Elgiganten lanserar butikskoncept för komponenter – bjuder in SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att dom ger sin in i datorkomponenter mer riktat.
Hoppas butiken i Uppsala oxå får en datorhörna ala micro center.
Tyvärr är ju Alina kört i skiten. Gillade Alina system förrut. Handlade alltid där. Nice med lokal butik.

Segt o behöva beställa allt online från inet. Mest pga garantiärenden. Lättare o gå till en butik än att sitta o ringa en support o skicka in grejer.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara bra synd bara att Elgiganten är så usel på reklamationer och efterleva konsumentköplagen.
Ett annat problem är att Elgiganten köper mycket utan tillverkargarantier och själva står för garantier/reparationer vilket skapar problem då du inte kan vända dig direkt till tillverkaren om Elgiganten inte tar sitt ansvar eller utför undermålig reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja ta ner moderskeppet till Skåne, "häng med på kryssning Helsingborg - helsingör - helsingborg spela, kolla nyheter, mingla och umgås i hela 40 minuter!!"

När jag bott i Stockholm åkte jag en del Finlandskryssningar men även till Baltländerna.
När jag bott i Skåne var det istället Polenkryssningar, det finns kryssningar från Malmö, Trelleborg eller Ystad till Świnoujście som tar ca 15-18h beroende på bolag och resa.
Skillnaden blir att på en Polenkryssning festar man på båten men åker man Helsinborg-Helsingör festar man i Danmark och då blir det svårt att umgås i större grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Haha låter som din kompis inte hade det lätt i livet innan han började på Elgiganten. Jag har flera kompisar som har arbetat där utan att få kronisk magsjukdom!

Nä han var rätt kass redan innan. Värdelös arbetsgivare dock om man ser på det stora hela. haha

Permalänk
Medlem

Då elgiganten inte förstår svensk lag och har totalt förvirrad support så kommer jag inte handla där fortsättningvis.

Skrivet av xSean145:

Skulle personligen inte kunna köpa något mer än damsugare och hårtrimmer av dom.

Var just en reklamation av dammsugare som de inte klarade av i mitt fall. Så köp inte det där heller helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Då elgiganten inte förstår svensk lag och har totalt förvirrad support så kommer jag inte handla där fortsättningvis.

Var just en reklamation av dammsugare som de inte klarade av i mitt fall. Så köp inte det där heller helst.

Hade garanti på min robot dammsugare i mellan dagarna och tog flera månader och var tvungen att säga till.på.butik att service verkstad beställt delar 1 månad före och inga uppdateringar efter och var fixat 3 veckor före när jag frågade och 1 vecka efteråt kom det till.butik och dom måste glömt bort att skicka från service till butiken.

Hade jag inte sagt till hade jag nog aldrig fått tillbaka dammsugaren.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Taget. 😂

Blivit bränd allt för många ggr av dom.

Permalänk

Undra om det kommer till mera butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Läser mycket negativt om Elgiganten i denna tråden.
Jag har handlat mycket Elektronik där, mobiler, laptops, dammsugare, TV osv och måste säga att jag aldrig haft något problem överhuvudtaget.
Datorkomponenter har jag handlat där det är billigast på nätet eller där jag kan köpa direkt över disk.

Grejen är väl att jag vetat EXAKT vad jag vill ha och hur prylen fungerar INNAN jag går in och köper den. Går in i affären, svarar nej på den obligatoriska frågan "kan jag hjälpa dig med något", plockar prylen i hyllan, går till kassan och betalar.

Skall köpa skaftdammsugare nästa månad och det blir på Elgiganten såklart. De har den på lager och jag har lusläst tester osv så jag vet redan hur den funkar och hur prisvärd den är. Elgiganten ligger dessutom lägst i pris.

Innan du köper en skaftdammsugare så bör du vara medveten om att de inte är optimala till att suga upp borrdamm, annat fint damm, mjöl och andra malda saker.
Det sätter igen filtret direkt och man måste rengöra det ofta, det mer pyssel med en skaftdammsugare än en vanlig, våran skaftdammsugare används knappt här hemma.

Permalänk
Medlem

Har haft en märklig relation till elgiganten och komponenter, det är som dom alltid haft en tå i vattnet men inte bryt sig så mycket om det.
Som när jag mitt under GPU torkan fick tag i ett kort i butik på kungsgatan för rea pris(!) som inte ens var listat på websidan att dom hade det.

Det skulle vara gött med mer komponent baserat utbud och inte mest färdigbyggen och skärmar som dom har nu, där på Kungsgatan har dom en pytte hörna längs in till vänster med lite utspritt av komponenter men när Streaming Gear hörnan är större så vet man vilken inriktning dom har, kidsen som inte vill bygga, bara köpa fördigt och lite roliga streaming grejer som deras favo streamers har och pröva på det själv.

Men vore roligt om det kunde bli lite av en "Micro Center" sektion i affärerna.
Vi får väl se, men tror inte så mycket på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är verkligen ingen döende marknad. Bevisa gärna det i så fall.

Elgiganten kommer dock få svårt med denna satsning av andra anledningar.

Utvecklningen går långsammare och långsammare, komponenter är närmare och närmare sitt max ur kartong, det lönar sig inte på samma sätt att bygga och mixtra som det en gång gjorde. Man kan behålla datorn betydligt längre vilket som ensam factor minskar marknaden markant kontra återkommande köpare. Har ingen statistik på det, men det är inte en fråga om utan när dagens typ av"custom" försvinner, till viss del kommer det väl "alltid" finnas men förmodligen betydligt dyrare kontra att köpa färdiga grejer.

Gaming i stort är väl fortfarande växande men ur % av markanden har jag svårt att se custom fortsätta som idag.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Innan du köper en skaftdammsugare så bör du vara medveten om att de inte är optimala till att suga upp borrdamm, annat fint damm, mjöl och andra malda saker.
Det sätter igen filtret direkt och man måste rengöra det ofta, det mer pyssel med en skaftdammsugare än en vanlig, våran skaftdammsugare används knappt här hemma.

Vår har inget problem med mjöl etc, enbart haft problem med gipsdamm men det löste en sköljning på filtret. Jag kör dock dyson.

Byta påse är jobbigare än att rengöra filtret.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

inge negativt med att tro att det är en döend marknad att bygga datorer hehe

tror det är många med mig som hoppat över några år och modeller och som tycker att nu är det på tiden att uppgradera

Syftade mer på allt kräkande mot elgiganten å allmänt gnäll, jag är positiv till att de gör det men jag tror väl kanske tyvärr inte att det blir en "hit" men blir gärna överaskad om att de går bra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Vore en skylt på svenska "hopplöst gammalmodigt", "o-coolt" och "tråkigt"?

Det kan inte handla om att spara pengar med att använda samma skylt i Sverige som i Danmark. "Komponenter" stavas likadant på danska.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de gjorde en liknande satsning för 3-4 år sen. När 30XX-serien begav sig. Mitt 3090 är köpt på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag köper om de fixar sin vedervärdiga hemsida först…

Helt sjukt att den har levt så länge som den gjort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Då bara måste jag fråga, vet du vad det innebär att jorda sig? Det har visat sig tidigare på forumet att det finns vitt skilda idéer kring detta även här.

1. Använd ett ESD-armband
Sätt ett antistatiskt armband runt handleden.
Anslut kabeln från armbandet till jordpunkten (exempelvis ett jordat vägguttag eller ett speciellt jordningsuttag på ett ESD-skydd).
2. Arbeta på en ESD-matta
Placera komponenter och utrustning på en antistatisk matta.
Koppla mattan till jord för att leda bort statisk elektricitet.
3. Jorda dig via datorchassit
Om du inte har ett armband eller en matta, kan du röra vid datorns chassi (metallramen) regelbundet för att urladda eventuell statisk elektricitet.
4. Miljön är viktig
Undvik att arbeta på mattor eller kläder av syntetmaterial som skapar statisk elektricitet.
Välj bomullskläder eller andra naturliga material istället.
5. Luftfuktighet
Arbeta gärna i en miljö med något högre luftfuktighet (ca 40–60%) då torr luft ökar risken för statiska urladdningar.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Tack alla som anmälde intresse! Nu stänger vi formuläret och meddelar de som blivit utvalda via PM och mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det jobbigare än en vanlig påsfri dammsugare? Du ska normalt inte suga upp byggdamm/"borrdamm" med någon hushållsdammsugare då stoftet tenderar gå igenom filter/påse och in i motorns lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är det jobbigare än en vanlig påsfri dammsugare? Du ska normalt inte suga upp byggdamm/"borrdamm" med någon hushållsdammsugare då stoftet tenderar gå igenom filter/påse och in i motorns lagring.

Jag har en Miele vanlig påsdammsugare, drar man upp lite borrdamm med den och använder originalpåsarna så filtrerar påsen bort typ allt, sen sitter det ett till filtren innan motorn men det är grovfilter, det blir nästan aldrig skitigt, den har jag haft i 14 år nu och den bara trummar på.
Skaftdammsugare tror jag kommer för långt före påsdammsugaren, som jag tycker är omständig att göra ren, min är från Bosch, det kanske finns andra som inte använder hepafiltret som filtrering av små partiklar.

Dammsög bilen med skaftdammsugaren, det skulle jag inte ha gjort, det satte igen filtret typ direkt och nu är filtret härligt smutsgrått.

Men det är väl samma problem med alla påslösa maskiner, någonstans måste allt hamna och har den inte påse som förfilter ja då hamnar allting i filtret och sugeffekten går ner markant.

Att suga upp större partiklar, hundmat, kattmat etc funkar prima då behöver man bara tömma den efteråt.

Permalänk
Medlem

Blir nog hur kul som helst ^_^

Permalänk
Redaktion
Skribent

Hur var eventet igår? Ni medlemmar som var på plats får gärna dela med er

Permalänk
Medlem

Det var riktigt kul! Kul att se att en aktör satsar på just ett "Microcenter-koncept", vilket var mycket varför jag ville komma dit. Upplägget samt utbudet som fanns känns faktiskt som att det är gjort av någon som är intresserad. Det låg inte bara lite grafikkort och 2 nätaggregat från Cooler Master, utan det fanns en hel del som traditionellt inte hittas på Elgiganten. Som Noctuafläktar och kylpasta, för att nämna lite. De ska tydligen också se till att ha personal på plats som verkligen är kunniga på datorer och komponenter, så att det blir en trygg upplevelse att handla där.

Jag tyckte det var en bra balans mellan fokus på entusiastfolk och mer "vanliga" konsumenter som kanske aldig köpt en dator tidigare. Vi fick möjlighet att ge feedback till Elgiganten, och en sak vi tyckte var riktigt bra var att de hade skyltar med "nivåer" på datorn, typ "nivå 3 - för dig som vill spela i FHD Ultra settings", eller "Nivå 4 - för dig som vill spela i 4k på medium" (kommer inte ihåg exakt vad nivåerna var, men ni fattar). Kändes väldigt intuitivt.

Även efterfesten på Redbull Sphere var riktigt kul. Allt var Elgiganten-branded där inne, och det kändes som att valet av ställe passade bra med konceptet. Vi började med lite tilltugg och snack med några fler från Elgiganten som är ansvariga för konceptet, sen högg vi varsin dator och gjorde ett Helldive xD

Riktigt bra och genomtänkt event, +1 till Elgiganten!

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare, @Noots Det ser ut att vara ett riktigt genomtänkt koncept, och att man kommer få hjälp av välja komponenter av personal som är proffs blir ju avgörande tycker jag. Och de hade flera riggs uppsatta och man kommer kunna testa dom i spel förstod jag när jag frågade igår. Jag ser fram emot att göra ett seriöst besök i framtiden. Jag missade tyvärr efterfesten då jag behövde ta igen på sömn 😴

Kul att sweclockers community fick shoutout innan ridån släpptes ner. Och vi fick en schysst goodiebag dessutom med något för alla smaker. Tack för inbjudan!

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Instämmer med föregående talare, @Noots Det ser ut att vara ett riktigt genomtänkt koncept, och att man kommer få hjälp av välja komponenter av personal som är proffs blir ju avgörande tycker jag. Och de hade flera riggs uppsatta och man kommer kunna testa dom i spel förstod jag när jag frågade igår. Jag ser fram emot att göra ett seriöst besök i framtiden. Jag missade tyvärr efterfesten då jag behövde ta igen på sömn 😴

Kul att sweclockers community fick shoutout innan ridån släpptes ner. Och vi fick en schysst goodiebag dessutom med något för alla smaker. Tack för inbjudan!

Ogge Oggelito fick du cykel på köpet?🤣

Personligen, jag som redan kan och vet vad jag ska ha behöver ingen hjälp så då kan jag tycka det blir lite jobbigt med säljare som är för påstridiga. Jag hoppas dock vi får se konceptet även här i Örebro. Hur stor var den där datoravdelningen?

Kommer Sweclockers visa nått från invigningen? Vore trevligt med en video....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Personligen, jag som redan kan och vet vad jag ska ha behöver ingen hjälp så då kan jag tycka det blir lite jobbigt med säljare som är för påstridiga. Jag hoppas dock vi får se konceptet även här i Örebro. Hur stor var den där datoravdelningen?

Haha bland annat ett vinylhuvud från cyberpunk, nvme ssd och en formel-1 lego-modell. Älskar lego haha

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Hur var eventet igår? Ni medlemmar som var på plats får gärna dela med er

Jag var där och tycker personligen var det ganska bra. Häftiga bygge på plats. Goodie Bagen måste vara värt 3k minst. Skhyssta grejor man fick med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag fick intrycket av att de kommer satsa på personal som är riktigt kunniga, så förhoppningsvis är det inte bara sälj-sälj på agendan. Kanske kan till och med vi som vet vad vi vill ha få ett o annat bra tips? Men hur som - jag ser absolut värde i sättet de lägger upp det på. Kanske vet vi vad vi vill ha, men det finns många som inte gör det. Och att då ha folk där som vet vad de snackar om och inte bara försöker pracka på dig en HP Omen för "kolla den har en i7 (öhhm eller något sånt, jag kan ju egentligen inget om det här)" på någon stackare som ska köpa sin första dator - det har stor potential att bli bra enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hade något emot elgiganten för många år sen, men sen de började sälja mer komponenter och framförallt har en väldigt bra lägsta prisgaranti policy, så har jag absolut inga problem med dom.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Elgiganten och MediaMarkt är de två butiker där jag genomgående haft absolut mest problem. Kombinationen av okunniga, provisionsdrivna säljare – som hellre försöker sälja dyra produkter med bra marginal än att hitta rätt lösning för kunden, med kundtjänstpersonal som inte kan skillnaden mellan butikens egen garanti och konsumentköplagen. Jag har så mycket dåliga upplevelser här, vilket är svårt att se förbi.

Jag förstår inte varför butiker inte öppet måste skylta med sin provision. Personalen finns inte där för att hjälpa dig. De är säljare först, allt annat är en bonus, men det är inte tydligt för folk. De kunder som faktiskt besöker en fysisk butik istället för att handla online gör det oftast för att de är okunniga/oinsatta och behöver hjälp. Men säljarna är inte där för att hjälpa. Det känns näst intill medvetet vilseledande.

En bekant var där för ungefär tio år sedan för att köpa en speldator till sin bror och blev rekommenderad en dator utan grafikkort. Det säger en hel del om säljkårens kompetens – och hur de gladeligen försöker sälja produkter de inte ens förstår sig på, till kunder som inte vet vad de behöver.