Förvirrade koppartjuvar kapade fiberkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja och jag frågade tillbaka? Fick inte jag fråga dig något? Många stjäl inte koppar som sin stora hobby och de som gör det hänger knappast här så jag tar för givet att du aldrig befunnit dig i sådana kretsar som jag gjort men jag kan ju ha fel? Så jag gissade lite halvt om hur du får din info.

Jag kan GARANTERA dig till 100% nästan alla kopparstölder just är det och inget sabotage.

Nu är ju dina spekulationer baserat på upplevelser från din uppväxt vad jag förstått, det är ju inte säkert att det är såpass vanligt idag att de är missbrukare som springer och tar ner kilometersvis med kabel längs banvallen och annat. Tiderna ändras och missbrukarna hittar andra, enklare sätt att tjäna pengar på. Sånt här är nog antingen sabotage eller folk från öststaterna som har engagemang att utföra detta, om jag får gissa.

Har någon glömt händelserna i vintras med alla sjökablar längs våran kust? Vi har sett otroligt tydliga tecken på ökad sabotage på våran viktiga infrastruktur, och det är för lätt att säga att detta är några enkla koppartjuvar, det är klart att myndigheterna är ganska förtegna om detaljer och statistik i nuläget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/angreppen-mot-infrastruktu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Nu är ju dina spekulationer baserat på upplevelser från din uppväxt vad jag förstått, det är ju inte säkert att det är såpass vanligt idag att de är missbrukare som springer och tar ner kilometersvis med kabel längs banvallen och annat. Tiderna ändras och missbrukarna hittar andra, enklare sätt att tjäna pengar på. Sånt här är nog antingen sabotage eller folk från öststaterna som har engagemang att utföra detta, om jag får gissa.

Har någon glömt händelserna i vintras med alla sjökablar längs våran kust? Vi har sett otroligt tydliga tecken på ökad sabotage på våran viktiga infrastruktur, och det är för lätt att säga att detta är några enkla koppartjuvar, det är klart att myndigheterna är ganska förtegna om detaljer och statistik i nuläget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/angreppen-mot-infrastruktu...

Det är STOR skillnad på ett par pundare som rullar iväg en stor kabelvinda de sätter fyr på och folk som snor sjökablar. Att sno kablar eller stjäla kablar är sabotage...

Bara för att du troligen inte bor i ett område med få pundare så betyder det inte att de inte finns och de har blivit mer avancerade men att sno koppar kräver inte så mycket tanke verksamhet, du kan bara sitta där och kika på elden hög som ett hus. Så det är bland de mest simpla saker du kan göra.

Ja folk från "balkan" länder gör stora organiserade operationer men det är för att sälja kopparen, sabotaget är en bieffekt. Annars skulle kopparen dumpas längst vägen eller lämnats kvar helt. Koppar är tungt och bökigt att frakta när det handlar om ett par hundra kilo.

Nyheten du länkade till nämner INGET om stölder av koppar kabel...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är STOR skillnad på ett par pundare som rullar iväg en stor kabelvinda de sätter fyr på och folk som snor sjökablar. Att sno kablar eller stjäla kablar är sabotage...

Bara för att du troligen inte bor i ett område med få pundare så betyder det inte att de inte finns och de har blivit mer avancerade men att sno koppar kräver inte så mycket tanke verksamhet, du kan bara sitta där och kika på elden hög som ett hus. Så det är bland de mest simpla saker du kan göra.

Ja folk från "balkan" länder gör stora organiserade operationer men det är för att sälja kopparen, sabotaget är en bieffekt. Annars skulle kopparen dumpas längst vägen eller lämnats kvar helt. Koppar är tungt och bökigt att frakta när det handlar om ett par hundra kilo.

Nyheten du länkade till nämner INGET om stölder av koppar kabel...

Att sno flera kilometer kabel som hänger upp i luften är inte vem som helst som kan göra, att sno en trumma som står hyfsat lätt tillgängligt, det är en helt annan sak, och det är ju dessa stölder som är mest uppmärksammade, inte bara att någon snor en trumma, utan man lamslår hela tågtrafiken pga detta.

Jag kan länka till rena stölder om du vill det, min tanke med mitt inlägg var att uppmärksamma sabotage som inslaget visade.
Nu är de så att jag jobbar med telekommunikation för en större aktör, där vi ser ökade aktiviteter, man klipper luftkablar för fiber, man bryter sig in i bodar för telemaster och tar batterier, snor diesel till dieselaggregaten m.m, visst man kan ju anta att det är "stöld" ibland, vissa gånger kanske de är så, men vi ska absolut inte bli naiva och tro att vi är skyddade längre, som sagt, kolla bara på det som hände med sjökablarna, en sak som är säker är att sabotaget ökat kraftigt sedan kriget i Ukraina.

Hursomhelst tror jag inte det är så enkelt att peka på ett par missbrukare längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Att sno flera kilometer kabel som hänger upp i luften är inte vem som helst som kan göra, att sno en trumma som står hyfsat lätt tillgängligt, det är en helt annan sak, och det är ju dessa stölder som är mest uppmärksammade, inte bara att någon snor en trumma, utan man lamslår hela tågtrafiken pga detta.

Jag kan länka till rena stölder om du vill det, min tanke med mitt inlägg var att uppmärksamma sabotage som inslaget visade.
Nu är de så att jag jobbar med telekommunikation för en större aktör, där vi ser ökade aktiviteter, man klipper luftkablar för fiber, man bryter sig in i bodar för telemaster och tar batterier, snor diesel till dieselaggregaten m.m, visst man kan ju anta att det är "stöld" ibland, vissa gånger kanske de är så, men vi ska absolut inte bli naiva och tro att vi är skyddade längre, som sagt, kolla bara på det som hände med sjökablarna, en sak som är säker är att sabotaget ökat kraftigt sedan kriget i Ukraina.

Hursomhelst tror jag inte det är så enkelt att peka på ett par missbrukare längre

Har svårt att se det som annat än stöld så länge man gör sådan möda av att ta med sig bökiga saker. Dessa personer stal annat också, bränsle är nästan alltid populärt.

Klippa sönder fiber kabel utan anledning, sabotage.

Göra dig besväret att forsla bort kanske hundratals liter diesel, högst troligt stöld.

Jag arbetar med fastighetsdrift. Alla stölder jag någonsin varit med om inom den sektorn har varit för stt generera pengar. Allt från stt stjäla läkemedel till att stjäla 50 tons reservkraftsaggregat för att plocka allt värdefullt på dem. Så tjyvar idag är ganska duktiga för de som är organiserade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aluminium kan användas istället för koppar med då krävs det dubbelt så tjocka kablar för samma lednings förmåga, frågan är om det är värt det?

Aluminiumkablar är det vanligaste idag bär det gäller kraftkablar.
Alu är betydligt billigare än koppar så kostnaden är inte ett problem.
Dock brukar medföljande jordlina vara av koppar och är naturligtvis stöldbegärlig.
Det börjar komma ut jordlina av alu på marknaden men vi är i en konservativ bransch.

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Samt att dömda brottslingar och utlänningar har gps sändare som alltid sänder. Sker ett brott kan man lätt koppla det till personen ifråga. Hade gissningsvis så gott som helt utraderat vissa brott.

Skall alla utlänningar ha GPS-sändare?
Verkar humant.
Humanismen sprudlar här

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hade hellre sett att alla fick det i förebyggande syfte!

Trumpo skickar ju oskyldiga till fängelse i El Salvador, så det kan ju också vara ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Skall alla utlänningar ha GPS-sändare?
Verkar humant.
Humanismen sprudlar här

Vi kan fortsätta diskussionen den dag din familj slagits i spillror av att någon nära dig utsatts för grov brottslighet, då vet du också något om vad det var du betalade med, inte bara vad du köpte.

Lätt att vara generös så länge någon annan står för notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Aluminiumkablar är det vanligaste idag bär det gäller kraftkablar.
Alu är betydligt billigare än koppar så kostnaden är inte ett problem.
Dock brukar medföljande jordlina vara av koppar och är naturligtvis stöldbegärlig.
Det börjar komma ut jordlina av alu på marknaden men vi är i en konservativ bransch.

Trodde koppar alltid användes om möjligt. Själv gjort missen att snåla och köra alu kablar, skulle nog tippa på ungefär hälften så bra som koppar, värme och effektförlust blev resultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde koppar alltid användes om möjligt. Själv gjort missen att snåla och köra alu kablar, skulle nog tippa på ungefär hälften så bra som koppar, värme och effektförlust blev resultatet.

Vi pratar nog om helt olika sorters kraftkablar då.
Jag jobbar med högspänning och där är i princip allt alu.
När det gäller lsp så är det nog fortfarande cu som gäller.
Om jag tolkat det rätt så är det jordlinorna längs järnvägen som drabbats. Alt att man grävt av fibern utan att veta vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Om jag tolkat det rätt så är det jordlinorna längs järnvägen som drabbats. Alt att man grävt av fibern utan att veta vad det är.

Jag är mest bekant med klenspänning så det beror nog på det.
Har man lärt sig att alu används ofta när det gäller kraft kablar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja och jag frågade tillbaka? Fick inte jag fråga dig något? Många stjäl inte koppar som sin stora hobby och de som gör det hänger knappast här så jag tar för givet att du aldrig befunnit dig i sådana kretsar som jag gjort men jag kan ju ha fel? Så jag gissade lite halvt om hur du får din info.

Jag kan GARANTERA dig till 100% nästan alla kopparstölder just är det och inget sabotage.

Du ställde en fråga, men du la också antaganden i vad jag tror och tycker om saker. Läs vad jag skrev igen.

Vet det du vet, men vet också att du inte vet något mer än det du upplevt. Inget av det betyder att du har helt rätt, inte heller jag.
Skillnaden i vad vi svarade varandra är att du vet och stannar där, det gör inte jag.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kör alu pga kostnaden inte stöldrisken samt vikten!
Alu har halva vikten per meter så man kan drag längre sträckor utan skarvar...

sökte hos vår grossist
240mm2 fxqj ca 1800kr/m
Axqj 240mm2 388kr/m

Ganska sjukt 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nämen titta, du kan ju tillochmed erkänna att det kanske inte alltid är som du är fast besluten om, så länge du fick ha rätt någonstans.

Skrivet av Swedishchef_90:

sökte hos vår grossist
240mm2 fxqj ca 1800kr/m
Axqj 240mm2 388kr/m

Ganska sjukt 🙂

Alu är tillochmed mindre än en tredjedel av vikten av koppar. Kostnadseffektivare och mer praktiskt på många sätt jämfört med koppar, även än stål i många applikationer.
Alu har en högre kostnad per kilo än många metaller men vinner ofta ändå i slutpris pga. dess låga vikt pch höga hållfasthet.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Nämen titta, du kan ju tillochmed erkänna att det kanske inte alltid är som du är fast besluten om, så länge du fick ha rätt någonstans.

Alu är tillochmed mindre än en tredjedel av vikten av koppar. Kostnadseffektivare och mer praktiskt på många sätt jämfört med koppar, även än stål i många applikationer.
Alu har en högre kostnad per kilo än många metaller men vinner ofta ändå i slutpris pga. dess låga vikt pch höga hållfasthet.

Då alu kabel har koppar mantel så är vikten ca 50% vid samma ledningsförmåga.

"En 240mm² aluminiumkabel väger ungefär 723 kg/km, men en 150mm² kopparkabel med motsvarande ledningsförmåga väger ungefär 1341 kg/km. "

https://www.incore-cables.com/fordelarna-med-aluminiumkablar/...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Du ställde en fråga, men du la också antaganden i vad jag tror och tycker om saker. Läs vad jag skrev igen.

Vet det du vet, men vet också att du inte vet något mer än det du upplevt. Inget av det betyder att du har helt rätt, inte heller jag.
Skillnaden i vad vi svarade varandra är att du vet och stannar där, det gör inte jag.

Ja det gjorde jag och vet jag att jag gjorde, det är ingen jag hymlade med direkt.

Skrivet av Swedishchef_90:

sökte hos vår grossist
240mm2 fxqj ca 1800kr/m
Axqj 240mm2 388kr/m

Ganska sjukt 🙂

Ja det skiljer en del

Skrivet av chif:

Jag är fortfarande väldigt besluten om att 99% av alla stölder inte har något sabotage motiv bakom, i sådant fall skulle vi ha det värre än hårt krigsdrabbade länder om det var fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det gjorde jag och vet jag att jag gjorde, det är ingen jag hymlade med direkt.

Ja det skiljer en del
Jag är fortfarande väldigt besluten om att 99% av alla stölder inte har något sabotage motiv bakom, i sådant fall skulle vi ha det värre än hårt krigsdrabbade länder om det var fallet.

Jag sa aldrig emot dig, det enda jag gjorde var att ifrågasätta ditt övertygande. Det kan mycket väl vara precis som du säger men(!), det behöver inte heller vara så.
Jag menar bara att det finns precis lika många åsikter som det finns människor, inklusive mig. Du, precis som jag och alla andra, bör ifrågasätta istället för att ha svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Är beredd att instämma. Letar man upp platserna där koppartjuvarna eldar upp isoleringen är det ganska lätt att få en uppfattning vilken kvantitet det gäller. Jag har svårt att tänka mig att sabotörer sträcker sig så långt att göra detta för att bibehålla någon slags täckmantel. För sabotage gäller snabbt in, snabbt ut.

Skojar du eller? Människorna som krashade in i WTC kom till USA och utbildade sej till att bli riktiga piloter. Det finns människor som vi vet har infiltrerat Svenska myndigheter genom att arbeta för dom i tiotals år för att hamna på viktiga poster.

Jag säger inte att dessa människor är sabotörer eller något men att tro att dom inte skulle bygga en täckmantel så enkel som att bli sedda som koppartjuvar är extremt naivt och visar bara på okunskap på hur dessa saker funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Jag sa aldrig emot dig, det enda jag gjorde var att ifrågasätta ditt övertygande. Det kan mycket väl vara precis som du säger men(!), det behöver inte heller vara så.
Jag menar bara att det finns precis lika många åsikter som det finns människor, inklusive mig. Du, precis som jag och alla andra, bör ifrågasätta istället för att ha svar.

Logiken säger att de flesta stölder ej är sabotage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Logiken säger att de flesta stölder ej är sabotage.

Nä det är pundare som bränner bort plasten och säljer kopparen.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Nä det är pundare som bränner bort plasten och säljer kopparen.

Det kan det vara eller ligor eller annat men jag själv är uppväxt med det så det såg jag mycket av, de flesta kriminella är pundare av olika slag så ja det har du nog rätt i.

Är det sabotage så heter det det och inte stöld.

Visa signatur