Vinn nätagg från Seasonic

Förvirrade koppartjuvar kapade fiberkablar

Permalänk
Melding Plague

Förvirrade koppartjuvar kapade fiberkablar

Kammade noll men orsakade kostsamma skador och ett långt avbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sa inte nån ansvarig nyss att det troligen inte är koppartjuvar för värdet är så lågt idag. Utan mer troligt sabotage och analys hur samhället reagerar. Säpo var inblandad i senaste stölden på tågtrafiken i norr.

Tänker att kapade fiberkablar kan vara samma sak. En mycket medveten handling.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Samhällsomstörtande verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sa inte nån ansvarig nyss att det troligen inte är koppartjuvar för värdet är så lågt idag. Utan mer troligt sabotage och analys hur samhället reagerar. Säpo var inblandad i senaste stölden på tågtrafiken i norr.

Det är 2020-talet anonyma ubåtstips
Man testar och ser vad som händer (i alla fall i Sverige, i USA hade jag inte varit förvånad om det bara var oflyt av koppartjuvarna…)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Då är de korkade för att inte fatta att människor som gör sånt här kan inte tänka så långt.

Vilka idioter tror det är sabotage istället för några som vill stjäla koppar?

Tröttsamt med skrämselpropaganda som inte har någon verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Koppar priset är väldigt högt på ca 75kr/kg. Tjuvar som är ute efter koppar har alltid inte koll på vad som innehåller koppar så dom klipper och kapar på vinst eller förlust i hopp om att dom hittar koppar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Folk går och snor saker värda 100kr om de behöver pengarna.
Kabel ligger runt 20-40kr och om du skalar det rent runt 65kr/kg
Så på en natt kan du enkelt få ihop 40-100k beroende på hur det förläggs.

Jag vet att i höstas försvann lite jordlina från Ellevios hsp kablar i Stockholm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Då är de korkade för att inte fatta att människor som gör sånt här kan inte tänka så långt.

Är beredd att instämma. Letar man upp platserna där koppartjuvarna eldar upp isoleringen är det ganska lätt att få en uppfattning vilken kvantitet det gäller. Jag har svårt att tänka mig att sabotörer sträcker sig så långt att göra detta för att bibehålla någon slags täckmantel. För sabotage gäller snabbt in, snabbt ut.

Grammatik...
Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Du kan läsa om Polisen i Umeås sammarbete med både SÄPO och MSB här. Dessa myndigheter har sannolikt större insyn i verklighetsförankringen av ett eventuellt sabotagemotiv än du.

Att du inte förstår något medför inte att detta något inte kan vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Varför? Alla vet väl att speciellt Ryssland och Iran betalar för att förstöra för andra länder?

Permalänk
Medlem

Min föräldrar var missbrukare och alkoholister. Många av deras vänner som skalade eller eldade för att komma åt koppar kablar och sedan sålde.
Flera dog för att de tog sig in i nätstationer och började kapa kabel.

Så väldigt sällan handlar detta om sabotage, vill man sabotera finns det betydligt bättre och effektivare sätt jag inte tänker gå in på här.

Som ett så kallat "maskrosbarn" har jag en ganska djup insikt i vad det är för typ av människort som stjäl koppar och mycket andra saker få har verklig erfarenhet av.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det finns enkla lösningar på sådana här problem: det är långa fängelsestraff i lågbudgetfängelser. Spränger man till exempel en bro, är det kopplat till långa fängelsestraff – samma bör gälla när man ger sig på annan infrastruktur. Dessutom bör fler kameror sättas upp vid känsliga punkter där sådana subversiva element kan orsaka skada.

Särskilt nu, när vårt land återigen befinner sig i ett skymningsläge och hotet från öster åter är aktuellt. På 80-talet använde man TIR-långtradare för att kartlägga känslig infrastruktur. På den tiden hade både Posten och Televerket egna driftvärn.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Det är helt orealistiskt att övervaka och skydda tiotusentals mil av nergrävd kabel. Att övervaka alla "noder" där saker står ovan mark skulle teoretiskt gå, men vi snackar nog en väktarstyrka på flera tiotusentals personer som jobbar i skift. Kameraövervakning, absolut, men det förhindrar inte sabotage eftersom det skulle ta så lång tid för polis eller väktare att komma dit så en statsunderstödd sabotör kan göra det utan hinder, och maskerad så det inte går att spåra.

Så tyvärr går det inte att skydda sig särskilt väl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Folk som förstår att vi lever i en väldigt orolig värld just nu.
Du har väl kanske lagt märke till hur ofta kommunalt dricksvatten har utsatts för sabotage det senaste året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du kan läsa om Polisen i Umeås sammarbete med både SÄPO och MSB här. Dessa myndigheter har sannolikt större insyn i verklighetsförankringen av ett eventuellt sabotagemotiv än du.

Att du inte förstår något medför inte att detta något inte kan vara sant.

Var står det att det var sabotage?
Visa mig utredningen var de har kommit fram till att det var sabotage?
De utreder alla större stölder som är standard. Och sen nyheterna som rapporterar det älskar sensationalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De utreder alla större stölder som är standard. Och sen nyheterna som rapporterar det älskar sensationalism.

Okej... om vi nu pratar sensationalism:
Kan du säga var det står att någon säger att de kommit fram till att det var sabotage?

Det som egentligen står i den länkade artiklen från SVT är följande:

Citat:

Polisen i Västerbotten och Västernorrland samarbetar i utredningen. Rubriceringen är stöld alternativt sabotage.
– Det är lite oklart vad det skulle kunna vara. Vi håller bägge dörrarna öppna och utreder det brett utifrån de två olika perspektiven, säger Michael Rystedt.

Jag har fetat delen där ordet sabotage användes.

Personligen tycker jag att det är ett rimligt förhållningssätt från Polisens håll i det här läget av utredningen, och en till synes balanserad presentation från SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Yup.
"Tjuvarna klär ju ut sig!" var nån rubrik..
..nähä!? Uj, nån borde kanske larma & ha väktarryck till järnvägsmaterial till Norrland överlag, imo.

Det verkar tyvärr vara Mkt dylikt material som faktiskt-ingen har koll på, mellan vad jag förmodar Typ är avlastning, o arbetsstart.
Även t.ex. telefonstolpar verkar kunna rulla iväg av sig själv ibland (nån annan händelse under 2025 iirc, annan region), so.. team bafflement, I think Im on it.

Så för att avsluta lite mer on topic; hoppas lkab slipper alltför mkt solkurvor o annat jobbigt i år, iom tulltider så känns det som en rätt national/regionsekonomiskt viktig sommar.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har aldrig sagt att det är sabotage. Du flyttar mållinjen.

1. Du idiotförklarar de som ser kopparstölder som möjlig sabotageverksamhet.
2. Vår säkerhetspolis utreder stölderna som sabotage. SÄPO utreder såklart inte stölderna som potentiellt sabotage om det är utrslutet att detta beror på sabotage.

Du sitter och gissar på ett forum på nätet och idiotförklarar myndigheter med riktig insyn i storpolitik och hot från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag har aldrig sagt att det är sabotage. Du flyttar mållinjen.

1. Du idiotförklarar de som ser kopparstölder som möjlig sabotageverksamhet.
2. Vår säkerhetspolis utreder stölderna som sabotage. SÄPO utreder såklart inte stölderna som potentiellt sabotage om det är utrslutet att detta beror på sabotage.

Du sitter och gissar på ett forum på nätet och idiotförklarar myndigheter med riktig insyn i storpolitik och hot från utlandet.

1. Jag idiotförklarar nyhets sajterna och skrämselpropaganda de skriver om dag ut och dag in
2. De gör det med varje större brott som påverkar sveriges infrastruktur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag kan ju tänka mig att är man så pass dum i huvudet att man inte vet skillnaden på koppar och fiber, så är ju risken större att det är sabotage, men vist kriminella brukar inte direkt vara den smartaste skaran så det kan ju även vara riktiga raket forskare till tjuvar. Man ska aldrig underskatta dumheten hon dom kriminella.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läste dock denna nyhet nyligen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stora-mangder-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min föräldrar var missbrukare och alkoholister. Många av deras vänner som skalade eller eldade för att komma åt koppar kablar och sedan sålde.
Flera dog för att de tog sig in i nätstationer och började kapa kabel.

Så väldigt sällan handlar detta om sabotage, vill man sabotera finns det betydligt bättre och effektivare sätt jag inte tänker gå in på här.

Som ett så kallat "maskrosbarn" har jag en ganska djup insikt i vad det är för typ av människort som stjäl koppar och mycket andra saker få har verklig erfarenhet av.

Tråkigt att höra men jag tror inte missbrukar och alkolister står i skuld för de senaste stölderna i norra Sverige. Det är alldeles för omfattande för att vara några "petty crimes" och brottsplatserna är alldeles för remote.

Sannolikt är det ligor, förmodligen med hyffsat insyn i järnvägen, som åker runt. Däremot vore det inte första gången främmande makt prövar vår infrastruktur och myndigheter.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, 200kkr är en skitdålig utdelning på en så omfattande insats, att dessutom delas på sannolikt flera personer, så tjuvarna är om inte annat bara riktigt korkade.

Kan förstås vara sabotage, men man ska inte underskatta potentialen för idioti hos simpelt skurkdrägg.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, 200kkr är en skitdålig utdelning på en så omfattande insats, att dessutom delas på sannolikt flera personer, så tjuvarna är om inte annat bara riktigt korkade.

Kan förstås vara sabotage, men man ska inte underskatta potentialen för idioti hos simpelt skurkdrägg.

30min för 200k är väl ändå hyffsat betalt oavsett om man är flera?🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå mig på koppartjuvar. Lite pengar för en insats som är riskabel och säkert jobbig.
Måste vara rejält slödder som sysslar med sånt.
Men det är väl samma slags folk som åker runt och stjäl hos folk och snattar i affärer.
Många bäckar små...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av dool:

Har svårt att förstå mig på koppartjuvar. Lite pengar för en insats som är riskabel och säkert jobbig.
Måste vara rejält slödder som sysslar med sånt.
Men det är väl samma slags folk som åker runt och stjäl hos folk och snattar i affärer.
Många bäckar små...

Droger är nog dyrt, hade vi haft en bättre utbyggd beroendevård så hade vi nog kunnat slippa en hel del kopparstölder.

Det är min spontana tanke.

Permalänk
Medlem

Inte alls en ny företeelse. Händer alltför ofta lite här och var, tyvärr.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

30min för 200k är väl ändå hyffsat betalt oavsett om man är flera?🤔

Ja, även om de gör det stegvis under några dagar med 30 min varje gång är det rätt bra med pengar. Säg tre man som fixar kopparn, och en som kör lastbil. 50k per person på några dagar rätt ner i fickan är inte illa.

Att kolla upp när tåg går förbi är nog rätt enkelt också och sedan ha en polisradio så man kan höra polisens kommunikation.

Viktigt att komma ihåg att även om de flesta småkriminella inte är några supersmarta personer, så finns det smarta kriminella, även inom denna typ av brottslighet. Dessutom har även de dummare en jävla massa erfarenhet av hur man undviker att bli påkommen. Kriminella lär sig grejer om sitt "jobb" precis som alla andra.

Kan det vara sabotage? Ja. Är det troligare att det är stöld? Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow83:

Droger är nog dyrt, hade vi haft en bättre utbyggd beroendevård så hade vi nog kunnat slippa en hel del kopparstölder.

Det är min spontana tanke.

Ja, mindre missbruk skulle nog minska kriminaliteten rätt mycket (gärna både genom behandling och förebyggande arbete).

Framförallt skulle det minska inkomster för organiserad brottslighet från försäljning av droger, samt minska spontana stölder och rån, då missbrukare tenderar att vara väldigt desperata när abstinensen slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tråkigt att höra men jag tror inte missbrukar och alkolister står i skuld för de senaste stölderna i norra Sverige. Det är alldeles för omfattande för att vara några "petty crimes" och brottsplatserna är alldeles för remote.

Sannolikt är det ligor, förmodligen med hyffsat insyn i järnvägen, som åker runt. Däremot vore det inte första gången främmande makt prövar vår infrastruktur och myndigheter.

Var länge sedan.

Underskatta inte folk med beroende problematik. Dom kan även sammarbeta om det är värt det.
Troligen ligor men främmande makt stjäl nog knappast koppar för att "pröva" vår infrastruktur. Det är rätt korkat då vi kommer förstärka just den svagheten och öka bevakningen. Tex genom att gräva ned kabeln istället för att ha den ovan mark.

Idag är nog det både lättaste och effektivaste att gå på IT sidan. Alternativt infiltrera verksamheter och förstöra tex reservkraft systemen men har det gått så långt har vi nog andra värre bekymmer.
Alla viktiga och seriösa byggnader har idag backup system så ett strömavbrott är inga stora problem.
Att göra det så avsides och på öde platser är för att undgå upptäckt så länge som möjligt. Lika med RTG'er i ryssland där folk tar sig väldigt långt ut i terrängen för att stjäla metallen. Vissa dör ju då de inte förstår vad en RTG är för något.

Kikar man på koppar priset så talar det sitt tydliga språk.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16