Permalänk
Medlem

Underbart!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Skohornade in ett 4090 på det sättet i ett ridge, mycket användbart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Skohornade in ett 4090 på det sättet i ett ridge, mycket användbart

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

😱 Like a glove. Fantastiskt. 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Snyggt! Vad är det för ny noctua fläkt med rött som hänger ghetto?

NF-A9
Airflow 78,9 m³/h
Static pressure 2,28 mm H₂O

NF-A12x25
Airflow 102,1 m³/h
Static pressure 2,34 mm H₂O

Rätt mycket mer flås i 120mm.

Vad för vbios flashade du med? Edit: Palit alltså? Länk?

https://drive.google.com/file/d/1QbxLJKd0g6-2n0lbezUzFnFduDSj...

Var en snubbe som sammanställde en lite instructioner och biosen till mig.

Han rekommenderade även att man kikar genom denna länk: How to flash RTX BIOS

Jo visst är det mer tryck. Men summan blir mer eller mindre samma. Men så kan man tydligen inte räkna

Ghettofläkten är en av de överblivna 92mm Sitter en liten 6cm noctua bakom dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Jo visst är det mer tryck. Men summan blir mer eller mindre samma. Men så kan man tydligen inte räkna

Ghettofläkten är en av de överblivna 92mm Sitter en liten 6cm noctua bakom dessutom.

Tryck var ingen större skillnad och kylaren är inte särskilt kompakt (så tryck borde inte vara det viktigaste), men luftflöde:
Airflow 78,9 m³/h
Airflow 102,1 m³/h

Och mina 140mm:
Airflow 140,2 m³/h

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tryck var ingen större skillnad och kylaren är inte särskilt kompakt (så tryck borde inte vara det viktigaste), men luftflöde:
Airflow 78,9 m³/h
Airflow 102,1 m³/h

Och mina 140mm:
Airflow 140,2 m³/h

79*3=237 m3/h
102*2=204 m3/h

Så tänkte jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Så tänkte jag iaf

Sant, märkligt att det blir sån skillnad. Får under 70 grader i både steel nomad och speedway (stress test, en enstaka körning blir aldrig särskilt varmt) med mina 140mm om jag drar på varvtalet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Och nej, jag stod inte emot… (the ocd is strong in this one) Blev lite ”billig” vattenkylning, denna gång med slang då det håller kostnaden nere och enkla block.

Fick bara plats med 240x120 radiator i Torrent Nano, men blev en 45mm med push-pull config med Noctua NF-A12x25 PWM fläktar och 5080 är verkligen sjukt litet (itx mb längdmässigt)

Mild overclock (275 GPU o 750 MEM), 20 varv Steel Nomad:

GPU 63 grader och MEM 74 grader. Så Ja, vattenkylning är fortfarande Kung! (fläktarna på 65%)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Och nej, jag stod inte emot… (the ocd is strong in this one) Blev lite ”billig” vattenkylning, denna gång med slang då det håller kostnaden nere och enkla block.

Fick bara plats med 240x120 radiator i Torrent Nano, men blev en 45mm med push-pull config med Noctua NF-A12x25 PWM fläktar och 5080 är verkligen sjukt litet (itx mb längdmässigt)
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Mild overclock (275 GPU o 750 MEM), 20 varv Steel Nomad:
<Uppladdad bildlänk>
GPU 63 grader och MEM 74 grader. Så Ja, vattenkylning är fortfarande Kung! (fläktarna på 65%)
<Uppladdad bildlänk>

Tvekar inte en sekund på att det är kung!

Flashade du vbios?

Känns som att kortet är stabilare på något vis. Svårt att förklara, men klocka hålls bättre och jämnare.

Har även låst fast en undervolt som är riktigt stabil. 2962MHz vid 920mV och nöjer mig med +2000mhz på minnesklocka istället för +3000mhz.

Klockar ner till runt 2945mhz som lägst, en spridning på mindre än 20mhz beroende på temp/last.

Snurrat i över ett dygn rendering med Topaz Video AI. Något som kraschar gpu lättare än spel med hästlängder. Även snurrat ett par 20x steel nomad utan problem. 99,4% och ~9250 score.

Utan att manuellt ställa fläktarna med ny shroud ligger de på 70% med kurvan jag har i fancontrol. 74C core, 76C vram I steel nomad. Hör inte datorn alls när jag ligger i sängen 5m bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

Flashade du vbios?

Har även låst fast en undervolt som är riktigt stabil. 2962MHz vid 920mV och nöjer mig med +2000mhz på minnesklocka istället för +3000mhz.

Klockar ner till runt 2945mhz som lägst, en spridning på mindre än 20mhz beroende på temp/last.

Ingen flash här än.

Snyggt resultat av undervolt, hur ser kurva och inställning ut?

Får 60 grader gpu och 70 grader mem i speedway stresstestet med den lilla överklockning som nvidia app föreslår (+182 gpu/+200 mem). Alphacool Blocket har bättre passform på kortet, är uppriktigt förvånad över att msi valt en kylare med så pass stort avstånd till mem, det här hade de kunnat gjort bättre även om det är ett "budgetkort".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Snyggt resultat av undervolt, hur ser kurva och inställning ut?

Här är kurvan jag kör med. Var tydligen 925mV, men det lägger sig oftast på 920mV under last hur som.

Går inte riktigt att mima positiv klocka när vbios är annan. +350mhz med palit är typ samma som +400-450mhz för ventus vbios om jag inte missminner mig.

Skrivet av Mindfighter:

är uppriktigt förvånad över att msi valt en kylare med så pass stort avstånd till mem, det här hade de kunnat gjort bättre även om det är ett "budgetkort".

Det är mycket det hade kunnat gjort bättre. Som du pratade på i början är heatsinken alldeles för liten. Rent ut sagt löjligt att det ska spara in på något sådant. En större heatsink med lite bättre passform kan inte kosta många fler kronor att producera och sätta ihop.

Permalänk

@Mindfighter du råkar inte veta om det finns heatsink man kan köpa till ventus?

Likt alphacool fast för luft.

Svårt att hitta något via google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullarbak:

@Mindfighter du råkar inte veta om det finns heatsink man kan köpa till ventus?

Inget jag hittat och verkar som det inte är en grej längre. Ventus kortet är referensdesign, så det breddar vad man kan söka efter. Man kan tycka att det borde finnas en marknad för 3dje parts luftkylare.

Visa signatur

Amd o Apple