Samlingstråd LG OLED 2024 (A4/B4/C4/G4/Z4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Efter lite googling så verkar det som att skärmens största "downfall" är att text inte är superskarp vid te.x surf eller allmänt "windowsande", hur upplever du det?

Med skalning 100% så kan jag bli lite kinkig på text.
Men när jag ändrade till 150% så är det inte ens något jag tänker på majoriteten av tiden på en 42 tum C2.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Efter lite googling så verkar det som att skärmens största "downfall" är att text inte är superskarp vid te.x surf eller allmänt "windowsande", hur upplever du det?

Jag tycker den är toppen, och då har jag rätt svårt att läsa text överlag, p.g.a. visual snow/palinopsi, men upplever den inte som sämre än min tidigare skärm. Jag sitter cirka en meter ifrån skärmen skulle jag tippa.

Hade du suttit 50cm ifrån hade du nog upplevt det som lite grötigt dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Med skalning 100% så kan jag bli lite kinkig på text.
Men när jag ändrade till 150% så är det inte ens något jag tänker på majoriteten av tiden på en 42 tum C2.

Skrivet av Ludde:

Jag tycker den är toppen, och då har jag rätt svårt att läsa text överlag, p.g.a. visual snow/palinopsi, men upplever den inte som sämre än min tidigare skärm. Jag sitter cirka en meter ifrån skärmen skulle jag tippa.

Hade du suttit 50cm ifrån hade du nog upplevt det som lite grötigt dock!

Jag är inte särskilt kräsen, har haft min LG 21:9 3440 skärm i 10 år som jag planerat att byta ut ett tag. Har följt alla CES och Computex de senaste två-tre åren i hopp om något vettigt alternativ, men utbudet av 38"+ 4K 120 Hz OLED-skärmar till rimligt pris är fortfarande väldigt tunt.

Så det får nog bli en sån här nästa gång det dyker upp ett bra erbjudande, och det borde inte dröja alltför länge nu när C5:an precis har släppts.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har problem med att er LG G4 klickar till ordentligt titt som tätt? Är sugen på en nu när de kommit ner i pris, speciellt med Benify rabatten. Men det klickandet ljudet gör mig osäker på om det är värt det!
Ljudet på video:
https://youtu.be/DqE1j0DuUsc?t=29

Har detta fenomenet på min LG C2 42" och den klickar till ordentligt ibland.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är det någon här som har problem med att er LG G4 klickar till ordentligt titt som tätt? Är sugen på en nu när de kommit ner i pris, speciellt med Benify rabatten. Men det klickandet ljudet gör mig osäker på om det är värt det!
Ljudet på video:

Min C4 42" har aldrig klickat i alla fall.

Här är en "fulfix" på det hela https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/16iqcs1/comment/lxqx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ljudet på video:

Har en 55” G4 i sovrummet och den har aldrig gett ifrån sig något sådant ljud. Tittar på den varje dag.

Underbar tv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ljudet på video:

Har inte hört några konstiga ljud från min G5 77"

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Agima: Börjar låta som en repig skiva här men direkt via LG (inloggad medlem) och med rabattkod från Benify kan du köpa en C4 77" för 20 277,18 kr. Ett bra / helt OK pris! Sällan varit billigare om vi exkluderar specialkampanjer och events från till exempel Power och butiksöppningserbjudanden från Webhallen.

LG:
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled-evo/oled77c44la/

Rabattkod:
BENI25_ALLALG

Glöm inte att registrera dig och logga in för att få den fullständiga rabatten.

Lycka till!

Fungerar det här på Alla LG OLED typ G4 också, eller är det bara på C4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Fungerar det här på Alla LG OLED typ G4 också, eller är det bara på C4?

Fungerar på G4 också!

Permalänk
Medlem

Bra pris på LG G4 77" hos Inet. Medlemspris 25 990 kr. 9 ex kvar i lager i skrivande stund.

https://www.inet.se/produkt/2225775/lg-77-oled77g4-evo-4k-sma...

Väggfäste ingår. Om du behöver ett bordsstativ kan detta köpas på Amazon.se.

https://www.amazon.se/LG-ST-G4WR8377-TV-stativ/dp/B0D7HZZBWD

Permalänk
Medlem

Bra reor på dom stora varianterna. Väntar tappert på en dunderdeal på en 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Bra pris på LG G4 77" hos Inet. Medlemspris 25 990 kr. 9 ex kvar i lager i skrivande stund.

https://www.inet.se/produkt/2225775/lg-77-oled77g4-evo-4k-sma...

Väggfäste ingår. Om du behöver ett bordsstativ kan detta köpas på Amazon.se.

https://www.amazon.se/LG-ST-G4WR8377-TV-stativ/dp/B0D7HZZBWD

Tack för länken. Verkar ha varit svårt att få tag i dom där stativen. Tycker själv väggmonterat känns lite snyggare när det gäller större apparaterna, men samtidigt lättare att placera och flytta med stativ. Det kanske tom är en fördel att kunna vinkla bort ljus från fönster. Vad tycker ni andra?

Permalänk
Medlem

Rabattkoden hos Power ikväll som gäller för -20% är:
20LG

Exempelpris: 77" B4 = 15 992:-

Permalänk
Medlem

C4 42" för 9490:- måste väl ändå kännas som en såpass bra deal att C5 kan räknas bort. Som jag har förstått det hela så är C5 mer än utveckling av C4 än något stort tekniskt hopp framåt i utvecklingen. Stora skillnaden verkar vara på ljusstyrkan, något man vill dra ner på ändå (om jag förstått det rätt) när man använder den som monitor till datorn.

Hade jag haft setupen precis vid ett föbster kan jag tänka mig att det är ett problem. Men med fönster bakom ryggen, oftast fördraget på något sätt, längst bort i rummet borde det inte heller vara någon större orsak till oro.

Allt är väl iofs en trevlig uppdatering från min nuvarande Acer Predator CG437K 43"

Permalänk
Medlem

Game-mode var ljussvagare på c4 jämfört med b4 enligt tester jag läste, någon som vet om detta är fixat till denna generation?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snuffelbutt:

C4 42" för 9490:- måste väl ändå kännas som en såpass bra deal att C5 kan räknas bort. Som jag har förstått det hela så är C5 mer än utveckling av C4 än något stort tekniskt hopp framåt i utvecklingen. Stora skillnaden verkar vara på ljusstyrkan, något man vill dra ner på ändå (om jag förstått det rätt) när man använder den som monitor till datorn.

Hade jag haft setupen precis vid ett föbster kan jag tänka mig att det är ett problem. Men med fönster bakom ryggen, oftast fördraget på något sätt, längst bort i rummet borde det inte heller vara någon större orsak till oro.

Allt är väl iofs en trevlig uppdatering från min nuvarande Acer Predator CG437K 43"

Ja, men också nej. Mer ljusstyrka är aldrig fel eftersom det ökar det dynamiska omfånget och panelen kan hålla en högre nivå sustained utan att behöva ta till för mycket ABL. Högre ljusstyrka ökar också i praktiken resistensen mot inbränningar eftersom panelen kan ge mer ljus på en viss nivå utan att individuella pixlar behöver arbeta lika hårt. En ljusstark panel som puttrar på i halvfart kommer klara av båda dessa situationer bättre än en klenare panel där pixlarna måste arbeta oftare på hög eller full kapacitet för att nå samma nivå av ljusstyrka. Mer ABL och mer slitage för den ljusklena.

Sedan beror det förstås på hur man hanterar situationen. Om man har ett mer ljuskontrollerat rum och aldrig behöver mer än ≈120–160 nits för adekvat ljusstyrka så lär vare sig C4 eller C5 behöva maxa alla lägen och den gamla goda C2:n duger fortfarande. Fast det finns också en gräns där C5:n kommer klarar mer än C4:n där man riskerar att välja den minde lämpliga (men då billigare) av de två. Var den gränsen går är individuellt, till exempel hur ljusstarkt du kör din nuvarande skärm. Om den går för fullt och du önskar ännu mer ljusstyrka är C5:n (eller rent av 48G5) ett lämpligare val.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kvarnis:

Game-mode var ljussvagare på c4 jämfört med b4 enligt tester jag läste, någon som vet om detta är fixat till denna generation?

Mätningar av ljusstyrka på OLED varierar hela tiden med situationen så man måste jämföra siffror där man mätt med exakt samma metodik. Två olika testare får annars två olika siffror där båda siffrorna är lika rätt, bara speglandes olika mätsituationer. Även med samma metodik skiljer det sig på sådant som storleken på panelen. En 42C4 är förmodligen inte ljusstarkare än en 65B4 till exempel.

På det kommer siffrorna satta i sitt större sammanhang. Om 65-tums B4:n mäter mer i game-läge än 65-tums C4 och samma metodik används ska det sättas i relation till nivåerna vid 10% och 100% för att få hum om det dynamiska omfånget. Om den ena panelen har lägre dynamiskt omfång, men når högre än den andra panelen game mode betyder det förmodligen att den panelen arbetar hårdare vilket i långa loppet tider på mer mer aggressiv ABL och därför större variationer, men också en mer långsiktigt riskabel användning kring inbränningar.

Den tredje aspekten är tidsaspekten. Hur länge orkar den ena panelen hålla samma nivåer? Det kan vara så att ena panelen tänder upp högre men i en kortare tidsperiod – Philips gör till exempel så och då mäter de högre och ser ljusstarkare ut de första sekunderna då man jämför. Men dämpar sig snabbare och är mer ojämn. Då måste mätningen ställas i relation till tidsaspekten.

Fixen kring detta kan därför lika gärna handla om att dämpa ABL-beteende och nivåerna hos B4 snarare än att öka hos C4.

Ljus på en OLED är komplicerat. Man kan mäta tills kossorna kommer hem och det kanske ändå inte säger så mycket om man inte jämför beteende med faktiskt material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, men också nej. Mer ljusstyrka är aldrig fel eftersom det ökar det dynamiska omfånget och panelen kan hålla en högre nivå sustained utan att behöva ta till för mycket ABL. Högre ljusstyrka ökar också i praktiken resistensen mot inbränningar eftersom panelen kan ge mer ljus på en viss nivå utan att individuella pixlar behöver arbeta lika hårt. En ljusstark panel som puttrar på i halvfart kommer klara av båda dessa situationer bättre än en klenare panel där pixlarna måste arbeta oftare på hög eller full kapacitet för att nå samma nivå av ljusstyrka. Mer ABL och mer slitage för den ljusklena.

Sedan beror det förstås på hur man hanterar situationen. Om man har ett mer ljuskontrollerat rum och aldrig behöver mer än ≈120–160 nits för adekvat ljusstyrka så lär vare sig C4 eller C5 behöva maxa alla lägen och den gamla goda C2:n duger fortfarande. Fast det finns också en gräns där C5:n kommer klarar mer än C4:n där man riskerar att välja den minde lämpliga (men då billigare) av de två. Var den gränsen går är individuellt, till exempel hur ljusstarkt du kör din nuvarande skärm. Om den går för fullt och du önskar ännu mer ljusstyrka är C5:n (eller rent av 48G5) ett lämpligare val.

Tack för en schyst genomgång av saker jag inte tänkt på, eller inte visste hur dom fungerade helt enkelt. Jag vet att du är allergisk mot påståenden som "prisvärd tv" och "är den här tv:n bra". Jag satt på jobbet och kom fram till att jag kollar ljusstyrkan på skärmen hemma och låter det avgöra. Har jag "mer" kräm på ljusstyrkan, dvs 50 eller mer så tänker jag om och har jag 49 eller mindre så kör jag vidare som tänkt.

20 brightness... Jag klickade hem C4:an från inet. Det blir ett fasligt lyft i vilket fall misstänker jag.