Snabbtest: Nvidia Smooth Motion med Geforce RTX 4090

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Nvidia Smooth Motion med Geforce RTX 4090

Bildruteinterpolering utan att spelet stödjer funktionen står på menyn när Nvidias Smooth Motion kommer till fler grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om ni sätter på nya steam overlay så ser ni att den riktiga fps sjunker. Så detta är ännu en teknik som enbart ska användas om den riktiga fps känns okej i flytet att spela med. Den trollar inte magiskt fram bildrutor som ger bättre spelupplevelse.

Edit: Tack för att ni testar 👍

Edit2: I videon kan ni se vad jag menar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det här borde testats på ett 4060 eller 4070-kort...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ni sätter på nya steam overlay så ser ni att den riktiga fps sjunker. Så detta är ännu en teknik som enbart ska användas om den riktiga fps känns okej i flytet att spela med. Den trollar inte magiskt fram bildrutor som ger bättre spelupplevelse.

Många skulle nog säga att det definitivt ger en bättre spelupplevelse. Däremot kommer det med tradeoffs, precis som alla andra settings man har att välja på i ett spel.

Satt och lirade lite CP2077 på grabbens dator igår, han har ett 4070 Super. T.o.m detta förållandevis medelkort ger en hygglig pathtracing-upplevelse i 1440p. ca 100fps och 50ms latency i dogtown med framegen på. Och det ser väldigt mycket bättre ut än om man stänger av FG, enligt mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

För de som har intresse av Escape From Tarkov, här är kartan Streets. Vida känd för otrevligt dålig prestanda. Självklart online. Parse är precis under fem minuter. 4K, High, DLAA och Smooth Motion. Samma rigg som testaren. Tarkov har aldrig känts så bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

För de som har intresse av Escape From Tarkov, här är kartan Streets. Vida känd för otrevligt dålig prestanda. Självklart online. Parse är precis under fem minuter. 4K, High, DLAA och Smooth Motion. Samma rigg som testaren. Tarkov har aldrig känts så bra.

<Uppladdad bildlänk>

Tack, undrade vad fan PCL är eftersom jag aldrig hört talas om det och det fanns ingen förklaring i artikeln heller.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Man får ha i åtanke att målet med högre framerates inte bara är lägre latens, utan även lägre så kallad MPRT (moving picture response time). Dagens sample and hold-skärmar introducerar oskärpa i rörelse som inte går att få bort på annat sätt än högre framerates (eller BFI, men det kommer med andra nackdelar). Enligt blurbusters skulle man behöva en skärm på 1000 Hz som drivs i 1000 fps för att helt eliminera rörelseoskärpa till en nivå som motsvarar en CRT. Omöjligt med dagens grafikkort och tunga spelmotorer!

Då är diverse framegen-tekniker ett fantastiskt alternativ som låter en byta lite latens mot en enorm reduktion av MPRT! I Doom: The Dark Ages kör jag 2x framegen och byter 10 ms latens mot nästan dubbel framerate, och därmed nästan halverad MPRT. Kommer nog alltid köra med en liknande setup i alla SP-spel framöver.

Djupgående artikel för den som vill läsa mer: https://blurbusters.com/flicker-vs-framegen-blur-busting-via-...

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre offra bildfrekvens för lägre latens.
60FPS & 17ms till 30FPS & 8ms, oh la la.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle hellre offra bildfrekvens för lägre latens. 60FPS & 17ms till 30FPS & 8ms, oh la la.

Latens lägre än bildrendreringstiden?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Tack, undrade vad fan PCL är eftersom jag aldrig hört talas om det och det fanns ingen förklaring i artikeln heller.

insåg att jag inte la en en förklaring av det.
Bilden kommer ursprungligen från Nvidia.

Uppdaterat artikeln med denna bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle hellre offra bildfrekvens för lägre latens.
60FPS & 17ms till 30FPS & 8ms, oh la la.

Det är ju bara att tajma all input till sista fjärdedelen av varje bildruta tidsmässigt då.

Permalänk
Medlem

Vore intressant se om latensen sjunker om man kör med låst fps. Själv använder jag bara bildgenerering om jag inte når 120 fps eller om spelen är låst till 30/60. Detta gör att jag aldrig belastar grafikkortet till max. Minns att jag såg ett test där dom kom fram till att det ofta hjälpte en hel del att inte maximera grafikkortsbelastningen för bättre latens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Det är ju bara att tajma all input till sista fjärdedelen av varje bildruta tidsmässigt då.

Varför?
Med MFG och len rörelse så rabblar ju datorn upp 10 bildrutor utan att det går att få en syl i vädret.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vore intressant se om latensen sjunker om man kör med låst fps. Själv använder jag bara bildgenerering om jag inte når 120 fps eller om spelen är låst till 30/60. Detta gör att jag aldrig belastar grafikkortet till max. Minns att jag såg ett test där dom kom fram till att det ofta hjälpte en hel del att inte maximera grafikkortsbelastningen för bättre latens.

Det vi vet är att latens ökar betrakteligt om grafikkortet körs på eller helt inpå gränsen (98-100%). Samtidigt är det inget skoj, eller egentligen bättre att ligga kring 70% heller, för då väntar ju kortet på jobb från cpu. 90-95% är sweetspot känns det som.
Hade vart skoj om Nvidia kunde komma med dynamisk utilization. Till exempel om man sätter 95% som gräns, så gör Nvidia/amd nånting i spelet, tex rendera mindre grejer långt bort. Hade dessutom vart guld för dom som streamar eller spelar in samtidigt som dom spelar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle hellre offra bildfrekvens för lägre latens.
60FPS & 17ms till 30FPS & 8ms, oh la la.

30fps vid 8ms?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det vi vet är att latens ökar betrakteligt om grafikkortet körs på eller helt inpå gränsen (98-100%). Samtidigt är det inget skoj, eller egentligen bättre att ligga kring 70% heller, för då väntar ju kortet på jobb från cpu. 90-95% är sweetspot känns det som.
Hade vart skoj om Nvidia kunde komma med dynamisk utilization. Till exempel om man sätter 95% som gräns, så gör Nvidia/amd nånting i spelet, tex rendera mindre grejer långt bort. Hade dessutom vart guld för dom som streamar eller spelar in samtidigt som dom spelar.

Min fråga är mer att om du kör FG så kommer belastningen på gpun sjunka och du kan troligen även höja grafikinställningarna och det utan att mer hamnar på cpun. Så i vissa fall kanske fg kan ge nära samma latens som att köra utan och maxa gpun. Vore ju ett fint verktyg för dom som är känsliga för högre latens. Även intressant se hur stor påverkan fg/latens får av en maxxad gpu gentemot latensen utan fg och maxxad gpu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

insåg att jag inte la en en förklaring av det.
Bilden kommer ursprungligen från Nvidia.
<Uppladdad bildlänk>

Uppdaterat artikeln med denna bild.

Topp!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Min fråga är mer att om du kör FG så kommer belastningen på gpun sjunka och du kan troligen även höja grafikinställningarna och det utan att mer hamnar på cpun. Så i vissa fall kanske fg kan ge nära samma latens som att köra utan och maxa gpun. Vore ju ett fint verktyg för dom som är känsliga för högre latens. Även intressant se hur stor påverkan fg/latens får av en maxxad gpu gentemot latensen utan fg och maxxad gpu.

FG/SV kostar gpu faktist. Funkar allra bäst om du redan är cpu-bound. Vanlig DLSS däremot, är mer som du hintar till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

FG/SV kostar gpu faktist. Funkar allra bäst om du redan är cpu-bound. Vanlig DLSS däremot, är mer som du hintar till.

Tror du missar hur jag menar. Om du kör maxxad gpu 90fps och då istället aktiverar FG i 60fps (dubblar till 120fps) så har du mer utrymme på gpu att aktivera effekter eller ha lägre belastning men högre flyt. Det är det scenariot som jag är nyfiken på hur latensen diffar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tror du missar hur jag menar. Om du kör maxxad gpu 90fps och då istället aktiverar FG i 60fps (dubblar till 120fps) så har du mer utrymme på gpu att aktivera effekter eller ha lägre belastning men högre flyt. Det är det scenariot som jag är nyfiken på hur latensen diffar.

Jag är inne på din linje där, kunna få hög fps utan att grafikkortet arbetar i 100%. Använder idag dlss på liknande sätt i många spel, med dlss på så skulle jag kunna komma upp 120 fps om jag låter kortet arbeta runt 100%, men istället låser jag fps på typ 80-90 fps, kortet behöver inte arbeta fullt ut vilket sänker värmeutveckling, fläktarna går långsammare och tystare, jag kan slänga på max ögongodis.

Blir till att testa sen när det väl släpps i skarp release om latency har för stor inverkan eller om man kan leva med det.

Permalänk
Medlem

Smooth Motion, snart förbättrad i 6000 serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tror du missar hur jag menar. Om du kör maxxad gpu 90fps och då istället aktiverar FG i 60fps (dubblar till 120fps) så har du mer utrymme på gpu att aktivera effekter eller ha lägre belastning men högre flyt. Det är det scenariot som jag är nyfiken på hur latensen diffar.

I grova drag så beror väl FG-latens framför allt på din grund-FPS. Om du har 120 fps med FG så är grund-FPS:en 60, och latensen lite sämre än att ha 60 fps utan FG.
Så för att ha snarlik latens som 90 fps utan FG bör du ha 180-190 fps med FG.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I grova drag så beror väl FG-latens framför allt på din grund-FPS. Om du har 120 fps med FG så är grund-FPS:en 60, och latensen lite sämre än att ha 60 fps utan FG.
Så för att ha snarlik latens som 90 fps utan FG bör du ha 180-190 fps med FG.

Korrekt...men som jag skrev finns det tester som påvisar högre latens när ett grafikkort är belastat till 100% oavsett fg eller inte. Så det jag hela tiden varit nyfiken på är hur latensen är om man spelar ett spel i runt 90fps med en grafiklast på 100% gentemot hur latensen blir med fg och högre fps men max 90% belastning av grafikkortet. Är skillnaden stor eller försumbar etc. Själv när jag spelar med fg så siktar jag alltid på en fast fps och hamnar ofta runt max 90% belastning av grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

frame generation introduceras, nu är vi tillbaka i Vsync tiderna med den där delay:en igen jag som stängt av vsync i så många år nu pga input lag

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME