Reklamationsrätt Google Pixel 6a Batteriproblem (Elgiganten) Struntar i Konsumentköpslagen (Löst)

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt Google Pixel 6a Batteriproblem (Elgiganten) Struntar i Konsumentköpslagen (Löst)

Får mail från Google att min Pixel 6a har problemet med batteriet.
Kontrollerar sidan står man kan få 100usd dock kostar payoneer 30usd. Rättat efter @SUMITOMO påpekat detta längre ner i tråden.
Jag ser att Google skall erbjuda batteribyte.

Jag väljer då lämna in telefonen till Elgiganten den 2025-07-14
Idag 2025-08-22 får jag reda på att de vill ta en kostnad av mig för batteribyte på: 1163,01:-
Trots att jag påvisat att det är ett ursprungligt fel.
Nu har det gått 5 veckor och 1 dag och Elgiganten ger mig fortfarande inte en ny telefon då de säger vi kan erbjuda dig en lånetelefon det är det ända vi kan göra.

Har också kontaktat konsumentverket med följande mail:
Reklamation av Mobiltelefon pga batteriproblem som är ett ursprungligt fel i Google Pixel 6a.
Google skickade ut ett mail om detta och man kunde ansöka om 100 dollar men behövde skapa ett konto som kostar 30 dollar för att få ut pengarna men stod också att man kunde göra ett batteribyte.

Jag väljer då att lämna in den till Elgiganten eftersom det är inom 3års reklamation den har dock passerat 2år som var garantitiden.

Tar med mig mailet jag har fått från Google att batteriet måste bytas då de kan explodera eller börja brinna vid laddning.

Elgiganten tar emot reklamationen skickar den till verkstaden så långt så bra men nu har det gått 5 veckor och de säger sig vänta på leverantören.

Jag hävdar att nu efter 5 veckor har skälig tid för reparation gått det tar normalt sett inte 5veckor att byta ett batteri hade räknat med 3 veckor absolut max 4.

Jag frågar då om jag kan få en ny likvärdig telefon istället de hävdar då att nej de måste ha gått iaf 2 månader alltså 8 veckor. Vad kan jag göra? Att tillägga är att de rör sig inte framåt på statussidan heller utan har fått åkt och fråga hur det går.

Elgiganten nekar givetvis till ny telefon.

Konsumentverkets svar lyder:

Hej!

Tack att du kontaktat oss.

Ditt ärende har nått oss på Konsumentverkets vägledning. Vi erbjuder oberoende vägledning inom konsumentlagstiftning. Vi kan inte göra bedömningar i enskilda ärenden eller agera ombud i tvister. Det vi kan göra är att ge dig information om dina rättigheter och tips på hur du kan gå vidare i ditt ärende.

Enligt konsumentköplagen ska en reparation genomföras inom skälig tid, vilket bedöms utifrån omständigheterna i varje enskilt fall. Om det har gått fem veckor utan att något har hänt, har du rätt att kräva andra åtgärder från företaget. Det kan exempelvis vara att du får en ny telefon, ett prisavdrag eller att köpet hävs.

Kontakta Elgiganten skriftligen och informera dem om att den skäliga tiden för reparation har passerat. Kräv en lösning till exempel en ersättningstelefon, prisavdrag eller hävning av köpet. Hänvisa till konsumentköplagen och förklara att du har rätt till en alternativ lösning när reparationen drar ut på tiden.

Spara all dokumentation som kan styrka ditt ärende, såsom kvitton, e-post från Google och all korrespondens med Elgiganten.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du inte kommer överens med företaget. ARN bedömer tvister mellan konsumenter och företag, och lämnar en rekommendation för hur tvisten bör lösas utifrån lagstiftning och praxis.

För att ARN ska kunna bedöma tvisten krävs att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte svarat på dina krav trots att de fått minst ett par veckor på sig att svara. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

ARN tar ut en avgift. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på ersättning för den kostnaden till företaget.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats | arn.se

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter spontant som det är ARN som gäller i det här fallet. :/

Och som KV nämner, du kan de jure yrka på ersättning från ÅF för anmälningskostnaden. (Hur det ser ut de facto med sannolikheten att de skulle gå med på det dock... oklart. Har inte koll på hur ofta det krävs ersättning för den avgiften.)

Kan också tycka att 2 månader för batteribyte på telefon låter oskäligt utan alternativ lösning och/eller kompensation, men det känns som en bedömning ARN får göra för att det ska bli lite vikt bakom. Och det i sig tar ju tid också. :/

Lycka till oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:
Skrivet av Pettson88:

Låter spontant som det är ARN som gäller i det här fallet. :/

Och som KV nämner, du kan de jure yrka på ersättning från ÅF för anmälningskostnaden. (Hur det ser ut de facto med sannolikheten att de skulle gå med på det dock... oklart. Har inte koll på hur ofta det krävs ersättning för den avgiften.)

Kan också tycka att 2 månader för batteribyte på telefon låter oskäligt utan alternativ lösning och/eller kompensation, men det känns som en bedömning ARN får göra för att det ska bli lite vikt bakom. Och det i sig tar ju tid också. :/

Lycka till oavsett!

Har nu meddelat detta till Elgiganten och skicka med mailet från Konsumentverket för att se om det till en början hjälper.
Ger det några dagar först om inte det hjälper får jag göra en anmälan mot Elgiganten via ARN och kräva pengarna och kompensation från Elgiganten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Får mail från Google att min Pixel 6a har problemet med batteriet.
Kontrollerar sidan står man kan få 100usd dock kostar payoneer 30usd.
Jag ser att Google skall erbjuda batteribyte.

Jag väljer då lämna in telefonen till Elgiganten den 2025-07-14
Idag 2025-08-22 får jag reda på att de vill ta en kostnad av mig för batteribyte på: 1163,01:-
Trots att jag påvisat att det är ett ursprungligt fel.
Nu har det gått 5 veckor och 1 dag och Elgiganten ger mig fortfarande inte en ny telefon då de säger vi kan erbjuda dig en lånetelefon det är det ända vi kan göra.

Har också kontaktat konsumentverket med följande mail:
Reklamation av Mobiltelefon pga batteriproblem som är ett ursprungligt fel i Google Pixel 6a.
Google skickade ut ett mail om detta och man kunde ansöka om 100 dollar men behövde skapa ett konto som kostar 30 dollar för att få ut pengarna men stod också att man kunde göra ett batteribyte.

Jag väljer då att lämna in den till Elgiganten eftersom det är inom 3års reklamation den har dock passerat 2år som var garantitiden.

Tar med mig mailet jag har fått från Google att batteriet måste bytas då de kan explodera eller börja brinna vid laddning.

Elgiganten tar emot reklamationen skickar den till verkstaden så långt så bra men nu har det gått 5 veckor och de säger sig vänta på leverantören.

Jag hävdar att nu efter 5 veckor har skälig tid för reparation gått det tar normalt sett inte 5veckor att byta ett batteri hade räknat med 3 veckor absolut max 4.

Jag frågar då om jag kan få en ny likvärdig telefon istället de hävdar då att nej de måste ha gått iaf 2 månader alltså 8 veckor. Vad kan jag göra? Att tillägga är att de rör sig inte framåt på statussidan heller utan har fått åkt och fråga hur det går.

Elgiganten nekar givetvis till ny telefon.

Konsumentverkets svar lyder:

Hej!

Tack att du kontaktat oss.

Ditt ärende har nått oss på Konsumentverkets vägledning. Vi erbjuder oberoende vägledning inom konsumentlagstiftning. Vi kan inte göra bedömningar i enskilda ärenden eller agera ombud i tvister. Det vi kan göra är att ge dig information om dina rättigheter och tips på hur du kan gå vidare i ditt ärende.

Enligt konsumentköplagen ska en reparation genomföras inom skälig tid, vilket bedöms utifrån omständigheterna i varje enskilt fall. Om det har gått fem veckor utan att något har hänt, har du rätt att kräva andra åtgärder från företaget. Det kan exempelvis vara att du får en ny telefon, ett prisavdrag eller att köpet hävs.

Kontakta Elgiganten skriftligen och informera dem om att den skäliga tiden för reparation har passerat. Kräv en lösning till exempel en ersättningstelefon, prisavdrag eller hävning av köpet. Hänvisa till konsumentköplagen och förklara att du har rätt till en alternativ lösning när reparationen drar ut på tiden.

Spara all dokumentation som kan styrka ditt ärende, såsom kvitton, e-post från Google och all korrespondens med Elgiganten.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du inte kommer överens med företaget. ARN bedömer tvister mellan konsumenter och företag, och lämnar en rekommendation för hur tvisten bör lösas utifrån lagstiftning och praxis.

För att ARN ska kunna bedöma tvisten krävs att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte svarat på dina krav trots att de fått minst ett par veckor på sig att svara. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

ARN tar ut en avgift. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på ersättning för den kostnaden till företaget.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats | arn.se

Hoppas det löser sig.

Det kostar inte 30 USD att få ut pengarna. Däremot om du inte använder tjänsten inom 12 månader kostar det, men bara avsluta tjänsten när man fått pengarna.

Permalänk

Intressant att de försöker flytta ansvaret från sig själva till kund?

”Ursprungligt fel: Företaget ansvarar för fel som varan hade vid köptillfället.
Rättigheter vid fel: Du har rätt att kräva att företaget reparerar felet, byter ut varan, ger dig prisavdrag eller i vissa fall häver köpet.”

Ryktet på TrustPilot (1,5 av 5) verkar välförtjänt? Antar att det är ett företag som anser att kunder bara är besvär efter att man väl betalat för varan.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av dom speciellt när man kan visa underlag att google bekräftat problemet. Va sysslar dom med ??

Permalänk
Medlem

Ja, så lång tid ska det absolut inte ta att byta ett batteri. Det gjorde vi samma dag i typ 98% av fallen när jag jobbade på Samsung.

Jag har dock en fråga ang. detta:

Skrivet av Grabben_83a:

Jag väljer då lämna in telefonen till Elgiganten den 2025-07-14
Idag 2025-08-22 får jag reda på att de vill ta en kostnad av mig för batteribyte på: 1163,01:-
Trots att jag påvisat att det är ett ursprungligt fel.
Nu har det gått 5 veckor och 1 dag och Elgiganten ger mig fortfarande inte en ny telefon då de säger vi kan erbjuda dig en lånetelefon det är det ända vi kan göra.

Det är inte så att de väntar på svar från dig om de skall byta batteriet eller inte, för det priset? Om du inte ger dem något svar så ligger ju bollen i ditt hörn så att säga, och det skulle förklara den oacceptabla tiden som det har gått. De har förmodligen varit dåliga på att kommunicera (eller inte alls) med dig vad du vill göra i detta service-ärende. Vad svarade du gällande kostnaden?

Men självfallet låter det som att det inte är något du skall behöva betala för, eftersom Google själva har bekräftat felet och erbjudit batteribyte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så får man från Sverige skicka mobilen till tyskland för batteribyte när det gäller detta,finns väl info om det hos google.

Permalänk
Medlem

Google help säger så här,Det går att byta ut batteriet i reparationscenter i USA, Kanada, Förenade kungariket, Tyskland, Japan, Singapore och Indien. Reparation via post är också tillgängligt för kunder i USA och Indien. Batteribyte är endast tillgängligt på kvalificerade platser och så länge lagret räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ja, så lång tid ska det absolut inte ta att byta ett batteri. Det gjorde vi samma dag i typ 98% av fallen när jag jobbade på Samsung.

Jag har dock en fråga ang. detta:
Det är inte så att de väntar på svar från dig om de skall byta batteriet eller inte, för det priset? Om du inte ger dem något svar så ligger ju bollen i ditt hörn så att säga, och det skulle förklara den oacceptabla tiden som det har gått. De har förmodligen varit dåliga på att kommunicera (eller inte alls) med dig vad du vill göra i detta service-ärende. Vad svarade du gällande kostnaden?

Men självfallet låter det som att det inte är något du skall behöva betala för, eftersom Google själva har bekräftat felet och erbjudit batteribyte.

Jag har varit förbi Elgiganten idag och sagt att jag inte godkänner kostnaden då felet är ursprungligt bekräftat av Google.
Jag har skickat med mailet vi har screenshot på det med.

Skrivet av leifn:

Om jag inte minns fel så får man från Sverige skicka mobilen till tyskland för batteribyte när det gäller detta,finns väl info om det hos google.

Min motpart är Elgiganten i frågan då det är en reklamation jag ingick avtal med Elgiganten hur Elgiganten i sin tur löser det tycker jag är deras sak då jag gör reklamationen mot Elgiganten som sålt mig varan då man har 3 års reklamationsrätt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Om jag inte minns fel så får man från Sverige skicka mobilen till tyskland för batteribyte när det gäller detta,finns väl info om det hos google.

Skrivet av leifn:

Google help säger så här,Det går att byta ut batteriet i reparationscenter i USA, Kanada, Förenade kungariket, Tyskland, Japan, Singapore och Indien. Reparation via post är också tillgängligt för kunder i USA och Indien. Batteribyte är endast tillgängligt på kvalificerade platser och så länge lagret räcker.

Det där är om man inte har någon reklamation eller garanti där man köpte varan. Det Google har är utöver vad man har för rättigheter i det land man köpt varan. I Sverige om man har reklamationsrätt eller garanti kvar så kan man lämna in den för att få fel åtgärdade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Acceptera kostnaden, be om återbetalning från Google, få nytt batteri till din telefon utan kostnad. Det finns ju en bra lösning framför ögonen på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Acceptera kostnaden, be om återbetalning från Google, få nytt batteri till din telefon utan kostnad. Det finns ju en bra lösning framför ögonen på dig.

Det är ingen bra lösning jag får ut mindre pengar än vad batteribyte kostar. Mitt intresse är inte få pengarna utan att få en fungerade telefon som man inte skall vara orolig för att batteriet exploderar eller börjar brinna pga ursprungligt fel som Google även har skickat ut om.
Jag har bett Elgiganten lösa reklamationen de bör sköta det mot Google då jag har reklamationsrätt då felet är ursprungligt.
Vilket även är påvisat.
Elgiganten bör lösa detta direkt mot Google nu hamnar jag som kund i kläm.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Ärendet blev löst under Lördagen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Ärendet blev löst under Lördagen.

:):)
Mister hemlig! Varför kan du inte berätta hur det löste sig eller är det hemligt !

Alltså en del på det här forumet, menar inget illa och du är knappast ensammen. i det militära är det bra att vara så fåordig det är möjligt i meddelandet, så i bland är det en bra egenskap. Har legat i det militära en gång i tiden och där kör man med mycket förkortningar och grejer som bara militärer kan. tala bara om du blir tillfrågad eller bara om det är viktigt är ledordet hehehe

men det är ju viktigt alla alla är med på samma kod och förstår vad koden betyder. ingen annan förstår vad som löst problemet och ingen här är några tankeläsare.

Alla här vet bara "problemet är löst" ok men vad bra, ska alla bara gå vidare nu utan att lära sig nått, du fick hjälp men delar inte med dig av något. Ok men ja ok och ok och ok.

Det var ju bra att det löst dig för dig i alla fall men ingen av oss andra blev klokare. Att bli klokare är ju en av anledningarna att i alla fall jag är här och hänger runt, annars kan man lägga ner det helt

Ha det fint !!! !!!!

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Militärt kunde jag sagt.

Det är uppfattat. >Har du inget mer att tillägga
Slut på meddelandet.
Klart slut.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

:):)
Mister hemlig! Varför kan du inte berätta hur det löste sig eller är det hemligt !

Alltså en del på det här forumet, menar inget illa och du är knappast ensammen. i det militära är det bra att vara så fåordig det är möjligt i meddelandet, så i bland är det en bra egenskap. Har legat i det militära en gång i tiden och där kör man med mycket förkortningar och grejer som bara militärer kan. tala bara om du blir tillfrågad eller bara om det är viktigt är ledordet hehehe

men det är ju viktigt alla alla är med på samma kod och förstår vad koden betyder. ingen annan förstår vad som löst problemet och ingen här är några tankeläsare.

Alla här vet bara "problemet är löst" ok men vad bra, ska alla bara gå vidare nu utan att lära sig nått, du fick hjälp men delar inte med dig av något. Ok men ja ok och ok och ok.

Det var ju bra att det löst dig för dig i alla fall men ingen av oss andra blev klokare. Att bli klokare är ju en av anledningarna att i alla fall jag är här och hänger runt, annars kan man lägga ner det helt

Ha det fint !!! !!!!

Skrivet av Modellören:

Militärt kunde jag sagt.

Det är uppfattat. >Har du inget mer att tillägga
Slut på meddelandet.
Klart slut.

Jo kan absolut berätta det.
Efter att jag mailat mailet som jag fick svar från Konsumentverket där det stod att jag hade rätt till pengarna tillbaka eller en likvärdig telefon då det har tagit för långt tid så ringde Elgiganten upp mig i lördags vid 11:30 och erbjöd pengarna tillbaka för telefonen (hela summan).
Och när jag hade varit där i fredags och pratat med dem var det blankt nej vilken vändning från en dag till annan om det var mailet att man påvisade konsumentköpslagen eller tråden här låter jag vara osagt.
Jag skrev också i mailet att jag krävde en av följande åtgärdet då felet är ursprungligt och Google har gått ut med det.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Jo kan absolut berätta det.
Efter att jag mailat mailet som jag fick svar från Konsumentverket där det stod att jag hade rätt till pengarna tillbaka eller en likvärdig telefon då det har tagit för långt tid så ringde Elgiganten upp mig i lördags vid 11:30 och erbjöd pengarna tillbaka för telefonen (hela summan).
Och när jag hade varit där i fredags och pratat med dem var det blankt nej vilken vändning från en dag till annan om det var mailet att man påvisade konsumentköpslagen eller tråden här låter jag vara osagt.
Jag skrev också i mailet att jag krävde en av följande åtgärdet då felet är ursprungligt och Google har gått ut med det.

Många tack !!!

Det lönar sig ofta att stå på sig.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k