Anmäl dig till Roborock Challenge!

Krönika: Årskrönika 2025 – vilket jävla år

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Årskrönika 2025 – vilket jävla år

Calle minns tillbaka på det gångna året och fasar inför framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Handelskrig är det jag mest oroar mig över. Detta av flera orsaker, vill man ha en snabb teknikutveckling så vill man oftast ha konkurrens. Ibland gör företag misstag som Nokia, Blackberry, Kodac, Blockbuster etc och med hög konkurrens så tar ett annat företag över. Vilket inte är roligt för dessa företag, men det gynnar dem som gillar snabb teknikutveckling. Med teknikprodukter från hela världen så finns det gott om nya idéer.
Med handelskrig, så får man mindre utbud att välja på och vissa stora företag slipper konkurrens.

Jag tycker inte konsument persondatorhårdvaran är så otroligt dyr om man tar hänsyn till inflationen, det stora är att det nu finns bättre saker att köpa. Inom de flesta hobbys så finns det inget direkt maxtak på vad det bästa kostar och det ligger absolut inte på låga summor som 30 000kr.

Permalänk
Medlem

VA!

Är redan 2025 över?

Vad har jag missat @CrispVanDahl

Känns som jag är mer än vanligt förvirrad...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

VA!

Är redan 2025 över?

Vad har jag missat @CrispVanDahl

Känns som jag är mer än vanligt förvirrad...

Läste du längre än rubriken?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Man läser och tittar på recensionerna av alla grafikkort och inser att det kommer ta några år till innan det kommer något som både är en uppgradering och inte kostar skjortan. Intressant och ointressant på samma gång. Visst, jag hade kunnat punga ut 30k för ett grafikkort, men det skulle jag inte få för mig att göra.

Grafikkort är viktiga som fan, men på samma gång så är det bara ett grafikkort. Jag känner inte behovet längre att alltid ha det bästa eller näst bästa.

Och jag tror inte att det är ett problem för mig heller. Jag lämnar gärna AAA-spelen bakom mig och spelar fantastiska indie-titlar som går att köra på en brödrost från 50-talet. Min upplevelse är att många av dem som släpps verkar kräva sjuk hårdvara för att kunna köras i vettig (100+) FPS. Ställer man in dem på low så ser de sämre ut än spel för 5+ år sedan, men har ändå större krav på hårdvaran än de spelen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tycker hela 20-talet har varit skit prismässigt men 2025 verkar bli det värsta skitåret hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Läste du längre än rubriken?

JA1

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Läs nästa mening som du inte fick med i skärmdumpen också.

Permalänk
Medlem

JA moderkort i mellanserien kostar som ett HEDT kort gjorde utan att fått något nytt, suger hårt, grafikkort priser har blivit ett skämt & för att inte tala om spel-branchen som håvar in massor har passat på att höja priser till nya nivåer istället för 500 för en AAA titel e det 800 eller mer när det släpps idag. Inte billigt eller snart knappt värt det att vara datanörd längre. Märker att man har minskat uppgraderings-tempot en hel del

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det talas om att USA vill sänka värdet på dollarn vilket torde innebära att det blir billigare här men då går väl alla tillverkare och leverantörer helt över till Euro så att det blir än dyrare. Vilken underbar tid att vara PC-entusiast.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte 2025 har varit värre än 2020-2024.
Komponentpriser har istället kommit ner på normala nivåer och har nästan mött inflationen nu.
Med tanke på hur billig en instegsdator kan vara (6237Kr vid postande):

Dold text

eller en mellanklass för (13908Kr vid postande)

Dold text

I toppsegmentet, javisst där sticker det iväg lite, men det har det väl alltid gjort när det finns innovationer eller nya gimmicks:

Dold text

(32848Kr)

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Styrande toppsegment politiker har irreversibelt skadat förtroendet mot USA som handelspartner i en överskådlig framtid.

Det är väl ungefär ingen som missat att den stabila världsordning (för oss) som funnits sedan 2:a världskriget mer eller mindre upphört.

Medan röken lägger sig och den nya maktbalansen mejslas ut så kommer det vara väldigt stökigt, priser på elektronik kommer inte gå ner igen. Det finns inget som talar för det, däremot finns en uppsjö av saker som talar för fortsatt prisökning.

Eran där relativt många hade råd att köpa det bästa (utan att skära hårt i andra utgifter) är över, mellansegmentet är framtiden. Alternativt streamad tjänst, eller där man på annat vis kompenserar för kostnaden (reklam?).

Saker utvecklas & går frammåt givetvis, men inte på så vis som vi har vant oss vid de senaste 20 åren. Det är bara att hoppa på tåget eller förbereda sig på en strid ström besvikelser frammöver. Behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt för den sakens skull, att man ändrar hur man ser på saker och ting. Och en viss anpassning över hur man ser på saker kan nog komma att bespara en massa irritation.

1. Klassisk raster är gårdagens teknik.
2. Streamat är framtidens underhållningsformat.
3. Prenumerationstjänster är företagens föredragna format.

Sen kan man alltid gå mot strömmen, men det kostar därefter. Ju mer strömt det blir, desto mer kostar det.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jaa, du... jag håller med att det är utmanande och frustrerande, ändå testar jag inget annat än det jag köper. Hålla sig i framkant är inget jag brytt mig om, mitt nästa köp blir ett troligen ett AORUS Radeon™ RX 7800 XT 16GB så ett par generationer från täten. Men det räcker för mig. Hoppas bara det kan gå ner ytterligare en tusing i pris.

Til hösten kanske en *x3d cpu...

"Lagom" jobbigt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

lossless scaling har ju fått nvidia att skjuta sig själva i foten 2025. finns 0 anledning att köpa ett 5090 om på ett 4090 redan. 4x i lossless scaling ger samma fps som 5090 give or take 5 fps skillnad här och där. Fungerar fantastiskt bra och har även dynamic frame gen som inte nvidia eller amd har och har fått många att tänka och säga hur?

När DigitalFoundry är häpna och fattar inte hur säger rätt mycket om tekniken. Kommer bara bli bättre och bättre. Frågar man mig så är lossless scaling det största som hänt i mjukvara 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tycker hela 20-talet har varit skit prismässigt men 2025 verkar bli det värsta skitåret hittills

Priserna är ändå det minsta problemet med 20-talet...

Med god marginal det sämsta årtiondet sen 40-talet.

Permalänk
Medlem

Ja, som en del andra är inne på så tycker jag nog att det har varit ganska skit sen pandemin drog igång. Oroligheter i världsläget, höga priser på en hel del hårdvara (och andra varor) och ett allmänt kaos känns det som. 2025 verkar ju dock inte direkt bli bättre, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Till de som är oroliga över handelskrig så kan man lugna sig med att de historiskt brukar vara rätt kortvariga då ingen tjänar på att de drar ut på tiden.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

För mig började dataintresset på 80talet med Commodore 64. Men det var först efter 2000 med The Witcher 3 2015, fantastisk värld, detaljerad grafik, handling och gameplay i toppklass, inte bara snyggt, som jag verkligen fick tag i spel som var nära drömgrafiken jag ville ha med modsen.

Red Dead Redemption 2 2019 PC 2019. Grafiskt mästerverk , otrolig värld, tempo. Tack vare sina tragikomiska delar, den är gjord med glimten i ögat på många ställen, blir den ett spel jag spelar återigen. Finns många fler exempel. Jag har en mycket bra speldator med toppendelar. Just då hade jag pengarna och för mig var 4090 bland det bästa som ASUS hade att erbjuda okej som sagt just då att köpa. Men hade inte gjort det idag, spelar ingen roll om jag var superrik, fått en annan syn. Dom flesta nya spel kommer nog att gå att spela på(åtminstone efter ett par patchar)en bra speldator som inte kostar skjortan i 1080p med höga inställningar, uppskalning som man kan spela länge med innan dom slutar ge support.