Veckans fråga: Hur ofta stänger du av datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

När jag försökte mäta upp effektförbrukningen för viloläge var det så lågt att jag inte kunde mäta skillnad på det och att stänga av. Det tyckte jag var bra nog. Pallar inte att tappa bort sammanhanget på allt jag gör varje dag.

Vill du få ner strömförbrukningen till noll så får du dra ut sladden.
Men orka göra det varje dag.

Permalänk
Medlem

Servrar/Pi's - Aldrig
Main PC - Nästintill aldrig (Bara när jag är borta en längre period). Startar med bara om den när en uppdatering kräver det och jag känner för att installera den..

Permalänk
Medlem

Stänger av den när den inte används. Går ju fort att starta nuförtiden.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Så fort jag är klar med den för dagen. Stänger av när jag ska sova.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Vill du få ner strömförbrukningen till noll så får du dra ut sladden.
Men orka göra det varje dag.

Nä, precis.
Vet inte om det är så optimalt för nätagget heller. Misstänker att anledningen att kompisens Corsair RM650x smällde och började lukta bränt var att han bröt strömmen med en grendosa varje gång datorn stänges av (antagligen >2 ggr per dag i snitt).

Inrush current som skadade något på input-sidan tror jag på. Det fortsatte fungera efteråt, så det var ingen kritisk del, men det luktade illa i hela lägenheten, så det fick förstås bytas direkt ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Stänger av när jag går och lägger mig. Windows startar ändå så snabbt nuförtiden så lika bra att stänga av helt.

Permalänk
Medlem

Inget av alternativen passade. Stänger av den när jag går och lägger mig, när dagen är slut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Beror på dator... Mac aldrig av, PC alltid av efter uträttat värv.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

viloläge med enbart tangentbord som kan väcka den.. ta någon enstaka watt och är redo direkt.
Stänger enbart av eller start om när windows update vill det.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mindfighter:

Beror på dator... Mac aldrig av, PC alltid av efter uträttat värv.

Exakt så kör jag med.

Mac’en alltid på - Daliy driver.
PC’n åker igång när man skall spela främst och stängs av efteråt…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Stänger av när jag går och lägger mig eller väntar vara borta från datorn mer än en timme. Och så klart vid åskväder.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Datorn står alltid på, kan knappt sova utan det härliga ljudet från fläktarna. Har jobbat med it så länge och utan bruset så lyssnar jag på grannarna, vad folk säger utanför lägenheten etc. Hellre ett fint dovt ljud från fina noctua fläktarna.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Stänger aldrig av varken min desktop eller servrar som jag har. HTPC stängs av när den inte används.
Desktopen gör saker över natten - skickar och mottar backuper med mera, så den får alltid gå.

Permalänk
Medlem

Kör Standby (S3) på min laptop, så den stängs sällan av. Detsamma gäller min MacBook Pro.

Jobbdatorn har styggelsen Modern Standby (S0), så den stängs av fortare än fort!

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening att ha datorn igång så länge jag inte använder den eller jag laddar ner/uppdaterar något spel på steam. Arbetsdatorn är igång måndag till fredag , ”sleepmode” från jobb dag till jobb dag och stänger av ordentligt på fredag eftermiddag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har även en skarvsladd med knapp så jag dessutom gör den helt strömlös. Mätte lite olika "tjuvelskällor" och datorns nätagg drog utan tvekan mest med ca 15 watt.
Har även dessa knapp skarvsladdar till tex stereo slutsteg och annat som suger el när det är "avstängt".

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Stänger av och drar ur sladden när jag går o lägger mig... vet ju aldrig om det blir åska under natten

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Klickade på "aldrig" men det är inte riktigt sant, startar om vid uppgradering av kärnan (kör Linux). Servrarna startar om en processor i taget så där är nedtid 0 men på huvuddatorn brukar nedtid vara någon minut per månad (i snitt).
HTPC är bara på vid behov.

Permalänk
Medlem

Stänger sällan av. NAS/servern står på 24/7 förutom under semester, drar ca 40W i drift, så landar väl på under 500kr året. Stationära kör jag i sleep när jag inte använder den, startar om den var femte vecka när jag kör windows update, stängs endast av om jag åker bort.

Permalänk
Medlem

Windows stabilitetsproblem vid långs upptider sitter djupt hos mig.
Som en universitetslärare sa för länge sedan: "PC, Personal Computer, de är inte tänkta att vara uppe mer än 24 timmar"
Så var det på 90-talet, så är det fortfarande för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Klickade på "aldrig" men det är inte riktigt sant, startar om vid uppgradering av kärnan (kör Linux). Servrarna startar om en processor i taget så där är nedtid 0 men på huvuddatorn brukar nedtid vara någon minut per månad (i snitt).

Starta om räknas nog inte som att stänga av, dock.

Vad kör du för serverhårdvara som funkar så? Har inte hört talas om det utanför mainframe-grejer typ, men jag är inte insatt i "riktiga" servrar, har kört konsumenthårdvara som server i typ 24 år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att det här kan vara en fråga? Är det inte självklart att man stänger av datorn när man är klar med den eller är det jag som tänker fel?

Permalänk
Medlem

När jag drar hemifrån och på kvällen när jag lägger mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

När jag är färdig med att använda den, oftast på kvällen. Brukar köra sleep på den om jag bara ska iväg en kort sväng och är mitt i något som jag helst inte vill stänga ner.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet dagligen!

Startar datorn när den ska användas och stänger av den på kvällen! Låter den stå på oftast under dagen även om jag inte använder den på några timmar.

Ser inte direkt någon anledning till att inte stänga av den, uppstart sker på några sekunder så att använda viloläge känns ganska meningslöst för min del iallafall.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att Windows inte har energispar-alternativet att helt enkelt stänga av datorn, istället för att bara ha skumma vilolägen som lätt skapar problem, t.ex. svart skärm när datorn vaknar. Det funkar visserligen bättre nu än förr i tiden. Men jag har fortfarande rutinen att hellre stänga av datorn och få en fräsch omstart på köpet.

Permalänk
Medlem

I regel så fort jag är klar. Ibland kan den stå på hela dagen men jag ser alltid till att den är avstängd tills jag gått och lagt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Gjorde det när jag var yngre, idag låser jag datorn bara som med en laptop och låter den gå i viloläge 365 dagar om året

Permalänk
Medlem

Stänga av?

Permalänk
Medlem

Alltid på förutom vid åskstormar, om jag hinner reagera, bra isolerade lägenheter ifall inte åskan är rakt ovanför.
Power Saver på nätterna, inget hibernate eller liknande.
Försumbart på heöa förbrukningen då vi har VVB, separata FTX aggregat, torktumlare och tvättmaskini vårs lägenheter.
Har server (serviio) för musik på samma dator som jag gamear med.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V