Permalänk
Medlem

Jag tycker nog gott att man kan skippa Ender 3 numera. Köp något som är mer nyckelfärdigt som första skrivare, t.ex. en A1 från bambulab. Vill man meka och modda senare så kan man bygga en Voron...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Böjd att hålla med ovanstående.

Alldeles för mycket frågetecken rörande support och utveckling av firmware osv i mina ögon.
Min Ender 3 Neo hade en uppdatering när jag köpte den för 2 år sen. Lite oklart om det nånsin kom fler, jag tröttnade och kompilerade en egen från Marlin-sourcen istället. Vilket krävdes då ingen släppte nån färdig-kompilerad på nätet (hittade dock en betal-variant).
Men det ska väl också sägas, att Ender 3 Neo var ruskigt styvmoderligt behandlad, "ingen" köpte den. Men det hela gör att jag personligen inte skulle rekommendera en Ender...

Sen får vi väl komma ihåg att alla andra inte heller har helt vitt mjöl i påsen. Har inte Bambu nån kill-switch-historia i närtid? Jag säger pass på allt rörande det, har bara sett och hört antydningar här och där. Inte direkt vad det gällde.
Prusa vet jag inte om de har klantat till nåt, men de har de säkert gjort.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Köp en Ender om du vill hålla på med 3d-printers. Köp något annat om du vill hålla på med 3d-printande.

Permalänk

Har siktat in mig på två olika nu.
Bambu Lab A1 eller Anycubic Kobra 3.
Har begränsad budget <5000kr

Vilken hade ni valt och fördelar/nackdelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Kombo eller utan?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Använda själv P1S så luta mer åt Bambu hållet men är det prick 5K du kan spendera så är Anycubic kobra 3 med deras version av AMS i deras kombo en riktig starkt deal. Och att kunna trycka flerfärgat eller har 2 eller fler olika material redo när som när du ska trycka är riktigt skönt att har.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Kombo eller utan?

Skrivet av Bernd_P1:

Använda själv P1S så luta mer åt Bambu hållet men är det prick 5K du kan spendera så är Anycubic kobra 3 med deras version av AMS i deras kombo en riktig starkt deal. Och att kunna trycka flerfärgat eller har 2 eller fler olika material redo när som när du ska trycka är riktigt skönt att har.

Jo det är kombon jag lutar åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Stirra dig inte blind på AMS (eller MMU3 i Prusa-världen) bara.
Visst, jag skulle också gärna haft det, men det är inget jag har saknat. Jag kör ytterst sällan slut på filament, och byta färg manuellt är inte speciellt svårt eller besvärligt.

Så, vad jag vill säga, är att om budgeten är begränsad, så hade det inte varit AMS jag hade prioriterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Stirra dig inte blind på AMS (eller MMU3 i Prusa-världen) bara.
Visst, jag skulle också gärna haft det, men det är inget jag har saknat. Jag kör ytterst sällan slut på filament, och byta färg manuellt är inte speciellt svårt eller besvärligt.

Så, vad jag vill säga, är att om budgeten är begränsad, så hade det inte varit AMS jag hade prioriterat.

Att kunna skriva ut supportdelar i material som löses upp i vatten hade varit en dröm när jag höll på (inte rört min Ender 3 1st edition på evigheter) så det skulle varit ruskigt intressant och ofta behjälpligt att ha två eller fler rullar med olika material. Jag har för mig att man i de vanliga slicers kunde välja material för just support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Ställdes inför samma fråga förra veckan då jag slängde min Ender3 i väggen.

Köpte A1 mest för att många har pratat så gott om den och den köptes med kombon. Helt ärligt är det en fröjd när det bara fungerar. Den är enormt plug-and-play vänlig
Shoot ifall du har övriga frågor.

Och ja, AMS är nödvändig av den anledningen att ifall jag printar någonting som tar flera timmar och med minst 2 färger så slipper jag vara hemma för att den ska kunna byta färg utan gör det automatiskt. Så jag kan dra igång en print och åka till jobbet så är det färdigt med multifärger när jag kommer hem.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Att kunna skriva ut supportdelar i material som löses upp i vatten hade varit en dröm när jag höll på (inte rört min Ender 3 1st edition på evigheter) så det skulle varit ruskigt intressant och ofta behjälpligt att ha två eller fler rullar med olika material. Jag har för mig att man i de vanliga slicers kunde välja material för just support.

gå även att skriva t.ex. trcket i PETG och support i PLA eller omvänd. dem två materialen vill inte sticka ihop. så den egenskapen kan man gör sig till nytta för att använde det ena som support för det andra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Det jag gillar om man jämför Kobran (ACE) med A1 (AMS) är att kobran dessutom är en filament-tork, samt innesluter filamenten
Nackdelen med kobran som jag har insett är att den inte har standardstorlek på sin Nozzle (om du vill byta den till en annan typ)
disclaimer: jag har en Kobra 3

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det går alldeles utmärkt att välja att support-materialet kan komma ur en annan rulle (eller munstycke för den delen).
Jag har inte sett behovet bara. Skulle vara för att spara på en dyr/ovanlig färg då.
En annan fördel är att support kan skrivas ut i ett material som inte binder mot "huvudmaterialet" alls. Dvs, enkel demontering av support. Vattenlöslig vet jag inte om det existerar. PLA är ju inte vattentåligt över tid, men. Inte riktigt samma sak.
Jaja. Nån kanske vet.

Men ändock inte vad jag hade satt högst i prio om budgeten är begränsad. De saker vi pratar om nu kan oftast enkelt köpas till (iaf prusas MMU3). Snålar man på en annan funktion bara för att få in en sådan, så kanske man inte kan (enkelt) köpa till den funktionen i efterhand.
I den bästa världar skulle man ha råd med all extrautrustning, alla tillbehör direkt. I verkligheten får man kanske försaka något för att få en i grunden bättre maskin.

Men man gör som man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det går alldeles utmärkt att välja att support-materialet kan komma ur en annan rulle (eller munstycke för den delen).
Jag har inte sett behovet bara. Skulle vara för att spara på en dyr/ovanlig färg då.
En annan fördel är att support kan skrivas ut i ett material som inte binder mot "huvudmaterialet" alls. Dvs, enkel demontering av support. Vattenlöslig vet jag inte om det existerar. PLA är ju inte vattentåligt över tid, men. Inte riktigt samma sak.
Jaja. Nån kanske vet.

Jag vet att vi inom sportfisket använder PVA-tygpåsar att ha lockmedel i som man kan fästa på kroken tillsammans med betet och PVA bryts ner otroligt fort när det kommer i kontakt med vatten. Har för mig att det finns som filament men kan ju ha fel. Oavsett så håller jag med om att det alltid går att köpa till saker, däremot är det sällan så många som gör det i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag vet att vi inom sportfisket använder PVA-tygpåsar att ha lockmedel i som man kan fästa på kroken tillsammans med betet och PVA bryts ner otroligt fort när det kommer i kontakt med vatten. Har för mig att det finns som filament men kan ju ha fel. Oavsett så håller jag med om att det alltid går att köpa till saker, däremot är det sällan så många som gör det i slutändan.

https://eu.store.bambulab.com/en-se/products/pva?srsltid=AfmB...

Permalänk

Vad tycker ni om Bambu Labs nya H2D skrivare? https://youtu.be/dYJNZ4euuFk?si=DcH-hteb2DZzOAXE

Min åsikt. Om jag hade haft en tidsmaskin så jag kan frysa tiden för alla andra än mig själv, så jag kan trolla fram fritid för 3D utskrifter, så skulle jag genast beställa en Bambu Labs H2D direkt. Nu blir det lägga ut 30 000kr på en produkt som jag ej har tid att använda, det känns inte så bra.

Det stora med denna skrivare är att dessa 2st huvuden ihop med AMS fungerar lite som jag tänkte det skulle göra.
Skriver man ut 2st färger, så ett huvud per färg. 3st eller fler färger så har de flesta objekt en grundfärg och man kan då ha ett munstycke för detta, sedan byta på den andra. Och i framtiden kan man ibland använda interna delen av saken man skriver ut för att lägga spillet vid färgbyte, då det inte är så noggrant vilken färg inne i produkten är.

Min åsikt kring 3D utskrifter är. En färgslösning kan skapa otroligt mycket praktiska saker, det är dock ofta lite nördigt. Skriver man ut i flera färger så kan man skapa produkter som personer med absolut inget intresse för 3D utskrift ändå vill ha.
Ta liknelsen med en spelkonsol, folk som spelar på en sådan kan ha absolut Noll intresse av hur spelkonsolen och spelen är konstruerade, de vill använda produkten. Exakt samma sak kan mer hända med 3D utskrifter när de med färg blir mer tilltalande för den stora skaran.

En en huvud 3D färgsskrivare tar så lång tid och så mycket spill, att många som har en sådan skrivare efter ett kort tid inte orkar/ha tid att skriva ut i olika färger.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Bambu Lab A1 Mini igår, måste säga att jag blev positivt överraskad av den nätta storleken. Tyst och snabb, otroligt vad man får för pengarna numera. Är min första egna skrivare, lekt med lite Creality skrivare av och till ett par år. Dags att lära sig designa egna 3D modeller

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic