Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Såg även att en annan väska (som redan finns för Switch 1?) också produceras, mycket dyrare men ska tydligen vara okrossbart, någon här som minns vilket märke jag talar om?

Bra för resor etc.

Hm, jag tyckte att den lite hårdare standardväskan Nintendo hade till Switch fungerade bra till resor, fick med strömadapter, switch och ett antals spel. Klarat sig bra genom åren och väskan är som ny fortfarande så här 8 år senare.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Försöker boka en pro kontroll från Nintendo store men de översätter min svenska adress hela tiden till engelska? Någon som har samma problem? Tänker bara så det hamnar rätt, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Försöker boka en pro kontroll från Nintendo store men de översätter min svenska adress hela tiden till engelska? Någon som har samma problem? Tänker bara så det hamnar rätt, haha.

Kan du förtydliga vad du menar med att de översätter till engelska? Jag hade i alla fall inga problem med att ange min address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

På i alla fall Trader games och Fnac tillkommer väl frakt? Så 20€ extra på Trader games 15.63€ på Fnac.

Rätt mycket billigare än 7500Kr ändå, men ganska nära retrospelbutikens pris i fredags.
Kanske borde ha med något tydligt om frakten också på sidan?

Sorry för att citera dig igen, men efter lite efterforskning så kostar frakten från Nintendo själva ingenting, därav blir ändå jämförelsen rätt, eftersom de har samma pris som Trader games och Fnac. Vilket mot retrospelbutiken blir 737kr, vilket jag nästan hade kunnat överväga, men då är de ju bra mycket billigare än ex Webhallen.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kan du förtydliga vad du menar med att de översätter till engelska? Jag hade i alla fall inga problem med att ange min address.

Alltså när jag skriver in min adress och ska gå vidare i kassan så ändrar de mitt efternamn och adress till något annat när jag ser bekräftelsen för att överblicka köpet.

Som exempel Svensson i efternamn, står Skall istället i ordern. Adressen är exempelvis södra kustvägen 5, då skriver de south coastal route 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Alltså när jag skriver in min adress och ska gå vidare i kassan så ändrar de mitt efternamn och adress till något annat när jag ser bekräftelsen för att överblicka köpet.

Som exempel Svensson i efternamn, står Skall istället i ordern. Adressen är exempelvis södra kustvägen 5, då skriver de south coastal route 5.

Väldigt underligt. Jag kan inte hitta någon annan som nämner det problemet så min gissning skulle vara att du har fel address inlagd på ditt Nintendo-konto och sidan använder den istället, eller möjligtvis att du har något i din webbläsare som översätter.

Jag skrev aldrig in någon address kom jag på nu, utan använde bara den som redan var inlagd på mitt konto. Så du kan prova att gå in på din Nintendo-profil och lägga in en address där istället och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Väldigt underligt. Jag kan inte hitta någon annan som nämner det problemet så min gissning skulle vara att du har fel address inlagd på ditt Nintendo-konto och sidan använder den istället, eller möjligtvis att du har något i din webbläsare som översätter.

Jag skrev aldrig in någon address kom jag på nu, utan använde bara den som redan var inlagd på mitt konto. Så du kan prova att gå in på din Nintendo-profil och lägga in en address där istället och se om det fungerar bättre.

Var ändrar jag adress på min Nintendo-profil? Kan inte hitta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Var ändrar jag adress på min Nintendo-profil? Kan inte hitta det.

Profil-ikonen uppe till höger -> My Account -> Address book.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Profil-ikonen uppe till höger -> My Account -> Address book.

Hittade nu. Den översätter min adress till engelska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Hittade nu. Den översätter min adress till engelska...

Haha nu vet jag vad problemet var... Hade Google translate på som översatte från tyska... Engelska sidan visade min rätta adress... Jag ber om ursäkt haha. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Haha nu vet jag vad problemet var... Hade Google translate på som översatte från tyska... Engelska sidan visade min rätta adress... Jag ber om ursäkt haha. Tack för hjälpen!

Jag misstänkte att det var något sånt, mitt nästa förslag hade varit att testa en annan webbläsare. Men skönt att det löste sig i alla fall.

Permalänk

Jag föll till föga och bokade på webhallen, trots bergsalapriserna.

Jag hade tänkt beställa från kontinenten. Eller kanske till och med vänta till i höst eller nästa vår, när den finns i lager och det har släppts något riktigt intressant spel. Men så insåg jag att den släpps alltså torsdan innan en långhelg. Spelhelg! Det tilltalar mig. Så jag vill inte behöva chansa med frakt.

Tänk bara: flexa ut från jobbet torsdag efter lunch, svänga förbi systemet och handla några porter, hämta ut switchen och gå raka vägen hem och sätta den på laddning! Ta ner den obligatoriska systemuppdateringen och när servrarna kraschar öppnar man första ölen och värmer en gorbys. Spelar factorio på datorn istället. På fredan har man sovmorgon, sen ser man hur switchen är fulladdad och klar, alla spel nedladdade, man kör lite mario kart och njuter av hur bra tears of the kingdom flyter. Sen spelar man factorio igen tills klockan är måndag morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Jag hade tänkt beställa från kontinenten. Eller kanske till och med vänta till i höst eller nästa vår, när den finns i lager och det har släppts något riktigt intressant spel. Men så insåg jag att den släpps alltså torsdan innan en långhelg. Spelhelg! Det tilltalar mig. Så jag vill inte behöva chansa med frakt.

Tänk bara: flexa ut från jobbet torsdag efter lunch, svänga förbi systemet och handla några porter, hämta ut switchen och gå raka vägen hem och sätta den på laddning! Ta ner den obligatoriska systemuppdateringen och när servrarna kraschar öppnar man första ölen och värmer en gorbys. Spelar factorio på datorn istället. På fredan har man sovmorgon, sen ser man hur switchen är fulladdad och klar, alla spel nedladdade, man kör lite mario kart och njuter av hur bra tears of the kingdom flyter. Sen spelar man factorio igen tills klockan är måndag morgon.

Låter som du borde gå med i Factorio Anonymous

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Låter som den perfekta helgen!

Tänkte egentligen också vänta litegranna, men föll också för frestelsen 🍻 Tyvärr lär man ju inte få den på releasen, men helgen efter är nog servrarna ändå i lite bättre skick!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Fick också svar från Bergsala och vad som verkar vara ett standardsvar.

"Priset på Nintendo Switch 2 sätts fritt av varje enskild återförsäljare, i Norden kan vår relativt höga moms verka för att priset blir högre än det i andra länder. I Sverige påverkar också kemikalieskatten priset uppåt. Vi rekommenderar att man söker brett på marknaden efter det bästa priset men att man också säkerställer att det är en seriös säljare man köper av. En god hjälp kan vara onlineverktyg som prisjakt och pricerunner. Köper man utomlands så kolla noga upp eventuella fraktvillkor och möjligheter för reklamation i det fall något skulle vara trasigt.

Tydligare förklaring kan vi dessvärre inte ge, har dessvärre heller inget som motiverar svensk handel mer än att det bidrar till sverige att handla här. Möjligen en förpackning med Nordiska språk men det kanske inte väger så tungt i sammanhanget."

Som redan påpekats. Svensk moms och kemkalieskatt är ju inte 32,3% prispåslag (om jag nu räknar rätt, är ingen stjärna på matte...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanronn:

"Priset på Nintendo Switch 2 sätts fritt av varje enskild återförsäljare, i Norden kan vår relativt höga moms verka för att priset blir högre än det i andra länder. I Sverige påverkar också kemikalieskatten priset uppåt. Vi rekommenderar att man söker brett på marknaden efter det bästa priset men att man också säkerställer att det är en seriös säljare man köper av. En god hjälp kan vara onlineverktyg som prisjakt och pricerunner. Köper man utomlands så kolla noga upp eventuella fraktvillkor och möjligheter för reklamation i det fall något skulle vara trasigt.

Tydligare förklaring kan vi dessvärre inte ge, har dessvärre heller inget som motiverar svensk handel mer än att det bidrar till sverige att handla här. Möjligen en förpackning med Nordiska språk men det kanske inte väger så tungt i sammanhanget."

Som redan påpekats. Svensk moms och kemkalieskatt är ju inte 32,3% prispåslag (om jag nu räknar rätt, är ingen stjärna på matte...).

Jag älskar det där sista stycket. Fatta att ha ett företag som omsätter 1.4 miljarder och inte vet vad de bidrar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanronn:

Switch 2 blir min första Switch, hakar på denna frågan... Vad är det för strömadapter till Switch? USB-C? Tänker på att Irlands nätuttag är annorlunda.

Sist jag beställde från Nintendo via irländska sidan så postades paketet från Tyskland och det var europlug som landade i postlådan.

Det garanterar dock bara vad som har hänt. Inte vad som kommer att skickas.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanronn:

Billigaste pris utanför Sverige:
5151 kr (Trader Games)
- Utländsk moms:
-859 kr (20%)
+ Svensk moms (25%):
+1073 kr
+ Kemikalieskatt (534g):
+96 kr
Totalt pris med svenska avgifter:
5462 kr

Jämför med svensk återförsäljare (Power.se):

Prisskillnad (påslag):
1233 kr (22.6%)

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga om man vill köpa digitala spel via Nintendos eShop innan man har en switch 2? Som jag förstod det måste du ha loggat in på Switch innan du kan köpa via website. Kan jag logga in snabbt på en switch som min kompis äger eller är det en mer komplicerad process?

Permalänk
Expertgissare

Ni som beställt från spanska, italienska, franska eller tyska amazon, vad har ni fått för leveransdatum?
Både jag och min bror fick 18 juni från spanska och italienska, hoppas de levererar snabbare än så, men ingen katastrof om vi får dom då

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ni som beställt från spanska, italienska, franska eller tyska amazon, vad har ni fått för leveransdatum?
Både jag och min bror fick 18 juni från spanska och italienska, hoppas de levererar snabbare än så, men ingen katastrof om vi får dom då

På en MKW Bundle med billiga frakten från franska så står det 11e Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Spanien 16 juni.
Frankrike 11 juni.
Nintendo store vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

ETA 11:e med express-frakt.

Är det någon som vet om amazon skickar ut saker tidigare? Många andra retailers skickar saker så att man har dem till release-datumet.

Permalänk
Medlem

Vad är bästa priset just nu där ute på kontinenten?

Edit:
Verkar vara 536,43 € på fnac.com eller 529.99 på tradergames.fr antar jag...? Någon som hittat något billigare?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av wargreymon:

På en MKW Bundle med billiga frakten från franska så står det 11e Juni.

Skrivet av 9110a:

Spanien 16 juni.
Frankrike 11 juni.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

ETA 11:e med express-frakt.

Är det någon som vet om amazon skickar ut saker tidigare? Många andra retailers skickar saker så att man har dem till release-datumet.

Tack för svar, tänkte inte så mycket på att det fanns olika alternativ för frakt, klickade snabbt igenom kassan för att inte missa chansen att få en efter alla försök 😅

Intressant att det verkar skilja så pass mycket när de ska leverera.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Sist jag beställde från Nintendo via irländska sidan så postades paketet från Tyskland och det var europlug som landade i postlådan.

Det garanterar dock bara vad som har hänt. Inte vad som kommer att skickas.

Jag ställde frågan till Nintendo supporten vilken plug man fick med när man beställde från irländska sidan.

Fick 2 svar som nedan.

"We would like to inform you that, as it is an order from the Irish website, you should expect to receive an european plug."

"Please be informed that the orders from the Irish website have a UK plug."

Så de själva verkar heller inte veta vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag har en bokning på bundlen men inser såhär i efterhand att jag ev hade velat ha spelet fysiskt istället.

Är det någon som vet vilket språk det är på omslagen från Tyskland, Frankrike samt Spanien?

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Gubbjekeln:

Kan vara det finaste jag läst på länge! 🥹

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Det stod på my nintendo att vissa länder (ej sverige) får på releasen men vi andra kommer få några dagar senare.

Permalänk
Medlem

När skulle Nintendo öppna för köp på sin vanliga sida för alla?