,25 = 10364)

GTX 1080 verkar enligt en Sweclockers-artikel ha lanserats för 6600kr i Sverige (för partnermodeller). Inflationen Maj 2016-December 2024 är enligt SCB 32%.

Justerat för inflation med valutakurs från Maj 2016 hade ett GTX 1080 kostat cirka 8700kr.