Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan nog blanda ihop dig med någon annan också

Har säkert skrivit något kritiskt någonstans någongång, kan t.ex. irritera mig på att det behövs två klick för att få se hela kontextmenyn i Utforskaren.

Därifrån till ”waaah hela Windows är skit eftersom Start-menyn inte är identisk” är en ganska lång bit. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det beror juh isf. på att du kör en gammal win10 installation eller inte konfigurerat win10 rätt, på bärbara verkar win11 vara 3-5sek långsammare vid start.
hittills har jag inte direkt hört nånting som skulle göra win11 bättre, kan det vara så att dem som tycker win11 är bättre helt enkelt inte har koll

På rätt sätt? Jag ska inte behöva göra massor med ändringar, det har jag inte gjort på 11:an eller 10:an. Jag kör alltid med senaste version, så det var inte det. Som sagt, för mig är 11:an snabbare än 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

RTX 4090 med 566.36-drivar. Integrerade ljudkortet är väl ett Realtek av något slag. Externa blev ett SoundblasterX G6. Har fått vrida volymvredet otroligt många gånger för att få ok ljudvolym även på G6:an. Det är alltså 100% i Windows och många gånger mer än det på ljudkortet.

Ok, jag har ett kort ur 30-serien som funkat problemfritt, så tänkte att det kanske var något äldre kort.

Ljudkortsstrulet var ju skumt, hade något liknande som försvann (?) när jag skippade att installera Creatives slopware för mitt jättegamla SB Zx. Vore ju konstigt om dina problem med det interna kortet berodde på det, såvida du inte hade någon Creative-mjukvara parallellt…?

Permalänk

Gick tilll Linux mint cinnamon för haft prestanda problem i Windows 10 bra länge och stabilitets problem. Ny installation bara hjälpte runt 1 månad tills de började bli problem igen.

Är långt ifrån perfekt, tex köra med skärmsläckare och lösenord skapar par sekunder fördröjning. Sen buggar Intellij lite där den helt plötslig öppnar en meny på andra skärmen.

Men utanför just spel så är de inte jobbigare än Windows att använda i de flesta fall. Teamat var dock lite bökigt få till, men blev hyfsat (är inte helt nöjd med pekaren).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På rätt sätt? Jag ska inte behöva göra massor med ändringar, det har jag inte gjort på 11:an eller 10:an. Jag kör alltid med senaste version, så det var inte det. Som sagt, för mig är 11:an snabbare än 10:an

rätt sätt kanske är lite fel ordval men inställningar som gör att win10/11 hoppar över vissa steg i ladd-processen etc etc.
det jag kommer ihåg såhär på rak arm är att man ställer in win10 på att inte visa "välkommen till windows" skärmen när datorn startar och sparar typ 2 sek bara där, finns inställningar för SSD'n minns jag som inte är på by default eftersom HDD var vanligare än SSD under win 7 tiden och säkert oxå win10, sånt skulle kunna vara på default nu i win11, har ingen koll.

anyways mer troligt att det var en gammal win10 installation, dvs. all bloat och massa program å annan skit som man installerat under alla år som laddar vid start och sölar ner datorn.
all info jag hittar visar att win 11 är något långsammare vid start jämfört med win 10, anyways det känns som en helt onödig sak ändå och inget jag skulle säga gör win 11 varken bättre eller sämre.

mer intresserad av om du tycker nånting i win 11 är såpass mycket bättre än win 10 att det försvarar ett byte till 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Det är skilnad att supporta en nich produkt som bara kör IOT grejer vs en fullskalig gaming rigg med nvidia drivers etc..

Varför hoppar man då inte över till Windows 11 direkt? Där är väl främst de med äldre hårdvara som är fast på 10:an?

Har du en fullskalig gaming rigg med 64GB RAM samt 4TB SSD så skulle jag också kunna stå ut med 11:an. Men med 8GB RAM och 256GB SSD så blir det mer utmaning.

Tänker mer på min snart 80-åriga mamma som kör en Lenovo Yoga från 2016, där hennes aktivitetsfält ligger i vänsterkanten. Vad vinner hon på Windows 11 jfm Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Inte främst.. Står uttryckligen på sidan.

"the company [Microsoft] has introduced the Extended Security Updates (ESU) program—offering an additional year of security updates for individual and home users"

Du klippte bort ..."That said, individual users may opt into enterprise channels to continue receiving updates temporarily."

Permalänk
Medlem

Windows 11 är helt enkelt inte en bra produkt, inte konstigare än så. MS har misslyckats förr, ex Vista eller Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

rätt sätt kanske är lite fel ordval men inställningar som gör att win10/11 hoppar över vissa steg i ladd-processen etc etc.
det jag kommer ihåg såhär på rak arm är att man ställer in win10 på att inte visa "välkommen till windows" skärmen när datorn startar och sparar typ 2 sek bara där, finns inställningar för SSD'n minns jag som inte är på by default eftersom HDD var vanligare än SSD under win 7 tiden och säkert oxå win10, sånt skulle kunna vara på default nu i win11, har ingen koll.

anyways mer troligt att det var en gammal win10 installation, dvs. all bloat och massa program å annan skit som man installerat under alla år som laddar vid start och sölar ner datorn.
all info jag hittar visar att win 11 är något långsammare vid start jämfört med win 10, anyways det känns som en helt onödig sak ändå och inget jag skulle säga gör win 11 varken bättre eller sämre.

mer intresserad av om du tycker nånting i win 11 är såpass mycket bättre än win 10 att det försvarar ett byte till 11

Windows känner automatiskt av om man kör på en SSD eller HDD, både i 10:an och 11:an. Vill inte ha automatisk inloggning på bärbara enheter. Angående det fetmarkerade så har jag redan svarat på det. Snabbare och bättre för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har valt att fega väldigt länge med neka neka och åter neka.
Mest pga rädslan att min gamla USB Soundblaster HD ljudgrunka ska sluta fungera.

Visserligen fungerar W11 bra på jobbdatorn som uppgraderades från W10 men IT har väl säkert testat att modeller lirade med 11an innan man tryckte ut W11 o allt vad dom nu pushat ut vid uppdateringen.

Men visst är det safe att fortsätta med W10 och få uppdateringar efter det här magiska datumet ett år till om man har ställt att synka sina systeminställningar till Microsoftmolnet? Dvs inte säkerhetskopering av filer till onedrive utan "det andra".
Jag har gått igenom inställningen på min dator och päronens datorer så dom är iaf inställda med Windows säkerhetskopiering till ett Microsoftkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Windows känner automatiskt av om man kör på en SSD eller HDD, både i 10:an och 11:an. Vill inte ha automatisk inloggning på bärbara enheter. Angående det fetmarkerade så har jag redan svarat på det. Snabbare och bättre för mig

Men vad är det som du tycker gör win11 bättre, förutom dem små sakerna du redan nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Cyberattack i datasystem – känsliga uppgifter kan ha läckt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cyberattack-i-datasystem-k...

Publicerad idag 12:19
Systemdataleverantören Miljödata som används av omkring 80 procent av Sveriges kommuner har utsatts för en cyberattack.

Känsliga personuppgifter kan ha läckt i it-attacken.

Omfattningen av attacken är än så länge oklar. Bland de kommuner som utsatts finns Gotland, Skellefteå, Kalmar och Mönsterås.

Systemet hanterar bland annat arbetsrättsliga ärenden och läkarintyg.

Även känsliga uppgifter om medarbetare på kommunerna och elever kan ha läckt.

Flera av kommunerna uppger att de tillsatt krisgrupper för att hantera situationen.

tror du postat i helt fel tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag har valt att fega väldigt länge med neka neka och åter neka.
Mest pga rädslan att min gamla USB Soundblaster HD ljudgrunka ska sluta fungera.

Visserligen fungerar W11 bra på jobbdatorn som uppgraderades från W10 men IT har väl säkert testat att modeller lirade med 11an innan man tryckte ut W11 o allt vad dom nu pushat ut vid uppdateringen.

Men visst är det safe att fortsätta med W10 och få uppdateringar efter det här magiska datumet ett år till om man har ställt att synka sina systeminställningar till Microsoftmolnet? Dvs inte säkerhetskopering av filer till onedrive utan "det andra".
Jag har gått igenom inställningen på min dator och päronens datorer så dom är iaf inställda med Windows säkerhetskopiering till ett Microsoftkonto.

Kom ihåg att du kan göra en uppgradering och om det skulle vara några problem så kan du återgå till Windows 10 de första 10 dagarna efter uppgraderingen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag har ett kort ur 30-serien som funkat problemfritt, så tänkte att det kanske var något äldre kort.

Ljudkortsstrulet var ju skumt, hade något liknande som försvann (?) när jag skippade att installera Creatives slopware för mitt jättegamla SB Zx. Vore ju konstigt om dina problem med det interna kortet berodde på det, såvida du inte hade någon Creative-mjukvara parallellt…?

Njae, problemt var ursprungligen att moderkortets integrerade Realtek-ljudkortet gav väldigt låg volym. Som tur är kan man vrida volymreglaget en bra bit högre än 100% på Soundblaster-kortet. Vet inte om det är inbyggda moderkortsljudkorten som suger nu eller om det är Windows. Känns som det är både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Startar snabbare, bättre settings app. Wi-Fi lösenord syncas mellan enheter + att om jag ominstallerar Windows så får jag tillbaka så jag inte behöver ange lösenord till de Wi-Fi nät som jag anslutit till tidigare. Dynamic Lighting är också skönt att ha (hade dock varit trevlig om tillverkarna ville ge stöd för det, just nu har jag bara Logitech mus som stöds där). För att nämna några saker

Har de fixat så man kan flytta undan hela taskbar med klocka och allt till annan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Försent för det nu, hade alla stannat på win10 så hade dem lagt ned win 11 för länge sen.

Den info vi har nu visar att det inte har med phison att göra utan att alla SSD tillverkare är drabbade och att allt verkar peka mot en bug i windows.

Jag kör w.11 och har råkat ut för alla missöden deras uppdateringar kan leda till: MEN, jag har nu gjort till vana att fråga Co-pilot om kända problem med aktuella nerladdningar för att undvika dessa framöver. Således vet jag på förhand vilka uppdateringar jag bör undvika och vilka som kan anses vara "säkra" att ladda ner.

Via Co-pilot får jag fakta om inrapporterade problem med en uppdatering, alltså verkliga problem som användarna upplevt.
Sen jag började med denna metod har jag aldrig haft problem med uppdateringar eller W 11 i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Njae, problemt var ursprungligen att moderkortets integrerade Realtek-ljudkortet gav väldigt låg volym. Som tur är kan man vrida volymreglaget en bra bit högre än 100% på Soundblaster-kortet. Vet inte om det är inbyggda moderkortsljudkorten som suger nu eller om det är Windows. Känns som det är både och.

Boota en Linux live usb och testa där så märker du om det är windows eller hårdvaran?

Kört windows sedan 95 och 11an efter att den var ute i ett år. Märkte ingen större skillnad och tycker att det funkade likvärdigt. Med tiden så började det komma småsaker jag störde mig på konstant. Kändes som att menyer och inställningar var väldigt svåra att komma åt och hällt allting ligger bakom ett enormt antal klickanden. Detta fick bägaren att rinna över så jag testade att installera bazzite och sparade windows som dual boot. Detta var ett antal månader sedan men det var så oerhört smärtfritt att jag bara bootat windows en gång sedan dess (8bitdo har noll stöd för Linux ).

Surfar och spelar bara och då fungerar det toppen. Ger heller inga pengar till snikna spelföretag med massa live service och kernel drm såattee...

Edit: får inget that om uppdateringar, omstarter eller annat skit heller sedan "uppdateringen" heller och jag meckade om så att det är ut som gamla fina aero från Windows 7 också. Topp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har de fixat så man kan flytta undan hela taskbar med klocka och allt till annan skärm?

Ej testat då jag vill ta taskbaren på alla skärmar vilket alltid gått

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Linuxmint eller Bazzite är väl den stora frågan, sedan får man väl ha en Win11 för officiella ärenden och spel med en GPS i röven.
Dual boot känns osäkert med spöken i kernel-koden, så får nog bli en andra maskin helt enkelt, men att dela RAID lagringen mellan OS'ena vore ju iofs smutt.
Jag brukade ju ha dual boot Win98/XP en gång i tiden och det fungerade helt ok.

På en separat burk har jag redan Win 11 och får krav om att skaffa Pyttemjuk-konto hela tiden, men väljer såklart "påminn mig om 3 dagar", riktigt tjötig skit det också. Startmenyn är också bajs i 11'an men värst är nog högerklick, där "klistra in" hoppar runt och gömmer sig när man "klippt ut" någonting. Det går säkert att modda bort, men ska man ändå behöva modda, kan man lika gärna köra Linux.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Linuxmint eller Bazzite är väl den stora frågan, sedan får man väl ha en Win11 för officiella ärenden och spel med en GPS i röven.
Dual boot känns osäkert med spöken i kernel-koden, så får nog bli en andra maskin helt enkelt, men att dela RAID lagringen mellan OS'ena vore ju iofs smutt.
Jag brukade ju ha dual boot Win98/XP en gång i tiden och det fungerade helt ok.

På en separat burk har jag redan Win 11 och får krav om att skaffa Pyttemjuk-konto hela tiden, men väljer såklart "påminn mig om 3 dagar", riktigt tjötig skit det också. Startmenyn är också bajs i 11'an men värst är nog högerklick, där "klistra in" hoppar runt och gömmer sig när man "klippt ut" någonting. Det går säkert att modda bort, men ska man ändå behöva modda, kan man lika gärna köra Linux.

Du kan stänga av den frågan. Finns en inställning för det i inställningarappen. Under System -> Notifications -> Additional settings. Bocka ur alla 3 rutor där så bör du inte få något meddelande. Båda föräldrarna kör med lokalt konto utan att få dessa meddelanden och då har jag bockar ur dessa tre inställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Windows 11 är helt enkelt inte en bra produkt, inte konstigare än så. MS har misslyckats förr, ex Vista eller Win 8.

Vista var dock en bra produkt på tillräcklig hårdvara, vad de misslyckades med var att kommunicera hur mycket mer krävande det var i vissa avseenden. Windows 8 led av att man försökte pusha Metro-interfacet som default på skrivbordet, istället för att ha det som motsvarande Big Picture Mode i Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

tror du postat i helt fel tråd

Oops, raderat och flyttat till Nyhetstips, tack!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ej testat då jag vill ta taskbaren på alla skärmar vilket alltid gått

Det har inte funkat hittils i w11 och jag vill bara ha den på ena skärmen så. Windows 10 it still is!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kommer alltid finnas såna som är missnöjda med Windows, det är så att säga inte ett problem som ligger hos Microsoft utan hos de som brister i förmågan att anpassa sig till nya saker. 🤷‍♂️

Hmm vänta nu... så du menar att det är vettigt att bara luta sig fram och "anpassa" sig till denna pågånde enshitification som gör OS/program sämre för en själva som användare???

Du är helt fel på det, handlar inte om oförmåga att anpassa sig utan om ovilja att acceptera något som på många sätt fungerar sämre och är mer begränsat än tidigare versioner av OS/program!

Jag motsäger inte att det finns förbättringar under huven och i vissa andra delar av W11 men mycket av det andra som MS beslutat hur det skall vara är objektivt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Håller faktiskt med. Att det finns många Power users eller extremt tekniska personer på detta forum som dessutom har väldigt specifika krav på funktioner är inte så konstigt, men kan de inte bara köra sina avancerade/komplicerade Linux installationer och sluta klaga på Win11 för de users som mest spelar på datorn och utför enklare uppgifter (surf/mail osv)?

Så du menar att bara för att det fungerar för dig som spelar CS + lite surf/mail så bör användare med andra krav på ett OS inte uttrycka sin besvikelse och missnöje när något man gillar blir sämre?

Permalänk
Medlem

Tycker nog att Windows 10 kör bättre på äldre datorer...men installerar ofta Win 11 ändå, för skojs skull. Har kvar Win 10 när det typ verkligen behövs, Macbook Pro 2012 som kör Bootcamp för spel, en HTPC vars grafikkort har tveksamt stöd för Win 11 (även om det nog går att få igång), barnens speldator (som funkar och jag inte orkar installera om även om den rent tekniskt nog går att trixa in Win 11 på) osv.

Bra att MS påminner, men de bör pusha tydligare för det där extra året uppgraderingar man kan få, många vet inte ens om de kör lokalt konto eller vad de kör misstänker jag.

Sedan får vi väl se hur det går med uppdateringar framöver, om MS släpper på restriktionerna, om man fortfarande kan använda något enkelt script för att halka in på Extended Security Updates-programmet, eller gå över till Win 10 LTSC.

Jag har lagt in Win 11 på en del äldre datorer, men nu senast lade jag in det på sonens nyinförskaffade begagnade födelsedagsdator; den har TPM men Ryzen 1700x så jag gjorde installationen med Rufus, efter att ha uppdaterat BIOS till en mer Windows 11-kompatibel version, och valde att skapa lokalt konto (så han inte skulle få notis på sin äldre dator om att hans konto aktiverats på en ny) medan jag satte upp den.

Märkligt nog fick den helt knasiga inställningar för Windows Update. Eller så blev det så när jag installerade hans konto som är av familjetyp. Grupp-policy är iaf inget som jag själv ställt in.

Oavsett ska det väl gå att fixa till, så han får uppdateringar automatiskt (det står nu att hans dator är uppdaterad, men kör man manuell koll så är den inte det), är det någon mer som har det såhär efter att ha installerat med Rufus: ?

Jag använder även MacOS och där får man ju typ aldrig få veta rakt ut att datorn man kör slutat få uppdateringar....det är inte heller bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Förutom det vanliga inställningarna (start button left, more pins, search- hide osv) så kör jag ett fåtal Windhawk mods som är mer QoL.
1. Always show all taskbar icons
2. Taskbar tray icon spacing and grid
3. Windows 11 startmenu styler (no recommended)
4. Taskbar labels och diable grouping. efter smak.

Finns mycket fler och möjlighet att skriva egna mods/patches om man är så avancerad..
Övrigt nöjd med 11, som 10 fast lite snyggare skin imho, påminner mer om win7 stilen.

Tack för ett bra inlägg!

Kanske borde göra ett nytt försök med Windows 11 här. Testade Windows 11 LTSC 2024 tidigare, men det var nog nästan ett år sedan nu.

Har även kollat lite på Windhawk tidigare, men aldrig kört det själv.

Gillar ocskå UI:t mer i Windows 11 än 10:an, bortsett från just begränsningarna i taskbaren. Men där hoppas jag att Windhawk kan fixa det som ExplorerPatcher misslyckades med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Hmm vänta nu... så du menar att det är vettigt att bara luta sig fram och "anpassa" sig till denna pågånde enshitification som gör OS/program sämre för en själva som användare???

Du är helt fel på det, handlar inte om oförmåga att anpassa sig utan om ovilja att acceptera något som på många sätt fungerar sämre och är mer begränsat än tidigare versioner av OS/program!

Jag motsäger inte att det finns förbättringar under huven och i vissa andra delar av W11 men mycket av det andra som MS beslutat hur det skall vara är objektivt sämre.

Detta eviga gnäll på Microsoft leder ju ingen vart hursomhelst, så antingen kör man Windows och accepterar att det inte är perfekt anpassningsbart för alla funktionsvarianter, eller så får man välja något annat operativsystem.

Allt fungerar i praktiken likadant, finns ingenting som är "mer begränsat" i Windows 11 såvitt jag känner till. Bytet till Windows 11 för min del har t.ex. gjort att jag slapp de allmänt cancerösa programvarorna från Logitech (behövdes för att belysningen på tangentbordet ens skulle tändas!) respektive Soundblaster, programvaror som dessutom orsakade olika slags återkommande problem under Windows 10. Har råkat ut för många fler liknande lättnadskänslor av att Windows äntligen har stöd för nya grejer, än vad jag har råkat ut för irriterande förändringar av interfacet.

Om irriterande smågrejer som två klick i kontextmenyn förtar upplevelsen av ett objektivt bättre operativsystem så är det som sagt med största sannolikhet ett problem hos den användare som känner så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gillar ocskå UI:t mer i Windows 11 än 10:an, bortsett från just begränsningarna i taskbaren. Men där hoppas jag att Windhawk kan fixa det som ExplorerPatcher misslyckades med.

Rekommenderar du testar Windhawk, med det går det att återställa delar av W11 till ett mer vettigt UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jadu, det kostar massor att hålla support i ett OS.
Tror du att de vill hålla windows95 också uppdaterat fortfarande?
Det är ju inte så att du får gratis service på din bil när det gått 10 år heller?

En halmdocka som dessutom inte ens svarar på min fråga.

Du anklagar folk för att hålla kvar vid saker "för länge", därav frågan. Att det sedan kostar företaget att underhålla ett operativsystem, har ingen som helst relevans till min fråga.

Skrivet av basn:

Det är skilnad att supporta en nich produkt som bara kör IOT grejer vs en fullskalig gaming rigg med nvidia drivers etc..

Nej, när det gäller Windows 10 så är skillnaden exakt "noll". Allt som fungerar på Windows 10 Home/Pro/Enterprise, fungerar på Windows 10 IoT Enterprise LTSC. (med undantag för artificiella spärrar av diverse mjukvarutvecklare)

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |