Byte Intel till AMD, kommer Windows-installationen fungera?

Permalänk

Byte Intel till AMD, kommer Windows-installationen fungera?

Har ett Intel 5820K system med Windows 10 på en sdd. Ska köra in en ny AMD prolle i datorn.

Kommer Windows 10 känna igen AMD prollen? Kommer windows blåskärma? Eller ska jag lika gärna göra en nyinstallation? Detta Windows 10 är mer eller mindre nyinstallation och endast ytterst lite använt.

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Hedersmedlem

Kan behövas en startup repair, kanske en boot i safe mode en gång och ev. lite drivers på sin höjd.
I övrigt borde det gå utan problem.

Men är det ingen big deal så är det nog lika bra att köra en ren installation, tar inte nödvändigtvis längre tid det än en startup repair/att pilla med eventuella fix.

Jag har inte installerat om Windows på extremt länge, men det är ju en sorts kompromiss.
Hade jag haft en clean installation i övrigt så hade jag blåst ut den vid plattformsbyte.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om jag byter från en Ryzen 5 7600x till en Ryzen 7 9800X3D hur fungerar det då? Måste man göra något eller är det bara och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Om jag byter från en Ryzen 5 7600x till en Ryzen 7 9800X3D hur fungerar det då? Måste man göra något eller är det bara och köra?

Kan behöva en BIOS uppdatering innan du byter. Kolla hos moderkortstillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ett Intel 5820K system med Windows 10 på en sdd. Ska köra in en ny AMD prolle i datorn.

Kommer Windows 10 känna igen AMD prollen? Kommer windows blåskärma? Eller ska jag lika gärna göra en nyinstallation? Detta Windows 10 är mer eller mindre nyinstallation och endast ytterst lite använt.

Lite beroende på Windowstyp kan det resultera i att du måste aktivera det igen. En OEM licens brukar fungera så, den är inte överförbar till ett nytt system och byte av moderkort räknas av Microsoft som det.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Lite beroende på Windowstyp kan det resultera i att du måste aktivera det igen. En OEM licens brukar fungera så, den är inte överförbar till ett nytt system och byte av moderkort räknas av Microsoft som det.

Det är ett litet dilemma nu när jag kollat igenom lite. Den Windows 10 installation som ligger på en relativt ny ssd som jag tänkte använda med den nya datorn på kör på en OEM-licens. Jag har en retail licens på en annan men den ligger på en äldre ssd. Hur gör jag då?

Vet inte riktigt hur jag ska klura ut detta!

Permalänk
Medlem

gick bara fint för mig att byta från intel till amd. stod nåt om ny hårdvara och fick aktivera windows igen

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

gick bara fint för mig att byta från intel till amd. stod nåt om ny hårdvara och fick aktivera windows igen

Tack! Ska jag installera moderkortet, processor, ram och kylaren först innan jag sätter ner det i chassit med förmonterade distanser?

Moderkortet är tungt och likaså Noctua G2 kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Ska jag installera moderkortet, processor, ram och kylaren först innan jag sätter ner det i chassit med förmonterade distanser?

Jag brukar sätta i moderkortet först i lådan och skruva fast så att det känns bra, sen i med resten. Kom ihåg och sätta dit strömkablar för cpu/moderkortet innan cpukylare, det brukar ofta bli trångt.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det brukar vara lättare att bygga moderkortet innan man sätter i det, exakt som du beskrev, kolla bara att kylaren inte behöver monteras i efterhand, vissa chassin kan vara konstiga så

Permalänk
Medlem

Du har fått bra råd så jag tänker bara prata windows.

Innan du byter system bör du avinstallera alla drivrutiner. Starta inte om mellan avinstallationer även om dom säger att du ska.
Ta bort dom en efter en till alla är borta. Alla som hör till moderkortet, grafikkortet och all mjukvara till dom ska bort.
När det är klart så ställer du in windows att starta i felsäkert läge.

Efter det stänger du ned datorn och sätter i ditt nya system.
Startar datorn med bild i windows så funkar det som det ska.
Starta upp som vanligt nu och installera dina nya drivrutiner.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Det brukar vara lättare att bygga moderkortet innan man sätter i det, exakt som du beskrev, kolla bara att kylaren inte behöver monteras i efterhand, vissa chassin kan vara konstiga så

Är du säker på att det är mest säkert? Moderkortet är väl inte helt plant under?

Skrivet av SCORPIUS:

Du har fått bra råd så jag tänker bara prata windows.

Innan du byter system bör du avinstallera alla drivrutiner. Starta inte om mellan avinstallationer även om dom säger att du ska.
Ta bort dom en efter en till alla är borta. Alla som hör till moderkortet, grafikkortet och all mjukvara till dom ska bort.
När det är klart så ställer du in windows att starta i felsäkert läge.

Efter det stänger du ned datorn och sätter i ditt nya system.
Startar datorn med bild i windows så funkar det som det ska.
Starta upp som vanligt nu och installera dina nya drivrutiner.

Tack så mycket det var bra råd! Att inte starta om mellan drivrutinsavinstallationerna är för att windows inte ska installera om dem igen eller generisk drivrutin?

Permalänk
Medlem

Ja precis. Så fort du startar om får du drivrutiner vare sig du vill eller ej. Nu vill du ha helt nya.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du säker på att det är mest säkert? Moderkortet är väl inte helt plant under?

Det ska vara plant, finns säkert vissa moderkort som är speciella, jag har aldrig haft problem med det, moderkort brukar dessutom inte ha något känsligt på undersidan.
Jag bygger oftast på en bit kartong från nån av alla lådor som delarna kommer i, som är mjukare än att bygga på ett bord av marmor tex. Det enda man behöver vara försiktig med är det vanliga, statisk elektricitet.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ja precis. Så fort du startar om får du drivrutiner vare sig du vill eller ej. Nu vill du ha helt nya.

Skrivet av Jagers:

Det ska vara plant, finns säkert vissa moderkort som är speciella, jag har aldrig haft problem med det, moderkort brukar dessutom inte ha något känsligt på undersidan.
Jag bygger oftast på en bit kartong från nån av alla lådor som delarna kommer i, som är mjukare än att bygga på ett bord av marmor tex. Det enda man behöver vara försiktig med är det vanliga, statisk elektricitet.

Det fungerade utan några som helst problem! Behövde lite mer omstarter än normalt men annars är den lugn nu. Nu är problemet snarare att Windows vill att den ska registreras men jag kör på en OEM-version.

Skrivet av PierreB:

Jag brukar sätta i moderkortet först i lådan och skruva fast så att det känns bra, sen i med resten. Kom ihåg och sätta dit strömkablar för cpu/moderkortet innan cpukylare, det brukar ofta bli trångt.

Tack för din input men det blev oerhört mycket bökigare att montera kylaren först innan jag satt in det i chassit. Det blev så tungt att jag knappt kunde pricka in distanserna på rätt ställe. Nej nästa gång monterar jag kylaren efter jag monterat moderkortet. Det var svårt att justera efter med kylaren på helt enkelt.