Öppet brev till Sverige: Värna totalsträckskryptering

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Risken är industrispionage och jag valde medvetet Danska som exempel då vi har så bra relationer med dem, vilket vi har sämre med andra länder. Och sedan åker folk till ena och andra landet på semester med deras jobbmobil och annat.

Mmm så bra, Danmark har absoluuut inte spionerat på Sverige bara för några år sedan...

Skrivet av Minzert:

Vad händer om Sverige skulle förbjuda kryptering men andra länder inte gör det? Blir vi uteslutna från internet då?

Vissa tjänster kommer sluta fungera här, andra tjänster kommer anpassa sig. De flesta har redan anpassat sig i andra länder, nej Sverige varken är eller kommer förbli den enda som gör detta.

Svar på § 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Mullvad VPN gör dig mer anonym än ingen VPN.

Det här är ju inte sant. Om jag använder en VPN-tjänst på alla mina enheter, så har den tjänsten 100% koll på mina vanor.

Om jag inte använder någon VPN-tjänst så kommer jag mellan mina enheter använda diverse olika mobila och fasta anslutningar, från ett flertal olika leverantörer. Jag är alltså mer anonym utan VPN.

Permalänk
Medlem

Vad gör man om någon med tillräcklig kompetens sätter upp en VPN-server i ett land utanför EU och låter sina medbrottslingar ansluta till den?

Permalänk
Skrivet av Er1kssoN:

Det blir lättare och lättare att motivera att flytta ifrån Sverige.

Och var skall du finna större frihet?

År efter år kommer samma länder i topp på frihetslistor:
-Dom nordiska
-Några andra nord- och central-europeiska (Nederländerna och Schweiz oftast)
-Nya Zeeland.

Till och med Flashback har återvänt till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här är ju inte sant. Om jag använder en VPN-tjänst på alla mina enheter, så har den tjänsten 100% koll på mina vanor.

Om jag inte använder någon VPN-tjänst så kommer jag mellan mina enheter använda diverse olika mobila och fasta anslutningar, från ett flertal olika leverantörer. Jag är alltså mer anonym utan VPN.

Om du använder en VPN-tjänst som loggar. Om VPN-tjänsten inte loggar, vilket de inte har lagkrav att göra, så vet de inget. En bra VPN-tjänst vill åt dina pengar, inte din data.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/husrannsakan-mot-vpn-t...

Så nej, du är inte mer anonym utan en bra VPN. Det är inga problem att slå ihop databaser, även om de är "anonymiserade" och hitta dig oavsett om du kommer ifrån olika anslutningar och enheter. Det enda är att det kan ta en stund innan vi hittar att du har en ny enhet eller anslutning som ska bakas in i fingeravtrycket för en än tydligare bild. Men eftersom all data från ISP är tillgänglig är det lätt att bara matcha innehållet från DORA-ropet med DHCPn och bygga ut det automatiskt.
Som sagt är du aldrig helt anonym, men en bra VPN är ett bra steg på vägen till att skrapa bort del av ditt fingeravtryck.

Mycket snack på internet från personer som inte förstår skillnad på lagstiftning från land till land samt skillnaden på VPN och VPN.
Väljer du att använda en dålig VPN så har du rätt i att det gör mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Det här är INTE ett svenskt fenomen.
Flera länder i EU + Storbritannien har liknande lagar på gång.

Jag är mest nyfiken hur detta kommer att slå mot resenärer som reser mellan olika länder som har olika lagstiftning.
Säg att man befinner sig i ett land som inte har sån här lagstiftning, sedan tar 2 veckor semester i ett land som har?
Hur ska landet som man semestrar i kunna kräva ut data för mina två semesterveckor, min inte se något före/efter?
Det motsatta gäller givetvis: om jag befinner mig i ett land som har sådan lagstiftning och semestrar i ett land som inte har. Hur ska data skyddas de två veckor jag har semester och lagstiftningen inte gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tror människor på riktigt att dom är säkra med VPN?

Titta på vilka som äger som största VPN-tjänsterna i världen och bedöm huruvida dom står över att sälja din data till högstbjudande.

Mullvad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det måste kännas skönt att ha en så fullständig tillit till auktoriteter.

Vill du behålla den bilden så studera aldrig historien. Man behöver inte gå till tyskt 30-tal. Sverige hade sitt eget Stasi i form av IB och dess efterföljare. Den verksamheten fortsatte till 1989, utifrån vad vi vet idag. Om 40 år kommer vi antagligen veta att den pågick 2025 också.

Även om man tror att staten är ofelbar och genomgod så är det enskilda människor som kommer att ha tillgång till all din kommunikation. Kriminella gäng har infiltrerat domstolsväsendet, så varför skulle de inte kunna infiltrera myndigheterna som har hand om övervakningen?

Och även om man vill tro att alla statstjänstemän är omutbara, så kan väl ingen tro att deras datasäkerhet är ofelbar? Finns det bakdörrar för staten så finns det bakdörrar för kriminella.

Min poäng kanske försvann nånstans på vägen i mitt sätt att formulera mig.

Det jag menar är att denna respekt och tillit till stater och myndigheter inte finns idag, därför fungerar det inte att jobba på det sätt jag beskrev. Då blir istället enda framkomliga vägen att på ena eller andra sättet förbjuda att möjligheterna finns.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

När de insåg att deras EU-bullshit inte skulle fungera, med Ylva, så försöker de här hemma. Så desperat.

Steg 1. Förvärra kriminaliteten i Sverige genom att försämra polisen.
Steg 2. Presentera "lösningar" som folket aldrig skulle gått med på annars.
Steg 3. Profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det jag menar är att denna respekt och tillit till stater och myndigheter inte finns idag

Bara en liten tanke:
Hade det inte varit bättre om stat och myndigheter arbetade på att öka respekten och tilliten hos medborgarna, istället för nu när de minskar tilliten?

Jag vill inte hacka på dig, utan är nyfiken på vad stat och myndigheter skulle kunna göra för att faktiskt få tillbaka den respekt och tillit som de förlorat.

Permalänk
Medlem

"Abbonenten du söker kommuniserar inte över okrypterade, eller krypterade protokoll med bakdörrar, byt till krypterad kommunikation utan bakdörr eller besök abbonenten personligen."

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tror människor på riktigt att dom är säkra med VPN?

Titta på vilka som äger som största VPN-tjänsterna i världen och bedöm huruvida dom står över att sälja din data till högstbjudande.

Det tror jag faktiskt inte. Världens underrättelsetjänster med CIA och NSA i spetsen har redan total koll på dom, det här är så att säga nivån under.

Du måste dock skilja på VPN-tjänster och VPN i sig. Exempelvis har ingen annan än jag nycklarna till mitt eget VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Bara en liten tanke:
Hade det inte varit bättre om stat och myndigheter arbetade på att öka respekten och tilliten hos medborgarna, istället för nu när de minskar tilliten?

Jag vill inte hacka på dig, utan är nyfiken på vad stat och myndigheter skulle kunna göra för att faktiskt få tillbaka den respekt och tillit som de förlorat.

Självklart vore det så, det är ganska grundläggande.

Fanns det en enkel lösning på det hela så garanterar jag dig att det skulle ha genomförts redan.

Jag har absolut inte alla svaren, men en bra början vore kanske att återinföra tjänstemannaansvaret?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Lagtexten är omfattande och jag jar inte läst hela.
Men i inledningen av utkastet av lagtexten säger man att man vill att "respekten för grundläggande fri- och rättigheter säkerställs.".

Vad sägs då om att fastslå att användadet av all ny teknik har skapat nya rum där privatpersoner bör ha sin integritet skyddad.
§2 i texten läger fram det viktiga att om nya bestämelser om datalagring för aktörer som sköter kommunikationstjänster m.m.

Om man inser att våra liv på apparna är som nya rum som skapats där vi umgås inser man att denna lag är i princip som om polisen skulle ha övervakningskameror i våra privata fysysiska rum hemma som lagrar data. För att kunna användas om man blir misstänkt får något.

Bara för att rummen är virtuella i den digfitala världen gör det dem inte mindre skyddsvärda.

Förstår inte folk hur kränkade det här är?

Exakt var gränserna går är svårt i digitala rum. Tillgång till loggar av digitala platser i efterhand är väl kanske inte alltid exakt samma sak som att ha kameror hemma.
Själv upplever jag en hel del skillnad i integritetspåverkan att det går att läsa SMS i retrosepekt några månader jämte att ha en videokamera i huset.

Men ja. Frågan är rimlig. Ska rättsväsen ha tillgång till allt möjligt i retrospekt med loggar?
Det är jag inte helt övertygad om heller. Its a good point.

Det verkar iaf som förslaget handlar om mer lagring av data för fler aktörer.
Jag ska läsa igenom mer vad förslaget innefattar och handlar om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är ju gång på gång man läser om olika våldsbrott som utförs i någon lägenhet. Ofta någon fest som har gått för långt. Så att montera kameror i lägenheterna som spelar in material som BARA får användas om det har skett något brott låter ju helt OK. eller hur??? </ironi>

Att det sedan kan missbrukas talas det ju inte om. Det finns ju gott om exempel på när det har (olovligen) tittats i register och annat. För att inte tala om vilket sug det blir att försöka hacka åtkomst till systemet för kriminella och stater. Speciellt stater har ju råd att anställa folk som kan jobba i skift 24/7 för att knäcka något.

Det är inte mycket,,, om ens något,, som inte har blivit knäckt på ett eller annat sätt av nån uttråkad säkerhetsexpert, eller hacker. Och det finns ingen anledning att tro att nuvarande system kommer att vara säkra för evigt. Ett system med bakdörrar på myndighetsnivå kommer ju inte alls kunna gå att patcha lika "smidigt" som tex ett OS.

Och till sist, när ett system väl finns på plats så är allt som krävs ett beslut, för att utöka hur det används. Samtidigt så är det ju busenkelt att kringgå övervakningen för kriminella. (sluta snacka online, ta det muntligt, tex)

För att dra ett analogt exempel,, bakdörren är den vanligaste vägen in för en inbrottstjuv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det är ju gång på gång man läser om olika våldsbrott som utförs i någon lägenhet. Ofta någon fest som har gått för långt. Så att montera kameror i lägenheterna som spelar in material som BARA får användas om det har skett något brott låter ju helt OK. eller hur??? </ironi>

Jag brukar använd en snarlik liknelse gällande övervakningskameror i hemmet och framförallt sovrummet för att komma åt det sexuella våldet som kvinnor utsätts för. Höftar man till det säger väl statistiken att i 90% av fallen är kvinnan bekant med förövaren och brottet sker i hemmet.
Vi skulle i princip kunna hindra nästan alla dessa brott från att ske, eller i alla fall effektivt lagföra förövaren.... Något som vore helt jä*la fantastiskt är nog alla överens om..... Men ändå pratar ingen om att montera upp kameror åt polisen i landets alla sovrum?

"Har man inget att dölja"..... Så brukar det ju heta....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

De flesta av oss har redan kameror och mikrofoner i hemmet eller på vår person som kan användas till övervakning. </inteironi></intefoliehatt>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Även om man tror att staten är ofelbar och genomgod så är det enskilda människor som kommer att ha tillgång till all din kommunikation. Kriminella gäng har infiltrerat domstolsväsendet, så varför skulle de inte kunna infiltrera myndigheterna som har hand om övervakningen?

Och även om man vill tro att alla statstjänstemän är omutbara, så kan väl ingen tro att deras datasäkerhet är ofelbar? Finns det bakdörrar för staten så finns det bakdörrar för kriminella.

Staten har ju allt makt, och den enskilde ingen makt. Och då påminns jag om följande:

"Power corrupts. Absolute power corrupts absolutely."

Dra egna slutsatser utifrån det. Bara se på historien som gång på gång upprepas och folk går fortfarande runt i villfarelsen att staten vill dig väl och att du har någon som helst makt (genom att rösta etc).

Staten ska absolut inte ha bakdörrar in i system för de är inte kompetenta nog att förvalta ett sådant ansvar, och kommer bara missbrukas med ändamålsglidning osv. Och även om det förbjuds så drabbar det bara laglydiga människor, buset skiter fullständigt i det och hittar andra vägar att dölja sin aktivitet. Så det får noll effekt med det uttalade motivet och ger endast de som inte ska ha makt att få mer makt. Och det hindrar oss vanliga människor att kunna skydda oss själva.

Permalänk

Man kanske skulle koppla det till någon form av ansvarsutkrävande.
Om någon utsätts för missbruk så är skadeståndet som staten skall utbetala 20ggr all inbetalad skatt det senaste året. Alternativt 10ggr statens kostnader för att undersöka den påstått brottsliga verksamheten.
Alla eventuella undersökningskostnader för att utreda missbruk skall bekostas till 100% av statskassan. Detta oavsett om polis eller privatspanare undersöker saken.

Staten har all makt. Därför kan staten inte tillåtas att jaga medborgare utan risk för kostnader om de begår fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Handlar nog inte om lagring i första hand, snarare ett slags trålfiske, att man ska snappa upp kriminell verksamhet ur bruset. Att folk felaktigt kommer pekas ut för vidare utredning är ett som är säkert. Därför är det bättre om alla pekas ut, om detta förslag blir verklighet. Dock kommer det inte finnas totalsträckskrypterade tjänster att avlyssna om alla dessa tjänster drar sig ur Sverige. Tillbaks till att skriva brev för hand om man vill kommunicera hemligheter... eller inte, brevhemligheten är redan skrotad då man godtyckligt kan öppna brev och försändelser som verkar suspekta.

Så är det ju. Det 'otrevliga' är väl inte att man sitter på några större hemligheter, utan mer att att det finns nåt som heter privatliv... man kan önska ett i alla fall. Och sedan ska givetvis myndigheternas system vara vattentäta och man ska förtjäna förtroendet att hantera sådan info, med både ansvar och konsekvenser om man trots allt missköter det som tjänsteman.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Som alltid har de som förespråkar att trycka in bakdörrar i kryptering för låg kompentens för att begripa varför det är en rent helvetiskt idiotisk idé.

Antingen begriper man problemet och ger FAN i bakdörrar, eller så begår man en REJÄL jävla dunderblunder. De är de enda alternativen.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Man kanske skulle koppla det till någon form av ansvarsutkrävande.
Om någon utsätts för missbruk så är skadeståndet som staten skall utbetala 20ggr all inbetalad skatt det senaste året. Alternativt 10ggr statens kostnader för att undersöka den påstått brottsliga verksamheten.
Alla eventuella undersökningskostnader för att utreda missbruk skall bekostas till 100% av statskassan. Detta oavsett om polis eller privatspanare undersöker saken.

Staten har all makt. Därför kan staten inte tillåtas att jaga medborgare utan risk för kostnader om de begår fel.

Problemet med det är att det är medborgarna som betalar in alla statens pengar via skatter. Vi medborgare ska alltså själva betala för att bli av med grundläggande fri- och rättigheter. Bättre att staten slutar slösa pengar på dåliga saker kan jag tycka. Staten har redan begått fel om de förbjuder fullsträckekryptering.

Permalänk
Medlem

SÄger som tidigare, att kryptering tas bort leder säkerligen till att det kommer bli mycket mer problem överlag online, mata in ett lösenord/kod för att logga in i din bank, nån kommer åt det iom ingen kryptering.

Alla företag som har någon form av datorlösning lär inte få använda det om de inte vill riskera läckor, och har väldigt svårt att se att det drivs speciellt många såna idag som inte använder sig av datorlösningar, bara deklarera är väl säkert något många gör den vägen.

Sen såklart visserblåsare, andra åsikter, nya idéer osv skulle säkerligen bromsas av att inte kunna kommunicera säkert online.
Värst är såklart att de på något vis anser sig mer värda och att det inte ska kunna användas för granska politiker, lead by doing om något i detta fallet.

Men ja som militären även verkat peka på, skulle ju vara väldigt fel om främmande makt får komplett information om vart varje invånare beffinit sig och när, och vart de är påväg i realtid.

Undrar vem som egentligen är den som pushar för detta och varför, är det verkligen bara lobbybolagen som sponsrar Ylva?

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Jag brukar använd en snarlik liknelse gällande övervakningskameror i hemmet och framförallt sovrummet för att komma åt det sexuella våldet som kvinnor utsätts för. Höftar man till det säger väl statistiken att i 90% av fallen är kvinnan bekant med förövaren och brottet sker i hemmet.
Vi skulle i princip kunna hindra nästan alla dessa brott från att ske, eller i alla fall effektivt lagföra förövaren.... Något som vore helt jä*la fantastiskt är nog alla överens om..... Men ändå pratar ingen om att montera upp kameror åt polisen i landets alla sovrum?

"Har man inget att dölja"..... Så brukar det ju heta....

Och då säger de "men då kommer de väl bara använda andra sängar/platser då... eh..."

Ja, precis! Exakt som kriminella kommer använda andra verktyg!

Permalänk
Moderator
Moderator

En drös inlägg har, med grund i § 1.7 av våra forumregler, raderats.

Ni som fått inlägg bortplockade kan med fördel läsa igenom SweClockers regler och policy om politik igen.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av staten installerad kamera hemma hos dig.
Kommer snart.
Bra att ha ifall du skulle vara gängkriminell eller terrorist.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst på eller satt mig in i frågan något mer än texten i artikeln, så vet jag att den kommer gå igenom.
Ett "tänk på barnen" argument skrivet av ett gäng professionella lobbyister och sen är saken biff!

PS: Jag är emot att förbjuda kryptering.

Permalänk
Medlem

Undrar om fler skulle rösta emot förslag som dessa om deras röster inte var lika offentliga...
Lättare att ducka och hoppas någon annan stackare stiger fram.

Permalänk
Medlem

Det enda detta leder till är att försvåra möjligheten att fånga kriminella aktörer.

För blir det verklighet så kommer det bli ännu svårare att hitta bevis då dom kriminella aktörerna kommer skydda sig ännu mer.
Och kanske gå ifrån digitala kommunikationer och börja köra allt fysiskt med tex brev där det är krypterad text som är omöjlig att läsa utan rätt nyckel.

Att tro detta handlar om att sätta dit pedofiler mm och liknande är riktigt korkat, det rör sig enbart om att vilja bevaka sin befolkning.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det enda detta leder till är att försvåra möjligheten att fånga kriminella aktörer.

För blir det verklighet så kommer det bli ännu svårare att hitta bevis då dom kriminella aktörerna kommer skydda sig ännu mer.
Och kanske gå ifrån digitala kommunikationer och börja köra allt fysiskt med tex brev där det är krypterad text som är omöjlig att läsa utan rätt nyckel.

Att tro detta handlar om att sätta dit pedofiler mm och liknande är riktigt korkat, det rör sig enbart om att vilja bevaka sin befolkning.

Intressant nog så bygger hela handlingen i Mirror's Edge på at all privat och hemlig korrespondens, är olagligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |