Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Jag har sett att det finns till Electrolux Chillflex. De är väl dock i övre prissegmentet.

https://www.thingiverse.com/thing:5421906
https://www.thingiverse.com/thing:6745319

Finns säkert mer att hitta där!

Edit: länk två verkar vara ett försök till en mer generell lösning som passar flera olika märken.

Funkar det verkligen att 2-slangsmodda den då? Jag har samma, men maskinen är ju inte tät på insidan, man får i så fall försöka öppna upp och täta själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Funkar det verkligen att 2-slangsmodda den då? Jag har samma, men maskinen är ju inte tät på insidan, man får i så fall försöka öppna upp och täta själv

Jag har gjort 2-slangs modd på en sådan och det vart en Betydlig förbättring. Som du säger blir den inte helt tät men undertrycket den skapar sänks signifikant. Med tvåslang i sovrummet sänkte den temperaturen ca 2-3 grader i vardagsrummet och höll 17C i sovrummet i en tvåa på 57 m2.

Utan modifiering håller den knappt 23C i rummet den står och resten av lägenheten blir asvarm med varmluft utifrån.

Så ja vill man få den effektivare än så måste man öppna upp och täta den invändigt. Det bör inte vara allt för svårt.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag har gjort 2-slangs modd på en sådan och det vart en Betydlig förbättring. Som du säger blir den inte helt tät men undertrycket den skapar sänks signifikant. Med tvåslang i sovrummet sänkte den temperaturen ca 2-3 grader i vardagsrummet och höll 17C i sovrummet i en tvåa på 57 m2.

Utan modifiering håller den knappt 23C i rummet den står och resten av lägenheten blir asvarm med varmluft utifrån.

Så ja vill man få den effektivare än så måste man öppna upp och täta den invändigt. Det bör inte vara allt för svårt.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Tack för bilderna, får bli ett försök kanske längre fram.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Intressant lösning! Vad kostade det att ordna adaptern? Vet du hur varmt det blir där så man inte sätter fel typ av plast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intressant lösning! Vad kostade det att ordna adaptern? Vet du hur varmt det blir där så man inte sätter fel typ av plast

Ingen plast!

Gammal plywood skiva från familjens gård. Lite borrande av hål.

Två stycken https://www.jemfix.se/jalusigaller-oe125150-mm-flexit/8104/90...
En https://www.jemfix.se/ventilationsslang-polyflex-125-mm-x-1-5...
En https://www.jemfix.se/muff-125-mm-flexit/8105/9030590/
En https://www.jemfix.se/roerboej-12590-flexit/8105/9030574/
En https://www.jemfix.se/tak-vaeggstos-125-mm-spiro-fresh/8105/9...

Lite kapande av plåten på den sista. Lite kartongliknande papper + vävtejp.

Ja "fixturen" är bara fasttejpad med lite kartong etc utanpå ACn. Skivan i fönstret sitter pressad utåt med fastnitade plastbitar brutna från ett gammalt disk-ställ liknande denna från Ikea https://www.ikea.com/se/sv/p/flundra-diskstaell-vit-40176950/ (målad vit på utsidan så smälter in i lägenhetsväggen).

Dock så byttes alla fönster i lägenheten så det inte längre gick att bara lyfta av det lilla fönstret. Och lösningen inte längre fungerade.

Permalänk
Medlem

Ingen plast!

Gammal plywood skiva från familjens gård. Lite borrande av hål.

Två stycken https://www.jemfix.se/jalusigaller-oe125150-mm-flexit/8104/90...
En https://www.jemfix.se/ventilationsslang-polyflex-125-mm-x-1-5...
En https://www.jemfix.se/muff-125-mm-flexit/8105/9030590/
En https://www.jemfix.se/roerboej-12590-flexit/8105/9030574/
En https://www.jemfix.se/tak-vaeggstos-125-mm-spiro-fresh/8105/9...

Lite kapande av plåten på den sista. Lite kartongliknande papper + vävtejp.

Ja "fixturen" är bara fasttejpad med lite kartong etc utanpå ACn. Skivan i fönstret sitter pressad utåt med fastnitade plastbitar brutna från ett gammalt disk-ställ liknande denna från Ikea https://www.ikea.com/se/sv/p/flundra-diskstaell-vit-40176950/ (målad vit på utsidan så smälter in i lägenhetsväggen).

Dock så byttes alla fönster i lägenheten så det inte längre gick att bara lyfta av det lilla fönstret. Och lösningen inte längre fungerade.

Aah jag tänkte mest på adaptern på ac'n för två slangar lösningen 🙂
Men ja fönsterlösning vart kanon också!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swimteampie:

Jag har en fråga ang Midea portasplit. Hur många watt drar den om man krämar på som max?
Hittar bara information om hur många watt den kyler, inte hur många watt den drar ur väggen. Sitter tyvärr på urådriga ledningar med 6A proppar så är rätt begränsad till utbudet av AC.

Jag kör den just nu på 16 grader och max fläkt, då verkar den ligga på drygt 3,3A och ca 760W. Dock har jag inte någon historik om tidigare toppar så det är aktuell förbrukning när jag kollar på mätaren fyi.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jag kör den just nu på 16 grader och max fläkt, då verkar den ligga på drygt 3,3A och ca 760W. Dock har jag inte någon historik om tidigare toppar så det är aktuell förbrukning när jag kollar på mätaren fyi.

Inte alla mätare som kan mäta korrekta spikar. Man får gå på tillverkarens anvisningar vilket är 1500W Peak

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aah jag tänkte mest på adaptern på ac'n för två slangar lösningen 🙂
Men ja fönsterlösning vart kanon också!

Exakt, jag har ingen 3D skrivare så satt och funderade, men att tejpa fast en fixtur för slang på en kartongbit och tejpa fast den på ACn med vävtejp fungerade kanon. Lite "ghetto" men det fungerade lika väl som 3d-printade ersättningsbitar

Permalänk

Alternativen just nu är alltså en split för över 10.000 kr+, eller att behöva vara händig och modda en portabel? jag har ac på kontoret på jobbet men hemma..., får knappt sova något.

Har vridfönster dessutom.

Min gamla portabal Nedis 12.000. btu från webhallen överlevde inte senaste flytten. Nu är det i princip en väldigt tung fläkt bara.

fönster
Permalänk
Medlem

Exakt, jag har ingen 3D skrivare så satt och funderade, men att tejpa fast en fixtur för slang på en kartongbit och tejpa fast den på ACn med vävtejp fungerade kanon. Lite "ghetto" men det fungerade lika väl som 3d-printade ersättningsbitar

Aah okej ,mest att jag har en kräsen sambo men kanske kör något mitt emellan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heh verkar som importörerna av Midea Portasplit tar ut en fin slant i vinst.

https://www.obi.de/p/8620890/midea-mobile-split-klimaanlage-p...

899 Euro i Tyskland

Verkar som att det dyker upp fler nu med
https://www.obi.de/p/5152491/be-cool-mobiles-split-klimagerae...

Läser lite mer om Midea Portasplit med, verkar som att det finns en designmiss med kondenspumpen som gör att allt vatten inte pumpas ut ordentligt. Inget som kan läcka ut inomhus men det blir viktigt att dränera enheten innan den tas ur bruk.
https://old.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1lsvhpp/aus...

Som det står i alla manualer att nedre pluggen skall skruvas lös och dräneras.

Får se när min kommer på Måndag, kanske blir att modifiera den lite direkt ur lådan med tips från tyskarna :). Tror jag kan nyttja gravitation helt enkelt och köra utan pumpen. Bygga ett 20cm högt ställ som är vinklat bakåt några grader, permanent sätta en slang i dräneringshålet och leda ut direkt ur inne-enheten.

Permalänk
Medlem

Isolering till AC slangen är ett måste, annars värmer en två-meters slang upp utrymmet bra mycket som man försöker kyla.

Permalänk
Medlem

Läser lite mer om Midea Portasplit med, verkar som att det finns en designmiss med kondenspumpen som gör att allt vatten inte pumpas ut ordentligt. Inget som kan läcka ut inomhus men det blir viktigt att dränera enheten innan den tas ur bruk.
https://old.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1lsvhpp/aus...

Som det står i alla manualer att nedre pluggen skall skruvas lös och dräneras.

Får se när min kommer på Måndag, kanske blir att modifiera den lite direkt ur lådan med tips från tyskarna :). Tror jag kan nyttja gravitation helt enkelt och köra utan pumpen. Bygga ett 20cm högt ställ som är vinklat bakåt några grader, permanent sätta en slang i dräneringshålet och leda ut direkt ur inne-enheten.

Tack för tipset om tråden, det verkar vara en populär enhet i Tyskland!

Om jag förstår det rätt så är problemet snarare (eller också) att dräneringhålet inte är tillräckligt djupt placerat i tråget och att vatten därmed kan bli stående i maskinen även om man följer instruktionerna i manualen.

På prov testade jag att tömma min enhet genom pluggen på baksidan och det kom ut ca 1,5-2dl kondensvatten. När jag tippade den ett antal grader (20-30?) kom det ut ytterligare ca 2dl innan den var helt torr.

Upplevde dock ingen dålig lukt men det kan ju vara en tidsfråga bara då jag endast haft enheten i ca 2 månader och då under sporadisk drift.

I övrigt så upplever vi inga problem alls med ljudvolymen. Jag ställde den på 1% fläkt, 22° och iEco-läge i natt och det enda störande ljudet var när vattenpumpen periodvis körde igång i ca 10 sekunder. Jämfört med vår Electrolux är det otroligt mycket tystare.

Permalänk
Medlem

@planders de med dålig lukt köpte den 2024, Tyskland var första landet som fick dessa.

Angående marknaden i allmänt
Midea är ett märke av en Kinesisk gigant med det internationella namnet Midea Group. De har andra varumärken som Whynter (tillverkar tvåslangs-ACs för USA bland annat). Midea Portasplit verkar vara super-populär i hela Europa och säljer slut överallt, även Jula sålde vad, 60 stycken på två dagar? Kina kommer sopa mattan med Electrolux, Woods, alla som vägrar sluta fuska med SEER siffror och vägrar göra tvåslang/split enheter.

Permalänk
Medlem

Hur ser era kwH grafer ut under sommaren med dessa härliga strömsnåla portabla AC?
Jag ligger på runt 200-250kwH året runt förutom på sommaren där det blir en fin berg o dalbana.

Förra året toppade det som högst i Augusti, Juli månad är jag redan högre än förra året, får se hur Augusti blir.
2024

2025 so far

Permalänk
Medlem

Värmen fick mig att ge vika. Har beställt en AC på 12000 BTU nu. En Nora från märket EEESE https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusklima...

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av edwardnr17:

Alternativen just nu är alltså en split för över 10.000 kr+, eller att behöva vara händig och modda en portabel? jag har ac på kontoret på jobbet men hemma..., får knappt sova något.

Har vridfönster dessutom.

Min gamla portabal Nedis 12.000. btu från webhallen överlevde inte senaste flytten. Nu är det i princip en väldigt tung fläkt bara.

Har du möjlighet att sätta upp en split med utedel på utsidan, kanaler och hål genom väggen och en innerdel på lämplig ställe så skulle jag göra det direkt!!.

Det är något helt annat än en portable AC och vid normal körning när det kyls med underhåll så är det max ett lågt sus man hör från innerdelen.

Hade lägenhet som blev väldigt varm av solen och portabel AC för att 'överleva' sedan år 2000 så jag har något att jämföra med i det avseendet, hade jag kunnat installera en split med egna pengar där jag bodde förut så hade jag gjort det direkt även om jag fick lämna det utan att få betalt senare när jag flyttade, hade ändå varit värt det...

Skrivet av Nivity:

Hur ser era kwH grafer ut under sommaren med dessa härliga strömsnåla portabla AC?
Jag ligger på runt 200-250kwH året runt förutom på sommaren där det blir en fin berg o dalbana.

Nu kan jag inte se sådant eftersom stugan värms med LLVP men effektförbrukning för kyla med en split när det är ~ +30 grader varmt utanför och ca 24 grader ställd innanför, ligger runt 160 Watt och då stannar kompressorn emellanåt för att den inte kan gå långsammare typ.

dvs. ungefär som en dator avger när man spelar en halvtung spel och mindre än vad en kyl/frys-skåp förbrukar när kompressorn går i denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har du möjlighet att sätta upp en split med utedel på utsidan, kanaler och hål genom väggen och en innerdel på lämplig ställe så skulle jag göra det direkt!!.

Det är något helt annat än en portable AC och vid normal körning när det kyls med underhåll så är det max ett lågt sus man hör från innerdelen.

Hade lägenhet som blev väldigt varm av solen och portabel AC för att 'överleva' sedan år 2000 så jag har något att jämföra med i det avseendet, hade jag kunnat installera en split med egna pengar där jag bodde förut så hade jag gjort det direkt även om jag fick lämna det utan att få betalt senare när jag flyttade, hade ändå varit värt det...

Nu kan jag inte se sådant eftersom stugan värms med LLVP men effektförbrukning för kyla med en split när det är ~ +30 grader varmt utanför och ca 24 grader ställd innanför, ligger runt 160 Watt och då stannar kompressorn emellanåt för att den inte kan gå långsammare typ.

dvs. ungefär som en dator avger när man spelar en halvtung spel och mindre än vad en kyl/frys-skåp förbrukar när kompressorn går i denna.

LLVP hör hemma i annan tråd, det är lyxvaror för de som bor i hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

LLVP hör hemma i annan tråd, det är lyxvaror för de som bor i hus.

Nja, fullt med dem på taken här där jag bor och det är bara lägenhetshus, jag ser 5-6 enheter från mina fönster och sen är det de som har dem på sin terass istället som man inte ser. Det har enligt firmorna jag pratar med blivit ganska vanligt att installera fast AC i lägenheter nu för tiden, men det är inte alla våningar där föreningar brukar tycka det funkar att göra för man vill inte ha dem monterade på fasaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, fullt med dem på taken här där jag bor och det är bara lägenhetshus, jag ser 5-6 enheter från mina fönster och sen är det de som har dem på sin terass istället som man inte ser. Det har enligt firmorna jag pratar med blivit ganska vanligt att installera fast AC i lägenheter nu för tiden, men det är inte alla våningar där föreningar brukar tycka det funkar att göra för man vill inte ha dem monterade på fasaden.

Det är också väldigt problematiskt med ansvar för vattenskador vid genomföringar i fasad och tak...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är också väldigt problematiskt med ansvar för vattenskador vid genomföringar i fasad och tak...

Behöver det inte vara, man kan upprätta avtal vid godkännandet om att det är medlem som tar ansvar för det på samma sätt som vid skador på fasad efter montering av markis eller ändringar av föreningens system mm.

Har man inte tecknat något sådant så åker föreningen med största sannolikhet på det om inte medlem självmant tar på sig det, vilket i sig inte behöver vara ett problem då korrekt montering på en plats där det var brukligt att installera en inte ska medföra någon större ökad risk. Kan likställas med att vissa har flera badrum och då ökad risk för vattenskador där mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Behöver det inte vara, man kan upprätta avtal vid godkännandet om att det är medlem som tar ansvar för det på samma sätt som vid skador på fasad efter montering av markis eller ändringar av föreningens system mm.

Har man inte tecknat något sådant så åker föreningen med största sannolikhet på det om inte medlem självmant tar på sig det, vilket i sig inte behöver vara ett problem då korrekt montering på en plats där det var brukligt att installera en inte ska medföra någon större ökad risk. Kan likställas med att vissa har flera badrum och då ökad risk för vattenskador där mm.

Nja badrum är ju alltid innehavarens ansvar. Sen har större lägenheter högre försäkringsbelopp.

Men om montering av utedel och sen blir det vattenskador på underliggande takstomme så kommer det kosta miljonbelopp som inte lägenhetsinnehavarens försäkring täcker.
Vad jag vet så kan inget avtal mellan parter täcka dessa skador och samtidigt täckas av en försäkring?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja badrum är ju alltid innehavarens ansvar. Sen har större lägenheter högre försäkringsbelopp.

Men om montering av utedel och sen blir det vattenskador på underliggande takstomme så kommer det kosta miljonbelopp som inte lägenhetsinnehavarens försäkring täcker.
Vad jag vet så kan inget avtal mellan parter täcka dessa skador och samtidigt täckas av en försäkring?

Nej medlem kan inte ta på sig ansvaret och få det täckt av sin hemförsäkring i en lägenhet. Försäkringar täcker generellt inte heller vatten utifrån då en fasad eller tak förväntas klara vatten om allt är utfört korrekt, så även i en villa hade man inte varit speciellt skyddad om ACn installerats inkorrekt så det kunnat tränga in vatten.

Ja själva badrummet är det men om det läcker in bakom tätskiktet är det föreningens ansvar, avgiften regleras oftast på storlek inte på antalet badrum så har en lägenhet byggt ett till badrum eller installerat en tvättmaskin, diskmaskin, frys med ismaskin mm så har föreningen tagit på sig en ökad risk för vattenskador utan att ta ut avgift för det.

Alltså är det inte orimligt att föreningen även kan ta på sig ansvaret för en installerad AC då risken för skador av en korrekt installerad sådan är väldigt små i jämförelse med mycket annat vi har i våra hem som ofta orsakar stora vattenskador. Där jag bor finns inga speciella avtal med oss som har installerad AC mer än att vi såklart svarar för underhållet av den själva och får bekosta eventuellt återställande om den ska tas ned av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ok, vissa köpelägenheter kanske det är möjligt om man lyckas förhandla med föreningen osv. Men hyreslägenheter jag tänkte på.

Nu spelar det ingen roll dock för denna tråden handlar om Portabel AC och inte luftvärmepumpar

Bara skapa en tråd för sådant om man vill snacka om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har inte sett en enda hyreslägenhet med luftvärmepump i mitt liv, men kul för de 5-6 lägenheterna som lyckats få igenom det
Men nu handlar denna tråden om Portabel AC och inte luftvärmepumpar ändå

Det är inte hyresrätter, handlar om bostadsrätter. Har som sagt pratat med installatörer om det och det är fullt ös på installationer i Stockholms innerstad iaf där det blivit rätt vanligt att föreningar gett tillåtelse.

Tycker bara inte man ska anta att det inte går bara för man bor i lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej medlem kan inte ta på sig ansvaret och få det täckt av sin hemförsäkring i en lägenhet. Försäkringar täcker generellt inte heller vatten utifrån då en fasad eller tak förväntas klara vatten om allt är utfört korrekt, så även i en villa hade man inte varit speciellt skyddad om ACn installerats inkorrekt så det kunnat tränga in vatten.

Ja själva badrummet är det men om det läcker in bakom tätskiktet är det föreningens ansvar, avgiften regleras oftast på storlek inte på antalet badrum så har en lägenhet byggt ett till badrum eller installerat en tvättmaskin, diskmaskin, frys med ismaskin mm så har föreningen tagit på sig en ökad risk för vattenskador utan att ta ut avgift för det.

Alltså är det inte orimligt att föreningen även kan ta på sig ansvaret för en installerad AC då risken för skador av en korrekt installerad sådan är väldigt små i jämförelse med mycket annat vi har i våra hem som ofta orsakar stora vattenskador. Där jag bor finns inga speciella avtal med oss som har installerad AC mer än att vi såklart svarar för underhållet av den själva och får bekosta eventuellt återställande om den ska tas ned av någon anledning.

Det jag hittar så står brukaren av värmepumpen för allt, även skador i tätskiktet vid genomföringar etc. dock finns inget praxis utan enbart vissa brf och deras kontrakt/stadgar.
Dessa har dessutom sats av personer som har egen intressen och sällan tänker för någon annans bästa.
För vem ansvar för kondenskador i fasad?

Diskmaskin och allt du nämner har redan skydd mot läckage samt står under regler hur de skall placeras för att försäkringen skall täcka.

Sen står inte alltid föreningen för det under tätskiktet, det beror på vad och vem orsakade skadan och vad stadgar säger.
Nedan ser du vad som gäller vid inläckage... Vilket kan bli väldigt dyrt då fukt/mögel i fasad inte är något som hittas snabbt.

"En annan mycket tråkig vattenskada som kan uppstå är när vatten tränger in utifrån, exempelvis genom tak, fasader eller via terrass med felaktig avrinning. Dessa skador täcks nämligen inte av någon försäkring, varken föreningens fastighetsförsäkring eller medlemmens hem- eller bostadsrättsförsäkring. Utifrån inträngande vatten betraktas som en underhållsfråga i stället för försäkringsfråga. Undantag finns för inträngande vatten vid skyfall som då klassas som en naturkatastrof."

https://www.bostadsratterna.se/kunskapsbanken/v/vattenskador

Men nu är vi i portabel ac tråden och jag släpper vidare diskussion här om detta.

På tal om portabel ac så lagade jag min fläkt och satte den några meter ifrån Ac'n för att rikta kylan mot sovrummet. (Ac står i vardagsrummet) Vart 21C i sovrummet igår 😁 istället för 32

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte hyresrätter, handlar om bostadsrätter. Har som sagt pratat med installatörer om det och det är fullt ös på installationer i Stockholms innerstad iaf där det blivit rätt vanligt att föreningar gett tillåtelse.

Tycker bara inte man ska anta att det inte går bara för man bor i lägenhet.

Du tog den lilla texten extremt seriöst ser jag.
Men ja, skapa gärna en tråd där ni kan prata om era luftvärmepumpar hur mycket ni vill

Permalänk
Medlem

Här är min lösning med 3d print och en skiva från jula
Inga slangar och tar minimalt med plats..
Fick offra ett litet fönster som står nu halv öppet där skivan är

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Så står min nya Midea PortaSplit på plats och kyler helt fantastiskt och tyst, med silent läget kan jag köra den utan att den hörs av grannar även på natten! Helt fantastisk maskin. Den tar lite längre tid att nå arbetstemperatur (7.5-8C) från den men jävlar i gatan den tar faktiskt bort värmen från lägenheten!

Lite bilder av den på plats bara

huvudenhet

Dags att putsa fönster, utedel

Bit ståltråd i kondens-slangen för att rikta den runt ett hörn så det inte stör grannen nedanför.

Dold text

Skulle behöva lite idéer på dörrtätning dock. Har ett myggnät som täcker hela balkongdörren nu och det behövs verkligen där jag bor.

Jag skulle behöva hitta något enkelt sätt att täta balkongdörren med något som kan enkelt öppnas eller tas bort på de svalare nätterna vi kommer få snart. Jag har en ide om att köpa en billig mörkläggningsgardin på Jysk, ta ett par smala reglar, kanske vägglister? Och snickra ihop en "skiva" eller ja ett regelverk med tyg som tätning som kan fästas över myggnätet med två små strips av kardborreband.

Eller finns det något lättare sätt?