Koppla sub. till 2.0 stereo

Permalänk
Medlem

Koppla sub. till 2.0 stereo

Hej!

Var inne på second hand idag och hitta en sub billigt, funderar på att köpa men vet inte riktigt om det skulle funka.
Har en gammal JVC 2.0 stereo som det står 35w på med två tillhörande 20w 4ohm högtalare. Subben jag hittade var någon Sony 120w lr liknande på 6ohm, av vikten antar jag att den var passiv men kan ha fel då jag inte kollade baksidan. Då det inte finns någon utgång för subben så undrar jag om det skulle gå att koppla kablarna t.ex. röd på v. kanal och svart på h. kanal så får man mono till subben?
Förväntningar mig inte mega ljud men hade varit roligt om man fick ett litet lyft om man ska spela lite bas tung techno typ. Tänker mig att den högre ohmen ska vara lite snällare mot det lilla steget i stereo. Det fanns någon till mindre sub med lika gamla kablar man får skala men hade inte tid att kolla efter ohm, det kanske är bättre att kolla dom om det nu går att koppla subben så som jag tänker?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Rekordmedlem

Det går alltid men frågan är hur dyrt och komplicerat det blir.
Om du inte har mer fakta om apparaterna så var försiktig.

Om basmodulen är passiv och med bara en talspole är det komplicerat då den inte heller har nått passande filter till de topp-högtalare du har och du vet inte heller om förstärkaren tål att du kopplar ihop kanalerna eller inte och du kan eventuellt skada förstärkaren och inte bara få dåligt ljud.

Har basen dubbla talspolar kopplar man en till varje kanal så håller troligen förstärkaren men det är svårt att säga nått om hur ljudkvaliten blir eftersom du inte vet nått om filtret.

Du kan också skaffa en förstärkare och filter till basen och koppla via dem, det blir dyrast och bäst.

Alternativt skiter man i ljudkvaliten och kopplar in basen till en kanal parallellt på förstärkaren eller kanske skaffar 2 basmoduler.

Jag hade nog inte skaffat en passiv sub utan att veta alla detaljer om den och förstärkaren för chansen är stor att det låter dåligt och/eller skadar förstärkaren om delarna inte är anpassade för varandra och "Sony" låter som nån enkel sub från ett allt i ett system snarare än en seriös basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går alltid men frågan är hur dyrt och komplicerat det blir.
Om du inte har mer fakta om apparaterna så var försiktig.

Om basmodulen är passiv och med bara en talspole är det komplicerat då den inte heller har nått passande filter till de topp-högtalare du har och du vet inte heller om förstärkaren tål att du kopplar ihop kanalerna eller inte och du kan eventuellt skada förstärkaren och inte bara få dåligt ljud.

Har basen dubbla talspolar kopplar man en till varje kanal så håller troligen förstärkaren men det är svårt att säga nått om hur ljudkvaliten blir eftersom du inte vet nått om filtret.

Du kan också skaffa en förstärkare och filter till basen och koppla via dem, det blir dyrast och bäst.

Alternativt skiter man i ljudkvaliten och kopplar in basen till en kanal parallellt på förstärkaren eller kanske skaffar 2 basmoduler.

Jag hade nog inte skaffat en passiv sub utan att veta alla detaljer om den och förstärkaren för chansen är stor att det låter dåligt och/eller skadar förstärkaren om delarna inte är anpassade för varandra och "Sony" låter som nån enkel sub från ett allt i ett system snarare än en seriös basmodul.

Tack för ett mycket utmärkt utförligt svar! Bestämde mig för att inte prova på då stereon är bra att ha kvar hel.

Har funderat till och från, först på en aktiv bas men nu har jag bestämt mig för satsa på en förstärkare alt. en annan stereo.
Har tittat på en Pionner VSX-922 med okända system one golvhögtalare modell större för 1500kr, verkar hyffsat även fast det kanske är gamla grejer.
Är inte ute efter så mycket egentligen då jag vet inte särskilt mycket vad jag ska titta efter, tanken är att köra optiskt kabel från Xbox one alt. PC och sedan 2.1. Förstärkaren kan köra 7.2 upp till 150w på varje kanal i 6 ohm så den verkar vara lite mer rejäl instegsmodell uppfattar jag det som.

Visa signatur

5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Bara så att du är medveten om det.
Optisk kan bara ge 2.0 om man kör PCM.
Och 5.1 om man kör Dolby/DTS, det finns inte plats för mer data i kabeln helt enkelt

Det bättre alternativet är att använda HDMI om det är möjligt (eller kanske möjligtvis RCA i nödfall från PC) om du behöver det då vill säga för fler kanaler.

Men skulle säga att det värkar som ett bra paket för 1500 bara

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Tack för ett mycket utmärkt utförligt svar! Bestämde mig för att inte prova på då stereon är bra att ha kvar hel.

Har funderat till och från, först på en aktiv bas men nu har jag bestämt mig för satsa på en förstärkare alt. en annan stereo.
Har tittat på en Pionner VSX-922 med okända system one golvhögtalare modell större för 1500kr, verkar hyffsat även fast det kanske är gamla grejer.
Är inte ute efter så mycket egentligen då jag vet inte särskilt mycket vad jag ska titta efter, tanken är att köra optiskt kabel från Xbox one alt. PC och sedan 2.1. Förstärkaren kan köra 7.2 upp till 150w på varje kanal i 6 ohm så den verkar vara lite mer rejäl instegsmodell uppfattar jag det som.

Detta är en gammal Hemmabio reciever.
Har bara HDMI 1.4 å 1080p på denna.

Så ska du inte använda HDMI å 4K så funkar det.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Bara så att du är medveten om det.
Optisk kan bara ge 2.0 om man kör PCM.
Och 5.1 om man kör Dolby/DTS, det finns inte plats för mer data i kabeln helt enkelt

Det bättre alternativet är att använda HDMI om det är möjligt (eller kanske möjligtvis RCA i nödfall från PC) om du behöver det då vill säga för fler kanaler.

Men skulle säga att det värkar som ett bra paket för 1500 bara

På så vis, kört RCA hela livet så tänkte optisk var the shit typ. Tanken är att köra 2.1, ev. lägga till en center eller två basar om jag hittar något paket, PCM känns inte som ett krav just nu.
Just nu kör jag RCA från TVn, skulle kunna köra HDMI.

Vad bra, roligt om man kan komma billigt undan för att doppa fötterna så att säga.

Skrivet av seville57:

Detta är en gammal Hemmabio reciever.
Har bara HDMI 1.4 å 1080p på denna.

Så ska du inte använda HDMI å 4K så funkar det.

Har en 1080p TV, tror jag inte kommer att uppgradera förens långt framöver så bli ett problem då om optiskt eller RCA inte duger. Bra att du håller koll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Min tidigare stereo som jag hade under flera år var en Pioneer VSX-923. Vad du skall ha med dig är att effekten inte stämmer med verkligheten. Så stirra dig inte blind på 150W i 6 ohm. Den tappar effekt ju fler kanaler du ansluter. Så sanning med modifikation. Hade ett par svensktillverkade Genexxa GX 880 (150w i 4ohm) och en center högtalare från Wharfedale av äldre slag från Diamon serien inkopplad. Ville uppgradera mig och köpte ett par Dynaudio Emit 30 (200W i 4ohm) högtalare. Men det blev pannkaka. Ljudet blev platt. Högtalarna kom inte alls till liv hur mycket jag än höjde volymen. Slutade med att jag köpte en ny 2.2 stereo istället med HDMI ARC. Vilken skillnad det blev i ljudet, som dag och natt, inte jämförbart. Saknar dock center högtalaren framför allt när man tittar på tv serier då prat ljudet var mycket tydligare i center högtalaren. Man kan inte få allt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Effekt är långt ifrån allt. Har små T-amps med superbt ljud som enbart är på 8ohm 10 watt per kanal men driver stora golvare utan problem. Det är att dessa 10watt är vid skylåga THD värden(även kallat distortion) vanliga låg eller mellanklassare ligger runt 1% finare steg ligger runt 0.02%(gammalt sharp steg jag har från 70 talet) denna ligger runt sharp stegets dist. Spelar man högre får man fler watt men även sämre ljud.
Sen så kan man diskutera "vad sämre ljud är". Tycker tex vissa skivor ofta hårdrock har allt för "smalt, platt" frekvensband vid inspelning för att låta tillräckligt rått, metalicas comeback skiva ST anger led av det för att inte tala om lamb of gods As the Palaces Burn, riktigt bra skiva men väldigt smalt och "platt" ljud för att det ska låta "rått".

Pröva är bästa sättet, de flesta både moderna och omoderna steg kommer skydda sig själva om de inte gillar något genom att slå av.

Jag brukar kolla in dessa: https://www.ljudfokus.se/
Allt från billiga instegs grejer till lite dyrare saker och väldigt bra kundsupport.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Min tidigare stereo som jag hade under flera år var en Pioneer VSX-923. Vad du skall ha med dig är att effekten inte stämmer med verkligheten. Så stirra dig inte blind på 150W i 6 ohm. Den tappar effekt ju fler kanaler du ansluter. Så sanning med modifikation. Hade ett par svensktillverkade Genexxa GX 880 (150w i 4ohm) och en center högtalare från Wharfedale av äldre slag från Diamon serien inkopplad. Ville uppgradera mig och köpte ett par Dynaudio Emit 30 (200W i 4ohm) högtalare. Men det blev pannkaka. Ljudet blev platt. Högtalarna kom inte alls till liv hur mycket jag än höjde volymen. Slutade med att jag köpte en ny 2.2 stereo istället med HDMI ARC. Vilken skillnad det blev i ljudet, som dag och natt, inte jämförbart. Saknar dock center högtalaren framför allt när man tittar på tv serier då prat ljudet var mycket tydligare i center högtalaren. Man kan inte få allt.

Okey, har tidigare bara haft baslåda till bil så watt/rms har man kollat mest på. Tänkte att på pappret är det bra specs så pass att den sticker ut, vet dock inte vad mer man ska kolla på utöver utgångar.
Frågan är om det är värt det, tanken är att bara köra 2.0 ett tag och därefter stanna vid 2.1 eller 3.1 så kommer inte ha alla utgångar inkopplad. Har fått erbjudande om på 1700kr med utkörning då dom var långt bort, i det ingår ett par system one vh-210 vilka är 100w på 8ohm 90db, vill minnas att det är typ två 8or en 5" och en skrikare i en sån.
Anledningen till att jag har snöat in på detta paket är att det inte finns så mycket mer för under 2000kr i närheten. Det andra alternativet för tillfället är en Harman Kardon 3490 för 1000kr där man får komplettera med högtalare.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Effekt är långt ifrån allt. Har små T-amps med superbt ljud som enbart är på 8ohm 10 watt per kanal men driver stora golvare utan problem. Det är att dessa 10watt är vid skylåga THD värden(även kallat distortion) vanliga låg eller mellanklassare ligger runt 1% finare steg ligger runt 0.02%(gammalt sharp steg jag har från 70 talet) denna ligger runt sharp stegets dist. Spelar man högre får man fler watt men även sämre ljud.
Sen så kan man diskutera "vad sämre ljud är". Tycker tex vissa skivor ofta hårdrock har allt för "smalt, platt" frekvensband vid inspelning för att låta tillräckligt rått, metalicas comeback skiva ST anger led av det för att inte tala om lamb of gods As the Palaces Burn, riktigt bra skiva men väldigt smalt och "platt" ljud för att det ska låta "rått".

Pröva är bästa sättet, de flesta både moderna och omoderna steg kommer skydda sig själva om de inte gillar något genom att slå av.

Jag brukar kolla in dessa: https://www.ljudfokus.se/
Allt från billiga instegs grejer till lite dyrare saker och väldigt bra kundsupport.

Okey det var intressant, finns det något knep för att hitta bättre talande specs? Oftast när jag kollar står det bara watt och på sin höjd rms.
Är egentligen inte så petig när det kommer till ljud, vill mest att det ska låta mer med en acceptabel klang, den enda gång jag finlyssnar är vid datorn och då har jag IEMs. Tråkigt nog står systemet ~15mil bort så vill känna mig rätt säker innan jag åker.
Tack för tipset, tänkte köpa beg. för att budgeten är liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Okey det var intressant, finns det något knep för att hitta bättre talande specs? Oftast när jag kollar står det bara watt och på sin höjd rms.
Är egentligen inte så petig när det kommer till ljud, vill mest att det ska låta mer med en acceptabel klang, den enda gång jag finlyssnar är vid datorn och då har jag IEMs. Tråkigt nog står systemet ~15mil bort så vill känna mig rätt säker innan jag åker.
Tack för tipset, tänkte köpa beg. för att budgeten är liten.

Billigare förstärkare har ofta enbart det i sina instruktions böcker om ens det men står det inte på sidan så är det i instruktionsboken man ska kika. De flesta går idag att ladda ned.
På lite finare steg står ofta distorsionen med som denna: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/fosi-audio-mc331-rorbest...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Okey, har tidigare bara haft baslåda till bil så watt/rms har man kollat mest på. Tänkte att på pappret är det bra specs så pass att den sticker ut, vet dock inte vad mer man ska kolla på utöver utgångar.
Frågan är om det är värt det, tanken är att bara köra 2.0 ett tag och därefter stanna vid 2.1 eller 3.1 så kommer inte ha alla utgångar inkopplad. Har fått erbjudande om på 1700kr med utkörning då dom var långt bort, i det ingår ett par system one vh-210 vilka är 100w på 8ohm 90db, vill minnas att det är typ två 8or en 5" och en skrikare i en sån.
Anledningen till att jag har snöat in på detta paket är att det inte finns så mycket mer för under 2000kr i närheten. Det andra alternativet för tillfället är en Harman Kardon 3490 för 1000kr där man får komplettera med högtalare.

Tänker att din budgetnivå så är det mycket för pengarna och hur saker låter kan man inte på förväg avgöra. Men högtalare med högre db är också mer lätt drivna. Så 90 db är betydligt lättare att driva än tex 87 db fast att man kan tycka att det inte är så stor skillnad. Watt och ström, bara för att du har höga watt på din stereo betyder inte att du kan använda dem fult ut. Strömdelen till din stereo måste också kunna orka hålla ström fördelningen jämn, dvs ju mer watt du tar ut desto mer får strömdelen jobba. Är den då för klen så orkar den inte driva högtalarna utan dippar pga överbelastning. Enkelt förklarat. Tänk att har du ett 5.1 system så skall strömfördelningen räcka till 5 hungriga högtalare. Har du då tungdrivna högtalare så uppstår problemet med att din stereo får jobba mer än vad den klarar av. Vilket då påverkar ljudbilden. Men tittar du på en rörförstärkare i klass A så har dessa kring 25-45 watt men en ordentlig ström kapacitet vilket gör att den kan driva svår drivna högtalare utan problem. Den dippar inte utan orkar håller ett jämt flöde. Hade gått för det som du känner funkar bäst för dig och så får du i efterhand kompensera genom att byta upp dig till en 2.1 stereo om du inte får det att fungera.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]