Krävande Borderlands 4 upprör PC-spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

"Do you guys not have RTX5090s?" --Randy Pitchford, 2025

Priset på spelen kommer väl spela mindre roll nu när man måste ha flådigaste grafikkorten för att spela dem.

30 fps är vad pöbeln förtjänar. /arg sarkasm

Spelar ingen roll om du har 5090 för UE5 är skräp och det kommer vara dippar ned mot 60 oavsett gpu.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Spelar ingen roll om du har 5090 för UE5 är skräp och det kommer vara dippar ned mot 60 oavsett gpu.

Hah måste kännas bra surt att betala 27-40tusen för ett grafikkort och sedan få nöja sig med 60fps...

Permalänk
Medlem

Dog 5070 nu?
Eller påväg?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Witcher 4 ser iaf lovande ut, kan hoppas på bättre grafikkort 2027 eller när det släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

hade varit trevligare om inte dåliga klickbaitrubriker blev vanligare för varje dag här.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Sänk inställningarna då?

Permalänk
Medlem

Kanske blir många brända strömkontakter nu med detta krävande spel.

Permalänk
Medlem

Ha som tumregel att om det drivs av Unreal Engine 5 så är det orimligt krävande. Skulle det mot all förmodan flyta på bra, som ett handfull UE5-spel gör, så blir det en överraskning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Skönt att man åtminstone slipper EGS denna gången.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

filmen såg inte ut som gameplay

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Witcher 4 ser iaf lovande ut, kan hoppas på bättre grafikkort 2027 eller när det släpps.

Det kommer inte spela någon roll vad som kommer ut, segt att alla spel ska använda skiten.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Såja, så dålig var den inte.

Jo, det är en av de sämsta spelfilmer jag någonsin sett. I klass med Monster Hunter, Assassin's Creed och Far Cry.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Förlåt men jag sticker ut hakan här: Rekommenderat är hårdvara som är 5 år gammal, och folk grinar? Jag köpte ett 3080 ungefär vid launch, och sitter idag på en ganska utdaterad 10-serie intel CPU som har 8 cores.

Jag trodde vi var prestanda-entusiaster som sitter på senaste generationen hårdvara eller har klockat sketen ur befintlig hårdvara?

32GB ram kostar 650kr för sjutton gubbar, och två generationer gammal GPU? Fyra+ generationer gammal CPU?

§ 1.1 - MOD
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Förlåt men jag sticker ut hakan här: Rekommenderat är hårdvara som är 5 år gammal, och folk grinar? Jag köpte ett 3080 ungefär vid launch, och sitter idag på en ganska utdaterad 10-serie intel CPU som har 8 cores.

Det är för att grafikkort är dyra nu för tiden, så folk vägrar uppgradera av ren princip och är förbannade för att spelen inte dimensioneras efter deras plånbok. Jag håller med dig helt och hållet, jag trodde det skulle vara mycket värre ställda krav när jag såg rubriken. Recommended är ju liksom vad du ska ha för att kunna maxa spelet i någon rimlig upplösning (Ja, med DLSS och frame-gen förmodligen, välkommen till 2025).

Permalänk
Medlem

Border(collie)lands har väl alltid varit ett skämt med all sin cellskuggning så ser det gräsligt ut men skulle ju gå hem som indiespel.
$70-80 dock-hår är ju tokigt, kanske $7-8 vore mer rimligt och då förstår jag att hårdvarukraven är tuffa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Föregångaren Wonderlands var riktigt uselt optimerat så detta har antagligen en hel del att göra med dålig spelutveckling/programmering.

Hur som helst så kan Gearbox dra åt pipsvängen efter deras DLC-scam på Wonderlands. Man betalde dyrt för ett season pass som skulle ge 4 framtida DLC:s. När de väl släpptes var det typ 10 minuters content i vardera.

Gearbox skiter även ofta i att fixa buggar och skills kan förbli trasiga från release genom hela dess livslängd utan att någonsin fixas.

Deras endgame är också vanligtvis helt värdelöst. De utlovade "random dungeons" i Wonderlands vilket lät helt fantastiskt, men visade sig att det var typ 10 små kartor man snarare kan kalla rum eller arenor som var förskapade som den slumpmässigt valde mellan. Wow, snacka om marketing scam.

Så, nej, Gearbox kan dra åt fanders. Köper jag detta så blir det om ett par år när det säljs med 80% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Förlåt men jag sticker ut hakan här: Rekommenderat är hårdvara som är 5 år gammal, och folk grinar?

Jag trodde vi var prestanda-entusiaster som sitter på senaste generationen hårdvara eller har klockat sketen ur befintlig hårdvara?

Amen och tack för lite sunt förnuft!
Alldeles för många i denna tråd tycks leva i samma delusion som blocket-säljarna, där man dammar av sin gamla Core2Duo med Geforce 8800GT och kallar det "grym gamingdator" och "jag vet vad jag har".

Detta är alltså ett spel som ska släppas och vara spelbart på konsoler som kostat dryga 6000kr för hela paketet. sweCLOCKERS får ju fasen snart byta namn till Meta eller familjeliv om det ska vara sådant gnäll. Hela poängen med PC är att man kan pressa gränser, överklocka och nå längre. Vill man ha 8år gammal hårdvara till sina spel, köp en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Amen och tack för lite sunt förnuft!
Alldeles för många i denna tråd tycks leva i samma delusion som blocket-säljarna, där man dammar av sin gamla Core2Duo med Geforce 8800GT och kallar det "grym gamingdator" och "jag vet vad jag har".

Detta är alltså ett spel som ska släppas och vara spelbart på konsoler som kostat dryga 6000kr för hela paketet. sweCLOCKERS får ju fasen snart byta namn till Meta eller familjeliv om det ska vara sådant gnäll. Hela poängen med PC är att man kan pressa gränser, överklocka och nå längre. Vill man ha 8år gammal hårdvara till sina spel, köp en konsol.

Grejen är att det handlar om ett Borderlands-spel, det borde snurra i 120+ fps på din Core2Due och Geforce 8800GT...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Hela poängen med PC är att man kan pressa gränser, överklocka och nå längre. Vill man ha 8år gammal hårdvara till sina spel, köp en konsol.

Du får gärna berätta på vilka sätt Unreal Engine 5 och mer specifikt Borderlands 4 pressar gränserna? För spelen ser ju inte särskilt imponerande ut jämfört med spel som är flera år gamla, men kräver 3-5 gånger bättre dator för samma upplevelse sett till bildflyt.

Varenda UE5 spel presterar avskyvärt på PC. Lilla rara Oblivion Remaster stuttrar på ett 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Jo, det är en av de sämsta spelfilmer jag någonsin sett. I klass med Monster Hunter, Assassin's Creed och Far Cry.

Då har du inte sett många spelfilmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

taget från en steam review på borderlands 3

Take-Two and 2K games have updated all their games Terms of Service, turning this game as well as all of their other games into literal spyware.

Important Info in Terms of Service:
• Mods are a bannable offense
• Display of Cheats/Exploits is bannable
• Forced arbitration clause and a waiver of class action and jury trial rights for all users residing in the United States and any other territory other than Australia, Switzerland, The United Kingdom, or The Territories of The European Economic Area
• You can be banned for using a VPN while connecting to online servers
• Cannot access game content on a Virtual PC

Collected Data Types:
• Identifiers / Contact Information: Name, user name, gamertag, postal and email address, phone number, unique IDs, mobile device ID, platform ID, gaming service ID, advertising ID (IDFA, Android ID) and IP address
• Protected Characteristics: Age and gender
• Commercial Information: Purchase and usage history and preferences, including gameplay information
• Billing Information: Payment information (credit / debit card information) and shipping address
• Internet / Electronic Activity: Web / app browsing and gameplay information related to the Services; information about your online interaction(s) with the Services or our advertising; and details about the games and platforms you use and other information related to installed applications
• Device and Usage Data: Device type, software and hardware details, language settings, browser type and version, operating system, and information about how users use and interact with the Services (e.g., content viewed, pages visited, clicks, scrolls)
• Profile Inferences: Inferences made from your information and web activity to help create a personalized profile so we can identify goods and services that may be of interest
• Audio / Visual Information: Account photos, images, and avatars, audio information via chat features and functionality, and gameplay recordings and video footage (such as when you participate in playtesting)
• Sensitive Information: Precise location information (if you allow the Services to collect your location), account credentials (user name and password), and contents of communications via chat features and functionality.

Sluta referera till sådant BS. Det är inte spyware, utan helt vanlig information som du ger till 90 % av alla onlinespel du rör.

https://www.youtube.com/watch?v=fM4-9oH_39E&t=2s <------ inte största supporter av denna gubben men han förklarar det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdu:

Sluta referera till sådant BS. Det är inte spyware, utan helt vanlig information som du ger till 90 % av alla onlinespel du rör.

https://www.youtube.com/watch?v=fM4-9oH_39E&t=2s <------ inte största supporterna av denna gubben men han förklarar det ordentligt.

Det där är lång över vad som behövs. Bara för att andra också missköter sig så gör det inte detta ok.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Anledningen till att jag tappar allt sug för nyare generationens spel. Känns som om att det är en ständig uppförsbacke, vilket det såklart rimligtvis alltid blir år efter år i och med nya komponenter på marknaden. Men på senare tid så blir uppförsbacken SÅ MYCKET HÖGRE dels för att det verkar slappas lite med optimering för att förlita sig på uppskalningsteknik samt det högre priserna på komponenter..

Nej tack. Spel som intresse har nu dött för mig helt.

Kom över till Indie-sidan istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är det massa konsolplebs som gnäller? Gäsp.
Trippel-A spel kan gott vara tungdrivna så de ser bra ut så hårdvaran får svettas. Hela poängen att köpa en speldator och spela nya spel.

Det finns ju alltid potatisspel för potatisdatorer.

Permalänk
Medlem

Blir ett köp, har alltid gillat dessa spelen 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det va relativt lågt ändå! Jag klarar mig ett år till tydligen... Men lär bli 60fps på high med DLSS på 1080p, så kommer behöva köra på Medium till Low på 1440p

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

32GB ram kostar 650kr för sjutton gubbar, och två generationer gammal GPU? Fyra+ generationer gammal CPU?

Hårdvara som är 5 år gammal, ja. Men det 3080 som släpptes då hade väl 10 gb vram, så det möter ju inte rekommenderat krav på 12 gb? Senare (runt 2022) kom det väl en 12 gb version av 3080? Jag kan ha drömt detta och har inte någon källa som stödjer mitt påstående.

Visa signatur

Signatur

Permalänk

Helt enig!

Skrivet av Printscreen:

Helt enig med dig här, och det är inget anmärkingingsvärt med dessa krav i jämförelse med andra nya spel som läpps idag. 12 GB VRAM innebär ett grafikkort i övre medelklassen för att nå upp tiil Rekommenderat, men du MÅSTE inte. Det går att spela ändå. Tiden när man kunde nå höga intällningar till en rimlig peng är sedan länge förbi.

Permalänk
Medlem

Vänta något år ellet två, så vet man om det är bra eller inte. Priset lär ha sjunkit drastiskt, och förhoppningsvis är drm skiten borta. Buggar är patchade. Win win.

Permalänk
Medlem

Tycker inte kraven är speciellt dryga. Beror ju på vad de anser är minimum och recommended inställningar men det är väl antagligen 1080p och 1440p det handlar om (eventuellt med lite uppskalning). Ampere och RDNA 2 känns fortfarande som igår men som andra har sagt, det är snart 5 år sedan.

Visar också att VRAM är viktigare än någonsin nu när vi sitter på samma hårdvara mycket längre än förr. 3080 10GB blir ju förmodligen en trist historia jämfört med 12GB varianten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT