Microsoft säger upp 9100 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu har jag absolut inte järnkoll, men som jag läser artikeln så handlar det mest om att skära bort lite av det "administrativa fläsket" ??

Det är väl ganska självklart att en drös "mellanchefer" och diverse andra flummiga tjänster som ingen riktigt vet vad de egentligen gör om dagarna blir överflödiga när bolag köps upp och slås ihop?
De bidrar ju 9 gånger av 10 inte alls till bolagets funktion redan från start enligt mina erfarenheter.

Hur stor del av personalstyrkan sparkade Elon på "X" nu igen? var det inte typ 70%? o bolaget bara tuffade på o fungerade.....

Har du sett Asmongolds totalt verklighetsfrämmande inlägg? Gör som jag, försök vänj dig av i så fall med att följa den där stollen.

De lägger inte bara ner ”HR-avdelnlngen” eller någon mellanchef. De lägger ner hela studios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Har du sett Asmongolds totalt verklighetsfrämmande inlägg? Gör som jag, försök vänj dig av i så fall med att följa den där stollen.

De lägger inte bara ner ”HR-avdelnlngen” eller någon mellanchef. De lägger ner hela studios.

Jag har ingen aning om vem du refererar till, mitt utspel grundar sig på ett halvt arbetslivs praktisk erfarenhet.
Det är min övertygelse att man i alla större företag utan problem lätt skulle kunna ta bort över hälften av all personal som inte är direkt involverad i "produktion". Det finns hur mycket som helst att skära in på i allt administrativt fluff runtomkring.

Att ett bolag väljer att lägga ner ett bolag som de köpt upp är inget konstigt alls. Förmodligen ville de enbart åt rättigheterna till något, eller nån individ med specialkompetens som de för över till moderbolaget. Eller så ville de enbart bli kvitt en konkurrent.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

80%, det var en smärre katastrof och värdet på bolaget har sedan dess komiskt nog också sjunkit med cirka 80%. X har blivit totalt värdelöst för marknadsföring pga avsaknad av personal på deras sida, vilket har skärt enormt i intäkterna.

Är du helt säker på att Herr Musk`s enda prioritet är företagets intäkter eller förmåga att fungera för marknadsföring?

Tro inte för en sekund ens att jag försvarar tomten, men att ha kontroll över en plattform i stil med "X" kan komma med andra vinster än höga intäkter från reklam.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alla jättar faller till slut. Känns som att när grundarna med skäl o hjärta slutar så håller det en generation till men sen....

Skrivet av Twinsnakes:

Är inte "games created by producers for consumers"-eran slut nu?
Trodde vi var i "games created by producers for investors"-eran.

Har vi inte varit där sen Call of Duty blev årligt?
Fick den känslan ända sedan Bobby "motherf*****" Kotick berättade det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Snart kommer hela bolaget drivas av BingChat...

Clippy kan nog utveckla sig själv snart, med hjälp av Copilot och Bing Chat!

Permalänk
Medlem

kojimas Xbox-spel nedlagd. Halo och Doom är i farozonen. Perfect Dark nedlagd.

Okej. Vem antyder att det är bara någon woke-mellanchef detta handlade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

kojimas Xbox-spel nedlagd. Halo och Doom är i farozonen. Perfect Dark nedlagd.

Okej. Vem antyder att det är bara någon woke-mellanchef detta handlade om?

Halo och Doom? OD? Var kommer det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Halo och Doom? OD? Var kommer det ifrån?

https://youtu.be/lDp8S_5tHY4?si=a9w3Fo4Cf0WZ_4-M

Säga vad man vill om den där YouTubern. Men det har visat sig att han fick rätt om Xbox och Gamepass.

Det är ju givetvis så att det är framtida spel detta handlar om. Doom the dark ages kommer få support. T ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

https://youtu.be/lDp8S_5tHY4?si=a9w3Fo4Cf0WZ_4-M

Säga vad man vill om den där YouTubern. Men det har visat sig att han fick rätt om Xbox och Gamepass.

Det är ju givetvis så att det är framtida spel detta handlar om. Doom the dark ages kommer få support. T ex.

Med tanke på hur många som önskar att MS avskedade hela Xbox personalen så väntar jag med att oroa mig tills det finns något officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Med tanke på hur många som önskar att MS avskedade hela Xbox personalen så väntar jag med att oroa mig tills det finns något officiellt.

Det bästa för Xbox vore att MS säljer rubbet till något annat företag som kan ta hand om bolaget. MS har skött det på en nivå man inte trodde var möjlig. Att Phil har kvar jobbet tycker jag är ofattbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det bästa för Xbox vore att MS säljer rubbet till något annat företag som kan ta hand om bolaget. MS har skött det på en nivå man inte trodde var möjlig. Att Phil har kvar jobbet tycker jag är ofattbart.

Jag säger inte att de inte skött det här dåligt, det är verkligen kass. Det är alltid tråkigt när folk får sparken och spel läggs ner, även om det kan vara befogat att göra det om man ser att spelet inte kommer bli bra eller kommer kosta för mycket att göra klart. Svårt för oss att ha insyn i det.

Sen är det inte direkt så att MS sticker ut så där extramt med sånt här jämfört med andra företag nu för tiden. Bara att se på tex Sony som lagt ner minst 8 spel det senaste, till och med lagt ner ett spel bara dagar efter release. Vem vet hur mycket mer som inte läckt ut.

Blir de 40 andra spelen Xbox har under utveckling bra, så är det rätt lugnt för oss som spelar spel. Och det är inte direkt så att det inte finns andra utvecklare, så jag oroar mig inte direkt för att det ska bli slut på spel jag vill spela på alla de platformar jag har tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Jag säger inte att de inte skött det här dåligt, det är verkligen kass. Det är alltid tråkigt när folk får sparken och spel läggs ner, även om det kan vara befogat att göra det om man ser att spelet inte kommer bli bra eller kommer kosta för mycket att göra klart. Svårt för oss att ha insyn i det.

Sen är det inte direkt så att MS sticker ut så där extramt med sånt här jämfört med andra företag nu för tiden. Bara att se på tex Sony som lagt ner minst 8 spel det senaste, till och med lagt ner ett spel bara dagar efter release. Vem vet hur mycket mer som inte läckt ut.

Blir de 40 andra spelen Xbox har under utveckling bra, så är det rätt lugnt för oss som spelar spel. Och det är inte direkt så att det inte finns andra utvecklare, så jag oroar mig inte direkt för att det ska bli slut på spel jag vill spela på alla de platformar jag har tillgång till.

Jag tror det är värre ställt med Xbox än det som har läckt ut. Jag tror att det är riktigt riktigt illa. Folk som har Xbox köper inte spel, konsolen säljer inte alls, och Gamepass drar inte in tillräckligt med pengar. Det ryktas ju om att Xbox helt ska dra sig ur vissa marknader, t ex Mellanöstern och vissa delar av Europa. Då är det illa. Riktigt jäkla illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror det är värre ställt med Xbox än det som har läckt ut. Jag tror att det är riktigt riktigt illa. Folk som har Xbox köper inte spel, konsolen säljer inte alls, och Gamepass drar inte in tillräckligt med pengar. Det ryktas ju om att Xbox helt ska dra sig ur vissa marknader, t ex Mellanöstern och vissa delar av Europa. Då är det illa. Riktigt jäkla illa.

Folk har trott/önskat att Xbox ska gå under ända sen de startade. Vi får väl se om det är sant den här gången. Det mesta du skriver är just rykten som blivit motbevisade eller dementerade om och om igen.

Jag menar, jag kan också hitta på saker. Jag hörde att PS5 är Sonys sista konsol, sen kommer de bara släppa spel på PC och Xbox. PS ägarna köper inte spel längre, de spelar bara Fortnite och Roblox. Det har bara börjat nu med Helldivers 2. Då är det illa. Riktigt jäkla illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Folk har trott/önskat att Xbox ska gå under ända sen de startade. Vi får väl se om det är sant den här gången. Det mesta du skriver är just rykten som blivit motbevisade eller dementerade om och om igen.

Jag menar, jag kan också hitta på saker. Jag hörde att PS5 är Sonys sista konsol, sen kommer de bara släppa spel på PC och Xbox. PS ägarna köper inte spel längre, de spelar bara Fortnite och Roblox. Det har bara börjat nu med Helldivers 2. Då är det illa. Riktigt jäkla illa.

Jo. Men nu är det nära. Xbox kommer aldrig återhämta sig efter det här. De ska säga upp 10k anställda och deras spel släpps numera om Playstation. Det är tydliga indikatorer.

Problemet med Xbox är ju att senaste 3 åren har verkligheten ofta varit ”värre” än ryktena, sett ur Xbox-spelarnas perspektiv. Jag minns inte minst när det började florera rykten om att Xbox spel ska komma till Playstation. Eller klang och jubel om att cod ska bli exklusivt Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jo. Men nu är det nära. Xbox kommer aldrig återhämta sig efter det här. De ska säga upp 10k anställda och deras spel släpps numera om Playstation. Det är tydliga indikatorer.

Problemet med Xbox är ju att senaste 3 åren är att verkligheten ofta varit ”värre” än ryktena, sett ur Xbox-spelarnas perspektiv. Jag minns inte minst när det började florera rykten om att Xbox spel ska komma till Playstation. Eller klang och jubel om att cod ska bli exklusivt Xbox.

Sony sparkade ca 8% av alla Playstation anställda förra året. Och har börjat släppa spel på Xbox. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Sony sparkade ca 8% av alla Playstation anställda förra året. Och har börjat släppa spel på Xbox. 🤔

Men det går inte alls att jämföra. Playstation går bra. Sony har snart sålt 80 miljoner PS5. Sony säger upp folk beror på att deras live service-satsning och psvr2 går dåligt. Men trots detta går PS som helhet bra. Det på grund av PSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men det går inte alls att jämföra. Playstation går bra. Sony har snart sålt 80 miljoner PS5. Sony säger upp folk beror på att deras live service-satsning och psvr2 går dåligt. Men trots detta går PS som helhet bra. Det på grund av PSN.

Det går bra för Xbox också. Är lite rykten om att detta är för att finansiera en stor AI satsning av MS. Om samt så är det ett jävla skit. Så trött på AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att Perfect Dark nu blivit nedlagt är väl det tråkigaste i allt detta

Plus vad än Romeros spel hade blivit.
Men igen, man kan inte spendera 70 miljard USD utan att kraven på lönsamhet kommer fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Uppenbart funkar det ju inte. Så man tänkte ju fel.

På vilket sätt är det uppenbart att det inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

På vilket sätt är det uppenbart att det inte fungerar?

Uppköp på 70 miljarder dollar + utvecklingskostnader för alla spel. Tror du att Gamepass hämtar tillbaka dessa pengar? Vi kan egentligen bara spekulera. Men jag tror inte det. Jag tror att läget för Xbox/Gamepass är värre än det som kommer ut.

En indikator är att man nästan aldrig ser några fysiska Xbox-spel ute i det fria. Det verkar som att spelförsäljningen har tvärdött, och att det har gått snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Uppköp på 70 miljarder dollar + utvecklingskostnader för alla spel. Tror du att Gamepass hämtar tillbaka dessa pengar? Vi kan egentligen bara spekulera. Men jag tror inte det. Jag tror att läget för Xbox/Gamepass är värre än det som kommer ut.

En indikator är att man nästan aldrig ser några fysiska Xbox-spel ute i det fria. Det verkar som att spelförsäljningen har tvärdött, och att det har gått snabbt.

Nu köper de flesta redan digitalt oavsett platform. Möjligtvis Nintendo säljer lite mer fysiskt fortfarande eftersom deras målgrupp är till viss del barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Nu köper de flesta redan digitalt oavsett platform. Möjligtvis Nintendo säljer lite mer fysiskt fortfarande eftersom deras målgrupp är till viss del barn.

Visst. Men man borde ju se åtminstone något ex någongång. Men aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst. Men man borde ju se åtminstone något ex någongång. Men aldrig.

Säljs fysiska spel via online butiker som inet, webhallen, spelbutiken mfl. Är inte ute i fysiska butiker med spel så ofta, men har sett på Elgiganten och Power för inte så länge sen.

Men ja, utbudet i butiker har minskat. Både för PS och Xbox. Bara någon liten hyllplats kvar för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Säljs fysiska spel via online butiker som inet, webhallen, spelbutiken mfl. Är inte ute i fysiska butiker med spel så ofta, men har sett på Elgiganten och Power för inte så länge sen.

Men ja, utbudet i butiker har minskat. Både för PS och Xbox. Bara någon liten hyllplats kvar för båda.

Nej? Hyllan för PS är minst 20x större än det till. Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej? Hyllan för PS är minst 20x större än det till. Xbox.

Ok, det varierar kanske då, inget jag tänkt på. Och egentligen inte så konstigt när fler köpt PS. Varför man nu skulle göra det när det är en större, fulare, ljudligare och mer strömslukande konsol. 😉🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Ok, det varierar kanske då, inget jag tänkt på. Och egentligen inte så konstigt när fler köpt PS. Varför man nu skulle göra det när det är en större, fulare, ljudligare och mer strömslukande konsol. 😉🤣

Kan hålla med om utseendet faktiskt. Men inte när det gäller det viktigaste: spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Kan hålla med om utseendet faktiskt. Men inte när det gäller det viktigaste: spelen.

Nä, det måste man ju inte hålla med om. Alla har sina olika preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Nä, det måste man ju inte hålla med om. Alla har sina olika preferenser.

Absolut. 96% av spelen är samma. Det är de 4% sg stora exklusiva spel som avgör. Men nu kommer ju många av Xbox spel även till playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Absolut. 96% av spelen är samma. Det är de 4% sg stora exklusiva spel som avgör. Men nu kommer ju många av Xbox spel även till playstation.

Jo, och vi får väl se om Helldivers 2 är en engångsgrej framöver också. Sen kommer PS spelen ändå till PC, men de jag har prövat har jag inte varit jätte imponerad av. Ibland kanske för att jag helt enkelt inte var på rätt humör.

Så för mig funkar kombon Xbox och PC väldigt bra ihop med game pass och play anywhere och lite streaming till mobilen på bussen till jobbet. Så även utan exklusiva spel så passar plattformen mig bättre, kombinationen av hårdvaran och tjänsterna. Att jag är väldigt inkörd och van vid assymetriska joysticks kan jag erkänna spelar roll också.

Iaf än så länge, sen får vi väl se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Jo, och vi får väl se om Helldivers 2 är en engångsgrej framöver också. Sen kommer PS spelen ändå till PC, men de jag har prövat har jag inte varit jätte imponerad av. Ibland kanske för att jag helt enkelt inte var på rätt humör.

Så för mig funkar kombon Xbox och PC väldigt bra ihop med game pass och play anywhere och lite streaming till mobilen på bussen till jobbet. Så även utan exklusiva spel så passar plattformen mig bättre, kombinationen av hårdvaran och tjänsterna. Att jag är väldigt inkörd och van vid assymetriska joysticks kan jag erkänna spelar roll också.

Iaf än så länge, sen får vi väl se vad som händer.

Jag är inte någon konsol-krigare. Men jag föredrar PS eftersom jag gillar spelen. God of War, GT, the last of us, Death Stranding, Bloodborne, Spider Man etc tycker jag är tunga exklusiva titlar.

Men samtidigt gillar jag Xbox och vill att det ska gå bra för Xbox. Tycker t ex att eventet där näst senaste cod och gers of war presenterades var riktigt bra. Det känns så märkligt det här med Xbox. De har ju verkligen spelen, nytt Gears of War, cod, Indiana Jones, perfect dark, Starfield, hifi rush, Diablo etc men ger bort allt. Det är med blandade känslor jag tar emot dessa spel på PS. Jag tror Xbox behövs, jag tror att tävlingen och konkurrensen behövs. Ovanstående spel skulle ha varit exklusiva för Xbox, och inte komma direkt till pc och Gamepass.