Atari 2600 krossar Chat GPT i schack

Permalänk
Melding Plague

Atari 2600 krossar Chat GPT i schack

Det uråldriga spelet är inte chattbotens starkaste sida.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”men inget schackparti är exakt samma som något annat.”

Stämmer inte. Finns många matcher som är identiska med varandra.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt att implementera Schack på 128 bytes RAM.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Chat GPT har inte så många starka sidor alls, vissa bra men många dåliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Finns bättre modeller att köra schack på...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att spela mot chatgpt. Spelade en hel del schack som ung... Kanske en sysselsättning att ta upp igen, perfekt om chatgpt suger så självförtroendet går upp.

Tragiskt att chatgpt inte kan vinna mot så gammal ai.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

"En Ford kommer längre på motorvägen än Chat GPT"

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Säkert svårslagen vad gäller att hitta på egna regler. Kanske oväntat retirerar kungen ett steg utanför planen och vad gör Atari 2600 då?

Permalänk
Bildexpert

Detta påvisar egentligen mer vilka problem som uppstår när folk förväntar sig att en textgenerator (som ju Chatgpt eller liknande AI är) ska vara mänsklighetens absoluta höjdpunkt och överträffa allt och alla på allting. Försök att lösa ett korsord med hjälp av Chatgpt, oavsett modell, och ni kommer inse att den varken kan stava eller räkna.

Men visst, AI-tabbar är ju otrolig underhållning. Denna dök upp för bara några dagar sedan...

Dold text

Tråkigt bara att folk har sådan tillit för AI som informationskälla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en NTSC Atari 2600 med spelet ET...

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Står ingenstans vilken modell han använde?

Otroligt viktigt att skriva den lilla detaljen

Permalänk
Medlem

ChatGPT använder väldigt många tekniker från anarchychess i vanliga fall så. Tvingar de riktiga schackregler är ChatGPT hjälplös.

Permalänk
Medlem

Chatgpt kan vara riktigt usel på vissa saker.
Försökte få hjälp av den med att lägga upp workflows för att skapa AI bilder och videos lokalt på datorn.
Så som den svammlade på med saker som inte fungerade eller fanns så det bara gick rundgång.
Förhoppningsvis lärde den sig nått eftersom jag fortsatte men utan förhoppningar.
Men la sen ner för det kom ett meddelande att uppgradera/skaffa prenumeration eller vänta till kl 12 dagen efter innan vi kunde fortsätta prata.

Jag är ingen utvecklare men är den lika dålig om man programerar på riktigt också?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skynet är långt borta.😏

Permalänk

Rätt verktyg för rätt ändamål gäller typ alla andra yrkesgrupper än IT, men borde ej göra samma sak gälla IT?

Dagens LLM är ett ”enkelt och snabbt” sätt att få ihop en ordbajsare, dessa betallvarianter börjar nu faktisk inom vissa område bli användbara. Man kan snabbt få information samlat.

Men är man ute efter att bygga en rymdrakett för att hälsa på månen så kanske inte ChatGDT är rätt verktyg för ändamålet.
Det stora problemet med LLM idag är att man måste tänka på vilken data man ger dem, det gör den ineffektiva. Kör det lokalt säger vissa, jo en vettig LLM går supersegt på en 300 000kr dator, frågan hur dyr dator man bör ha.
Fast det påminner lite om när jag var yngre och en bekant köpte en dator som han kunde se på dvd-filmer, han fick ha ett speciellt instickskort i datorn, tror datorn då gick på 40 000kr. Folk tyckte det var galenskaper, men allt eftersom åren gick blev det både billigare och bättre.

Så om 20år kanske man kan köpa en 100 000kr dator och ha en ”OK” LLM hemma, det blir en spännande tid.

*edit*
Vissa säger att de både kan köra 3D spel och LLM på en commendore 64. Ja det kanske de kan. Men det är inget som för de flesta gör deras arbete effektivare. Ska man ha en LLM som hjälper och inte stjälper så kostar det därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Tråkigt bara att folk har sådan tillit för AI som informationskälla.

Visst är det konstigt att den har så mycket fel inom ämnen som jag kan jättebra, men är grym på ämnen där jag saknar kunskap?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är ingen utvecklare men är den lika dålig om man programerar på riktigt också?

AI halverar min programmeringstid ungefär. Suverän på syntax, det är sällan man behöver dokumentation längre. Använder den inte för att ta fram algoritmer, det kan jag göra själv.

Kör mest Java, SQL och Python.

Frågar man om 68000 assembler blir det mest skojigheter dock...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AI halverar min programmeringstid ungefär. Suverän på syntax, det är sällan man behöver dokumentation längre. Använder den inte för att ta fram algoritmer, det kan jag göra själv.

Jag som inte programmerar tänkte ta fram ett pythonscript men har stött på stora problem med att både Copilot och ChatGPT inte kommer inte hur vi bygger vidare på scriptet. ChatGPT kanske är bättre där, men eftersom jag kör gratismodellen så tar det inte lång tid innan den byter modell, och då blir det betydligt sämre. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Jag som inte programmerar tänkte ta fram ett pythonscript men har stött på stora problem med att både Copilot och ChatGPT inte kommer inte hur vi bygger vidare på scriptet. ChatGPT kanske är bättre där, men eftersom jag kör gratismodellen så tar det inte lång tid innan den byter modell, och då blir det betydligt sämre. Några tips?

Nej, egentligen inte. Jag brukar mest använda det för "snippets", vet exakt vad jag vill göra men orkar inte skriva koden för det. Använder det inte till hela program så. Dessutom vet jag ju att det lätt blir nerlusat med context som inte riktigt stämmer, så man får ta en ny blank tab.

Dessutom går jag igenom all kod den hittar på, ofta stämmer det inte med min kodstandard och man får ändra lite.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e2zippo:

Om du inte programmerar alls är det nog svårt att få till det bra; AI kan hjälpa till, men inte riktigt ersätta egen kunskap ännu.

Testa med Gemini 2.5 Pro (här, sen välj modell uppe till vänster) och så hur det går, men beskriv väldigt noga hur det ska fungera. Man får bara ett fåtal prompts (typ 3-4) per dygn, så det kommer inte bli kul att iterera... men den kan funka rätt bra på större mängder kod.
Jag bad den skapa ett Pong-spel i HTML+CSS+JavaScript och fick ett fungerande spel tillbaka på en gång, om än ett där några tweaks behövdes för att få det till ett bra spel (det var för snabbt, framför allt).

Har även bett den skapa prototyper på olika idéer och fått rätt bra resultat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlfonsTuborg:

Ja. Den är dock exceptionellt bra på att generera kod som ser ut "som det ska se ut" men i 9/10 fall är det rent skräp om man faktiskt tar sig tid att läsa vad som genererats.

Hm, det är faktiskt inte min erfarenhet alls. I vissa fall har jag fått tillbaka kod som är låg kvalitet, och ibland helt icke-fungerande, men på det stora hela tycker jag det fungerar rätt bra. Jag har definitivt fått bra hjälp att komma tillbaka till webbkodning (efter typ 22 år med väldigt lite sånt) när man bara kan fråga om det som strular och lära sig den vägen.
Självklart får man kolla upp en del saker ändå, och vara skeptisk; jag skulle aldrig bara kopiera och använda kod jag får från en LLM rakt av och anta att den fungerar -- men i praktiken så gör den ofta det, och det blir mer att justera saker efter hur jag föredrar att ha dem. Jag skriver dock det allra mesta själv, känns bara fel att göra något annat, speciellt då jag programmerar på hobby-basis och för att lära mig.

Utöver rena kodfrågor kan de ju också hjälpa till konceptuellt, med att bolla idéer och sånt, vilket kan snabba upp rätt rejält när man försöker komma fram till hur en viss grej bör fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Man kanske kan tänka att det finns en ledtråd i namnet "ChatGPT". Det är en modell för att generera (exceptionellt bra får man ändå säga) konversationer, beroende på vad användaren matar in för frågor.
En schack AI modell är det inte. Men vill man ha en sådan, så finns det gott om (naturligtvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, det är faktiskt inte min erfarenhet alls. I vissa fall har jag fått tillbaka kod som är låg kvalitet, och ibland helt icke-fungerande, men på det stora hela tycker jag det fungerar rätt bra. Jag har definitivt fått bra hjälp att komma tillbaka till webbkodning (efter typ 22 år med väldigt lite sånt) när man bara kan fråga om det som strular och lära sig den vägen.
Självklart får man kolla upp en del saker ändå, och vara skeptisk; jag skulle aldrig bara kopiera och använda kod jag får från en LLM rakt av och anta att den fungerar -- men i praktiken så gör den ofta det, och det blir mer att justera saker efter hur jag föredrar att ha dem. Jag skriver dock det allra mesta själv, känns bara fel att göra något annat, speciellt då jag programmerar på hobby-basis och för att lära mig.

Utöver rena kodfrågor kan de ju också hjälpa till konceptuellt, med att bolla idéer och sånt, vilket kan snabba upp rätt rejält när man försöker komma fram till hur en viss grej bör fungera.

Håller med i mycket av detta.
Förr granskade och modifierade vi kod från ett eller fler svar på StackOverflow (RIP), nu gör vi det på svar från LLM istället direkt i editorn.
Jag hoppas folk granskar åtminstone, annars blir det bara vibe coding.

De största problemen jag har är med senaste major versionerna av paket då de inte hunnit komma in i LLMen ännu.

Som tips har jag hört om folk som har en textfil med sin kodstandard (arkitektur och tekniker att följa, namnstandard, kommentarsstandard, hur de dikumenterar, vilka paket som får användas eller ej) och tar med den som kontext. Då mindre risk att de behöver justera svaret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Han_stog_still:

Hade varit intressant att spela mot chatgpt. Spelade en hel del schack som ung... Kanske en sysselsättning att ta upp igen, perfekt om chatgpt suger så självförtroendet går upp.

Tragiskt att chatgpt inte kan vinna mot så gammal ai.

Att det här inte funkar är egentligen inte konstigare än att kaffekokaren är helkass på att knåda deg i köket.
ChatGPT är inte byggd för att klara av schack. språkmodellerna kan inte tänka. De fungerar inte som vi gör. Så dee kommer vara kass på grejer de inte är anpassade för.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att det här inte funkar är egentligen inte konstigare än att kaffekokaren är helkass på att knåda deg i köket.
ChatGPT är inte byggd för att klara av schack. språkmodellerna kan inte tänka. De fungerar inte som vi gör. Så dee kommer vara kass på grejer de inte är anpassade för.

VA? TÄNKER DOM INTE? MEN VI ÄR JU SÅ NÄRA RIKTIG AI?

kappa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast

Inte så konstigt egentligen.

Ett program skrivet specifikt att spela schack är designat att prova många alternativa drag innan en "färdplan väljs".

En LLM förutspår bara vad nästa troliga textsträng borde vara i kontexten. Det finns ingen spelstrategi involverad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Lite som att ta en modern borrmaskin för att såga en planka. Fogsvansen från 1905 kommer vinna trots daterad teknologi.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

AI är som alla vet inte användbart till något och kommer aldrig att vara det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

AI är som alla vet inte användbart till något och kommer aldrig att vara det heller.

Tror aldrig jag läst något så missvisande på ett teknikforum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad är det för typ av syntax som du behöver? Jobbar du med programmering eller är det bara en sidosyssla på jobbet?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?