Skärpta åldersgränser för sociala medier ska utredas

Permalänk
Melding Plague

Skärpta åldersgränser för sociala medier ska utredas

Åldersverifiering kan bli ett krav för att skydda barn från olämpligt innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dåligt, då detta troligen kommer resultera i åldersverifiering med BankID eller liknande skit.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Otroligt dålig idé eftersom det blir omöjligt att göra utan att identifiera någon. Även om hemsidan inte får reda på vem. Så ska ni nog se att bankid eller liknande identifierings system kommer utnyttja detta i framtiden.

Sen vad är sociala medier? Får jag inte ha min rocket.chat då?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dåligt, då detta troligen kommer resultera i åldersverifiering med BankID eller liknande skit.

Låter som en bra idé i mina öron, lägg till samma krav här på SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Låter som en bra idé i mina öron, lägg till samma krav här på SweC.

Visst, för det är ju så jätteviktigt att pappa staten håller koll på precis allt du gör.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Åldersverifiering kan bli ett krav för att skydda barn från olämpligt innehåll.

Läs hela artikeln här

Jag tror (tyvärr) att detta är något som behövs.
Social media, online-kontakt, skiljer sig från "IRL". I och med att det är mindre personligt tenderar tonen att bli annorlunda.
-"Tänk på vad du säger så du inte säger vad du tänker" gäller inte online; man (jag själv inkluderad) skriver ibland saker man kanske inte skulle säga om det var en diskssuon där personerna närvarande.

När min dotter gick i låg- och mellanstadiet bildade tjejerna i hennes klass olika falanger och de var inte trevliga mot varandra.

P3 Dystopia har ett intressant avsnitt om sociala medier; https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sociala-medier
Där vill jag minnas att man föreslog 16-års gräns för soclal media.
Och ingen mobil i skolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Visst, för det är ju så jätteviktigt att pappa staten håller koll på precis allt du gör.

Hehe, har inte Meta, Goggle, Microsoft, Apple mfl redan det?

Permalänk
Medlem

Snart kommer det krävas BankID för att göra en kaffe hemma eller för att öppna kylen.

Permalänk
Medlem

Vidrigt. Ännu ett steg för att göra sig av med anonymiteten på nätet under banan "for the children".

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Detta skulle aldrig behöva diskuterats om inte föräldrarna lät sina barn uppfostras av iPads...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det ska va frivilligt. Så kan man hålla trollen borta om man vill. Sen kan folk bestämma var de vill hålla hus.

Jag slipper gärna folk som säger en massa skit de inte vill stå för ibland.

Som här. Här vill jag snacka IT, datorer mm.

Inte invandring.

Men jag fattar andra sidan av myntet med.

Tuff fråga.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Denna fråga är så komplicerad och mångfacetterad så snabba kommentarer i stil med ”pappa staten ska kontrollera allt” reducerar problemet till endast en integritetsfråga.

Jag kan varmt rekommendera boken Den ängsliga generationen av Jonathan Haidt för att ge en inblick hur problematiska sociala medier kan vara för föräldrar, barn och ungdomar.

https://www.adlibris.com/sv/bok/den-angsliga-generationen-hur...

Permalänk
Medlem

Fullkomlig idioti! Det är så innihelvitti fel på så många plan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe, har inte Meta, Goggle, Microsoft, Apple mfl redan det?

Företag har inga möjligheter att sanktionera dig juridiskt. Det är därför det är ganska oproblematiskt att företag har information, men extremt problematiskt om en stat har samma information.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Företag har inga möjligheter att sanktionera dig juridiskt. Det är därför det är ganska oproblematiskt att företag har information, men extremt problematiskt om en stat har samma information.

Men om det finns en tjänst som bara tillhandahålls av företag som verifierar åldern på personen och staten inte har tillgång till detta utan bara översyn att systemen fungerar?

”In layperson’s terms, ZKP makes it possible for people to prove that something about them is true without exchanging any other data. So, for example, a person visiting a website can verifiably prove he or she is over 18, without sharing anything else at all.”

https://blog.google/technology/safety-security/opening-up-zer...

Permalänk
Medlem

När man ser yttrandefrihet som ett hinder så är man helt fel ute.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Staten borde kanske slå mot roten av det mesta problemen genom att förbjuda barn (<18) att använda trådlös kommunikationsutrustning. Då skulle man även bli kvitt ofoget med att spåra barn alla deras vakna timmar. Eventuella överträdelser kan straffa föräldrar med en skala från böter till fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Vidrigt. Ännu ett steg för att göra sig av med anonymiteten på nätet under banan "for the children".

Finns få saker som jag hatar lika mycket som det argumentet.
För de som släger ur sig sånt gör så helt utan att tänka.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Vad gör ni ens på internet som är så farligt vi genast måste sätta bom och stopp på diskussionen innan den ens hunnit börjat? Och om ni är så måna om er integritet, varför kan ni inte bidra till diskussionen med förslag om hur vi kan bevara den men ändå reglera barnens exponering till allt skit som finns överallt online idag? Gärna utan kommentarer som "höhö ba ta ifrån deras ipad så löser det sig!" för så enkelt vet ni väl om att det inte är.

Tror många av er saknar inblick i hur illa det är idag med lågstadiebarn som blir allt från pumpade med överdrivet dopaminstimulerande innehåll till att få bevittna våld/tortyr/avrättningar på TikTok osv. Alla jag känner från 20-60+ som arbetar med barnen larmar om hur läget ser ut för specifikt denna generation. "Lösningen" kan inte vara att bara kasta alla dessa barnen under bussen, sticka huvudet i sanden och hoppas att det löser sig.

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"Rent mjöl i påsen..."
"Jag har ingenting att dölja..."
Osv osv
Är inte för sällan samma idioter.

Förbokar/köper spel gör de också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ironiskt, för det gjorde du likadant

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ironiskt, för det gjorde du likadant

Du missar poängen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att folk hejjar på storebrorssamhället är rätt tragiskt.

Permalänk
Medlem

Är emot all form av censur, i detta fall tycker jag det är upp till föräldrarna att bestämma gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Vad gör ni ens på internet som är så farligt vi genast måste sätta bom och stopp på diskussionen innan den ens hunnit börjat? Och om ni är så måna om er integritet, varför kan ni inte bidra till diskussionen med förslag om hur vi kan bevara den men ändå reglera barnens exponering till allt skit som finns överallt online idag? Gärna utan kommentarer som "höhö ba ta ifrån deras ipad så löser det sig!" för så enkelt vet ni väl om att det inte är.

Tror många av er saknar inblick i hur illa det är idag med lågstadiebarn som blir allt från pumpade med överdrivet dopaminstimulerande innehåll till att få bevittna våld/tortyr/avrättningar på TikTok osv. Alla jag känner från 20-60+ som arbetar med barnen larmar om hur läget ser ut för specifikt denna generation. "Lösningen" kan inte vara att bara kasta alla dessa barnen under bussen, sticka huvudet i sanden och hoppas att det löser sig.

Hur vill du lösa det? För så länge dom vi inte gör en full Kina lär du inte kunna stoppa barn från att komma åt dopaminstimulerande innehåll eller våld/tortyr/avrättningar. De senare bör redan vara mot TOS för tiktok.
Det verkliga problemet är närheten till innehållet, dvs enheterna. Det krävs ingen ansträngning att ta upp telefonen/plattan.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Är emot all form av censur, i detta fall tycker jag det är upp till föräldrarna att bestämma gränserna.

Tycker du att föräldrar klarar av den biten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Vi kanske skulle belägga föräldraskap med licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Andras barn eller bedömma föräldrars lämplighet är inte mitt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur vill du lösa det? För så länge dom vi inte gör en full Kina lär du inte kunna stoppa barn från att komma åt dopaminstimulerande innehåll eller våld/tortyr/avrättningar. De senare bör redan vara mot TOS för tiktok.
Det verkliga problemet är närheten till innehållet, dvs enheterna. Det krävs ingen ansträngning att ta upp telefonen/plattan.

Felet är tillgången. Du kan kalla det "respektlöst", "ansvarslöst" eller dylikt.

Ett barn måste inte ha fri tillgång till surfplatta eller dylikt.

Visa signatur