Nytt Mini-ITX-moderkort har PCI-Express på baksidan

Permalänk
Melding Plague

Nytt Mini-ITX-moderkort har PCI-Express på baksidan

Maxsun Terminator B850BKB WIFI bryter mot konventionerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med lite variation och flexibilitet i miniITX!
Men hade det kanske varit smartare att göra tvärtom med slottarna? Dvs behålla x16 slotten på ordinarie plats och sätta x4 slotten på baksidan i botten?
Då behåller man kanske snäppet större kompatibilitet för vanlig grafikkortsmontering tänker jag...
(ett litet x4 kort kanske man kan klämma in enklare om det sitter annorlunda mot standarden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Älskar mini-byggen, Sjukt att se små lådor med enorm kraft

Permalänk
Medlem

Grymt med innovation!

Vore högintressant för ett platt bygge för att komma ifrån den tråkiga och omoderna kartong looken som ändå gällt sen 90 talet. Speciellt bra också eftersom både CPU och GPU kan ventilera ut uppåt, om man tänker sig en typisk Receiver / set top box. Finns ju några Silverstone som löser det med riser men detta kan bli kompaktare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul med lite variation och flexibilitet i miniITX!
Men hade det kanske varit smartare att göra tvärtom med slottarna? Dvs behålla x16 slotten på ordinarie plats och sätta x4 slotten på baksidan i botten?
Då behåller man kanske snäppet större kompatibilitet för vanlig grafikkortsmontering tänker jag...
(ett litet x4 kort kanske man kan klämma in enklare om det sitter annorlunda mot standarden)

Torde vara lättare att få tag på en x16 kompatibel extender än en för x4, om jag nu får spekulera i hur man resonerat.
Tror aldrig jag sett en för x4, men x16 ser man i princip konstant.

Så kan helt enkelt va så att det annars inte finns några kompatibla kort eller extenders.
Men det är bara min snabba tanke

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Som om det inte vore nog jobbigt att komma åt PCIe-releasen, nu måste du även ta bort hela moderkortet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Torde vara lättare att få tag på en x16 kompatibel extender än en för x4, om jag nu får spekulera i hur man resonerat.
Tror aldrig jag sett en för x4, men x16 ser man i princip konstant.

Så kan helt enkelt va så att det annars inte finns några kompatibla kort eller extenders.
Men det är bara min snabba tanke

Ja, jag hade lite samma tanke: GPU lägger man ju ofta undan med en x16 extender. Antar det måste vara resonemanget för att man valde den här layouten?
Man tycker ju det borde finnas även x4 extenders och de vore ju billigare o smidigare (Har inte kollat hur vanligt det är, men x1 finns ju)

Skrivet av takeoninja:

Speciellt bra också eftersom både CPU och GPU kan ventilera ut uppåt, om man tänker sig en typisk Receiver / set top box. Finns ju några Silverstone som löser det med riser men detta kan bli kompaktare.

Hmm, med rätt grafikkort kan de ju funka. Det knepiga om jag tänker rätt nu är ju att de lär väl bara "vinklat ner" den nuvarande PCIEx16 kontakten 90 grader, så kylflänsen för GPU hamnar rimligen i praktiken på "baksidan".
(Om de inte spegelvänt hela slotten, men då hamnar ju alla kontakter på kortet åt fel håll, inne i lådan )

*edit* verkar som kontakten sitter i toppen vinklad neråt - se bilder nedan

Men många Nvidiakort tex blåser ju kylluft genom kortet så man borde kunna få till en rätt OK lösning att suga ur luften ur toppen på lådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligt att se nya idéer

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Notera placeringen och orienteringen - x16 sitter på toppen av moderkortet och verkar peka nedåt. Det är väl meningen att en riser ska gå längs med baksidan av moderkortet, men jag undrar hur många chassin har tillräckligt höga distanser för att moderkortet ens ska kunna monteras.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Trevligt att se nya idéer

Nytt? Jag har detta på mini itx moderkort som är över 10 år gammalt.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det inte verkar finnas någon variant av M.2 där korten kan monteras på kant, precis som vanligt minne. Då hade man lätt kunnat klämma in tre M.2 på samma yta, perfekt på ett ITX kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Förstår inte varför det inte verkar finnas någon variant av M.2 där korten kan monteras på kant, precis som vanligt minne. Då hade man lätt kunnat klämma in tre M.2 på samma yta, perfekt på ett ITX kort.

Asus experimenterar med något liknande, de kallar dessa "ROG DIMM.2" och "SO-DIMM.2".

Men än så länge exklusivt till deras mer påkostade modeller och väldigt begränsat med valmöjligheter, men helt klart intressant utveckling. Kan däremot se lite kompatibilitetsproblem med diverse kylare om detta skulle bli mer vanligt, men vattenkylare löser det antar jag

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Notera placeringen och orienteringen - x16 sitter på toppen av moderkortet och verkar peka nedåt. Det är väl meningen att en riser ska gå längs med baksidan av moderkortet, men jag undrar hur många chassin har tillräckligt höga distanser för att moderkortet ens ska kunna monteras.

<Uppladdad bildlänk>

Behöver ingen riser där, är ju bara att stoppa in kortet som vanligt, baksidan på grafikkortet (eller vad man nu har) hamnar mot baksidan på moderkortet, precis som vilken dubbelmacka som helst, men skönt att slippa Risern helt.

Sedan så är det väl tänkt att passa i något specialchassi. Eller så får man bygga ett eget.

Har en ide där detta vore det ideala moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Yepp, ideen sträcker sig tillbaka till PCI-tiden (sekelskiftet) då kompakta datorer hade en riser på moderkortet som gav två-tre liggande PCI-kortplatser. Även ISA-bussen hade samma stuk på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Du får länka till något exempel då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Yepp, ideen sträcker sig tillbaka till PCI-tiden (sekelskiftet) då kompakta datorer hade en riser på moderkortet som gav två-tre liggande PCI-kortplatser. Även ISA-bussen hade samma stuk på 90-talet.

Enda jag sett som ö.h.t. liknar detta följer inte atx alls utan har endast konstiga mått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Typ den modell jag tyckte skulle bli en ny standard.

Så problemer här är bara att det inte är det. Och förhoppningsvis inte kommer bli då det inte verkar direkt optimalt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gillar absolut när företag försöker på nya saker men
finns det ett enda chassi detta passar i?
Bygger väl för mycket på höjden med pcie på baksidan eller blir man lurad av storleken kanske 🤔 hade varit schysst om de satt distanserna på plats iallafall.
Annars är väl BTF största ”innovationen” i närtid känns det som.
Hade varit intressant om nästa pcie version ersattes helt av en kabel som blev standard både för moderkort och grafikkort för att ge chassi tillverkarna mer frihet i deras skapande eller varför inte en ”gpu-sockel” där både nvidia och amd kunde komma överens om en standard med moderkortstillverkarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ASRock gjorde flera modeller med vinklad PCI-Express kontakt.
Sweclockers skrev även en artikel om det, men hittar inte den nu.

Hoppades att det skulle fortsätta och komma fler modeller, men det verkar som det inte hände så mycket efter det.
Tycker det är dags för en ny standard för montering av GPU, denna kanske kan bana vägen för nya innovationer.

https://www.asrock.com/mb/Intel/B150M-PIO/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Tycker det är dags för en ny standard för montering av GPU, denna kanske kan bana vägen för nya innovationer.

https://www.asrock.com/mb/Intel/B150M-PIO/

Yes, den där är ball med kontakten i ovankant, så både grafikkort och moderkort har flänsarna på samma sida!
Skulle vara väldigt intressant att se vad man skulle kunna göra för platt kompakt lösning av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har vi en tidigare Maxsun-modell med samma kontakt: https://www.maxsun.com/products/terminator-b760bkb-d5

Kan vara bra som referens eftersom det finns väldigt lite information om det nya kortet än så länge, tydligen är tanken att sätta ett grafikkort direkt monterat i sloten på baksidan. (BKB / back to back som det verkar kallas på olika ställen)

Chassit Masterbox iF15 nämns som monteringsförslag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Häftigt, då kan man ju bygga data åt flera håll samtidigt!

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux