Vinn nätagg från Seasonic

Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Intel! Utannonsera Arc B750 och B770! The game is on!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Och som denna artikel säger kom det direkt in massa nya kort i lager. Inet fick 50+ på de kortet jag pratar om (Powercolor 9070 reaper) men de höjde ju som sagt priset till 9000kr. Dvs, är det amd och korttillverkarna som höjt msrp eller är inet scalpers? Oavsett så känner man sig lurad av inet som höjer priset efter inte ens ett dygn utan att förklara sig eftersom det är 7350 som kommunicerats som msrp.

Inet skrev att de skulle göra så redan innan säljstarten och förklarade varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Klart det finns ett msrp. Inet t.ex får köpa korten av tillverkarna för ett visst pris, och sen får de ett msrp som de kan välja att sälja korten för (vilket garanterar dem en viss vinst). Sen kan inet välja att gå över eller under msrp.

Om msrp är 7350 och inet säljer för 9000:- har de klart dyrare pris än msrp.

Och som denna artikel säger kom det direkt in massa nya kort i lager. Inet fick 50+ på de kortet jag pratar om (Powercolor 9070 reaper) men de höjde ju som sagt priset till 9000kr. Dvs, är det amd och korttillverkarna som höjt msrp eller är inet scalpers? Oavsett så känner man sig lurad av inet som höjer priset efter inte ens ett dygn utan att förklara sig eftersom det är 7350 som kommunicerats som msrp.

Ordinare pris är 8990 men AMD sponsrade x antal kort till 7350.

Står info här: https://www.inet.se/nyhet/11657/radeon-rx-9000-serien-msrp

Samma i alla butiker men Inet var enda som gick ut med infon.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att när ni köper ett kort från Inet så kanske ni får en pinvinstång på köpet.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Glöm inte att när ni köper ett kort från Inet så kanske ni får en pinvinstång på köpet.

Är det salt karamell som gäller fortfarande? Har fått tre på raken.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Vadå kanske?!

Det är ett MÅSTE varför annars handla på inet

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag får enbart lakrits 😭

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det var salt karamell som följde med mitt 9070 XT idag i alla fall.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av kleine:

Delar dom kanske ut dessa stänger ännu..hit and miss?

https://klippkungen.se/catalog/products/pingvinstang-kokosdro...

Personlig favorit.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk

Detta har blivit en kultgrej just från inet pingvinstång och köp går hand i hand el snålar dom numer?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ordinare pris är 8990 men AMD sponsrade x antal kort till 7350.

Står info här: https://www.inet.se/nyhet/11657/radeon-rx-9000-serien-msrp

Samma i alla butiker men Inet var enda som gick ut med infon.

Det är inte alls vad de säger:

"Vår andra leverans från PowerColor står nämligen redan och väntar, och den kan vi då inte erbjuda till MSRP-priser. Detta innebär att vi först kommer sälja Reaper-modellerna till MSRP-pris och lagersaldot kommer ticka ner som vanligt tills att första leveransen är slutsåld. Sedan kommer, med en viss fördröjning, lagret att fyllas på med nya kort och vi släpper då upp Reaper-korten för beställning igen – fast då inte till MSRP-pris"

Dvs de säljer inte till msrp, de säljer till högre pris. Msrp verkar fortfarande vara 7999 eller 7390 på de såkallade msrp-korten (som de specificerat). Dvs inet är scalpers.

Nu hann inte ens den första leveransen säljas slut, online ja, men inte i butik. Så de följer inte ens vad de själva skriver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

"Vår andra leverans från PowerColor står nämligen redan och väntar, och den kan vi då inte erbjuda till MSRP-priser. Detta innebär att vi först kommer sälja Reaper-modellerna till MSRP-pris och lagersaldot kommer ticka ner som vanligt tills att första leveransen är slutsåld. Sedan kommer, med en viss fördröjning, lagret att fyllas på med nya kort och vi släpper då upp Reaper-korten för beställning igen – fast då inte till MSRP-pris"

Dvs de säljer inte till msrp, de säljer till högre pris. Msrp verkar fortfarande vara 7999 eller 7390 på de såkallade msrp-korten (som de specificerat). Dvs inet är scalpers.

Nu hann inte ens den första leveransen säljas slut, online ja, men inte i butik. Så de följer inte ens vad de själva skriver.

Varför korten inte säljs till msrp vet väl inte du?
Overclockers i UK kom ut och sade att de hade x antal med 50$ cashback.
Det kan mycket väl vara en deal pga hur detta skötts från amds sida

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför korten inte säljs till msrp vet väl inte du?
Overclockers i UK kom ut och sade att de hade x antal med 50$ cashback.
Det kan mycket väl vara en deal pga hur detta skötts från amds sida

Inet själva säger att de inte säljer till msrp. Orsaken får de stå för, det vet inte jag. Men faktum är att de inte säljer till msrp utan till ett pris kraftigt mkt dyrare och det är svinigt gjort av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Inet själva säger att de inte säljer till msrp. Orsaken får de stå för, det vet inte jag. Men faktum är att de inte säljer till msrp utan till ett pris kraftigt mkt dyrare och det är svinigt gjort av dem.

De gjorde alla ÅF, enbart Inet förklarade varför?
Elgiganten sålde ju direkt för nya msrp på 8990:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Detta har blivit en kultgrej just från inet pingvinstång och köp går hand i hand el snålar dom numer?

Fick en senast idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

När ska du förstå att de inte fått de andra korten till samma inköpspris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Inet har skött launchen hemskt och kommunicerat rena lögner vid flera tillfällen samt snabbt kommit med ändrade besked. Dyrast i klassen är de också och var snabba att börja sälja sina egenscalpade kort.
Deras kommunikation med AMD verkar vara usel så litar inget på vad en supportnisse påstår.

Absolut att man får vara bitter, men troligen ligger felet högre upp i totempålen än hos de anställda hos iNet. Vad för lögner från iNet syftar du på?

Deras support är inte Elgigantens kundtjänst direkt, lite(läs mycket) cred ska nissen på andra sidan ha. Om något så är det troligen AMD som gav ÅF, (bl.a iNet) och även SweC info om "god tillgång". Sen att AMD säger en sak till SweC och något annat till ÅF är högst troligt, SweC är inte ÅF för komponenter direkt. SweC skulle skvallra vid minsta misstanke om brister på kort.

Var arg på AMD och speciellt scalpers som använder sin bot-armé till att köpa upp våra kort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Har du missat detta? https://www.sweclockers.com/nyhet/40780-endast-ett-fatal-rade...

AMD dementerar detta, men troligen för att de blev påkomna. De subvetionerade fösta leveransen av kort för att ta lite marknad, sen vill de sälja med högre marginaler för att få in lite stålar.
Tvivlar starkt på att samtliga ÅF skulle konspirera för att klämma ut mer pengar, när priserna verkar vara ungefär samma i flera butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Samma diskussion uppstod vid vega releasen då AMD gjorde samma sak och alla butiker blev scalpers för ingen följde msrp vilket inte gick pga inköpspriser var högre så tydligen är detta upplägg lyckat...

Permalänk
Medlem

De gjorde alla ÅF, enbart Inet förklarade varför?
Elgiganten sålde ju direkt för nya msrp på 8990:-

Är det nya msrp? Inet, som säljer 9070 för just 8990:- säger ju att de INTE säljer till msrp.

Finns det ett nytt msrp (som Inet inte berättar om) får gärna recensenterna uppdatera sina betyg för ett 9070 för 8990:- är inte bra value alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Är det nya msrp? Inet, som säljer 9070 för just 8990:- säger ju att de INTE säljer till msrp.

Finns det ett nytt msrp (som Inet inte berättar om) får gärna recensenterna uppdatera sina betyg för ett 9070 för 8990:- är inte bra value alls.

Inte ett officiellt men det är där priserna ligger för tidigare msrp modeller 🤷

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

Har du missat detta? https://www.sweclockers.com/nyhet/40780-endast-ett-fatal-rade...

AMD dementerar detta, men troligen för att de blev påkomna. De subvetionerade fösta leveransen av kort för att ta lite marknad, sen vill de sälja med högre marginaler för att få in lite stålar.
Tvivlar starkt på att samtliga ÅF skulle konspirera för att klämma ut mer pengar, när priserna verkar vara ungefär samma i flera butiker.

"Efter att den första leveransen säljer slut kan de vanliga korten väntas öka med 700–900 kronor, "

Jag försökte köpa ett av de ursprungliga korten i förmiddags, som inet hade kvar i lager i sin butik i sthlm, och som jag imorse hade kollat fanns kvar till 7350:-, men när jag kom dit kl 11 hade de höjt priset med 1640kr. Så artikeln ovan stämmer inte med verkligheten.

Min poäng kvarstår. Antingen är inet skojare eller så har korttillverkarna dubbla msrp vilket borde reflekteras i sweclockers och övrigas betyg på dessa kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

"Efter att den första leveransen säljer slut kan de vanliga korten väntas öka med 700–900 kronor, "

Jag försökte köpa ett av de ursprungliga korten i förmiddags, som inet hade kvar i lager i sin butik i sthlm, och som jag imorse hade kollat fanns kvar till 7350:-, men när jag kom dit kl 11 hade de höjt priset med 1640kr. Så artikeln ovan stämmer inte med verkligheten.

Min poäng kvarstår. Antingen är inet skojare eller så har korttillverkarna dubbla msrp vilket borde reflekteras i sweclockers och övrigas betyg på dessa kort.

Kan ju sålt det kortet via webben och satt kortet i butik mot nya msrp pga de sålde för många? Så kan vi lösa beställningar som inte kommit men finns i butik när vi hämtar ut

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Usling:

Kan ju sålt det kortet via webben och satt kortet i butik mot nya msrp pga de sålde för många? Så kan vi lösa beställningar som inte kommit men finns i butik när vi hämtar ut

Jag måste instämma med @Usling här just angående prisförändringen när det fanns enstaka kort i lager kvar som endast kunde köpas i butiken. Jag tänkte själv i morse dra till butiken vid öppningen (10 tiden), innan avgången kollade jag en gång till för säkerheten. Mellan 9:30-9:45 förändrades den här transparenta gröna ikonen med strecket till helt grön och priset ändrades för alla korten som gick enbart att köpa i butiken.
Då tänkte jag, jaha det var det lika bra att stanna hemma..
Jag menar korten kan inte bara försvinna/köpas upp redan när butiken inte ens var öppet?

Ingen kommentarer angående Inet, dem har säkert sina orsaker men det luktar väldigt skumt.. 🤔

Jag förstår liksom Uslings frustration, för jag hade samma tanke som honom men jaja it is what it is..

@Inet, ni kanske har svar till orsaken ovanstående? 👆

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Jag måste instämma med @Usling här just angående prisförändringen när det fanns enstaka kort i lager kvar som endast kunde köpas i butiken. Jag tänkte själv i morse dra till butiken vid öppningen (10 tiden), innan avgången kollade jag en gång till för säkerheten. Mellan 9:30-9:45 förändrades den här transparenta gröna ikonen med strecket till helt grön och priset ändrades för alla korten som gick enbart att köpa i butiken.
Då tänkte jag, jaha det var det och lika bra att stanna hemma då..
Jag menar korten kan inte bara försvinna/köpas upp redan när butiken inte ens var öppet?

Ingen kommentarer angående Inet, dem har säkert sina orsaker men det luktar väldigt skumt.. 🤔

Jag förstår liksom Uslings frustration, för jag hade samma tanke som honom men jaja it is what it is..

Hur de trixar med lagersaldot är helt normalt om de nu översålt antar jag? De går förmodligen back på de kort de kommer hedra för msrp pris, iaf +/- 0. Att då sälja ytterligare kort för den saken känns som en mindre smart idé.

De kanske skulle sagt att msrp pris enbart håller dag 1 i butik om saldot på webben säljer slut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Det AMD skulle ha gjort är en speciell MSRP modell i x antal som sedan utgick när den var slut.

Permalänk
Medlem

Finns inte ett enda XT kort att köpa så det betyder att kortet är under prissatt och priset måste upp till 10 000-10700 för att möta efterfrågan. Simple as that.

Permalänk
Skrivet av Simpa96:

Finns inte ett enda XT kort att köpa så det betyder att kortet är under prissatt och priset måste upp till 10 000-10700 för att möta efterfrågan. Simple as that.

Har du missat att många köper i hopp om att trissa upp priset nu kanske de inte funkar i fallet 9070 eftersom de har nya batches på ingång.

Men tyvärr köper många kort idag för msrp i hopp om att tjäna några korvören inte så att de behöver korten snarare att de försöker få loss pengar.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Fast alla kort säljer slut när dom släpps så länge jag kan minnas . Sen är det ju så att korten som är dyrare knappt rör sig från butikerna . Det kommer nog lösa sig skall du se då dom lovat fylla lagren . Speciellt då dom kommer släppa massor varje vecka .Så dom som scalpar dessa lär inte få skiten sålda och då går det ännu fortare innan lagren fylls . Sen jag vet att många Nvidia kunder har köpt dessa och marknaden är gigantiskt i 500-900 dollar den är dock inte oändlig .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Hade inte du ett vanligt 9070 som du var nöjd att du köpt? Eller fick du buyer remorse och ville ha et XT igen?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS