RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem

Har börjat köra lite i windows sista månaden(tack rockstar), och mina drivrutiner krashar för jämnan. Har senaste drivrutinerna nere, vad finns det man kan göra? Installera om?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Blivit ägare till en xtx msi trio 7900. Fan va nöjd jag är. Från 1080 ti 🤓🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har börjat köra lite i windows sista månaden(tack rockstar), och mina drivrutiner krashar för jämnan. Har senaste drivrutinerna nere, vad finns det man kan göra? Installera om?

<Uppladdad bildlänk>

Fick samma meddelande med överklockat grafikkort. Prova ta bort överklocken om det hjälper.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Fick samma meddelande med överklockat grafikkort. Prova ta bort överklocken om det hjälper.

Hm kör den på "standard" atm, kanske prova klocka ner?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Nu är man med Asus tuf 7900xtx.
Grymt kort, svalt och nästan ljudlöst under load.

7900xtx är ju det snabbaste säkraste kortet som inte tar eld på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Har den någon coilwhine? Känns dem flesta XTX kortetn har någon form av det..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att få slut på coilwine genom att byta psu?

Har ett 7900xt och det tjuter något så enorm med mitt Corsair gs800, va knäpptyst med mitt SF750 platinum jag hade innan men hade då istället problem med att psun triggade på spikar i förbrukningen och startade om datorn istället.

Är lite osäker på om ny psu är ända valet eller om en chansning och lämna in den på garanti till inet kan va värt ett försök?

Skrivet av anon343854:

Beror väll på om man räknar in rt eller inte =p men delad första plats med 4080 super

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm kör den på "standard" atm, kanske prova klocka ner?

Om något i systemet är överklockat såsom CPU eller RAM prova att återställa det också och se om problemet kvarstår.

Du kan också prova följande.

1: Ladda ner och installera Display Driver Uninstaller https://www.wagnardsoft.com/display-driver-uninstaller-DDU-
2: Starta om datorn i felsäkert läge, håll nere shift när du klickar på starta om så kommer du få upp en prompt med olika alternativ.
3: Kör DDU i felsäkert läge.
4: Koppla ur nätverkssladden.*
5: Starta om datorn i normalt läge.
6: Installera drivrutinen.
7: Koppla in nätverkssladden.
8: Testa om detta löste problemet.

* Windows bryr sig inte alltid om inställningen som säger åt det att inte ladda ner "nya" drivrutiner från Windows Update så det enda sättet att vara helt säker på att Windows inte gör något dumt är att fysiskt koppla bort datorn från internet.

Omständigt som tusan men detta borde åtminstone se till att där inte är något problem med själva drivrutinsinstallationen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har ett 7900xt och det tjuter något så enorm med mitt Corsair gs800, va knäpptyst med mitt SF750 platinum jag hade innan men hade då istället problem med att psun triggade på spikar i förbrukningen och startade om datorn istället.

Är lite osäker på om ny psu är ända valet eller om en chansning och lämna in den på garanti till inet kan va värt ett försök?

Beror väll på om man räknar in rt eller inte =p men delad första plats med 4080 super

"På marknaden" 😉

Jobbigt problem med coilwhinet, som du beskriver det är det helt klart nåt med psu?

Jag har ett gammalt EVGA 850W platinum och det är tyst...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Jobbigt problem med coilwhinet, som du beskriver det är det helt klart nåt med psu?

Jag har ett gammalt EVGA 850W platinum och det är tyst...

startade en chatt med Inet och dom ville att jag skulle spela in en video, visade sig såklart vara PSUn som har coilwine och inte grafikkortet ^^

Suger dock iom att priserna på PSUer har gått helt åt pipan =(

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

startade en chatt med Inet och dom ville att jag skulle spela in en video, visade sig såklart vara PSUn som har coilwine och inte grafikkortet ^^

Se pm

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk

Unreal engine

Skrivet av Ostbullen:

<Uppladdad bildlänk>

Lösningen för mig som fick crasher när jag spela nyare spel var att uppdatera unreal engine. Jag uppdaterade via Epic games. Har inte haft en enda crash efter jag uppdaterat.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Om något i systemet är överklockat såsom CPU eller RAM prova att återställa det också och se om problemet kvarstår.

Du kan också prova följande.

1: Ladda ner och installera Display Driver Uninstaller https://www.wagnardsoft.com/display-driver-uninstaller-DDU-
2: Starta om datorn i felsäkert läge, håll nere shift när du klickar på starta om så kommer du få upp en prompt med olika alternativ.
3: Kör DDU i felsäkert läge.
4: Koppla ur nätverkssladden.*
5: Starta om datorn i normalt läge.
6: Installera drivrutinen.
7: Koppla in nätverkssladden.
8: Testa om detta löste problemet.

* Windows bryr sig inte alltid om inställningen som säger åt det att inte ladda ner "nya" drivrutiner från Windows Update så det enda sättet att vara helt säker på att Windows inte gör något dumt är att fysiskt koppla bort datorn från internet.

Omständigt som tusan men detta borde åtminstone se till att där inte är något problem med själva drivrutinsinstallationen.

Kör cpun lite överklockad, kan det vara den måntro? Har dock inte haft ett endaste problem i linux på över ett år med kortet :/

Ska dock prova tipset med ddu utan nätverkskabel inkopplad, känns som ett rimligt förslag, tackar!

Skrivet av Alone_Predator:

Lösningen för mig som fick crasher när jag spela nyare spel var att uppdatera unreal engine. Jag uppdaterade via Epic games. Har inte haft en enda crash efter jag uppdaterat.

Tyvärr inget unrealspel, utan GTA V jag kör. Men tackar för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kör cpun lite överklockad, kan det vara den måntro? Har dock inte haft ett endaste problem i linux på över ett år med kortet :/

Ska dock prova tipset med ddu utan nätverkskabel inkopplad, känns som ett rimligt förslag, tackar!

Tyvärr inget unrealspel, utan GTA V jag kör. Men tackar för tipset!

Det är mest för att utesluta saker som är enkla att testa, olika mjukvara belastar delar av systemet olika. Får man stabilitetsproblem och något är överklockat, undervoltat eller tweakat på annat sätt så bör återställning av allt till standard vara en av de första sakerna man provar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Uppdatera unreal engine? Det är ett utvecklarverktyg som du laddar ner i epic games. Det har absolut ingenting ö.h.t. med spelen som drivs av motorn att göra Det ger dig endast möjligheten att utveckla egna spel som drivs av spelmotorn

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Här har du ett tips.

https://www.amazon.se/Thermaltake-Toughpower-Modular-80Plus-g...

Kör samma själv till min XTX :). Otroligt bra PSU för billig peng om man jämför många andra, och har allt man behöver!
Är knäpptyst.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Jag hade ett Strix 3080 som i min burk tillsammans med ett Corsair 1000w var helt knäpptyst, sålde det här på forumet till en som fick mycket coilwhine i sin burk. Sen vet jag inte om det var hans PSU eller om det var GPUn som fick coilwhine tillsammans med PSUn men helt klart betedde sig samma kort olika i olika burkar.

Permalänk
Medlem

OCCT närmar sig en publik lansering för användare av Linux.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Ostbullen hur går det med kortet? Har du lyckats få rätt på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

@Ostbullen hur går det med kortet? Har du lyckats få rätt på det?

Tackar som frågar! Har inte hunnit ta tag i det tyvärr(varken tid för åtgärder eller spel), känner att jag kommer behöva avsätta någon timme för det så det får eventuellt bli ett litet söndagsprojekt

Såg dock även på protondb att GTA V skall gå att lösa på linux igen, så kanske blir att jag går det hållet istället 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Bykski vattenblock och undrar om någon har erfarenheter av det, hur är thermal padsen och i vilken storlek? Behöver jag skaffa nya pads än dom som kommer med? Krånglig installation? Någon som använder thermal putty och vart köper ni den, förutom från Kina?

Har även ett KryoSheet liggandes som skall monteras men den bygger på 0.2mm så blir lite osäker på om thermal padsen kommer funka och att jag måste använda custom pads eller putty.
Sitter på en oöppnad ASUS TUF Gaming OC 7900XTX för det monstret går ändå inte in i min burk med original kylare.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Har beställt ett Bykski vattenblock och undrar om någon har erfarenheter av det, hur är thermal padsen och i vilken storlek? Behöver jag skaffa nya pads än dom som kommer med? Krånglig installation? Någon som använder thermal putty och vart köper ni den, förutom från Kina?

Har även ett KryoSheet liggandes som skall monteras men den bygger på 0.2mm så blir lite osäker på om thermal padsen kommer funka och att jag måste använda custom pads eller putty.
Sitter på en oöppnad ASUS TUF Gaming OC 7900XTX för det monstret går ändå inte in i min burk med original kylare.

Jag hade samma problem som du, skaffade en Sapphire Nitro+ istället, de är 320mm lång, TUF tror jag är 340 nånting. Byt om du kan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Skaffade precis ett Asrock 7900 XTX PG. Tyvärr funkar inte MSI Afterburner, Asrock Tweak, AMD Radeon RX 7900 XTX Series RGB LED x64, SignalLED, OpenRGB eller Asrocks egna RGB. Vad är det som är fel? Är så jävla trött på RGB skiten och så går det inte att stänga av...

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Skaffade precis ett Asrock 7900 XTX PG. Tyvärr funkar inte MSI Afterburner, Asrock Tweak, AMD Radeon RX 7900 XTX Series RGB LED x64, SignalLED, OpenRGB eller Asrocks egna RGB. Vad är det som är fel? Är så jävla trött på RGB skiten och så går det inte att stänga av...

Det sitter inte en liten switch på kortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det sitter inte en liten switch på kortet?

<Uppladdad bildlänk>

Tack så mycket. Då återstår problemet att jag måste typ clear:a cmos varje gång datorn hamnar i viloläge samt att jag fortfarande inte kan använda något annat än AMD Software: Adrenaline edition för fläktkurvor och överklockning gällande GPU. Spel har också kraschat när jag prövat XMP och turbo x3d. Är riktigt irriterad på allt jävla strul

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sTEAK-_-:

Tack så mycket. Då återstår problemet att jag måste typ clear:a cmos varje gång datorn hamnar i viloläge samt att jag fortfarande inte kan använda något annat än AMD Software: Adrenaline edition för fläktkurvor och överklockning gällande GPU. Spel har också kraschat när jag prövat XMP och turbo x3d. Är riktigt irriterad på allt jävla strul

Har du rätt version av afterburner? Ska vara betan 4.6.6 finns på guru3d.

Permalänk
Medlem

Hej! Egentligen fel tråd kanske men känns som ni är experter här. Jag har ett 6800 xt founder edition amd. Står 750+ w recommended men jag kör med 650w. Hur gör jag för att få ut så mycket som möjligt av mitt kort? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Har du rätt version av afterburner? Ska vara betan 4.6.6 finns på guru3d.

Ja, funkar inte. Allt står på noll och kan inte ändra något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Hej! Egentligen fel tråd kanske men känns som ni är experter här. Jag har ett 6800 xt founder edition amd. Står 750+ w recommended men jag kör med 650w. Hur gör jag för att få ut så mycket som möjligt av mitt kort? Mvh

Rekommendationer är bara rekommendationer, mycket beror på vad resterande för komponenter du har.

Kommer inte riktigt ihåg hur mycket 6000 korten gillar undervolting, men optimala brukar ofta vara att dra upp power limit till max, undervolting sen höja frekvenser på minne/gpu så mycket det går tills det inte längre är stabilt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sTEAK-_-:

Ja, funkar inte. Allt står på noll och kan inte ändra något

Ominstallera din drivrutin utan adrenaline och starta om datorn och gå in i inställningarna för afterburner och toggla igång voltage och det.

Adrenaline är dynga.

Säker på att du har rätt drivrutin så du inte laddat ner den för workstations?