Nu kan du återställa din tidslinje i Google Maps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Man kan spåra sig själv eller en pryl, vilket kan vara användbart i flera situationer. Till exempel kan det hjälpa till att hålla koll på barnens telefoner eller vid träning för att logga rutter och förbättra prestationer. Om du tappar bort eller får din mobil stulen, ökar dessutom chansen att kunna spåra den.

Kort sagt gör funktionen det möjligt att se var en ansluten enhet har befunnit sig vid en viss tidpunkt på en tidslinje. För egen del har jag funnit det intressant eftersom det kan ge bättre rekommendationer på restauranger och liknande, då det kopplas ihop med recensioner och andra interaktioner i Google Maps.

Det största motargumentet är förstås integritet – många ogillar tanken på att stora företag ska kunna spåra deras rörelser dygnet runt. Och det är en fullt förståelig invändning för den som väljer att stänga av funktionen.

Intressant. Inte hört talas om det förrän nu när den här tråden dök upp. Knappast nåt jag har aktivt i så fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För att citera Marty McFly:
Hey, Doc, we better back up

Permalänk
Medlem

Omm man fortfarande har Timeline på webben (min ryker 4 april tror jag), går det att göra en kopia med https://takeout.google.com/settings/takeout/custom/maps,mymap... , jag är lite osäker på om det är bäst att spara timeline i json eller kml-format, så provade båda just nu. Detta har jag gjort för min data som är drygt 10 år och har flera semesterresor etc. Samtidigt har jag sparat ner skärmdumpar och kml-spår för de datum jag är extra intresserad av att bevara inför framtida resor exempelvis. (Görs i webläsare på dator lämpligen)

Trist alltså. Timeline på webben hade även bättre möjligheter att korrigera eller lägga till information. Ibland gick min timelineregistrering i koma, kanske pga missad datatäckning när vi var i Skottland exempelvis, då kunde jag se på min frus mobil (annan operatör) hur vi hade kört exakt och så korrigerade jag min timeline därefter.

Kart-datan från Google Takeout går att läsa med https://github.com/Freika/dawarich

Program för att fortsätta registrera location på ett sätt som liknar hur Timeline fungerade förr är (enligt dawarich) exempelvis Owntracks , GPSLogger eller Home Assistant (verkar lite krångligare).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Allt från 2006 till början av mars 2025 är borta. Tack Google 🖕

Skrivet av dool:

Ja, allt mitt försvann. Minst 15 år av data. Var inte nån jätteviktig del i mitt liv, men ändå trist.

Om det lagras lokalt på enheten. Kan det gå att återställa från sin förra mobil?

Hur kan ni ha data kvar så långt bakåt när Google raderade bort att kunna lagra data före Augusti 2024?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Svårt att ens föreställa sig en mer integritetskränkande tjänst än loggning av användarnas rörelsemönster..... Jag skulle inte ens för en sekund överväga att ha något liknande aktiverat, ens om jag fick ordentligt betalt för det.

Men det användarna är upprörda över är att tjänsteleverantören råkade slarva bort den molnlagrade datan? Tänk så olika man kan kan resonera.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Hur kan ni ha data kvar så långt bakåt när Google raderade bort att kunna lagra data före Augusti 2024?

Raderade bort? Bara om man inte gjorde ett val. Står i mailet man får. Jag har iallafall data kvar sedan 2013 och jag har inte gått över till nya tidslinjen än, kommer göra det några dagar före min gräns, vilket är i juni, 9 juni om jag minns rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Raderade bort? Bara om man inte gjorde ett val. Står i mailet man får. Jag har iallafall data kvar sedan 2013 och jag har inte gått över till nya tidslinjen än, kommer göra det några dagar före min gräns, vilket är i juni, 9 juni om jag minns rätt

Ja jag fick ju ett mail och ville behålla tydligen så togs det bort ändå, jag har bara äldsta från 23e Augusti 2024, resten är borta för mig.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag som reser en del (sju länder i år utanför EU hittills) tycker att det är kul att se tillbaka på ställen man varit på, vilka hotell man varit i osv. Min tidslinje har som tur är inte påverkats alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Ja, allt mitt försvann. Minst 15 år av data. Var inte nån jätteviktig del i mitt liv, men ändå trist.

Om det lagras lokalt på enheten. Kan det gå att återställa från sin förra mobil?

Undrar samma, har massa gamla mobiler liggandes, finns det ngn chans att kunna återställa från någon av dom?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Undrar samma, har massa gamla mobiler liggandes, finns det ngn chans att kunna återställa från någon av dom?

Det är samma fråga jag har, för allt som försvann så har jag från gamla mobiler med tidslinjer April 2014 till November 2023.

Visa signatur

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kollade tidslinjen och såg att allt som var äldre än 3 veckor var borta. Som tur är var fanns det en säkerhetskopia från igår på telefonen. Återställde den och all historik är tillbaka så ingen skada skedd förutom mitt förtroende för google som fått sig ytterligare en törn på kort tid efter chromecast-dramat.

Detta visar bara på hur viktigt det är att ha egna backupper på precis allt och spara dessa lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Ja jag fick ju ett mail och ville behålla tydligen så togs det bort ändå, jag har bara äldsta från 23e Augusti 2024, resten är borta för mig.

Märkligt. Första person jag hört säga detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

fotspår från Tiden i japan 2014 till 2017...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag använder det främst till två saker. Dels att kolla tillbaks och hitta något ställe man besökte på semestern för flera år sedan. Men även när jag slarvat med att stämpla in och ut från jobbet. Då kan man lätt se när man anlände och när man lämnade kontoret, ganska smidigt faktiskt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Fick ju en del mail kring det där för ett tag sen. Ville gärna ha kvar så satte på backupen då.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Phew! Allt är tillbaka igen!
förutom just 7e mars när jag flyttades till det nya systemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Tidigare har flera Google Maps-användare rapporterat om att deras tidslinjer plötsligt försvunnit.

1. Det var inte deras tidslinje, det var googles, om de inte hade avtal på att det var deras, och det hade dom inte.

2. Även om de hade avtal på det så hade det inte hjälpt ett skit. Molnet är bara en backup om det finns ett orginal att backa.

Permalänk
Medlem

Verkar som att min återställning funkade, skönt!

Även om jag börjar bli väldigt trött på många googles tjänster som dels använder "AI" på konstiga sätt och gör upplevelsen sämre och dels prioriterar annonsexponering framför en fungerande tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Startade upp min gamla mobil som jag bytte ut vid Black Friday förra året. Inget av Timeline fanns kvar på den.

Visa signatur

-dool