Reklamationsrätt Google Pixel 6a Batteriproblem (Elgiganten) Struntar i Konsumentköpslagen (Löst)
Får mail från Google att min Pixel 6a har problemet med batteriet.
Kontrollerar sidan står man kan få 100usd dock kostar payoneer 30usd. Rättat efter @SUMITOMO påpekat detta längre ner i tråden.
Jag ser att Google skall erbjuda batteribyte.
Jag väljer då lämna in telefonen till Elgiganten den 2025-07-14
Idag 2025-08-22 får jag reda på att de vill ta en kostnad av mig för batteribyte på: 1163,01:-
Trots att jag påvisat att det är ett ursprungligt fel.
Nu har det gått 5 veckor och 1 dag och Elgiganten ger mig fortfarande inte en ny telefon då de säger vi kan erbjuda dig en lånetelefon det är det ända vi kan göra.
Har också kontaktat konsumentverket med följande mail:
Reklamation av Mobiltelefon pga batteriproblem som är ett ursprungligt fel i Google Pixel 6a.
Google skickade ut ett mail om detta och man kunde ansöka om 100 dollar men behövde skapa ett konto som kostar 30 dollar för att få ut pengarna men stod också att man kunde göra ett batteribyte.
Jag väljer då att lämna in den till Elgiganten eftersom det är inom 3års reklamation den har dock passerat 2år som var garantitiden.
Tar med mig mailet jag har fått från Google att batteriet måste bytas då de kan explodera eller börja brinna vid laddning.
Elgiganten tar emot reklamationen skickar den till verkstaden så långt så bra men nu har det gått 5 veckor och de säger sig vänta på leverantören.
Jag hävdar att nu efter 5 veckor har skälig tid för reparation gått det tar normalt sett inte 5veckor att byta ett batteri hade räknat med 3 veckor absolut max 4.
Jag frågar då om jag kan få en ny likvärdig telefon istället de hävdar då att nej de måste ha gått iaf 2 månader alltså 8 veckor. Vad kan jag göra? Att tillägga är att de rör sig inte framåt på statussidan heller utan har fått åkt och fråga hur det går.
Elgiganten nekar givetvis till ny telefon.
Konsumentverkets svar lyder:
Hej!
Tack att du kontaktat oss.
Ditt ärende har nått oss på Konsumentverkets vägledning. Vi erbjuder oberoende vägledning inom konsumentlagstiftning. Vi kan inte göra bedömningar i enskilda ärenden eller agera ombud i tvister. Det vi kan göra är att ge dig information om dina rättigheter och tips på hur du kan gå vidare i ditt ärende.
Enligt konsumentköplagen ska en reparation genomföras inom skälig tid, vilket bedöms utifrån omständigheterna i varje enskilt fall. Om det har gått fem veckor utan att något har hänt, har du rätt att kräva andra åtgärder från företaget. Det kan exempelvis vara att du får en ny telefon, ett prisavdrag eller att köpet hävs.
Kontakta Elgiganten skriftligen och informera dem om att den skäliga tiden för reparation har passerat. Kräv en lösning till exempel en ersättningstelefon, prisavdrag eller hävning av köpet. Hänvisa till konsumentköplagen och förklara att du har rätt till en alternativ lösning när reparationen drar ut på tiden.
Spara all dokumentation som kan styrka ditt ärende, såsom kvitton, e-post från Google och all korrespondens med Elgiganten.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du inte kommer överens med företaget. ARN bedömer tvister mellan konsumenter och företag, och lämnar en rekommendation för hur tvisten bör lösas utifrån lagstiftning och praxis.
För att ARN ska kunna bedöma tvisten krävs att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte svarat på dina krav trots att de fått minst ett par veckor på sig att svara. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
ARN tar ut en avgift. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på ersättning för den kostnaden till företaget.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats | arn.se
Hoppas det löser sig.
Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.