Asus lanserar ROG Crosshair X870E Hero BTF för AM5

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade inte Realtek kommit med några nyare 10Gbit chip som var strömsnålare och gick att använda med PCIe 4.0 1X istället för att behöva använda 2 lanes PCIe 3.0 ?

Har för mig det var någon nyhet tidigare om att Realtek skulle lansera något sådant.

Ja, https://www.sweclockers.com/nyhet/41222-realtek-gor-10-gbit-e...

Det var väl Intel 10G som efterfrågades, men den Realtek-lösningen vore ju klart mer intressant än 2.5G iaf (säkert fortfarande dyrare, osv osv, men inte lika mycket dyrare).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, https://www.sweclockers.com/nyhet/41222-realtek-gor-10-gbit-e...

Det var väl Intel 10G som efterfrågades, men den Realtek-lösningen vore ju klart mer intressant än 2.5G iaf (säkert fortfarande dyrare, osv osv, men inte lika mycket dyrare).

Då undrar jag om Intel idag har någon lösning som är lika bra eller bättre ?

För om de drar betydligt mer ström vid 10 Gbit eller använder äldre PCIe generationer som kräver mer banor så kanske det inte är ett bättre alternativ.

Visst att Intel länge har haft stabila 1 Gbit NIC.
Men de kanske blir omsprungna om de inte kan leverera bra lösningar för snabbare än 1 eller 2.5 Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då undrar jag om Intel idag har någon lösning som är lika bra eller bättre ?

För om de drar betydligt mer ström vid 10 Gbit eller använder äldre PCIe generationer som kräver mer banor så kanske det inte är ett bättre alternativ.

Visst att Intel länge har haft stabila 1 Gbit NIC.
Men de kanske blir omsprungna om de inte kan leverera bra lösningar för snabbare än 1 eller 2.5 Gbit.

Vad gäller 2.5G så sket ju Intel i det blå skåpet i flera omgångar, så just där fick de ju inte direkt något bra rykte alls vad gällande stabilitet.

10G (och uppåt) har ju istället huvudsakligen varit en servergrej och 10G har varit i bruk betydligt längre. Där har väl Intel istället sitt traditionellt goda rykte, men jag har inte hört att de skulle ha gjort som Realtek och gjort något sådant riktigt omtag nu nyligen för att uppnå mer effektivitet, utan det är nog i grund och botten äldre konstruktioner som gäller, och ofta med SFP-lösningar som huvudtanke antar jag.

(Hela idén med hastigheten 2.5G är ju en lösning specifik för desktop, i princip. 10G hade ju varit i bruk i många år när 2.5G uppfanns lite i efterhand som ett "enklare" mellansteg).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller 2.5G så sket ju Intel i det blå skåpet i flera omgångar, så just där fick de ju inte direkt något bra rykte alls vad gällande stabilitet.

10G (och uppåt) har ju istället huvudsakligen varit en servergrej och 10G har varit i bruk betydligt längre. Där har väl Intel istället sitt traditionellt goda rykte, men jag har inte hört att de skulle ha gjort som Realtek och gjort något sådant riktigt omtag nu nyligen för att uppnå mer effektivitet, utan det är nog i grund och botten äldre konstruktioner som gäller, och ofta med SFP-lösningar som huvudtanke antar jag.

(Hela idén med hastigheten 2.5G är ju en lösning specifik för desktop, i princip. 10G hade ju varit i bruk i många år när 2.5G uppfanns lite i efterhand som ett "enklare" mellansteg).

Är väl också betydligt billigare än gå hela vägen till 10G, sen lycka till få tag i en router som klarar ens 2.5 utan kosta över 2000kr. Även 1gbit idag är inte någon standard att rutern klarar de med full duplex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo du har rätt i att 10Gbit har funnits längre än 2.5Gbit.
Men åtminstone tidigare så har 10Gbit varit betydligt dyrare och dragit mer ström/genererat mer värme och använt fler PCIe lanes när det har varit lösningar med PCIe 3.0 eller vissa kanske t.o.m. bara PCIe 2.0

2.5Gbit känns som det lite halvt börjar bli mainstream på nätverkskortssidan.
Exempelvis på AMD AM4 så finns/fanns det många moderkort i 500 serien (som vanligtvis användes med Zen 3, Ryzen 5000) som har integrerat 2.5Gbit om det var lite mer påkostade moderkort och inte de billigaste varianterna.
På AM5 har det väl blivit ännu vanligare och många av de modernare Intelplattformarna har väl också stöd för 2.5Gbit

En fördel med 2.5Gbit också är att i de flesta fall, om man har 1Gbit och vill uppgradera till 2.5Gbit så ska det i de flesta fall fungera med samma kablage.

Men ja om 10Gbit ska se större spridning så känns det som att det behövs moderna 10Gbit lösningar som är strömsnålare än tidiga 10GBit lösningar och nätverkskort/kretsar som använder PCIe 4.0

Man kanske tänker att skillnaden på elräkningen är så liten att det inte spelar så stor roll.
Men problemet är att det blir värme också.
Som med tidiga PCIe 5.0 SSD som kunde dra upp till 15W eller något sådant.
Kan tycka att det inte gör så stor skillnad på elräkningen.
Men helt utan kylning så kan kan det överhetta och bli ostabilt/crasha.
Samtidigt som små fläktar kan lösa det, som exempelvis...

(Elecgear M11 – "en jetmotor till din SSD-enhet")

Problemet är att en liten fläkt på 9000 RPM inte är tyst.
Så vill man inte sitta hemma eller på kontoret med hörselkåpor på så är det inte så attraktiv lösning.

Om det ska bli mer populärt i hemma miljöer och på kontor så behövs det lösningar som inte har ljudnivå som ett serverrum.
Framförallt tysta nätverksswitchar som inte kräver rackmontering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är väl också betydligt billigare än gå hela vägen till 10G, sen lycka till få tag i en router som klarar ens 2.5 utan kosta över 2000kr. Även 1gbit idag är inte någon standard att rutern klarar de med full duplex.

Alder Lake-N / Twin Lake-N
Som exempelvis Intel N100, 150, N305, N355 brukar väl åtminstone klara över 1Gbit.
Att det finns mini PC med Alder Lake-N / Twin Lake-N processor och 2-6st 2.5Gbit som du skulle kunna köra som Router om du kan installera mjukvara själv om du har 2Gbit Internetuppkoppling.

Mini PC + RAM + SSD blir väl vanligtvis över 2000kr.
Men kanske runt 3000kr eller så, lite beroende vilket RAM och SSD du väljer.