Snabbkoll: Köper du oftast spel till full- eller rea-pris?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Köper du oftast spel till full- eller rea-pris?

Hivar du upp plånboken direkt vid lansering och köper till fullpris, eller väntar du till sänkt pris?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Föredrar five-finger discount med dagens oseriösa företag (i många fall).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Beror på priset, köper av princip inte de över 60 €.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Blir till "fulpris" då spelen jag köper oftast är spel jag vill ha vid release och inte orkar vänta. Försöker dock köpa färre spel nu då man klarar sig rätt långt på gamepass...

Permalänk
Medlem

Till konsol så bevakar jag spel på Deku Deals. Sällan jag betalar fullpris såvida inte spelet i sig är väldigt speciellt eller tidskritiskt (tänk online).

https://www.dekudeals.com/

Har även någon bevakning på Steam, men köper mest hela bundles från Humble Bundle samt drunknar i gratisspel från Epic Games.

Brukar också plocka spel från Prime Gaming i samband att jag har Prime någon månad.

Permalänk
Medlem

Förr alltid till rea. Numera till fullpris om det är något jag verkligen vill ha.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet 'Endast på rea' >.>

stavning
Permalänk

väntar oftast till spelet är på ~70-100% rea på steam eller giveaway på humble bundle/gog/epic store/twitch.

har inget behov av att köra det absolut senaste utan är nöjd om jag lyckas köpa det för kaffepengar innan det slutar säljas.

och missar jag det så shit happens fortsätt parta naken.

har typ inte kännt mig laddad på ett nytt spel sen witcher 3 släptes så närmre 10 år sen jag köpte ett spel för fullpris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Håller med viller2 i inlägget över, förr jagade jag reor men nu för tiden köper jag spel så sällan att jag skaffar det direkt när jag ser något som verkar värt att lägga pengar på (Ca ett spel per år)

Permalänk
Medlem

Endast på rea. Det senaste spelet jag köpte för fullpris var nog en expansion till WoW (Legion, runt 2016?) och om man ignorerar expansioner så var det nog Battlefield 3.

Det enda spelet som skulle få mig att betala fullpris igen är nog Half-Life 3.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Vill jag ha och spela ett specifikt spel så köper jag det så fort jag kan, oavsett rea eller inte.

Tänker inte sitta och vänta en okänd mängd tid för att spara en okänd (relativt låg) summa pengar innan jag spelar något jag genuint vill spela, f.a. inte när ens fritid är begränsad.

Med det sagt händer det inte speciellt ofta att jag hittar ett spel som får mig att gå "köp!", skulle säga det snittar på färre än en gång om året.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det något jag absolut vill ha så betalar jag vad det kostar annars väntar jag till det är rejäl rea.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Beror på, oftast på rea men kan lika gärna köpa en samlarutgåva för 2000 Kr om den är värd det för mig. Beror helt på spelet och vad jag tycker det är värt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Alltid rea om det inte är Nintendo då gör jag undantag

Permalänk
Medlem

Endast med kupong.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog köpt en del spel till fullpris - om det inte vore för att utbudet av spel och backlogs är gigantiskt.

I en värld där det släpps förbenat snålt med spel hinner jag kanske med att bygga mer pepp inför spel. Men det scenariot är såklart inte önskvärt heller 😅

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Köper bara vissa spel till fullpris, de som jag verkligen tror på och som jag vill stödja. Allt annat väntar jag typ minst 1 år på för att se om spelet ens överlever och om folk gillar det. Brukar då invänta reor om det är något jag tycker verkar intressant. Köper också de flesta Bundles från Humble Bundle så jag får förvånadsvärt mycket spelbart där ifrån.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Är det ett spel jag sett fram emot så kan det bli "deluxe edition" eller liknande. Exempelvis GTA V, Hogwarts legacy och några enstaka till genom åren. Det vill säga betala lite mer än vad själva spelet i sig kostar. Annars kikar man väl lite på reor. Men inte ofta jag köper nya spel.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förutom gamla NES-spel till fullpris på 80/90-tal, så är det nog bara Monkey Island 2 och Elite 3 (Frontier: First Encounters), som är köpta till fullpris 😀

Permalänk
Medlem

Backlogen är jättelång. Hinner aldrig spela ikapp spel som jag köpt på rea.
Ibland dyker det upp spel som är värd fullpris, för att det faktiskt ser ut att vara ett fullvärt spel.

Den typiska affärsmodellen för spel numera är att man kanske får en fullt fungerande basprodukt, som sen ska patchas för att fungera. Därefter kommer DLC eller mindre expansioner som kommer kosta mer än basspelet.

Tycker sällan det är värt att köpa vid release till fullpris. Dom får gott nöja sig med att jag betalar reapris för halvfärdiga produkter.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Jag köper spel jag vill ga nör jag vill ha dom.
Men det blir oftast på rea.
Anledningen är att det finns så mycket spel idag att man inte ens har tid med alla man vill spela.
Wishlistorna är full med spel däf alltid nån är på rea mer eller mindre, man får gratis spel och det kommer bundles.
Det blir oftast det spelet som är på rea man väljer då om man inte är ute efter nått specifikt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köper bara på rea. Några få indiespel har dock köpts för fullpris, men då under early access som är lånt under retail

Permalänk
Medlem

Nästan alltid rea, med några få undantag när det t.ex. gäller spelutvecklare som jag vill stöda.

Ingen brådska här inte, det är sällan jag spelar något inom ett år efter release, och som bonus har då (eventuella) buggar oftast patchats, och diverse forum har hunnit fyllas med information från folk som haft problem med ditt eller datt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna är väl rätt spridda numer också.
Balatro eller deep rock galactic survivor kostar väl vid release typ 120 spänn medan senaste god of war kostar 800.
Ovanpå det släpps väl en del spel i early access med lite lägre prislapp initialt. Är det fullpris?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

1. Aldrig digital
2. Aldrig fullpris

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Beror på spelet vad som blir "dyrt" eller inte.

Collectors Mega Edition Deluxe 1500kr, 1000 tim spelande = 1,5 kr/tim.
REA-kap 150 kr, 5 tim spelande = 30 kr/tim.

Permalänk
Medlem

Numera alltid digitalt och till reapriser. Upp till 200kr brukar jag sikta på så det blir lite äldre spel på GOG och Steam.

Kanske gör ett undantag med Subnautica 2 och köper det kring release.

The Witcher 4 kommer jag vänta med. Var samma med The Witcher 3 som jag spelade först tre år efter det släpptes. Har inte bråttom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

När jag lirade på konsol köpte jag ofta direkt. Då var jag också kid så man pallade sällan vänta, plus att man körde ofta samma spel som ens polare så man ville inte missa starten. Köper aldrig för fullpris längre, senaste gången var WoW Dragonflight 2022.

Ett spel som jag dock kommer betala fullpris för är GTA 6. Annars kan jag gladeligen vänta in reor.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

"Oftast fullpris" men då är det bara Hearthstone expansioner o de finns endast till fullpris.

Småsaker till Clash of clans o Warcraft rumble kan ju inte räknas som fullpris väl?

I övrigt köper jag inte spel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har lagt locket på när det gäller spelköp.
Köper endast vid behov och aldrig annars även om priset är jättelågt.
Och oftast blir det för det priset som erbjuds vid behovet.

Skämmigt hur många spel som köpts på steam genom åren men som aldrig har blivit spelade. Men det betas av. Långsamt