Permalänk

Problem med internet (Telia)

Hej!

Jag har sedan i torsdag upplevt stora problem med internet som har blivit värre och värre. Otroligt dålig timing då jag och min sambo precis fått en unge och behöver internet för att slötitta på TV under alla trötta timmar på dygnet. Jag vänder mig nu hit för expert hjälp i hopp om en lösning

I torsdags började problemet, jag har en nätverksladd in i routern från min dator och så har vi en nätverkssladd in i Xbox för att nyttja olika streaming tjänster.

I början upptäckte jag att jag var begränsad till vissa hemsidor. Endast YouTube och nyhetsbyråer fungerade. Strax därefter gick wifi ner men fungerade via sladd och jag gick igenom olika steg för att försöka lösa problemet. Försöker förklara i följande tidslinje:

1. Starta om router som sedvanligt och kollat alla kablar - hjälpte inte
2. Dröjde cirka 2 timmar sedan var internet tillbaka som vanligt (vet ej)
3. Internet dör helt på torsdag kväll. Varken nätverkssladd eller wifi fungerade
4. Ringer Telia fredag morgon och vi startar om mediaomvandlaren och routern vilket inte fungerar - dem skickar en ny router. Till slut ber hon mig att testa koppla in nätverkssladdarna direkt in i medieomvandlarna och detta funkar! Nätverk via sladd men såklart inget wifi.
5. Tisdag förmiddag kommer den nya routern som jag kopplar in men wifi fungerar inte. Power lyser rött.
6. Internet via nätverkssladdarna slutar fungera idag (onsdag) ca 16.00 varpå jag ringer in till Telia och får som svar att dem inte har möjlighet till att se över problemet förens fredag nästa vecka..

Det står att vi är anslutna till nätverket via sladd (och även om vi har wifi ingång) men får inget internet. Problem med IP-adress(?)

Grannen är inkopplad på samma fibernät men via Bahnhof och dem har internet!

Jag ber om ursäkt för eventuella otydligheter - skyller på sömnbrist!

Tacksam för all hjälp och förtydligar gärna!

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ge modellbeteckning på din fiberomvandlare samt router och/eller bifoga tydliga bilder på hur du har kopplat sladdarna i respektive uttag?

Permalänk
Medlem

Ofta är det DNS som är kass, man kan då testa att köra Googles 8.8.8.8 / 8.8.4.4 eller annan. Jag brukar ställa in det i routern (tror dock Telias router är låst), men går också att göra i nätverksinställningar på enheter (Windows exempelvis).

Ditt fall låter lite mer komplext, men om man har anslutning, men inte når vissa sidor så kan det hjälpa.

Permalänk
Skrivet av TndB:

Skulle du kunna ge modellbeteckning på din fiberomvandlare samt router och/eller bifoga tydliga bilder på hur du har kopplat sladdarna i respektive uttag?

Jag hittar inte namnet på medieomvandlaren och verkar dessvärre inte kunna bifoga bilder från telefonen.. vad jag kan se är det en 4-ports medieomvandlare från Telia. Routern är en ”sagemcome fast 5370e”. Standard från Telia.

Jag har kopplat en nätverkssladd från router till medieomvandlare. Från Wan på router till Lan 1 på medieomvandlare. Därefter har jag två nätverkssladdar i Lan 1&2 på routern till Xbox och dator.

Permalänk
Medlem

Ok låter som sladdarna sitter på rätt ställe iaf.. Om du har nätverk och wifi anslutning men inget internet så kan det va något med sladden mellan fiberomvandlare till router. Kan även vara problem med fiberanslutningen vilket du inte kan påverka utan får snällt vänta på telia kommer ut.

Som skrevs ovan kan det också vara ett dns problem men låter som det är ett annat problem. Du kan prova att pinga 8.8.8.8 när du är ansluten mot router och fiberomvandlare men internet inte fungerar för att utesluta dns problem.

Kan också vara problem med routern från telia då dessa inte brukar vara särskilt tipp topp (har ingen personlig erfarenhet av dessa ska nämnas) men om du fått en ny så bör de fungera hjälpligt iaf.

Har dessvärre inga andra förslag till dig. Har du pengar över och vill ha en något kraftfullare router och utesluta problemen med telias router så kan jag rekommendera https://www.inet.se/produkt/5415256/ubiquiti-unifi-dream-rout... om du vill ha en allt i en router tex

Permalänk
Medlem

När ditt internet dör så prova helt enkelt att pinga några kända adresser. Då ser du om det är helt dött, eller om det är problem med (telias?/din) DNS. Alla dessa fungerar här från ett Telia-nätverk. Notera att ping till www.telia.se är blockerat.

213.136.63.73 www.bahnhof.se 217.208.131.70 bahnhof-link.se.telia.net 158.174.189.103 www.sweclockers.com 64.190.63.222 www.expressen.se 151.101.245.91 www.experssen.se (bonniernews) 81.236.63.162 www.telia.se Tillåter inte svar från ping. (ICMP block)

Du kan även nyttja kommandot "tracert" som bör visa var på vägen det dör ut. Spara en fungerande körning och jämför sedan då det felar.Vissa av länkarna kan vara lastbalanserade så att du får olika vägar ibland. (Exemplet avser trace mot bahnhof.se)

C:> tracert 213.136.63.73

https://support.microsoft.com/en-au/topic/how-to-use-tracert-...

Permalänk

Uppdaterer:

I morse funkade internet igen efter ny omstart av medieomvandlare och router. Däremot har jag endast internet i exakt 15 minuter varpå det försvinner i exakt 2 minuter. Detta har varit kontinuerligt i 6 timmar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vad säger eventuell logg i roter eller felmeddelande? Du kan ha felmeddelande vid vad som nu visar WANIP

Permalänk

Jag har använt pingplotter och kan se att det är hög %packetloss 20-60% mot samtliga till google.com. "icmp error 1231" säger Pingplotter. Vad det nu är!

Efter samtal med Telia så har teknikern sagt att "Porten hade stängt av sig på grund av ethernet loop" (inte ändrat några kablar). Nu är det "åtgärdat" men med låg porthastighet och fortsatt problem med 15 min internet och 2 min internetskugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleksinys:

I torsdags började problemet, jag har en nätverksladd in i routern från min dator och så har vi en nätverkssladd in i Xbox för att nyttja olika streaming tjänster.

Inser att det kanske är tröttheten, men du menar väl inte att datorn sitter mellan mediaomvandlaren och routern? Antar att det är mediaomvandlare - router som i sin tur har sladdar till dator och X-box?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Inser att det kanske är tröttheten, men du menar väl inte att datorn sitter mellan mediaomvandlaren och routern? Antar att det är mediaomvandlare - router som i sin tur har sladdar till dator och X-box?

Precis som du säger så sitter mediaomvandlare till router som i sin tur har sladdar till dator/x-box!

Kan man göra något åt att porten har en "låg hastighet"?