Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Ni som har testat den nya Ubuntu 25.04 lenovo yoga slim 7x, har ni lyckats få igång ljudet från vanliga högtalaren?

Permalänk
Medlem

Jag får erkänna att jag ropade hej lite för tidigt - allt fungerar inte perfekt ännu.

När det gäller ljud så ser man detta i dmesg:

[ 25.707003] snd-x1e80100 sound: ASoC: failed to instantiate card -2 [ 25.707108] snd-x1e80100 sound: probe with driver snd-x1e80100 failed with error -2

Och det finns några andra saker som inte riktigt fungerar till 100% ännu

Wifi: så länge du inte ändrar dina inställningar fungerar det bra - men stäng inte av eller byt nätverk, då kan datorn krasha.

Om du installerat med kryptering kan rutan när där man ska skriva in lösenordet vara svart - det fungerar fortfarande om du skriver in lösenordet på den svarta skärmen.

Utvecklarna är medvetna om problemen och det finns förslag på lösningar som de jobbar på.

Permalänk
Snusfri

Roligt att det rör sig relativt snabbt med Linux på ARM64.
Hoppas på att det kommer "NUC" med Snapdragon X Elite/Plus för humana priser med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas på att det kommer "NUC" med Snapdragon X Elite/Plus för humana priser med.

Det fanns ju en ute till försäljning men den drogs tillbaka efter typ en vecka och endast några få hann få ett exemplar

Jag pratar om windows development dator och priset kanske inte var så humant heller.

https://www.jeffgeerling.com/blog/2024/snapdragon-dev-kit-win...

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag får erkänna att jag ropade hej lite för tidigt - allt fungerar inte perfekt ännu.

När det gäller ljud så ser man detta i dmesg:

[ 25.707003] snd-x1e80100 sound: ASoC: failed to instantiate card -2 [ 25.707108] snd-x1e80100 sound: probe with driver snd-x1e80100 failed with error -2

Och det finns några andra saker som inte riktigt fungerar till 100% ännu

Wifi: så länge du inte ändrar dina inställningar fungerar det bra - men stäng inte av eller byt nätverk, då kan datorn krasha.

Om du installerat med kryptering kan rutan när där man ska skriva in lösenordet vara svart - det fungerar fortfarande om du skriver in lösenordet på den svarta skärmen.

Utvecklarna är medvetna om problemen och det finns förslag på lösningar som de jobbar på.

Finns det någon sida där man kan följa utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi1122:

Finns det någon sida där man kan följa utvecklingen?

Ja, antingen via kommentarerna till själva nyheten för concept-image för Ubuntu här:

https://discourse.ubuntu.com/t/ubuntu-24-10-concept-snapdrago...

Eller bug-tråden specifik för Lenovo Yoga Slim 7x:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu-concept/+bug/2084191

Eller en specifik bug, exempelvis den om att lösenordsskärmen vid kryptering är svart:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubuntu-x1e-settings...

Jag har tyvärr inte någon länk för felet till att ljudet saknas, men det är i princip två personer som arbetar aktivt med att fixa stöd för typ 10st olika modeller av datorer - Tobias Heider (tobhe) och Jens Glathe (glathe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi1122:

Ni som har testat den nya Ubuntu 25.04 lenovo yoga slim 7x, har ni lyckats få igång ljudet från vanliga högtalaren?

Ser man på, det går faktiskt att få igång ljud manuellt

Instruktion:

1. Filen - X1E80100-LENOVO-Yoga-Slim7x-tplg.bin - som finns i linux git firmware som jag länkade tidigare ska ligga under /lib/firmware/qcom/x1e80100/ (inte /lib/firmware/qcom/x1e80100/LENOVO/83ED/)

cd /lib/firmware/qcom/x1e80100/ sudo wget https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linu...

2. Ladda hem alsa conf filer från https://github.com/joske/alsa-ucm-conf/tree/master

sudo apt install git git clone https://github.com/joske/alsa-ucm-conf.git cd alsa-ucm-conf sudo cp -R -f ucm /usr/share/alsa/ sudo cp -R -f ucm2 /usr/share/alsa/

Starta om datorn och sedan ska det fungera

Men tänk på att inte ha för hög volym- jag tror fortfarande att det är något skydd som saknas som gör att man riskerar spräcka högtalaren om volymen är för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det verkar vara på gång

https://www.lenovo.com/se/sv/p/desktops/ideacentre/500-series...

Permalänk
Snusfri

Trevligt.
"Lenovo IdeaCentre Mini x Gen 10 Snapdragon är tyvärr inte tillgänglig längre."

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt.
"Lenovo IdeaCentre Mini x Gen 10 Snapdragon är tyvärr inte tillgänglig längre."

I det här fallet betyder det antagligen "finns inte i lager ännu"

https://www.pcworld.com/article/2566689/lenovo-debuts-a-snapd...

Edit:

Redan idag hart det ändrats och man ser priset - tyvärr faller kriteriet "humana priser" bort när man ser att den kostar 8390:-

Dock trevligt att alternativet finns och den kan ju säljas för lägre summor framöver.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pulver:

I det här fallet betyder det antagligen "finns inte i lager ännu"

https://www.pcworld.com/article/2566689/lenovo-debuts-a-snapd...

Edit:

Redan idag hart det ändrats och man ser priset - tyvärr faller kriteriet "humana priser" bort när man ser att den kostar 8390:-

Dock trevligt att alternativet finns och den kan ju säljas för lägre summor framöver.

Har du, eller någon annan som läser tråden, någon bra uppdatering kring hur det går med (native) Linux-stöd för Snapdragon X?

Får känslan att det knappast är något prioritet från Qualcomms sida, ovanpå det fyller Snapdrag X snart ett år och är inte lägre alls lika "rolig" som den var vid release (Intels Lunar Lake var nog exakt vad Qualcomm inte ville se, ovanpå det har ju både AMD och Intel fått ut Zen5/Strix resp. Arrow Lake U/H ovanpå det).

Ändå kul att Lenovo får ut ett Snapdragon X plattform med lite lägre prislapp. Trista är att det inte alls är någon ersättare för den "NUC" som Qualcomm själva visade men sedan drog tillbaka.

Den X1-26-100 som används i Lenovos "NUC" är den långsammaste/billigaste Snapdragon X CPUn med totalt 8 kärnor, medan den som Qualcomm skulle använda, X1E-00-1DE, var en specialvariant av toppmodellen X1E-84-100 med 100 MHz högre peak-frekvens. Känns inte alls som prisskillnaden mellan Lenovos ($660, 8390 SEK) och Qualcomms ($900) riktigt kompenserar skillnaden i prestanda.

8390 SEK är samma som grundmodellen av M4 MacMini kostar (mindre om man använder studentrabatten) med lika mycket RAM, lika stor SSD fast med CPU och GPU som är nära nog dubbelt så snabb som X1-26-100. Sure, finns inget "Linux native stöd" post M2 men dels är MacOS också *NIX samt även om man kör Linux via t.ex. Docker springer M4:an cirklar kring X1-26-100.

Positiva är att Qualcomm kan betydligt bättre. Efterföljaren till Snapdragon X är ju sedan länge ute, fast bara till mobiler, och där är det ett rejält hopp i prestanda (ST i Snapdragon 8 Elite matchar rätt mycket desktop Lion Cove/Zen5). Som jag förstår det kommer nästa Snapdragon X-modell släppas både till mobiler och PC, men lär nog dröja till 1H 2026...

Vad det gäller bra Linux-stöd på konsument-vettig ARM64 tror jag Nvidia/Mediatek-plattformen som tydligen ska presenteras på Computex har störst potential i närtid. Tyvärr verkar lanseringen för den ligga i Q4 2025 alt. Q1 2026, dock lär vi få gott om prestandasiffror relevant för den plattformen då den verkar vara väldigt lik DGX Spark (som är Linux-only) och som bör lanseras under denna månad (den visades upp redan på CES, då under namnet Project Digits).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du, eller någon annan som läser tråden, någon bra uppdatering kring hur det går med (native) Linux-stöd för Snapdragon X?

Generellt för processorn har jag inget svar på, men om det är något märke man ska gå på är det Lenovo - det är de som varit snabba på att släppa filerna som behövs och verkar vara allmänt linux-vänliga.

Det är ju endast några få utvecklare som jobbar med detta och tyvärr verkar inte någon av dem ha just Lenovo Yoga slim 7x som jag använder utan de har den dyrare modellen Lenovo Thinkpad T14S

Därmed är det fortfarande några saker som inte fungerar så bra för mig - men jag använder ändå min som den primära datorn men jag utför inte några avancerade saker på den.

Den förra modellen Thinkpad 13S fungerade mycket bättre från dag1 och den använder jag nu för kompileringar mm.

Skrivet av Yoshman:

Den X1-26-100 som används i Lenovos "NUC" är den långsammaste/billigaste Snapdragon X CPUn med totalt 8 kärnor, medan den som Qualcomm skulle använda, X1E-00-1DE, var en specialvariant av toppmodellen X1E-84-100 med 100 MHz högre peak-frekvens. Känns inte alls som prisskillnaden mellan Lenovos ($660, 8390 SEK) och Qualcomms ($900) riktigt kompenserar skillnaden i prestanda.

såhär svarade jglathe (en av två experter på ämnet) angående stöd för nya modellen:

Citat:

Hi, welcome to the forum! The answer is eventually, probably. Somebody needs to create/ship a device tree for it, and it needs to be integrated into Ubuntu ISO. Since it’s currently a lot of voluntary dev work from people who have the hardware, its a gamble. Current support of the model: probably not. General support of the SoC: depends a bit if its x1 elite (golden snapdragon logo) or x1 plus (silver snapdragon logo). For the 12- and 10 core variants, it is fairly good including GPU acceleration. For the 8 core variants, it is not as good, no GPU acceleration so far, some thermal config is still missing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Får känslan att det knappast är något prioritet från Qualcomms sida,

Helt rätt.
Tuxedo computers, som tillverkar linuxdatorer, hade hoppats på ett samarbete med Qualcomm och få ut en dator till i julas.
Så blev det inte.
De får ingen hjälp och måste reverse engineer allt.
Det kommer att ta tid. Tyvärr.

Permalänk
Medlem