Överklockad Threadripper Pro 9995WX når 947 watt

Permalänk
Melding Plague

Överklockad Threadripper Pro 9995WX når 947 watt

Via Hwbot rapporteras att nykomlingen når 186 800 poäng i Cinebench R23 när den överklockas till 5 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

947 watt…. Nu kommer alla som köpt 1200watts PSU haft rätt hela tiden och tvåla in det i en syrlig komentar för varje gång jag sagt till någon att inte övereriva PSU köpet…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Blir perfekt par till ett maxöverklockat 5090. Antar att man behöver ha trefas och starkströmsintyg för att bygga PC snart.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

Kyldes den med AIO?! Vad var det för monster?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

[quote postid="20929481" userid="129017" name="ABC80"]
Blir perfekt par till ett maxöverklockat 5090. Antar att man behöver ha trefas och starkströmsintyg för att bygga PC snart.
[/]

Nu har alla dom som köpt plats i en kryobehållare för ”evigt” liv dravllet, en faktiskt funktion dom kan använda frysen till….

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, tänkte samma. En AIO som transporterar bort nästan 1000W värmeutveckling är inget man fnyser åt. Måste vara ordentligt custom.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Skrivet av Jaw_B:

Ja, tänkte samma. En AIO som transporterar bort nästan 1000W värmeutveckling är inget man fnyser åt. Måste vara ordentligt custom.

jag tänkte med det samma här med och man undrar vad för radiator och vad för vätska satt i den AIO kylaren.
visserligen, går CPUn, väldigt varm, men men vad gör det när den AIO kylaren tydligen klara av det..

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Skrivet av Jaw_B:

Skrivet av Brallan_86:

jag tänkte med det samma här med och man undrar vad för radiator och vad för vätska satt i den AIO kylaren.
visserligen, går CPUn, väldigt varm, men men vad gör det när den AIO kylaren tydligen klara av det..

Tänk er storleken på en kylare i en småbil, 40x40 cm kanske.
För enkelhetens skull säger vi att det motsvarar en 420x420 radiator, alltså 9 st 140mm fläktar i fyrkant.
Och den kyler med marginal en 100kW motor som kanske har 30% effektivitet.
Nu åker väl det mesta av värmen ut genom avgasröret, säg 2/3, men det återstår iaf 20+kW värme som kylsystemet måste hantera.
Så även om vi "bara" har en rad av 3x140mm så skulle den ju kunna hantera 1/3 av 20kW.

Det plus att jag enkelt kylde ett 300+ watt grafikkort (Överklockat GTX580) med en sketen 120mm AIO gör att jag vill hävda att kylning inte är ett problem.
1kW kanske är mycket i datorvärlden, men relativt mycket annat som behöver kylas så är det fortfarande nästan ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Du får nog ha ett ventilationsrör för att få bort värmen från rummet/huset.

Skrivet av Svensktiger:

För enkelhetens skull säger vi att det motsvarar en 420x420 radiator, alltså 9 st 140mm fläktar i fyrkant.
Nu åker väl det mesta av värmen ut genom avgasröret, säg 2/3, men det återstår iaf 20+kW värme som kylsystemet måste hantera.
Så även om vi "bara" har en rad av 3x140mm så skulle den ju kunna hantera 1/3 av 20kW.

Det plus att jag enkelt kylde ett 300+ watt grafikkort (Överklockat GTX580) med en sketen 120mm AIO gör att jag vill hävda att kylning inte är ett problem.
1kW kanske är mycket i datorvärlden, men relativt mycket annat som behöver kylas så är det fortfarande nästan ingenting

Det hade varit en mer rimlig jämförelse om en dator förflyttade sig i samma hastighet som en bil. För att skapa motsvarande luftflöde hade du behövt en rätt kraftfull fläkt.

Permalänk
Medlem

De här stora CPU:er är inte så svåra att kyla, såg en som testa en bättre tror det var en vanlig Noctua kylare som hade stor bottenplatta och kylde utan besvär en treadripper som förbruka ca 800watt, har visst nått att göra med att CPU:n har så stor yta och varje kärna är ganska snål på ström.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

De här stora CPU:er är inte så svåra att kyla, såg en som testa en bättre tror det var en vanlig Noctua kylare som hade stor bottenplatta och kylde utan besvär en treadripper som förbruka ca 800watt, har visst nått att göra med att CPU:n har så stor yta och varje kärna är ganska snål på ström.

Ja det är juh så enkelt att mängden värme delas på antal kvadrat cm/mm som skall ut.

En 1x1cm CPU som avger 10watt värme är lika varm på ytan som en 10x10cm CPU som avger 1000watt värme....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja det är juh så enkelt att mängden värme delas på antal kvadrat cm/mm som skall ut.

En 1x1cm CPU som avger 10watt värme är lika varm på ytan som en 10x10cm CPU som avger 1000watt värme....

Var på denna kanalen jag såg det https://www.youtube.com/@theTechNotice/videos runt nått år sen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Denna processor blir fin i retrospelsburken så man äntligen kan nå 60 fps när man kör NES-spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Jag kanske når upp till det på totala förbrukelsen när jag maxar allt (med monitor, högtalare, externt ljudkort är på) Nu sitter jag med en 1600w PSU men tanken va redan från första början att ha 2st 3090 grafikkort till den här PSU:n och sen uppgradera till 4000 och 5000 serien (som jag helt enkelt inte vågar göra nu...)

Om inte min AC är på så skulle jag smälta i den här rummet och då är jag växte jag upp i en bastu typ (faktiskt bastu... halvfinne...)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit en mer rimlig jämförelse om en dator förflyttade sig i samma hastighet som en bil. För att skapa motsvarande luftflöde hade du behövt en rätt kraftfull fläkt.

Bra idé! Tillverkarna borde lista hur fort man behöver köra istället för TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har man en motor på 100kW med 1/3 effektivitet så måste det i så fall innebära 200kW värme.

Lite som med nätaggregat.
Säg att du köper en 1000W PSU, då är 1000W vad den kan leverera till komponenterna i datorn, inte vad den drar från vägguttaget.
Så om det har en effektivitet på någonstans 80-90% under maxbelastning så blir det det 1000 + 100-200 = 1100-1200W från väggen.

Så om vi går tillbaka till förbränningsmotorn.
Tillverkarens angivna effekt är vad motorn kan ge på vevaxeln.
Inte hur mycket värme den utvecklar.
Så om effektiviteten bara är 1/3 så blir det 200kW värme vid 100kW mekanisk effekt.

Jag har själv en bil med ungefär den effekten.
Tror den är på 104kW eller något sådant.
Den är inte jättesnabb.
Men jag kan ju inte ha gasen i botten i flera minuter utan passera 120Km/h på motorvägen.

Samt om man börjar trycka gasen i botten när man är på lägre varvtal så kommer man väl ändå inte upp i närheten av maxeffekt.
Säg om man kör 100km/h jämn fart på plan väg så är nog effekten som krävs för att bibehålla farten ganska mycket lägre än 100kW.

Skrivet av pine-orange:

Jo i hastigheter över 100km/h är det ganska mycket fartvind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo det här med kylning handlar ju till stor del om att förflytta värme från en/ett mindre yta/område till större yta/område.
Har man då större yta från början så blir det förhållandevis lättare.

Permalänk
Medlem

Gött, äntligen får man nytta av sitt 1,5kW nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

tagit delar från en bil kanske

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ett rum avsett för det borde fungera. Sätt sen in lite fläktar från en server i lådan, inget man vill ha i sovrummet kanske. Men tänk vad varje server drar i ett datacenter och det går ju kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har man en motor på 100kW med 1/3 effektivitet så måste det i så fall innebära 200kW värme.

Lite som med nätaggregat.
Säg att du köper en 1000W PSU, då är 1000W vad den kan leverera till komponenterna i datorn, inte vad den drar från vägguttaget.
Så om det har en effektivitet på någonstans 80-90% under maxbelastning så blir det det 1000 + 100-200 = 1100-1200W från väggen.

Så om vi går tillbaka till förbränningsmotorn.
Tillverkarens angivna effekt är vad motorn kan ge på vevaxeln.
Inte hur mycket värme den utvecklar.
Så om effektiviteten bara är 1/3 så blir det 200kW värme vid 100kW mekanisk effekt.

Jag har själv en bil med ungefär den effekten.
Tror den är på 104kW eller något sådant.
Den är inte jättesnabb.
Men jag kan ju inte ha gasen i botten i flera minuter utan passera 120Km/h på motorvägen.

Samt om man börjar trycka gasen i botten när man är på lägre varvtal så kommer man väl ändå inte upp i närheten av maxeffekt.
Säg om man kör 100km/h jämn fart på plan väg så är nog effekten som krävs för att bibehålla farten ganska mycket lägre än 100kW.

Jo i hastigheter över 100km/h är det ganska mycket fartvind.

Tar du en elbil som drar 2kWh/mil i 100 km/h så tar en mil 1/10 timme. Så effekten blir då 20 kW. Dock är ju inte verkningsgraden hos en bensin/dieselmotor speciellt bra vid så låg last.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Wizbro:

Jag tror också att en del i sanningen ligger i att det är under en väldigt begränsad tid. Cinebench R23 med en 9995WX lär gå väldans fort att rendera. Att kontinuerligt flytta den mängden värme med en AIO är nog inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tror också att en del i sanningen ligger i att det är under en väldigt begränsad tid. Cinebench R23 med en 9995WX lär gå väldans fort att rendera. Att kontinuerligt flytta den mängden värme med en AIO är nog inte aktuellt.

Tar det inte 10 minuter oavsett processor? De la väl in det för att göra det mer rättvisande så man inte kan bara stressa igenom utan att ha en kylbar plattform.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tar det inte 10 minuter oavsett processor? De la väl in det för att göra det mer rättvisande så man inte kan bara stressa igenom utan att ha en kylbar plattform.

Det beror på om du kör stress test på 10 min, stability på 30 eller bara en körning. Kan ju dock vara som du säger att det är en 10-minuterskörning som har gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det beror på om du kör stress test på 10 min, stability på 30 eller bara en körning. Kan ju dock vara som du säger att det är en 10-minuterskörning som har gjorts.

Okej visste inte man kunde ändra tiden, har bara lagt märke till att de nyare cinebench går i 10 minuter när jag testat till skillnad från de äldre. Använder det väl en gång varje gång jag byter CPU så är inget proffs på programmet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej visste inte man kunde ändra tiden, har bara lagt märke till att de nyare cinebench går i 10 minuter när jag testat till skillnad från de äldre. Använder det väl en gång varje gång jag byter CPU så är inget proffs på programmet.

Brukar gå att justera under typ "advanced settings" eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Someone cooled AMD's $11,699 Threadripper Pro 9995WX with a BMW M4 radiator and some fans from a Toyota Highlander — 1,200 liters per minute pump still can't match liquid nitrogen, though

https://www.tomshardware.com/pc-components/liquid-cooling/som...