Signal lämnar Sverige om övervakningslag blir verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kommer knäcka samhället också. Jag känner inte till några polisstater som saknar brottslighet, men trots detta är de extremt repressiva för vanligt folk.

Kolla in utvecklingen i El Salvador! Presidentens åtgärder må ha varit drastiska. Men nog fan kan man knäcka organiserad brottslighet i en polisstat

Inte nog med det så jublar folket och känner att landet är på helt rätt bana. Inte direkt som här, när vi ser politiskt beslut på politiskt beslut som snarare verkar föra oss ner i avgrunden. Det som tråden handlar om är ju bara ett o mängden.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle1024:

Jag förstår inte rubriken och innehållet i den här artikeln.
Signal Technology Foundation är väl inget företag som någonsin existerat i Sverige, hur kan dom då "lämna" Sverige????

Make no sense...

dom tar bort appen så den inte går att installera eller använda i sverige.
vilket man kommer runt genom att använda typ en vpn så att servern tror att man ansluter från ett annat land än sverige.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är helt rätt beslut av Signal om den svenska regeringen säger ja till och kräva en bakdörr i Signal Protocol.

Men sen har jag aldrig förstått varför Försvarsmakten inte installerar till exempel Snikket och kräva att använda minst 2 av de klienter (en till datorer och en till smarta telefoner) som har OMEMO på som standard, alternativt bygga sin egna klient som endast är för Försvarsmakten.

Resurser och pengafråga? Ja, självklart, men det går alltid att fixa. Ta mina skattepengar, vetja. Då vet jag att de åtminstone går till något välbehövligt och bra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Och återigen kommer detta bara påverka oss hederliga medborgare. Om du inte har något emot att skjuta eller spränga eller sälja människor kommer du troligen inte ha något emot att använda ”förbjudna” algoritmer för att skydda din kommunikation.

Fast då kommer "hederliga" medborgare per definition vara kriminella om de använder förbjudna appar.

It's a feature, not a bug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Trygghet och säkerhet ligger bra mycket högre än någons integritet. Jag hoppas på övervakning/avlyssning överallt.

Folk kommer förstås ha olika åsikter, men jag tror en viktig aspekt här är din utgångspunkt jämfört en variant av detta:

1. "Trygghet och säkerhet ligger bra mycket högre än någons integritet."

2. "Trygghet och säkerhet ligger bra mycket högre än allas integritet."

Skrivet av Megacrash:

Det är inte mitt ansvar att lösa den tekniska biten

Och problemet i grund och botten är väl att det ofta uttrycks en önskan för 1 och det mer eller mindre påstås att man ska leverera 1. Men det som finns att tillgå ur ett tekniskt perspektiv är istället 2, så det som rimligen förväntas på ett tekniskt plan är att 2 levereras. (Allt detta förutsatt då att "trygghet och säkerhet" ens är målet, men vi antar det för sakens skull)
Och förutsatt att man försöker nå längre än 2 i precision så blir det ju någon variant på att utse någon som väljer och vrakar helt utan missbruk, korruption, dataläckor, osv för att man då med teknisk tillgång till systemet på 2-nivån, ska agera på 1-nivån utåt sett.

Och där blir det genast mycket känsligare. Vet inte om du själv ser de två alternativen som påtagligt olika, men jag tror det är en bra grej att ha med sig i diskussionen iaf. Det pratas ofta om dessa frågor utifrån så olika förutsättningar att det ibland blir svårt att öht lyckas prata om samma sak.

Skrivet av Megacrash:

Jag har inga problem om mina uppgifter delas till rättsväsendet men som du föreslår är ju korkat

En risk som oroar många är förstås att uppgifterna delas på helt andra grunder än att de (legitimt) begärts av rättsväsendet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Tja du om du vill sätta dig in i hur mycket det faktiskt ger så har du en analys här av video övervakning

https://bra.se/download/18.48b9ab7b19301e3350f9e22/1731494071...

En annan analys finns här https://www.su.se/department-of-economics/news/the-impact-of-...

den fullständiga rapporten finns på en av länkarna längs ner i ovanstående artikel.

Ser hellre att vi går på fakta här än antaganden.

Tack för länkarna. Förvånande att det inte ger mer, även om SU:s genomgång ändå visar ett positivt utfall.

Vad man bör ha i beaktande är att tekniken går framåt, vilket gör det svårt att avgöra hur relevanta BRÅ:s slutsatser är idag. Större delen av undersökningarna som de tar avstamp i gjordes trots allt strax efter millennieskiftet. Sådant som bildkvalitet, möjlighet till automatisk spårning och identifiering, m.m. har utvecklats enormt mycket sedan dess.

Läser också en intressant studie från Malmö Universitet som kostaterar att kameraövervakning kanske inte är så användbart vid stävjandet av mängdbrott, men att det är till nytta vid utredning av grövre brott. Artikeln påtalar också att bristande bildkvalitet fortfarande är ett problem, liksom att otillräcklig kameratäckning begränsar användbarheten. Vilket åtminstone för mig låter som ett argument att sätta upp fler kameror, inte färre.

(Artikeln från Malmö Univeristet: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2%3A1595040/FULLTEX...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Kolla in utvecklingen i El Salvador! Presidentens åtgärder må ha varit drastiska. Men nog fan kan man knäcka organiserad brottslighet i en polisstat

Inte nog med det så jublar folket och känner att landet är på helt rätt bana. Inte direkt som här, när vi ser politiskt beslut på politiskt beslut som snarare verkar föra oss ner i avgrunden. Det som tråden handlar om är ju bara ett o mängden.

Du menar att folket officiellt jublar åt något presidenten gjort i ett av länderna med sämst pressfrihet på kontinenten (ungefär samma nivå som Jordanien och Filippinerna)? Det är inte riktigt som att säga att nordkoreaner älskar sin ledare, men inte jättelångt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag ser en hel del problem med El Salvadors "krig" mot gängen, med undantagstillstånd som de kontinuerligt har förlängt och ingen ände syns till? De har ingen plan på hur de ska återgå till normaltillstånd.

Att folket i en polisstat jublar är en väldigt svag indikation på hur det egentligen ligger till. Om de vågar säga emot så kommer farbror snuten och säger "du är en gängmedlem" (för det är all "bevisning" som krävs under undantagstillståndet), och så sitter de helt plöstligt i fängelse, utan rättsligt skydd.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Du menar att folket officiellt jublar åt något presidenten gjort i ett av länderna med sämst pressfrihet på kontinenten (ungefär samma nivå som Jordanien och Filippinerna)? Det är inte riktigt som att säga att nordkoreaner älskar sin ledare, men inte jättelångt ifrån.

Du kan själv kolla på Youtube där fristående resevloggar/journalister intervjuar lokalbefolkningen kring utvecklingen.

Johnny Harris har även han en extremt intressant video om situationen. Poängen var oavsett att det går att krossa gängkriminalitet i en polisstat. Huruvida jag tycker deras sätt är bra eller dåligt hör inte hit

Skrivet av backfeed:

Jag ser en hel del problem med El Salvadors "krig" mot gängen, med undantagstillstånd som de kontinuerligt har förlängt och ingen ände syns till? De har ingen plan på hur de ska återgå till normaltillstånd.

Att folket i en polisstat jublar är en väldigt svag indikation på hur det egentligen ligger till. Om de vågar säga emot så kommer farbror snuten och säger "du är en gängmedlem" (för det är all "bevisning" som krävs under undantagstillståndet), och så sitter de helt plöstligt i fängelse, utan rättsligt skydd.

Det finns nog ingen med hjärnan på rätt plats som inte finner lösningen problematisk. Men det är väldigt svårt att hävda att den inte fungerar

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

När jag tänker logiskt kommer jag fram till att det är politiker som är det största problemet idag. Det du nämner är bara en produkt av ett totalt misslyckande från just dessa.
Det är i kategorin Svenssons vi hittar pedofiler, skattefifflare, fin-knarkare, hustrumisshandlare och mordiska psykopater, att dessa inte ska innefattas utan endast en grupp av kriminella känns lite märkligt?

Antingen övervakas alla eller ingen.

Självklart kommer de högsta kriminella sluta använda dessa appar samma dag som SkrÄPO får tillgång och hitta alternativ. Kvar är de övriga som då kommer övervakas.

Jo, man kan ju välja at peka finger åt "politikerna", för det är ju rätt skönt att inte behöva vara den som faktiskt måste hitta en lösning på ett komplext problem, och när de väl hittar en lösning kan man sitta i lugnan ro och ha åsikter mot det. Samhället behöver verktyg för att kunna hindra en oacceptabel utveckling, just därför att brottslingarna moderniserar sig medan rättsväsendet står men händerna bakbundna.
Hur många "pedofiler, skattefifflare, fin-knarkare, hustrumisshandlare och mordiska psykopater" tror du förresten använder krypterade chattar? Att pedofiler antagligen gör det då de verkar gilla att dela sitt skit digitalt är en sak, men de andra?

Vill man förhindra missbruk av något så ser man till att reglera mot det i samma lag som tillåter användandet av bakdörrar till att börja med. Man kan arbeta med efter ett liknande regelverk som jag gissar finns mot avlyssning och husrannsakan...det är två saker som också kan anses "integritetskränkande" ifall det skulle ske godtyckligt. Fan, att tvinga in någon i ett litet rum med galler kan ju vara rätt kränkande också det med...

Tycker du att det sker godtyckligt idag?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Så spelar det ingen roll. Straffet för skitungen uteblir då denne är för ung för att straffas och rekryterades på någon ungdomsgård och var tidigare inte känd av polisen.

Dags att läsa lite citat av Benjamin Franklin.

Visst, men med hjälp av den krypterade datan de skulle kunna komma åt så kanske de kan sätta det fanskapet som rekryterade snorungen och faktiskt komma åt roten på problemet. Tills vi löst de övriga problemen med barn och ungdomar som kastar bort sina liv för en Gucci-handväska så kan ju det vara en bra början.

Benjamin Franklin kanske inte tänkte på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Vet att när man protesterar sånt här pga yttrandefrihet och integritet så kommer folk dragandes med att man har konspirationsteorier. Jag kollar på USA nu, och ser hur Trump monterar ner alla samhällsinstitutioner och är på god väg att montera ner hela demokratin. Vem trodde att det skulle gå så lätt för 10 år sedan? Nä man är ute på hal is om man börjar kompromissa med integriteten.

Det du verkar förbise är att Trump just nu demonterar ett befintligt maskineri. Med det menar jag att det spelar ingen roll vad som gick eller inte gick innan honom, han raserar ju allt han tittar på ändå. Så länge vi fortfarande har en demokrati får vi se till att välja vist, inte populistpartier som talar till folks känslor istället för deras förstånd. Till skillnad från USA menar jag.

Man får vad man väljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det finns nog ingen med hjärnan på rätt plats som inte finner lösningen problematisk. Men det är väldigt svårt att hävda att den inte fungerar

Det är just det som är grejen: det går inte avgöra om det verkligen har fungerat förrän de avslutar undantagstillstånden, återgår till det normala och låter tid löpa. Risken är enorm att det vakum som bildats kommer fyllas av nya gäng, för polisstaten har bara attackerat symptomen, inte gjort något åt orsakerna (utbredd fattigdom och dåligt fungerande skolsystem är två av dem). De har heller ingen plan på vad de ska göra med alla som fängslats

Varför måste de förlänga undantagstillstånden kontinuerligt? Låter det som att det fungerar bra? Det tycker inte jag.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är just det som är grejen: det går inte avgöra om det verkligen har fungerat förrän de avslutar undantagstillstånden, återgår till det normala och låter tid löpa. Risken är enorm att det vakum som bildats kommer fyllas av nya gäng, för polisstaten har bara attackerat symptomen, inte gjort något åt orsakerna (utbredd fattigdom och dåligt fungerande skolsystem är två av dem). De har heller ingen plan på vad de ska göra med alla som fängslats

Varför måste de förlänga undantagstillstånden kontinuerligt? Låter det som att det fungerar bra? Det tycker inte jag.

Och det tar tid att få igång skolan och därmed fattigdomen, men låter man det bli kaos igen så är det bortkastat. Så hur länge, tja 2 generationer...

Så ja det fungerar men folk är otåliga och satsa pengar på utbildning när våldet är ständigt närvarande löser inte problemet för de som kan lyfta landet flyr det då de inte ser någon framtid i landet så länge det fortsätter vara våldsamt. Men du förespråkar alltså återgång till kaos innan man gett det tid nog.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det du verkar förbise är att Trump just nu demonterar ett befintligt maskineri. Med det menar jag att det spelar ingen roll vad som gick eller inte gick innan honom, han raserar ju allt han tittar på ändå. Så länge vi fortfarande har en demokrati får vi se till att välja vist, inte populistpartier som talar till folks känslor istället för deras förstånd. Till skillnad från USA menar jag.

Man får vad man väljer.

Klen tröst för den 50,2% av befolkningen som inte röstade för honom.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackbob:

Oavsett om myndigheterna skulle bruka en sån här bakdörr till att bara bekämpa grova brott och alla andra medborgare lämnas ifred, så är det ett enormt säkerhetsproblem att ha någon slags master key för varje kommunikationstjänst.

Om en sån master key skulle hamna i fel händer är det ju fullständig katastrof. Och jag skulle aldrig lite en sekund på att någon myndighet i hela världen har tillräckliga säkerhetsåtgärder för att hantera något sådant.

Ähh. Jag tror faktiskt inte det behöver vara så problematiskt. Tror mest det här repeteras i cirklar och så skrämmer folk upp varandra mer och mer och mer.

Tar vi exempelvis banker så hanterar de alla våra pengar. Deras system är inte så säkra att ingen part kan titta in.
Bankerna kan själva ta sig en titt rakt in i alla transaktioner. Vid polisutredningar kan polis begära ut underlag för banktransaktioner - och bankerna har den insynen att de kan plocka ut all den datan.
Skulle man inte kunna kalla det för att bankerna har master keys för alla våra transaktioner då?

Ändå är den typen av upplägg där det finns en lucka att se rakt in i alltihop tillräckligt säkert för att hantera samhällets alla pengar.

Skulle det inte vara säkert nog att skicka vardagskommunikation om vad man gjorde i helgen till vänner med en säkerhetslösning på samma nivå som banker ändå har?

Jag har svårt att se att det upplägget är så prolematiskt till vardags faktiskt.

Däremot förstår jag att signal går i taket av det här förslaget. Deras USP och säljstrategi går ut på att vara anti kring sådant här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Haha ja för att de kriminella kommer nog inte se detta komma från en mils avstånd. Speciellt inte när media skriver om att det ska byggas in backdoors och det ska tas riksdagsbeslut på det först.. De kriminella kommer bli så tagna på sängen och kommer inte fatta ett skit.

/S

Nä de har ju över ett år på sig nu att anpassa sig. Sen då? Ja sen är vi överbevakade och gängen är inte det. Bra plan. Svårt å bara byta till en app som inte har bakdörren.

Fast nu är der väl rätt många ändå som begår brott men som INTE ingår i organiserade brottsyndikat med specialserad kommunikationsutrustning.

Det finns ungefär hur många rättsfall som helst där vanliga sketna sms/samtal ändå använts och varit relevanta bevis/leads i polisutredningae. Alltså teknik där man inte är totalt krypteingsskyddad.
Används så osäkra kommunikationsmedel även när brott begåtts?
Ja!

Tror du mig inte så kan jag säga att nyhetssidor har skrivit om en liten liten andel av alla de fallen. Det fibns gott om exempel.

Allt från förtalsmål och tvister till misshandelsbevis, mordutredningar och korruptionsfall. You name it!

Så det där argumentet att alla hela brottssfären skulle ha anpassat sig från osäkra kommunikationsvägar. Där kan jag säga att det stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Inskränkningar av personlig integritet är en slippery slope. Det sker ofta i små steg. Många steg har redan tagits imo. Detta är ytterliggare ett av många. Det går ofta under fanan "att skydda barn" för det är svårt att säga emot. "Bryr du dig inte om barnen, eller?"

Det borde vara enkelt. "Det är föräldrarna och dylikt som ska ha den uppgiften, inte regering och liknande".
Men detta gillas inte av någon konstig anledning, lathet, dumhet, båda? jag vet inte.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast nu är der väl rätt många ändå som begår brott men som INTE ingår i organiserade brottsyndikat med specialserad kommunikationsutrustning.

Det finns ungefär hur många rättsfall som helst där vanliga sketna sms/samtal ändå använts och varit relevanta bevis/leads i polisutredningae. Alltså teknik där man inte är totalt krypteingsskyddad.
Används så osäkra kommunikationsmedel även när brott begåtts?
Ja!

Tror du mig inte så kan jag säga att nyhetssidor har skrivit om en liten liten andel av alla de fallen. Det fibns gott om exempel.

Allt från förtalsmål och tvister till misshandelsbevis, mordutredningar och korruptionsfall. You name it!

Så det där argumentet att alla hela brottssfären skulle ha anpassat sig från osäkra kommunikationsvägar. Där kan jag säga att det stämmer helt enkelt inte.

Fast argumenterar du nu för att man ska lagra data och utsätta allas privatliv för insyn/läckor och vad nu kan ske med bakdörrar för att sätta dit misshandelsfall och andra mindre brott? Blir ju inte bra det heller faktiskt. Nä denna lagen är ju för att de vill åt den organiserade brottsligheten vilket inte kommer fungera.

Och vill man använda de till andra mindre grova brott så är det bara övertramp.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Dessutom... Även om man nånstans vill tro att den svenska staten vill väl med detta. Vet vi verkligen att vår närmaste allierade, Usa, som kommer ha full insyn och möjlighet att interagera, kommer att ha samma moraliska kompass för hur denna övervakning ska tillämpas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Impopulär åsikt: Sverige behöver bli en polisstat för att knäcka brottsligheten.

Det kan ligga nåt i resonemanget, problemet är att det har andra stater också tyckt genom historien. Jag ser risken för ett sluttande plan.

Tänk så här: Antagligen tycker de som är för övervakning att det är okej att hålla koll på knarklangare, pedofiler, mördare och islamister. Sagt och gjort, polisen, Säpo eller valfri nyskapad övervakningsmyndighet börjar övervaka dem som har kopplingar i såna kretsar. Bravo! Men vem kan bli föremål för övervakning i ett framtida styre, där fler grupper anses viktiga att övervaka?

• Alla muslimer, för de kan ju eventuellt kanske bli islamistiska terrorister nån gång.

• Alla kristna, eftersom några av dem ägnar sig åt civil olydnad (vill t.ex. inte ligga i lumpen).

• Alla socialister, för att några av dem protesterar mot regeringen

• Alla som prenumererar på ortens socialdemokratiska morgontidning. De kan ju gud förbjude bli socialister i framtiden

• Alla miljövänner, för att stoppa de få som klistrar fast sig på motorvägen

Listan kan göras längre.
Jag hör många säga: "Övervaka mig gärna, jag har inget att dölja!" Nä, inte än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Det kan ligga nåt i resonemanget, problemet är att det har andra stater också tyckt genom historien. Jag ser risken för ett sluttande plan.

Tänk så här: Antagligen tycker de som är för övervakning att det är okej att hålla koll på knarklangare, pedofiler, mördare och islamister. Sagt och gjort, polisen, Säpo eller valfri nyskapad övervakningsmyndighet börjar övervaka dem som har kopplingar i såna kretsar. Bravo! Men vem kan bli föremål för övervakning i ett framtida styre, där fler grupper anses viktiga att övervaka?

• Alla muslimer, för de kan ju eventuellt kanske bli islamistiska terrorister nån gång.

• Alla kristna, eftersom några av dem ägnar sig åt civil olydnad (vill t.ex. inte ligga i lumpen).

• Alla socialister, för att några av dem protesterar mot regeringen

• Alla som prenumererar på ortens socialdemokratiska morgontidning. De kan ju gud förbjude bli socialister i framtiden

• Alla miljövänner, för att stoppa de få som klistrar fast sig på motorvägen

Listan kan göras längre.
Jag hör många säga: "Övervaka mig gärna, jag har inget att dölja!" Nä, inte än...

Precis som jag visste att det var ett misstag att ge poliser vapen. Nu går de ju runt och skjuter folk från nio till fem!

Vi kanske inte ska låta fantasin skena iväg i onödan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte svårare att komma runt än att jag hostar en egen tjänst som inte har detta inbyggt…?
(Tänk NextCloud)

Dvs, det tar mig då runt en timma totalt att helt invalidera förslaget om jag känner för det

Jag vägrar tro att topppolitiker är så förbenat korkade, det måste finnas något annat man tjänar på det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Impopulär åsikt: Sverige behöver bli en polisstat för att knäcka brottsligheten.

Helt oviktigt att knäcka brottsligheten om vi ändå inte har någon frihet. Då kan vi lika gärna lägga ned hela skiten (samhället).

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Fast argumenterar du nu för att man ska lagra data och utsätta allas privatliv för insyn/läckor och vad nu kan ske med bakdörrar för att sätta dit misshandelsfall och andra mindre brott? Blir ju inte bra det heller faktiskt.

Det behöver väl inte vara värre än möjligheten till insyn SMS på begäran. Och det har vi ju kunnat leva med i 30 år utan att behöva vrida oss till sömns i vånda varje natt.
Läs gärna mitt förra inlägg också:

Skrivet av krEJZi:

Nä denna lagen är ju för att de vill åt den organiserade brottsligheten vilket inte kommer fungera.

Hur vet du att en bredare möjlighet till brottsutredning för fler brottsområden inte också är i åtanke här?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte svårare att komma runt än att jag hostar en egen tjänst som inte har detta inbyggt…?
(Tänk NextCloud)

Dvs, det tar mig då runt en timma totalt att helt invalidera förslaget om jag känner för det

Jag vägrar tro att topppolitiker är så förbenat korkade, det måste finnas något annat man tjänar på det

Högst möjligt. Men. Läs mitt inlägg ovan.

Sedan kan du nog räkna med att alla inte har koll på att välja rätt kryptografiväg - ens inom kriminella gäng.
Väljer de SMS? 2024?
Ja
https://www.na.se/2024-04-15/smset-efter-mordet-bror-vi-rokte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Dom brukar ju ha expertkunnande tillgängligt så att dom skulle vara helt kunskapsbefriade ställer jag som föga troligt.
Sen tror jag även den mest tekniskt okunniga bland dom har en förståelse för att det inte på något sätt stoppar kriminella från att fortsätta bryta lagen och använda andra tjänster utan bakdörrar.

Ungefär som dessa frågeställare då?

https://www.tiktok.com/@ali748383637/video/746197050087763482...

🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Precis som jag visste att det var ett misstag att ge poliser vapen. Nu går de ju runt och skjuter folk från nio till fem!

Vi kanske inte ska låta fantasin skena iväg i onödan?

Då antar jag att du har noll koll på alla dom diverse olagliga register över individer som polisen skapat i närtid?

Några exempel:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/over-tusen-barn-med-i-olagl...

https://www.publikt.se/nyhet/polisens-kvinnoregister-var-olag...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-olagligt-i-polis...

Var fan får ni er naiva tro på att polisen/säpo och andra skulle bestå av någonting annat är människor som gör olagliga saker titt som tätt?

Vid sådana här diskussioner undrar jag hur många av er som tror att människor per definition är goda och gör allt rätt och riktigt.

den som någonsin öppnat en historiebok inser snabbt att så inte är fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

Då antar jag att du har noll koll på alla dom diverse olagliga register över individer som polisen skapat i närtid?

Några exempel:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/over-tusen-barn-med-i-olagl...

https://www.publikt.se/nyhet/polisens-kvinnoregister-var-olag...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-olagligt-i-polis...

Var fan får ni er naiva tro på att polisen/säpo och andra skulle bestå av någonting annat är människor som gör olagliga saker titt som tätt?

Vid sådana här diskussioner undrar jag hur många av er som tror att människor per definition är goda och gör allt rätt och riktigt.

den som någonsin öppnat en historiebok inser snabbt att så inte är fallet.

Jag tror ingen tror på att vi lever i en utopi.

Gissningsvis ligger det väl närmre till hands att inse att rättsväsen behövs i en värd som inte är perfekt.
Grejen är väl den att polisen inte gör sitt jobb bättre ju färre verktyg de får ha kvar.
De behöver ha verktyg anpassade för tidsåldern de verkar i.
Det behöver inte betyda massövervakning. Det verkar inte föreslås i nyheten heller.
Däremot möjligheten att kunna komma åt underlag och utreda brott överallt - utan kriminella frizoner.

Jag skulle nog säga såhär. Handlar det om att polis/säpo själva skulle ha fri tillgång till allt innehåll så låter det som ett dåligt förslag.

Jag tänker mig att det snarare handlar mer om ett krav på företag att ha tekniska lösningar där rättsväsen kan begära ut underlag vid brottsutredning.
Så som det funkar med många instanser i dagsläget. Övervakningsvideo, SMS och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det borde vara enkelt. "Det är föräldrarna och dylikt som ska ha den uppgiften, inte regering och liknande".
Men detta gillas inte av någon konstig anledning, lathet, dumhet, båda? jag vet inte.

Ja, man måste lära sina barn så mycket man kan, men jag har förståelse för de som kanske inte kan något själva eller är överbelastade av livet att bara försöka hinna med de mest basala saker. Men mycket kommer tillbaka till en själv.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?