Vinn nätagg från Seasonic

Varför rekommenderas inte "GeForce NOW" oftare ?

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderas inte "GeForce NOW" oftare ?

Jag har svårt att förstå varför folk inte rekommenderar "GeForce NOW" mycket mer än vad som görs.

En macbook air eller motsvarande Windows laptop ihop med en vettig spelskärm sedan har du 260sek / månad utan någon bindningstid. Du får då tillgång till ett 4080 samt en komplett dator som inte bromsar.

För att köpa motsvarande prestanda så måste man lägga minst 30 000 sek, troligen mer.

Du kan betala för "GeForce NOW" tjänsten i 9,6år innan du lagt 30 000kr, men tjänsten blir löpande uppgraderad med starkare grafikkort så kostnaden för att köpa saker blir i relation alltid en förlust. (Om något år kommer det vara 5070 eller liknande i tjänsten)

Vill man gå budget så kan man lägga 129kr / månad för "performance" versionen av "GeForce NOW". Detta ger tillgång till ett 3080.

En dator med motsvarande 3080 prestanda kostar iaf 20 000sek. För 20 000 kan man ha "performance" tjänsten i 12,9år.

Jag förstår helt ärligt inte varför man skulle rekommendera någon att köpa en dator speciellt vigd till att spela på.

Ja, det finns undantag för folk som har det som jobb, tävlar eller nischade spel som inte finns tillgängliga i "GeForce NOW", men i det stora hela är denna gruppen extremt liten.

Varför inte ha som standardsvar till alla som frågar om datorer som har tänkt "börja" spela att bara skaffa "GeForce NOW" i någon månad eller två så slipper dom sälja när spelsuget gått över.

Man kan applicera samma resonemang på spelkonsoler med. Har du en smart TV kan du lika gärna skaffa "GeForce NOW" och en xbox handkontroll. Detta kommer ge mängder med fler möjligheter samt bättre prestanda jämfört med tex Playstation 5.

Förstörd trådstart återställd. // MOD
Permalänk
Medlem

Varför skulle man?
- Man förlorar all möjlighet att spela om internetanslutningen går ner.
- Man har ingen egentlig garanti för att funktionen kommer att vara av samma kvalitet över tid. Se bara på hur strömningstjänster plockar bort material och begränsar tillgänglighet och kvalitet hur de vill.
- Det går inte att spela spel som inte finns i utbudet hos GFNOW.
- Man kan inte modifiera spel, kanske för att anpassa eller förbättra, utan är låst till versionen och konfigurationen som erbjuds.
- Dålig internetanslutning innebär dålig kvalitet.
- Latens (förmodligen ett mindre problem för de flesta än man tror, men ändå ett problem).
- En lokal dator med hög kapacitet kan användas till annat än att spela. 3D-rendering, videoredigering/rendering, köra halvtunga språkmodeller ("AI") lokalt.

För mig är det fullständigt obegripligt att NÅN vill ha en sån tjänst!

Trött hjärna skrev fel term
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

1) Du tar i rejält för mycket med priserna. Du får en komplett dator med 9070 XT för 20k, och det är 45-50% snabbare än 3080 och faktiskt samma prestanda som 4080 i raster (långsammare i RT). Därmed kostar en dator motsvarande det bättre abonnemanget 20k och den billigare kanske 14-15k.

2) Du får sämre bildkvalitet med streaming, eftersom du får kodad video. Geforce NOW kräver: "45 Mbps for 4K resolutions at 120 FPS (e.g. 3840x2160)"
Den bildsignalen när den skickas mellan GPU och skärm kräver i grova drag 24000 Mbps, så du får bara strax under 0.2% av datan. Det lär märkas i bildkvalitet, speciellt när 4K-video vid 24 fps på Bluray kan vara upp till 128 Mbps, alltså 2.8x högre bitrate för 1/5 så många bildrutor per sekund.

3) Du får ökad latens eftersom spelet måste köras, sedan ska videos kodas, sedan ska den skickas över internet, sedan ska den avkodas. Många typer av spel kommer ha tydlig fördröjning, speciellt om man kör med mus och tangentbord istället för kontroller.

Trots allt ovan så är jag också lite förvånad att det inte är vanligare än vad det tycks vara, för det skulle duga för många kombinationer av person och spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om man som PC-användare tycker att GeForce Now verkar som ett bra alternativ undrar jag lite varför man valt PC överhuvudtaget?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle man?
- Man har ingen egentlig garanti för att funktionen kommer att vara av samma kvalitet över tid. Se bara på hur strömningstjänster plockar bort material och begränsar tillgänglighet och kvalitet hur de vill.
- Man kan inte modifiera spel, kanske för att anpassa eller förbättra, utan är låst till versionen och konfigurationen som erbjuds.
- Latens (förmodligen ett mindre problem för de flesta än man tror, men ändå ett problem).
- En lokal dator med hög kapacitet kan användas till annat än att spela. 3D-rendering, videoredigering/rendering, köra halvtunga språkmodeller ("AI") lokalt.

Skrivet av Thomas:

1) Du tar i rejält för mycket med priserna. Du får en komplett dator med 9070 XT för 20k, och det är 45-50% snabbare än 3080 och faktiskt samma prestanda som 4080 i raster (långsammare i RT). Därmed kostar en dator motsvarande det bättre abonnemanget 20k och den billigare kanske 14-15k.

2) Du får sämre bildkvalitet med streaming, eftersom du får kodad video. Geforce NOW kräver: "45 Mbps for 4K resolutions at 120 FPS (e.g. 3840x2160)"
Den bildsignalen när den skickas mellan GPU och skärm kräver i grova drag 24000 Mbps, så du får bara strax under 0.2% av datan. Det lär märkas i bildkvalitet, speciellt när 4K-video vid 24 fps på Bluray kan vara upp till 128 Mbps, alltså 2.8x högre bitrate för 1/5 så många bildrutor per sekund.

3) Du får ökad latens eftersom spelet måste köras, sedan ska videos kodas, sedan ska den skickas över internet, sedan ska den avkodas. Många typer av spel kommer ha tydlig fördröjning, speciellt om man kör med mus och tangentbord istället för kontroller.

Trots allt ovan så är jag också lite förvånad att det inte är vanligare än vad det tycks vara, för det skulle duga för många kombinationer av person och spel.

Skrivet av Rixxz:

Om man som PC-användare tycker att GeForce Now verkar som ett bra alternativ undrar jag lite varför man valt PC överhuvudtaget?

Spela vad man vill på vilken hårdvara man vill är väl knappast en dålig sak? Jag spelade PoE2 på min ipad med en xbox kontroll hos svärföräldrarna, det funkade klockrent.

Jag hade ganska låga förhoppningar när jag skapade tråden och dom blev alla besannade.

Jag är ca 40 år gammal och har en speldator med ett 2080 i. Jag har aldrig eller väldigt sällan tid att spela pga barn, hus mm. Om jag får några dagar över är 260kr extremt billigt i jämförelse med att jag skulle uppgradera min dator för relativt stora pengar.

Jag har i min kompiskrets fått flera personer som varit skeptiker till att börja spela just för att 260sek/månad är en struntsumma i förhållande till vad man får. Flertalet av dessa vänner skulle aldrig kunna motivera en speldator, men har alla jobblaptops och externa skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle man?

Vill man spela mycket och det är viktigt med konstant tillgång så visst.
Men för många spelar det här argumentet mindre roll vill jag påstå-. På samma sätt som att det inte är så viktigt att alltid kunna spela att man väljer laptop istället för stationär - om det blir störmavbrott.

Skrivet av cyklonen:

Det som är så bra med prenumerationstjänsten är att den dagen man inte tycker det passar - då kan man sluta prenumerera.
Så om tjänsten blir sämre om 7 år - då kan man den dagen överväga om man vill kolla på en annan tjänst. Eller överväga att köpa hårdvara.

Om man däremot köpt hårdvara för 20.000 så är man mer fast med det köpet. Man kan inte ta "betal paus" över sommaren eller pausa ett år som man kan med abonnemanget. Man har redan betalat massa pengar för hårdvaran så den blir bara dyrare av att inte används-

Skrivet av cyklonen:

Good one!
Halva mitt spelbibliotek är inte med på geforce now. Gamla/obskyra spel -sure. Men borderlands spelen, horizon och några andra större titlar finns inte på plats.

Skrivet av cyklonen:

Relevat. För de som bryr sig om moddning.
Det hade spelat roll för mig för ett gäng år sedan. Numer är det ointressant att pilla.
Så det är väl ganska individuellt.

Skrivet av cyklonen:

Alla har inte förutsättningarna. Men detsamma gäller ju med en dyr speldator. Det har ju inte alla förutsättningar för heller.

Skrivet av cyklonen:

- Input lag (förmodligen ett mindre problem för de flesta än man tror, men ändå ett problem).

Det här är relevant.
Det beror ju på vilken typ av spel man gillar. Spelar man mot andra online så är det fördröjning.
Co-op och single player funkar det bra för.

Skrivet av cyklonen:

Ja. Fast de pengarna man inte behöver lägga upp innan man ens spelat en minut på en köpt dator - de kan faktiskt också användas till annat.
Två sidor av myntet.

Skrivet av cyklonen:

Aaa.
Fast det handlar väl mer om oförmåga att sätta sig in i andras ssituation än att själva tjänsten är dålig.

Själv gav jag bort min stationära dator till systersonen i vintras (den har stått oanvänd ett tag ändå).
Steam deck och geforce now på laptopen funkar prima för mina behov.
Det som spelats mest på geforce now är väl satisfactory med en vän. Funkar ypperligt för ändamålet.

Jag har några poänger till som kan vara av relevans:

Geforce now erbjuder max 100 timmar i månaden. Spelar man mycket så räcker det inte för alla.
Jag använder nog inte ens en tredjedel av det där så det passar mig.

Automatisk uppgradering av hårdvaran ingår.Man behöver varken skruva, koppla eller gå till affären för att få mer prestanda. Hur trist som helst för hårdvarunördar!

Edit: Man behöcer inte längre massa hårddiskplats för spelen. Alla spel finns tillgängliga ändå. Och spelen behöver inte patchas heller. Färdigt redan.
Och det kanske bästa - Spelen från ens olika launchers är samlade i en och samma applikation.
(i know -gog galaxy men den jäkeln tappade ju sync stup i kvarten och krävde ändå lokala installationer av alla launchers).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har svårt att förstå varför folk inte rekommenderar "GeForce NOW" mycket mer än vad som görs.

Enkelt, människor gillar att äga saker, vi känner kontroll och makt i att äga saker, dvs. kunna göra vad vi vill med våran sak.

Kolla bara på diskussionen om att äga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Geforce now erbjuder max 100 timmar i månaden. Spelar man mycket så räcker det inte för alla.
Jag använder nog inte ens en tredjedel av det där så det passar mig.

Bortsett från all moralpanik om att det inte är bra rent allmänt att snitta över 3h per dag löpande över en hel månad så är det väldigt smidigt att handla mer tid om man skulle vilja det.

I övrigt hade ditt inlägg mycket bra punkter!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av difi:

En macbook air eller motsvarande Windows laptop ihop med en vettig spelskärm sedan har du 260sek / månad utan någon bindningstid. Du får då tillgång till ett 4080 samt en komplett dator som inte bromsar.

För att köpa motsvarande prestanda så måste man lägga minst 30 000 sek, troligen mer.

Du kan betala för "GeForce NOW" tjänsten i 9,6år innan du lagt 30 000kr, men tjänsten blir löpande uppgraderad med starkare grafikkort så kostnaden för att köpa saker blir i relation alltid en förlust. (Om något år kommer det vara 5070 eller liknande i tjänsten)

Vill man gå budget så kan man lägga 129kr / månad för "performance" versionen av "GeForce NOW". Detta ger tillgång till ett 3080.

En dator med motsvarande 3080 prestanda kostar iaf 20 000sek. För 20 000 kan man ha "performance" tjänsten i 12,9år.

Jag förstår helt ärligt inte varför man skulle rekommendera någon att köpa en dator speciellt vigd till att spela på.

Ja, det finns undantag för folk som har det som jobb, tävlar eller nischade spel som inte finns tillgängliga i "GeForce NOW", men i det stora hela är denna gruppen extremt liten.

Varför inte ha som standardsvar till alla som frågar om datorer som har tänkt "börja" spela att bara skaffa "GeForce NOW" i någon månad eller två så slipper dom sälja när spelsuget gått över.

Man kan applicera samma resonemang på spelkonsoler med. Har du en smart TV kan du lika gärna skaffa "GeForce NOW" och en xbox handkontroll. Detta kommer ge mängder med fler möjligheter samt bättre prestanda jämfört med tex Playstation 5.

Håller du med, eller är starkt emot? Skriv gärna varför i kommentarerna!

Jag har gått över till geforce now. Performance-läget.
Jag är väldans nöjd med vad som erbjuds!

Men alltså ja. Ibland får man ett RTX3060 (en del spel skriver ju ut vilketn GPU spelet använder). En speldator med den grafikkortsnivån kostar ingalunda 20k hehe.
Men det är klart - man får också med uppgraderingar i hårdvaran i det priset över tid. Köper man en dator med säg RTX 3080 så är man ju stuck med den i 8 år för samma peng.
Det är intressant.

De största bristerna för geforce now är väl främst att många spel faktiskt inte finns på plattformen.
Det märks ju av på riktigt. Jag hade tänkt spela borderlands 3 som jag nyligen köpt men det går helt enkelt inte.
När jag kollar så är knappt halva mitt steambibliotek representerat i geforce now.

Sedan är det 100 timmars maxgräns per månad. Iaf om man börjat prenumerera efter årsskiftet.
Jag lovar dig att fler än några få elittävlare eller streamers som lever på spelande kommer upp i 100 timmar i månaden ;).

Utöver det tror jag att del tänker mer långsiktigt. Man gillar inte riktigt tanken på att ha allt i molnet. Går alla över till det här - kommer det då ens säljas konsumenthårdvara för att rendera spel hemma? Who knows...

Själv tycker jag iaf geforce now är en häftig tjänst och jag rekommenderar den gärna. För rätt typ av användare.
Flera smart-TVs har till och med appen direkt i TVn. Ingen konsol alls. Bara handkontroll framför TVn. Smidigt!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det finns användning av geforce now och det finns användning av att köpa en speldator. Det är långt ifrån perfekt overlap mellan de i användning så för vissa fungerar det och vissa fungerar det inte, är inte så mycket mer komplicerat än så.

Jag spelar en del fps spel och är känslig för låg fps och input lag som orsakar åksjuka så för mig är det automatiskt kört direkt från bara det plus en skaplig lista med andra anledningar. Andra skulle det fungera fint för med vad tjänsten erbjuder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Spela vad man vill på vilken hårdvara man vill är väl knappast en dålig sak? Jag spelade PoE2 på min ipad med en xbox kontroll hos svärföräldrarna, det funkade klockrent.

Jag hade ganska låga förhoppningar när jag skapade tråden och dom blev alla besannade.

Jag är ca 40 år gammal och har en speldator med ett 2080 i. Jag har aldrig eller väldigt sällan tid att spela pga barn, hus mm. Om jag får några dagar över är 260kr extremt billigt i jämförelse med att jag skulle uppgradera min dator för relativt stora pengar.

Jag har i min kompiskrets fått flera personer som varit skeptiker till att börja spela just för att 260sek/månad är en struntsumma i förhållande till vad man får. Flertalet av dessa vänner skulle aldrig kunna motivera en speldator, men har alla jobblaptops och externa skärmar.

Framförallt på detta forumet finns det ganska många som är intresserade av själva hårdvaran, mig själv inkluderat. Halva nöjet är att välja kompionenter, bygga ihop den, pilla med allt möjligt för att få den att lira så bra som möjligt.

För denna gruppen människor är inte Geforce now intressant över huvud taget. Jag vet inte ens vad det har för begränsningar. Jag är helt enkelt inte intresserad..

Med det sagt så tror jag också att många inte riktigt litar på att latensen är acceptabel. Speciellt inte när man är van vid en högpresterande dator som driver spel i 120+ FPS. Man blir ganska kännslig för ojämnheter då.

Sedan tycker jag inte det är helt sant att bara proffs har nytta av låg latens. Även om jag inte är i världstoppen i CS så är det fortfarande frustrerande när det är en fördröjning när jag ska ducka i Elden ring. Spelar man spel som är kännsligt för fördröjningar så tar det bort en hel del glädje.

Med det sagt så finns det säkert minst lika många som inte bryr sig om det ovan. För allt jag vet så kanske det funkar utmärkt för de flesta. Det är bara en lösning som inte tilltalar mig, och jag tror många här känner liknande. Och om jag inte har erfarenhet av tjänsten så är det svårt att rekommendera den. Det kanske inte är en bra anledning att inte rekomendera det, men det kanske delvis förklarar varför det inte är så vanligt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har personligen inte testat det, verkar vettigt för pengen och om man köra singleplayer.

Att det inte diskuteras mer här på just Swec är rätt uppenbart, alla här vill äga sin dator och vi är grova nördar.

Men jag gillar tanken.

Permalänk
Medlem

Jag kollade utbudet nu och hittade genast stora titlar som saknades. Tex Dragon Age Origins, Horizon Zero Dawn/Forbidden West, God of War samt Ragnarök, Elden Ring, Lies of P.

Tror inte den tjänsten är för mig av den anledningen heller. Jag gillar inte att känna mig begränsad i vad jag kan göra med min dator. Dessutom så vore det riktigt surt om man lagt flera tusen på denna tjänsten och sen behöver man ändå köpa en speldator för att kunna spela vissa titlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har personligen inte testat det, verkar vettigt för pengen och om man köra singleplayer.

Att det inte diskuteras mer här på just Swec är rätt uppenbart, alla här vill äga sin dator och vi är grova nördar.

Men jag gillar tanken.

Frågeställningen var ju inte "Varför byter inte vi alla till Geforce Now?"

Utan snarare varför det inte pratas om till grabben som bara kör fortnite eller minecraft. Eller till systerdottern som enbart spelar WoW.

100h / månad blir ju till en fördel i dessa lägen då dom får budgetera sin tid och sen är den slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Frågeställningen var ju inte "Varför byter inte vi alla till Geforce Now?"

Utan snarare varför det inte pratas om till grabben som bara kör fortnite eller minecraft. Eller till systerdottern som enbart spelar WoW.

100h / månad blir ju till en fördel i dessa lägen då dom får budgetera sin tid och sen är den slut.

Du är också på ett hårdvaruforum där många sitter på en, två, tre före detta stationära datorer som ofta kan driva minecraft och liknande spel. Möjligen med mindre kompletteringar. Det behövs ingen 20kkr dator får någon av de spelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Du är också på ett hårdvaruforum där många sitter på en, två, tre före detta stationära datorer som ofta kan driva minecraft och liknande spel. Möjligen med mindre kompletteringar. Det behövs ingen 20kkr dator får någon av de spelen.

Själv tycker jag väl det starkaste kortet är just prisfrågan.
Har man köpt hårdvara nyligen är geforce now ointressant. I know.

Men när datorn är ett gäng år gammal - vad kostar en ny jämte att bara strömma in tjänsten. Här blir geforce now mer intressant.

Om det är så att hårdvaran i sig inte är intresset. Vilket det är på det här forumet hehe.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Jag själv har ju inget fancy jobb, streamer, influencer eller programmering eller annat sitta hemma jobb och sen dra av datorköp på skatten osv. Så min knegarlön räcker inte alltid till att köpa nytt, så geforce now är fantastiskt. Spelade Monster Hunter Wild ca 90 timmar sedan release via det, var helt suveränt!

Har laddat ner det på tv:n med men inte testat där ännu mer än att synka PS5-dosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men när datorn är ett gäng år gammal - vad kostar en ny jämte att bara strömma in tjänsten. Här blir geforce now mer intressant.

Om det är så att hårdvaran i sig inte är intresset. Vilket det är på det här forumet hehe.

Joo precis, det var det jag pratade om i mitt görsta inlägg här. Halva poängen är ju att det är kul med hårdvara...

När jag nyligen fick hem ett nytt grafikkort kunde jag knappt hålla mig tills jag hade tid att öppna upp min dator, bygga om, dra om sladdar, göra det snyggt etc. Starta den, mäta att strömmen över 12VHPWR var jämn, köra en benchmark. Sedan var jag ganska nöjd. Spelandet kunde vänta till nästa dag.. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av James Ulrich:

Jag själv har ju inget fancy jobb, streamer, influencer eller programmering eller annat sitta hemma jobb och sen dra av datorköp på skatten osv. Så min knegarlön räcker inte alltid till att köpa nytt, så geforce now är fantastiskt. Spelade Monster Hunter Wild ca 90 timmar sedan release via det, var helt suveränt!

Har laddat ner det på tv:n med men inte testat där ännu mer än att synka PS5-dosan.

Exakt där har du poängen, tror jag.

Fortnite via GeforceNow är dock inte en god tanke alls.
Singleplayer spel däremot, riktigt bra tanke. Inte alla har pengar att köpa en maskin för 10-15k.

Permalänk
Medlem

Finns två stora o ett mindre problem för mig.
1, Latens!
2, Vilka spel finns, fattas ju en hel del särskilt om man kanske vill spela lite äldre skit.
3, Modding vilket är ett mindre problem, men för tex bethesda spel som skyrim osv så fixxas ju en otrolig mängd buggar med moddar.

Latens är den största anledningen för mig jag märker av en väldigt låg latens/inputlag men kan tolerera en väldigt låg latens.
Blir det lite högre (men fortfarande rätt låg) så är det oerhört irriterande för mig men det går ibland att vänja sig efter nån/några timmar, hög latens glöm det=ospelbart!

MEN nåt som är ännu värre är ojämn latens/inputlag.
Tex har du tex en latens på 6 bildrutor hela tiden så ja det går att vänja sig vid.
Har du däremot en latens som hoppar mellan 0 och 6 så är det helt omöjligt att vänja sig vid, för om du trycker ned en knapp som om du hade 6 bildrutors latens men du fick 0 ja då hoppar/skjuter/går du 6 bildrutor tidigare än du ville vilket i en del spel är döden.

Och över internet så KOMMER man att ha en ojämn latens i bästa fall så kanske det hamnar mellan 1-5 men troligen handlar det om 2-8.
Plus att det ALLTID kommer att finnas betydligt större latens spikar än det frågan är bara hur långa och hur ofta.

Har provat att spela med moonlight/sunshine på mitt 10gig LAN mellan två rätt cpu biffiga burkar och utan att ha nånting annat ladda upp/ned så blir latensen strax över gränsen för vad jag kan använda.
Plus att det även finns latens variationer dock väldigt små jämfört med vad man kommer ha över internet.

Och i stort sett allt jag spelar är singelplayer om jag hade varit det minsta involverad i nåt online spel så hade jag troligen varit ännu petigare med latens/inputlag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kostnadsberäkningen haltar för mig av tre anledningar.
1. Den tar inte höjd för eventuella prisökningar. Att Geforce NOW de kommande 12 åren ska kosta 129kr alt kommande 9 åren ska kosta 260kr finns väl inte på kartan?
2. Beräkningen om hur många år man kan köra motsvarande ett grafikkort haltar också iom att du inte tar höjd för grundinvestering i laptop eller motsvarande (även om du nämner kringutrustning som skärm, tangentbord mm som är en kostnad oavsett om man köper speldator eller Geforce NOW så är det också något att ta med i beräkningen).
3. Andrahandsvärdet. Även om teknik åldras fort och tappar mycket i värde så finns det ändå ett andrahandsvärde i den spelburk man köpt.

Med dessa saker i beaktning så är det kanske inte ett så väldans prisvärt alternativ. Kanske t.o.m. ett nischat alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag vill nog ta mig an vinkeln "att prenumerera"
Vi har strömningstjänster, musiktjänster, mattjänster, leasingbil, tjänster, tjänster, tjänster som minskar kostnaden initialt men höjer gärna över tid. Vi hyr och premumererar mer och mer och äger mindre och mindre.
Pang! Så försvann jobbet och du går arbetslös. Kanske sjukpensionär. Säger upp alla tjänster för att ha råd på den magra peng du får in nu.
Inget spel...
Ingen bil...

Hade du ägt bilen men kanske inte behöver den kan man sälja den och få bättre utrymme i vardagsekonomin.
Äger du en dator kan du fortsatt spela lite spel du redan äger. Eller sälja om det är det du behöver.
Osv.

Men detta är kanske att dra det lite långt...?!

Kan också tänka mig att prenumeration är praktiskt om ens barn endast ska spela för nöje.
Men, jag personligen, vill ge mina barn en dator. Eller rättare sagt delarna till en dator. Jag fick lära mig både analogt som barn och digitalt som äldre barn/tonåring och är tacksam för det. Vill ge mina barn förutsättningarna att kunna hantera en digital värld som uppenbarligen få förstår och kan hantera. Se bara hur det gick för phishing-testet i Malmö.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Går det ens att få Geforce...Now?
Gick inte för ett par veckor sedan när jag testad.
Kommer inte ihåg varför men alla deras prisklasser var gråmarkerade och gick inte att beställa.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller med, och har testat GFN (betalade för founder ett bra tag också)
MEN, när man räknar på "du kan betala X år utan att GFN blir lika dyrt som datorn", är det då inräknat de potentiella höjningar i pris som kan/kommer ske på GFN? Om vi extrapolerar de höjningar/förändringar som gjorts där redan så är det inga 9.46 år vi pratar längre.
När du dessutom kan få ett eget GFN från din dator med sunshine och Moonlight så försvinner dess relevans ännu lite mer

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror en viktig vinkel du tappar bort är att det här är ett forum för datorentusiaster, inte för spelentusiaster, i första rummet.

Vi som gillar datorer tycker så klart att man ska ha en egen dator. Det är liksom en bias inbyggd i var du ställer frågan.

En annan faktor är att ofta rekommenderas det datorer som är på tok för kraftfulla jämfört med som faktiskt krävs för att spela ett spel i rimliga grafikinställningar. Man klarar sig väldigt långt på ganska lite. Men det är också datorentusiastbiasen, och att vi här i Sverige generellt har ganska gott om pengar på att lägga på hårdvara, som lyser igenom.

Permalänk
Medlem

Jag har sett det där med att 129kr tier ger rtx3080 men för mig verkar det vara 3060 på alla spel i alla fall en del.

Det ryktas också att de ska gå tillbaka till att man kan spela vad man vill, att man hyr som en hel dator så att säga istället för att spela de spel de gjort kompatibla & det låter bra.

WoW har en del addons om man spelar på GFN men det finns ju tusentals till, Total war spelens workshop funkar om man laddar ner varje start.

Just nu vill jag bara ha SWTOR/Star wars the old republic mmo på GFN men mitt rx6400 är bättre än man kan tro men de borde ha biffigare kort än 3k serien.

Visa signatur

rx6400 32 terrabyte ram acess minnes modul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag håller med, och har testat GFN (betalade för founder ett bra tag också)
MEN, när man räknar på "du kan betala X år utan att GFN blir lika dyrt som datorn", är det då inräknat de potentiella höjningar i pris som kan/kommer ske på GFN? Om vi extrapolerar de höjningar/förändringar som gjorts där redan så är det inga 9.46 år vi pratar längre.
När du dessutom kan få ett eget GFN från din dator med sunshine och Moonlight så försvinner dess relevans ännu lite mer

Jag tror inte Sunshine och moonligt är konkurrenter till GFN för gemene man.
Har man en uppdaterad renderingsdator hemma så behöver de flesta inte GFN alls vill jag påstå.
Det är ju när man INTE har en dator som klarar spelen längre och man står och väger mellan att köpa ny eller istället hyra tjänsten som GFN blir relevant. I det läget har man inte sunshine/moonlight som alternativ.

Men visst är det så att alla ekonomiska delar inte är inräknade i alla kalkyler.

Inflationsökning på priset kan man absolut ta in. Det känns rimligt!

Man kan också ta in hur mycket man sparar i elkostnad per månad av att inte rendera spelen hemma. Blir det mer än inflationsökningen?

Man kan också sluta betala precis när intresset dyker. Det kan spara pengar - men är helt omöjligt att räkna på ;).

Eller en sån sak att det går att nedgradera till billigare abbonemang om man spelar enklare spel några månader. Eller pausa tjänsten på sommarhalvåret. Det kan man inte om man köpt dator.

Det går att vrida och bända på ganska många av de här kalkylerna. I olika riktningar ska väl tilläggas.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Jag har sett det där med att 129kr tier ger rtx3080 men för mig verkar det vara 3060 på alla spel i alla fall en del.

Det ryktas också att de ska gå tillbaka till att man kan spela vad man vill, att man hyr som en hel dator så att säga istället för att spela de spel de gjort kompatibla & det låter bra.

WoW har en del addons om man spelar på GFN men det finns ju tusentals till, Total war spelens workshop funkar om man laddar ner varje start.

Just nu vill jag bara ha SWTOR/Star wars the old republic mmo på GFN men mitt rx6400 är bättre än man kan tro men de borde ha biffigare kort än 3k serien.

Skillnaden mellan 3060 och 3080 är 0.65% (3060/3080) så du får mer än 99% av siffrorna du betalar för, inget att klaga över egenligen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken, har aldrig ens tittat åt det hållet men undrar:
Hur moddar man spelen?
Alla spel som någonsin gjorts finns att köra där? Eller hur lägger man in egna? Vem bestämmer vad som finns?
Hur kör man en emulator?
Hur kopplar man in en VR-mössa?

Edit glömde ju det viktigaste. Det lägger inte på nån extra latens/inputlag?

Permalänk
Datavetare

Har GeForce NOW för tillfället och är helt klart positivt överraskad över hur bra det fungerar.

Som flera varit inne på finns ju en del nackdelar, som t.ex. att inte alla Steam/Epic/etc spel från ditt konto är tillgängligt.

Så hur värdefull en sådan tjänst varierar från person till person. För egen del har jag alltid haft minst en väldigt kraftigt dator. Länge var just spel ett icke-problem då den typ av dator som passade bäst också fungerande superbra för spel.

Tycker det har ändrats idag, använder datorn i första hand för programmering. Här har MBP-datorerna i min mening dragit i från så mycket att det blir svårt att ignorera. En uppenbar nackdel med MacOS är relativt få spel, men i det läget är en tjänst som GF NOW guld värd.

Ett kriterier för att ens överväga att köpa spel just nu är "det måste fungera på GF NOW", man måste vara OK med den begränsningen. Fast finns också klara fördelar, en av de jag gillar absolut mest är att kunna spela AAA-spel bredvid en dator som är helt tyst! Vidare har tillförlitligheten på tjänsten varit top-notch, vilket i.o.f.s inte borde förvåna givet hur driftsäkra "molntjänster" är idag.

Kör ofta spel med kontroller, hur bra det fungerar med GF NOW var också en positiv överraskning. Speciellt som det är PS5-kontroller kopplad till en MacOS-dator körandes Windows-spel via GF NOW. Finns ett gäng möjligheter för det att gå fel, men har fungerade lysande!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer