Det är dags att säga farväl till Windows blåskärm

Permalänk
Melding Plague

Det är dags att säga farväl till Windows blåskärm

Microsoft börjar rulla ut Windows-uppdatering som bland annat ersätter anrika blåskärmen med svart skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Varje gång något spel eller film har en helsvart laddningssida/scen så kommer man sitta med hjärtat i halsgropen.

Permalänk
Medlem

En krasch är en krasch, Blå eller Svart..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Installerade nyss en ny GPU och såg er bild. Trodde jag skulle få dåndimpen.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en dator åt morsan och eftersom hon inte bor i samma stad tog jag fram en av mina gamla SSDer bara för att kunna stresstesta det jag köpt, jag fick nog 10 bluescreens med olika meddelanden och lika många omstarter innan jag bara "fabriksåterställde" windows.

Kan väl nämna att det var ett AMD-moderkort och cpu som jag använt SSDn med windows på innan och nya är en Intel så windows var inte superglatt ens efter återställningen men jag kunde i alla fall fixa till drivers till grafiken så det gick använda till stresstesterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

En krasch är en krasch, Blå eller Svart..

Är ju inte en riktig blåskärm utan en blå skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Haha får mig att tänkta på Svensson Svensson på julafton, när de ska kolla på Kalle anka.
Det funkar men det är inte rätt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kul! Varje gång något spel eller film har en helsvart laddningssida/scen så kommer man sitta med hjärtat i halsgropen.

Varför? Tror du datorn har gått sönder då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Men fortfarande en BSOD!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Dom gör en riktig disney!

Permalänk
Medlem

Äsch, varför laga nåt som fungerar. Typisk MS.
Visst om de förbättrar funktionaliteten bakom så fine, men inte ändra färgen som ju är ett kvitto på att just nåt gått fel. Öppet mål för kommande misstolkningar. Var det en krasch, eller var det inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför? Tror du datorn har gått sönder då?

Nä, varför skulle jag tro det? Det är ju för det mesta OS:et som skiter i det blå svarta skåpet när det blir BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nä, varför skulle jag tro det? Det är ju för det mesta OS:et som skiter i det blå svarta skåpet när det blir BSOD.

Varför sitta med hjärtat i halsgropen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför sitta med hjärtat i halsgropen då?

Lite spänning måste man väl få ha här i livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Lite spänning måste man väl få ha här i livet?

Det är sant. 🤗

Permalänk
Medlem

Det här är stort!
Nånstans i 15000 rader källkod har mostsvarande till bgcolor=(0,0,255) ändrats till bgcolor=(0,0,0).

Undrar vilka mer spännande nyheter windows rapportering av kritiska fel kan bjuda på...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det här är stort!
Nånstans i 15000 rader källkod har mostsvarande till bgcolor=(0,0,255) ändrats till bgcolor=(0,0,0).

Undrar vilka mer spännande nyheter windows rapportering av kritiska fel kan bjuda på...

Läste du ens artikeln om den extra funktionaliteten som skulle till?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett den gamla bläskärmen återvända, som faktiskt gav en felkod som man kunde använda för att felsöka.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hade hellre sett den gamla bläskärmen återvända, som faktiskt gav en felkod som man kunde använda för att felsöka.

Denna ser väl dock ut att visa samma information + en ytlig analys som pekar ut vilken drivrutin felet skedde i?

Men att byta färg från blått till svart känns helt meningslöst, lär bara orsaka förvirring.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nattsvart hos Microsoft. Kom med lite innovation som faktiskt förbättrar saker för användarna.

Ska vi säga blackscreen nu? Ingen skulle ju fatta om det är en bluescreen eller om skärmen bara blir svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läste du ens artikeln om den extra funktionaliteten som skulle till?

Inlägget var rätt så sardoniskt, "artikeln" var 4 meningar och hela grejen med "windows blåskärm" är mest en meme mer än något annat, krävs i stort sett a) defekt driver b) defekt hårdvara eller kanske c) hårdvara som körs utanför spec (instabil) för att det ska kunna inträffa.

VäljDinFärgSkärmar är en raritet för 99.99% av PC/Windows-användare.

Jaja, det var mina 4c, väl mött!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|