Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Funkar utan adapter men du behöver uppdatera firmware först dock.

Finns även en nyare modell med hall sticks och lite andra ändringar för typ samma pris:
8BitDo Ultimate 2C Bluetooth Controller for Switch

Tack!

Edit: blev en rosa och en blå

Permalänk
Medlem

Om man inte bryr sig om chattknappen och hörlursuttaget. Finns det någon anledning att köpa Pro Controller för Switch 2 istället för den till Switch?

Ser att Pro Controller för Switch kostar ca 750 kr nu, medans den för Switch 2 kostar omkr 1200 kr. Rätt stor prisskillnad

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Om man inte bryr sig om chattknappen och hörlursuttaget. Finns det någon anledning att köpa Pro Controller för Switch 2 istället för den till Switch?

Ser att Pro Controller för Switch kostar ca 750 kr nu, medans den för Switch 2 kostar omkr 1200 kr. Rätt stor prisskillnad

Du kan starta konsolen med Pro 2 dosan, går inte med Pro 1. Knapparna på baksidan är otroligt nice att sätta som L3+R3 så man slipper använda dom knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Clas Ohlson hade för 990 för ett par dagar sen om dom inte är slut. Rumblen är najs på nya och knapparna bak är användbara men annars är det typ samma.
Från 750-990 så hade jag kört med pro 2 men en begagnad switch 1 borde du få för typ 400kr så är det ett bra alternativ.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Spännande. Min röda som är av den 4-5 år gamla modellen gick att synka, men alla knapptryckningar laggar 1 sekund vilket gör den oanvändbar.

Min 8bitdo funkar dock nice efter att man uppdaterar den.

Har spelat 2-3h mario kart world, har undvikit recensioner pga spoilers men måste säga jag är besviken. Det är ju i stort sett samma spel som MK8 med lite uphottad grafik och nya banor. Jag hade förväntat mig nya ”mechanics” i gameplay, men till och med power upsen är ju exakt(?) samma.

Håller med om Mariokart world. Spelat väldigt mycket 8an på senaste tiden och är nu lite less på det och detta är mer eller mindre samma sak så är trött på detta med efter ett par race. Hade hoppats man kunde köra freeroam i splitscren och göra mer saker tillsammans osv.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Asssor:

Det som LeVvE säger men också att den har nya HD Rumble 2.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Är skärmskyddet man får med officiella väskan i glas?

Antar det, kändes väldigt likt spigens skärmskydd i glass jag har till telefonen. Testade inte att knäcka den.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Tack!

Edit: blev en rosa och en blå

Blev samma för mig igår. Riktigt coola dosor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Är skärmskyddet man får med officiella väskan i glas?

Nej, utifrån vad jag sett på Reddit och videos är jag säker på att den är plast.

Gå till 2:27 i videon nedan, så gör inte en av glas.

Permalänk
Medlem

Får hem min imorgon, beställde 2 extra kontroller men kom nu på problemet hur jag laddar dessa? Vad jag förstår går det endast att ladda i själva switchen om man inte köper till något laddningsställ typ detta; https://amzn.eu/d/9UCnGzh . Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Detta är min åsikt. Föredrar Gen 1 faktiskt

Gällande Pro Controller Gen 2.

Vad som är bättre:
Spakarna rör sig mer "mjukt"
Mycket bättre D-pad! (dock använder man typ den aldrig)
Knapparna på baksidan råkar man inte nudda enligt mig

Vad som är sämre:
Den är väldigt hal! På den förra var handtagen i en annan yta som höll sig fast bättre i handen (mönstrad plast) , samt övrig plast kändes inte lika hal
Samt passformen är inte exakt likadan, lite annan böj i handtagen. Som inte sitter exakt lika bra i mina händer.
Gillar inte gråa inslagen, den borde vara helt svart.
Spakarna är rätt hala, fingret glider på ytan enligt mig. Mer än på den gamla.
Tycker inte det är lika snyggt med helsvart plast, borde vara så man ser genom lite som den förra.
För mina händer blir det inte naturligt med knapparna på undersidan, det blir mellan 2 fingrar.

----

Enligt mig är det inte värt att uppdatera pro-kontroll om man har gen 1 redan.

Men med det sagt, Pro Controller gen 1, sitter verkligen perfekt i mina händer, så allt är subjektivt.

Tex sitter Xbox kontroll skit i min hand, samt PS5 kontrollen har inte spaken uppe till vänster, gillar att ha spaken där och inte båda i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWZ:

Får hem min imorgon, beställde 2 extra kontroller men kom nu på problemet hur jag laddar dessa? Vad jag förstår går det endast att ladda i själva switchen om man inte köper till något laddningsställ typ detta; https://amzn.eu/d/9UCnGzh . Eller har jag fel?

Du har rätt. Men jag vet inte om det egentligen är så bråttom att ha ett charging stand. När jag hade två par på Switch 1 bara bytte jag ibland. När ett par har fullt batteri så klarar det sig ett ganska bra tag i min upplevelse. Annars finns även ett officiellt charging grip du kan ha ett par i. Då när man sätter i den laddas de med USB-C.

Permalänk
Medlem

Fick Switchen idag. Nöjd! Inga skador, inga döda pixlar, etc.
MKW är roligt. Gillar allt trixande man kan göra, alla små saker som man kan lära sig per bana för att spara in tid.
Testade DQ3 HD och det flöt på finemang.

Ska fixa d-pad på min gamla Pro Controller, sen så blir det att testa mer. Joyconsen är för bebisar i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Ska fixa d-pad på min gamla Pro Controller, sen så blir det att testa mer. Joyconsen är för bebisar i storlek.

Har du något bra tips på modd av D-padend på Pro1-kontrollen?

Är väldigt intresserad av det isf.

(Känner mig inte alls sugen på att byta till Pro2.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

FIck också hem min igårkväll, spelat en del mario kart, tänkte anvädna gamla switch pro controllern men blev testa joyconsen med stället eller vad man kallar det som man får med.
En sak som är säker, det är jobbigt för pekfingret att trixa precis hela tiden för att få mer fart, kunna hoppa och slidea, mer skoj än 8an iom man får lista ut smartare rutter och det kräver lite högre skill.

Är nog bara en träningsgrej, hade inget problem med det på mario kart ds / dd tiden, kanske att knappen är digital och inte analog som gör det "mer ansträngande". I övrigt stabil uppgradering, saknar dock att få testa mouse mode på nåt minispel eller nåt, och inte sugen på betala för welcome tour, har sett mycket av vad det har och det saknar verkligen "nintendo själen".

Annars gött med ett nytt mario kart på väldigt många år, definitivt mer sugen på spela mer av detta, och kan nog bli slå alla staff ghosts i time trial bara för att lära mig rutterna på banorna, testat på 2 banor och redan sett genvägar jag annars hade missat utan staffghostsen (som nog ändå inte åkler bästa vägen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nej, utifrån vad jag sett på Reddit och videos är jag säker på att den är plast.

Gå till 2:27 i videon nedan, så gör inte en av glas.

https://youtu.be/110JpAo97Go?si=-T1k6ywZrlXq1CWO

Hm kan de verkligen vara så? Skulle svära på allt att det är glas. Nåja det gick lätt att applicera och känns bra vid svep. Sitter bra, ska ingenstans, very much good.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av MaxiMasse:

Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigFeta:

Mitt Switch från franska Amazon stod oxå som levererat idag. Men kollar jag kollinummer från Amazon appen så står det att mitt paket är levererat i Tyskland ...
Har du kollat var de står att ditt blivit levererat ?

Det stod levererat till min adress men det hade inte anlänt till min adress. Fick chatta med någon från Airmee som såg till att chauffören åkte tillbaka till mig.

Permalänk
Medlem

Franska Amazon delade upp min beställning i 3 paket, alla skickade med Airmee med leveransdatum igår. Airmee tog emot alla 3 paket vid samma tidpunkt, men 1 av dem (såklart det som innehöll Switchen) felsorterades, vilket meddelades när de övriga paketen levererades. De vet inte vart paketet befinner sig eller när det kan levereras. Inte heller går det att välja ombud eller datum/tid för när man är hemma. Verkar vara en otroligt seriös budfirma...

Permalänk
Medlem

Alla budfirmor som slutar på -ee ska man undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Alla budfirmor som slutar på -ee ska man undvika

Man önskar ju att alla butiker hade så man kan välja själv. Jobbigt att behöva välja butik bara för att välja budfirma.. ibland får man väl knappt ens veta vilken budfirma det blir heller.

Skrivet av esafesa:

Mycket bättre D-pad! (dock använder man typ den aldrig)

För mig är det tvärtom haha, använder helst d-pad när det går men det beror lite på spel också. Gillar den mer precisa kontrollen det ger med d-pad och speciellt när alternativet är joycons spak som har så litet utslag. På tal om det så är det ju trevligt med den lite större hatten på spaken på nya joycon men vettifan om det är mer utslag på den dock så känns inte som någon vidare uppgradering ändå..

Dock är ju d-pad på Pro (1) kontrollen kass så kör hellre med mina 8bitdo eller joycons i dom spelen där d-pad är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har spelat 2-3h mario kart world, har undvikit recensioner pga spoilers men måste säga jag är besviken. Det är ju i stort sett samma spel som MK8 med lite uphottad grafik och nya banor. Jag hade förväntat mig nya ”mechanics” i gameplay, men till och med power upsen är ju exakt(?) samma.

Du spelar antagligen på antingen 50/100cc. Roligast "items" kommer först om man ligger på plats 12 eller sämre.

Hela listan:
https://game8.co/games/Mario-Kart-World/archives/523460

Glöm inte att även stänga av "Smart Steering". Det var påslaget som standard hos mig och dödar spelkänslan.

Permalänk
Medlem

Jag har både 8bitdo kontrollern och jag slog till på Switch 2 Pro controllern.

Pro controllern är så OTROLIG skön, alltså den försvinner bara i händerna, det är helt sjukt. Utan tvekan den bästa kontrollern jag kört med och då har jag använt många olika i min dagar.

Kommer ersätta min svindyra DualSense Edge vid datorn med Pro controllern istället.

8bitdo kontrollern (2c utlimate) är däremot inget vidare att hålla i händerna, passar dock perfekt som en reservkontroll.

Om det är värt det extra priset... jag skulle faktiskt säga ja, om ni nu vet att ni kommer spela mycket med Switchen dockad.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinzty:

Franska Amazon delade upp min beställning i 3 paket, alla skickade med Airmee med leveransdatum igår. Airmee tog emot alla 3 paket vid samma tidpunkt, men 1 av dem (såklart det som innehöll Switchen) felsorterades, vilket meddelades när de övriga paketen levererades. De vet inte vart paketet befinner sig eller när det kan levereras. Inte heller går det att välja ombud eller datum/tid för när man är hemma. Verkar vara en otroligt seriös budfirma...

Airmee är bra! Men känns som att det är någon skummis som jobbar på terminalen. Två Switch 2 kom fram och spel, men igår felsorterades väskan och Pro Controller. Hoppas mina och dina saker dyker upp! Dock i julas så beställde jag ett PS5 Pro som kom bort hos Airmee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag har både 8bitdo kontrollern och jag slog till på Switch 2 Pro controllern.

Pro controllern är så OTROLIG skön, alltså den försvinner bara i händerna, det är helt sjukt. Utan tvekan den bästa kontrollern jag kört med och då har jag använt många olika i min dagar.

Kommer ersätta min svindyra DualSense Edge vid datorn med Pro controllern istället.

8bitdo kontrollern (2c utlimate) är däremot inget vidare att hålla i händerna, passar dock perfekt som en reservkontroll.

Om det är värt det extra priset... jag skulle faktiskt säga ja, om ni nu vet att ni kommer spela mycket med Switchen dockad.

Har du kört den något på PC och funkar den bra? Den har väl fortfarande digitala triggers så bilspel och sådant blir det ju betydligt mindre kontroll, t.ex gasar man lite blir det ju full gas. På Switch tänker jag att det inte är lika viktigt dock, där kör man sällan den typen av spel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har du kört den något på PC och funkar den bra? Den har väl fortfarande digitala triggers så bilspel och sådant blir det ju betydligt mindre kontroll, t.ex gasar man blir det ju full gas.

Nej jag har inte provat än. Kan prova på Forza ikväll och återkomma kring känslan

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Blev ett impulsköp (tänkte att klart sonen som är 5år ska ha aktuellt Nintendo när han växer upp). Vi har ett Switch sedan tidigare så jag beställde en Switch2 bundle med Mariokart (hade nog gjort om ordern idag och tagit en icke bundlad och köpt mariokart som fysiskt spel men tog det som fanns i lager) Hade inte läst på särskilt mkt egentligen så visste inte så mycket om konsolen förrän nu i efterhand. Men den ska komma idag på posten.

Vi har en switch Oled sedan förut och har alla spel som fysiska. Det var en dealbreaker att kunna spela gamla switch1 spelen för mig då jag bara ägt min switch i 1,5år. Kommer säkert köpa nåt mer switch1 spel ändå om det är någon titel man vill äga.

Sonen har en favorithandkontroll med Yoshi med USB kabel hoppas den kommer fortsätta fungera, själv kör jag vidare med min gamla switch pro kontroll. Tanken är att behålla Switch1. Men tänkte om man kunde få över savefilerna och behålla de gamla savefilerna på gamla switchen men det ser svårt ut, det verkar som det är flytt som gäller och då försvinner det från gamla switchen. Men kan vara kul att börja om med gamla spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Blev ett impulsköp (tänkte att klart sonen som är 5år ska ha aktuellt Nintendo när han växer upp). Vi har ett Switch sedan tidigare så jag beställde en Switch2 bundle med Mariokart (hade nog gjort om ordern idag och tagit en icke bundlad och köpt mariokart som fysiskt spel men tog det som fanns i lager) Hade inte läst på särskilt mkt egentligen så visste inte så mycket om konsolen förrän nu i efterhand. Men den ska komma idag på posten.

Vi har en switch Oled sedan förut och har alla spel som fysiska. Det var en dealbreaker att kunna spela gamla switch1 spelen för mig då jag bara ägt min switch i 1,5år. Kommer säkert köpa nåt mer switch1 spel ändå om det är någon titel man vill äga.

Sonen har en favorithandkontroll med Yoshi med USB kabel hoppas den kommer fortsätta fungera, själv kör jag vidare med min gamla switch pro kontroll. Tanken är att behålla Switch1. Men tänkte om man kunde få över savefilerna och behålla de gamla savefilerna på gamla switchen men det ser svårt ut, det verkar som det är flytt som gäller och då försvinner det från gamla switchen. Men kan vara kul att börja om med gamla spel också.

Körde en dataöverföring mellan konsolerna när jag installerade switch 2 första gången. Funkade bra för mig med saves mm. Men jag har också konton med abonnemang på alla familjens medlemmar så kan va via cloud också..
Men allt fanns på min av det jag provat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

angående att köpa mer minne eller ej så har jag ca 70gb ledigt utrymme på min switch 2 där jag har 3 spel som ligger på 20gb styck och sen några på runt 5gb. Så utrymmet tar snabbt slut om man vill ha 10-15 spel installerade.
Själv väntar jag på att webhallen ska få in 512gb express i lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Laddtiderna är iaf mycket lägre när du inte kör fysiskt spel.

Gör du system transfer så kopierar den över allt (utom själva spelen som automatiskt börjar laddas ned istället) till Switch 2 och lämnar kvar allt på gamla Switchen också, med några undantag för sparfiler till vissa spel som flyttas istället för kopieras. Och lokala användare som inte har nintendo konto kopplat till sig flyttas över istället för att kopieras. Resten ska finnas på båda.

Se bara till att göra den system transfer där man har maskinerna bredvid varandra och startar överföringen samtidigt på dom, gör man den överföringen via molnet istället så raderas allt från gamla Switchen.