Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jönssonligan kommer tillbaka [2024]
4/10
Netflix

Kortfattat kan man säga; "We have Jönsonligan at home".
Karaktärerna känns slätstrukna och väldigt meh, all heder till Robert Gustafsson som verkligen försöker "hedra" karaktären... men inte ens han lyckas med "slapstick humorn" som Gösta Ekman använde till perfektion. Skulle säga att hans prestation... eller snarare försök och vilja till det... ger filmen en poäng högre än vad den annars hade fått.

De andra karaktärerna är under all kritik och känns helt meningslösa och "grå".

Att jag dessutom somnade under filmen säger en hel del.

Svårt att säga om Robert tillförde något till filmen alls, känns mer som han med flit skulle snubbla på de mest konstiga ställena genom filmen. De kännes ju lite mer naturligt klantigheterna i några av de äldre filmerna, sen hade vissa av dessa filmer vist mörker (när skickan blev kidnappad bland annat). I de nya ska de vara mer som en glad familjefilm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Benjamin Buttons otroliga liv (2009)

Såg om denna rulle med några polare. Den var mycket mer lik Forrest Gump än vad jag minns, men väldigt annorlunda på samma gång. Skådespelet är ju som väntat bra från denna minst sagt stjärnspeckade ensemble av skådisar. Visste inte att Mahershala Ali och Jared Harris var med. Kul! Filmen är dock riktigt långdragen, i min åsikt. Det känns som att 60 procent av filmen består av första akten, följt av 30 procent mellanakt och sedan 10 procent slutakt. Jag tror filmen hade gynnats av att vara typ 20-30 minuter kortare. Annars har CGI:n har åldrats en del men ser ändå hyfsat bra ut.

3 av 5

Permalänk
Medlem

To live and die in La - Polisaction från 80-talet. Denna är lite konstig faktiskt. På en del sätt är den långt före andra liknande filmer i samma genre och på andra inte alls. Det som är bra är att storyn är lite okonventionell med karaktärer som är mångfacetterade och annorlunda, det som är dåligt är att musiken är dyngkass, den är inte särskilt välfilmad och skådespelarna inte gör ett superjobb precis. Effekterna när folk blir skjutna är även väldigt dåliga och huvudkaraktärerna är allihop rena skitstövlar. 6/10

Le comte de monte cristo 2024 - Nyfilmatisering av denna klassiker. Välgjord, välfilmad, bra skådespelare och fina kostymer och miljöer. Dock inte särskilt nyskapande men det är väl svårt att göra nåt nytt av denna då den filmats så många gånger. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Captain America: Brave New World
6/10

En marvelfilm utan superhjältar som mer eller mindre mest liknar en väldigt generisk actionfilm (av dagens mått) kan man sammanfatta denna bra som. Den är ju välgjord, har ett par riktigt bra skådisar och bra effekter vilket gör att den faktiskt lyckas kravla sig upp från att vara "meh".

Men ju mer jag ser av Anthony Mackie desto tydligare blir det att han inte är någon bra skådis, inte för att bära en film i alla fall. Över lag är känslan mest att det som händer i denna film hade kunnat nämnas i en eller två minuter i en kommande Avengersfilm. Istället gör man en 2 timmar lång film om en ganska "meh" story med... mer eller mindre... sidokaraktärer från andra filmer tidigare i "marvel-serien".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Scanners

Lynch må vara min favorit regissör, men Cronenberg kommer inte långt efter. Det är inte en av hans bästa filmer men fortfarande riktigt bra. Dock inte så skruvad som många av hans andra filmer.

7/10

Permalänk
Medlem

A Knight's Tale (blu-ray).

En rätt lyckad blandning av action, äventyr och komedi, tycker jag. Det hjälper förstås till att filmen har en hel del roliga/färgglada karaktärer och en ganska bra rollista (Heath Ledger, Alan Tudyk, Paul Bettany, Rufus Sewell m.fl.). Alan Tudyk är lite av en personlig favorit och han gör en bra/rolig karaktär även här. Det är helt klart vad jag skulle säga en "feel good" film, vilket passade som handen i handsken idag.

Storyn är väl kanske inte filmens starka sida, den är ganska simpel, men fyller sin funktion för vilken typ av film det här är. Det är ingen brist på "cheesy" ögonblick i filmen, men frågan är om det ska ses som positivt eller negativt, det kanske är upp till var och en att avgöra. Personligen hade jag inga problem med det för det mesta, men det fanns ögonblick som jag kanske hade klarat mig utan.

Men som helhet tycker jag att det var en väldigt underhållande film, som kan vara värd nåt i stil med 7 starka rustningar av 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

A Knight's Tale (blu-ray).

Som av ett sammanträffande såg jag precis en liten youtubevideo om den filmen

Riktigt bra videokanal för övrigt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Benjamin Buttons otroliga liv (2009)

Såg om denna rulle med några polare. Den var mycket mer lik Forrest Gump än vad jag minns, men väldigt annorlunda på samma gång. Skådespelet är ju som väntat bra från denna minst sagt stjärnspeckade ensemble av skådisar. Visste inte att Mahershala Ali och Jared Harris var med. Kul! Filmen är dock riktigt långdragen, i min åsikt. Det känns som att 60 procent av filmen består av första akten, följt av 30 procent mellanakt och sedan 10 procent slutakt. Jag tror filmen hade gynnats av att vara typ 20-30 minuter kortare. Annars har CGI:n har åldrats en del men ser ändå hyfsat bra ut.

3 av 5

Jag är ledsen men du tycker fel. Det är lätt en 4.5/5.

Permalänk
Medlem

Mickey 17
Såg den på bio igår, gillade filmen från start till slut, kändes inte så lång som den är.

Permalänk
Medlem

The Suicide Squad (2021, blu-ray).

En ganska skön blandning av serietidningsaction och en hel del humor. Bättre än (Suicide Squad) filmen från 2016. Roliga karaktärer och bra (ovanligt blodiga för den här typen av film) actionscener. Skulle jag inte veta att det är James Gunn (Guardians of the Galaxy filmerna bl.a.) så skulle jag nog fortfarande misstänka att det kunde vara han som stod bakom den här filmen. Den har definitivt hans stil.

Men den når inte upp i klass med Guardians of the Galaxy filmerna, som jag gillar väldigt mycket. Det mesta når inte riktigt upp till den nivån.

Men jag tyckte det var ett underhållande action/effekt spektakel, så den kan nog vara värd runt en 7:a av 10 för mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Green Room (2015)
Thriller-film som handlar om ett punkband som turnerar USA runt. Längs vägen blir de i ett akut behov av pengar för att ta sig hem och går med på att spela ett gig på en skinhead-bar. På plats blir de vittne till ett mord och därefter följer en lång kamp på liv och död för att försöka lämna baren helskinnade.

Väldigt våldsam och spännande film som var bättre än vad jag förväntat mig. Bra skådespelarinsatser och bra tempo.

8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Green Room (2015)
Thriller-film som handlar om ett punkband som turnerar USA runt. Längs vägen blir de i ett akut behov av pengar för att ta sig hem och går med på att spela ett gig på en skinhead-bar. På plats blir de vittne till ett mord och därefter följer en lång kamp på liv och död för att försöka lämna baren helskinnade.

Väldigt våldsam och spännande film som var bättre än vad jag förväntat mig. Bra skådespelarinsatser och bra tempo.

8/10

Riktigt bra film. Även Blue Ruin är bra från samma regissör med samma typ av filmning.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av killawife:

Riktigt bra film. Även Blue Ruin är bra från samma regissör med samma typ av filmning.

Oh! Schysst, tack för tipset! Ska kolla upp den.

Permalänk
Medlem

Dune Part 2 (2024)
Behöver knappast berätta vad filmen handlar om, men man kan ju säga ett ord som förklarar det mesta, sand.

Tycker den här andra delen var bättre än den första, gillade den skarpt. Kändes som om första delen var som en uppbyggnad för vad som skulle hända nu i andra. För mig helt klart den bästa filmen från 2024.

(pst har inte läst boken/böckerna)

But this one goes to 11.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Såg Ghost in the Shell 1995 originalet på bio nyss
Den firar 30 års jubileum så går upp på några biografer nu, och under den här veckan tror jag?
Jag råkade bara sen nån nyhet om det igår så gick dit på impuls efter jobbet!
Jag har filmen på dvd sen länge men det var kul att se den i stor salong

Bilden var helt ok men lite mjukare o suddigare än jag trodde den skulle vara.
Ljudet undrar jag om det inte var fel inställt på något vis: några få dialoger hördes inte alls av någon anledning där jag satt, som om de spelades upp i en ljudkanal som inte var inkopplad? … Och ”ambiensen” och subbasen kändes lite väl återhållen.

Kul att höra japanska talet, men jag tror banne mig jag föredrar amerikanska dubben även om vissa röster är lite udda i den.

Filmen är fortfarande en fascinerande blandning av filosoferande funderingar om livet och ”själen” i en extremt högteknologisk värld där man kan byta ut hela kroppen, kombinerat med både några episka actionscener och mer långsamma estetiska montage med sin distinkta mäktiga musik som passar in fast den inte borde.
Vacker men relativt långsam sci-fi rulle! (Och verkligen stilbildande på många vis!)

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag egentligen stora delar av storyn/storytellingen är ganska kryptiskt och rätt torftigt berättad, så det knappt går att förstå ramverket runt den politiska subplotten, men det är kanske meningen? Fokuset är väl egentligen kring projekt 2501 och vad det innebär… (Eller så är det bara jag som är trög )
Slutet (ingen spoiler!) upplever jag också rätt rumphugget men är kanske mer än smaksak.
(Jag gissar mycket av det jag hackar på ovan går att spåra till att man försöker destillera ner en hyfsat stor manga serie ner till filmlängd, men jag har inte läst originalet så kan inte svära på att det stämmer:))

Fortfarande en klassiker, men om man som lite yngre inte sett den förut o kliver in på bion idag så undrar jag om den nog vid det här laget är lite för långsam och lite för svår att ta till sig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jönssonligan kommer tillbaka (2024)

Det är sällan eller aldrig jag inte pallar se klart en film men denna var en pina att ta sig igenom. Knappt ens värd bandbredden eller platsen på hårddisken. Jisses vilken usel soppa!

Prickar in ungefär exakt allt som är sämst med svensk film (Med få undantag) de senaste 10-15 åren.
Uselt "skådespel" och tangerar ofta till att bli full buskis. 0 charm eller kärlek till originalfilmerna.

3/10 och då är jag givmild.
Snälla, låt Jönssonligan-franchisen vila i frid framöver!

Permalänk
Medlem

Horizon - An american saga chapter 1 - Denna har inte fått så mycket uppmärksamhet och nu när jag sett den kan jag väl förstå varför. Den är inte lika grym som American primeval och den berättar inte indianernas sida lika väl som Into the west. Men den har ändå en charm. Jag känner lite vibbar av blood meridian och även lite från andra western-serier och filmer som man har lånat. Man kan ju gissa sig till lite vad som kommer att hända baserat på klippen i slutet och det kan nog bli bra. Överlag väl filmad och med dugliga skådespelarinsatser. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cleaner - Terrorister tar över en skyskrapa och Endast john mclane....nej, fel film. Men samma story fast mycket sämre. Rey från Star wars spelar huvudrollen som ex.militär som spöar terrorister men tyvärr är hon inte så värst bra och storyn är lite lam och rörig. Ok att det finns EN pysko-gubbe som vill spränga sig i luften men det är föga troligt att det finns ett helt gäng. 5/10

Salt - Äldre action med Angelina Jolie som hårdkokt rysk agent. Dubbelspel, massa action och ett bra slut gör att denna faktiskt har åldrats väl. Flera kända skådisar gör ett bra jobb här med. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The gorge - Några merc-snipers rekryteras för att vakta en klyfta med monster i. Givetvis blir de kära och trillar ner i hålet som några jävla klantarlsen. Premissen för filmen är väl ok men kärlekshistorien är bara trist och menlös. 6/10

Black death - Några soldater ska hitta och mörda en häxa som de tror är skyldig till digerdöden och tar med sig en ung präst på vägen. Givetvis hittar de ingen häxa men dödar alla ändå. För att Gud vill det. Hurra för gud! Bra miljöer och hyfsad story. Lite spretig på slutet dock. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The Green Knight (blu-ray).

Fantasy med bl.a. Dev Patel och Alicia Vikander. Det var verkligen inte det jag hade förväntat mig utifrån trailern. Jag måste börja med att erkänna att jag inte riktigt hängde med i stora delar av filmen, vilket är väldigt ovanligt. Kan kanske ha att göra med att jag inte var bekant med originalhistorian innan också. Men jag känner att det inte hjälper till heller när filmen är utformad nästan som en feberdröm, där det känns som att det är olika osammanhängande scener med idéer som klippts ihop. Det finns ju givetvis ett övergripande tema och story/budskap, men det kändes krångligt att följa med det här upplägget.

Men om man ska ta med sig några positiva saker från filmen så tycker jag att den var snyggt gjord (det visuella o.s.v.) och skådespelarinsatserna kändes bra över lag. Och den var fascinerande att följa trots att jag inte riktigt hängde med i stora delar.

Tänker därför inte ge den ett betyg, tycker det är svårt att ge ett riktigt omdöme.

Permalänk
Skrivet av killawife:

The gorge - Några merc-snipers rekryteras för att vakta en klyfta med monster i. Givetvis blir de kära och trillar ner i hålet som några jävla klantarlsen. Premissen för filmen är väl ok men kärlekshistorien är bara trist och menlös. 6/10

Den där satans vänstergängade skruven i början av filmen drar ned betyget 2 prickar till
Högerstyrd Jeep??!
3/10

Permalänk
Medlem

Dungeons & Dragons: Honor among Thieves

Spelar även Baldur's Gate 3, som jag inte riktigt visste var straight up DnD trotts att jag petade runt lite i de tidigare spelen med. Har läst på mig lite om allt detta och börjar inse att Forgotten Realms är en rätt grovt underutnyttjad värld i media och underhållning över lag. Hoppas på fler filmer som denna, kanske tom någon serie.

Tillbaka till filmen, 7/10

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem

Air (2023)

Bra helgunderhållning.

3 av 5

Permalänk
Medlem

Two hands - Australiensk gangster-drama med Heath Ledger. Heath är en låg-level gangster som tar ett uppdrag att transportera lite pengar åt en större gangster. Några ungar snor pengarna och nu ska man döda honom för detta. Han lyckas fly och rånar en bank där allt går åt helvete. Rätt bra film faktiskt. 7/10

Taxi driver - Klassisk film om ett New York på 70-talet fyllt av horor, hallickar, knarkare, rånare, mördare och allt drägg man kan hitta. Travis är en taxichaufför som kör taxi på nätterna i allt detta. Han ser en ung prostituerad som han försöker rädda och dödar lite hallickar(inget fel med detta) och allt går bra. Egentligen är det en karaktärs-studie i hur man kan gå från tämligen normal till total sociopat på rätt kort tid. Jag har sett denna förut men denna gången fick jag faktiskt intrycket att slutscenen nog bara var en fantasi i Travis huvud för den är så osannolik. Andra har haft samma idé men både Scorcese och Schrader haft sagt att det är på riktigt så lite konstigt. Väldigt välgjord och med bra karaktärer och story. 9/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flow, dialogfri animerad film helt gjord i Blender.
Jag älskade den, det är en upplevelse och man behöver kanske ha lite halvlåga förväntningar som jag hade, eftersom den är fri från dialog.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Necrophor:

Captain America: Brave New World
6/10

En marvelfilm utan superhjältar som mer eller mindre mest liknar en väldigt generisk actionfilm (av dagens mått) kan man sammanfatta denna bra som. Den är ju välgjord, har ett par riktigt bra skådisar och bra effekter vilket gör att den faktiskt lyckas kravla sig upp från att vara "meh".

Men ju mer jag ser av Anthony Mackie desto tydligare blir det att han inte är någon bra skådis, inte för att bära en film i alla fall. Över lag är känslan mest att det som händer i denna film hade kunnat nämnas i en eller två minuter i en kommande Avengersfilm. Istället gör man en 2 timmar lång film om en ganska "meh" story med... mer eller mindre... sidokaraktärer från andra filmer tidigare i "marvel-serien".

Såg också den nyligen. Är otroligt förvånad hur mellanmjölk den var. Hade låga förväntningar efter senaste årens MCU-filmer, men ville verkligen att detta skulle vara filmseriens återkomst. Men icke.

Permalänk
Medlem

The twilight samurai - Samuraj-film med Hiroyuki Sanada från Shogun i huvudrollen. Detta är inte direkt en traditionell samuraj-film då den inte fokuserar på strider eller krig utan handlar om en fattig samuraj och hans liv med sin familj och balansen med det och plikten till hans klan. Det är lite fighting med men huvudsakligen så är det karaktärsbyggande, lite historia och deras liv. Den är lite sorglig men det är ändå en bra film. Väl filmad med bra skådespelare och en intressant insyn i delar av livet på denna tiden som man inte ofta ser i filmer. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Dune (2021)

Såg filmen när den kom och var vid det tillfället imponerade visuellt men tyckte kanske inte att den var lika fantastisk som de flesta andra. Nu såg jag om den eftersom jag faktiskt börjat läsa boken igen för flrsta gången i vuxen ålder och måste sägas att jag helt omvärderar filmen. Visst den är kanske inte lika bokstavligt trogen som Lynch-filmen från 84 men den är en otorlig film. Jag tycker framförallt att den på ett väldigt effektivt sätt är duktig på att informera tittaren om de ganska svårgreppbara koncepten och historian på ett sätt som inte känns som en utläggningsdump. Istället informeras tittaren på en naturligt sätt genom "show-don't-tell" när det behövs men genom dialog när det är på sin plats.
Ett exempel är Gom Jabbar scenen. I Lynch-filmen fokuserar de inre monolog där vi hör Pauls tankar om smärtan och hur det bränns kombinerat med inklipp på en smältande hand och eld. I 2021-versionen visar istället filmen istället Timothée Chalamets minspel som signalerar exakt samma sak. Du har också kanske de bästa ljudeffekterna jag hört i en modern film kombinerat med ett absolut mästerligt soundtrack. Säckpiporna i Artreides-marschen, körerna som genomsyrar hela ljudmattan och handtrummorna ger en väldigt unik identitet till hela filmen.

Måste efter att ha omvärderat ge filmen en stark 9/10. Enda klagomålet är att den är för kort.
Dom skulle skitit i konventioner och släppt del ett och två som en enda 5-6 timmar lång film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daVani:

Tycker vi ska han en sån här tråd där vi skriver vilken film vi såg sist och samtidigt betygsätter den. Intressant och se vad andra folk tycker.
I'll go first!

Pulp Fiction - 8,5/10. Bra film, helt klart, men 5:a på imdb.com top 250? SÅ bra är den inte. Tyckte också filmen saknade lite handling, hade mycket meningslöst snack, men snacket var roligt.

Schindlers List - 9/10. Steven Spielbergs mästerverk, sjukt bra...

"Uknown" med Liam Neeson, så bra, kollar alltid på filmer han är med i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som av ett sammanträffande såg jag precis en liten youtubevideo om den filmen
https://www.youtube.com/watch?v=EZDwVISOH-c

Riktigt bra videokanal för övrigt!

De extra film klippen han lagt in, kände jag igen flera av filmerna (kom inte på namnet på flesta av dess )och just A Knight's Tale låter som något man ska se.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar