Asus avtäcker ROG Matrix Geforce RTX 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Roligt att ergonomin på dessa chassin slår allt annat idag, en simpel grej som handtag.

Handtag finns på chassin idag också.
Exempelvis: https://www.jonsbo.com/en/products/Z20Black.html

Sen beror det nog också på att hårdvara är större idag än då. I varje fall grafikkort är större.
På den tiden räckte det i regel också med en HDD, spel var inte lika stora som nu

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Roligt att ergonomin på dessa chassin slår allt annat idag, en simpel grej som handtag.

Framework Desktop kan fås med handtag

Men de är med fastlödd processor och minne. Så inte lika flexibelt med uppgraderingar.

Skrivet av PeterP57:

Tänkte också lite åt det hållet.
Jaguar E - type med V12'an.
Sexan hade visst samma långa huv...

Snyggt kort. Heja, Nvidia.

Det verkar som de äldre Jaguar E-Type hade rak sexa och att V12 kom i Series 3.
Så det var ju inte att de först hade en lång huv för V12:an och senare började göra sexcylindriga motorer.
Utan tvärtom att de började med sexcylindriga motorer och så kom V12 senare.

Sen att de sexcylindriga motorerna de hade var raka sexor, I6 och inte V6.
I6 = 6 cylindrar på en rad
V12 = 6 cylindrar per rad i två rader.

Så en rak sexa och en V12 är (ungefär) lika långa, men en V12 är en bredare motor än en rak sexa.

Jag själv har inte haft någon Jaguar, så inte för det,
men som bilintresserad så tycker jag det är tråkigt vad Jaguar har gjort på senare tid.

Att de först inte skulle tillverka några bilar alls på ett år eller hur länge det var.
Sen skulle de göra några nya udda elbilar som inte verkar tilltala Jaguar kunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Påminner om en hårfön, men jag gillar faktiskt designen! ja den påminner om gamla 9800 minsann! jag hade dock 8800gts 640 och 8800gt 512, det var tider de!

Jag väntade med att skaffa 9800GTX+ som inte alls va så bra(inte vad jag tyckte mot vad 8800gtx och ultra va), och den va lite dyr också i jämförelse mot vad jag kunde få för 2st 8800GT 512.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja det här kan ju inte alls gå fel...

Det är ASUS och Nvidia, finns tillräckligt många märkestrogna där för att det nog ska sälja nästan oavsett prislapp. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Det är företag, till största delen som uppgraderar sina system. Finansiella resurser finns där.
Vi, Gamers"™ är på undrantag.

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut och biffig invärtes men exceptionell... nä. Bygger på krets som funnits på marknaden ett tag och för att passa bör resten av grejerna i burken se ungefär likadana ut. Inget som påvisar att vanliga konsumenter skulle få några större fördelar med kortet men får definitivt betala fett om dom nu får tag i ett. De som har pengarna har väl också redan investerat i ett sådan krets och är det värt att införskaffa samma igen och kan man inte nå samma eller bättre prestanda med 3:e parts lösningar (vatten)?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förra matrix 4090 var längder snyggare än denna matrix 5090. De som designat denna får ig stämpel. Säger inget mer än fy vad ful den är.

Permalänk

Jag förstår inte varför datorkomponentdesign måste vara så obskyr.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem

A sus graphics card from ASUS.

🍆

Visa signatur

5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | Asus RX 6600 XT 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Verkar vara en sådan design som man antigen gillar eller hatar, det finns inget mittemellan, av att dömma från kommentarerna här.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |