Tips/rekommendationer mottages ny dator

Permalänk
Medlem

Tips/rekommendationer mottages ny dator

Planerar att beställa en ny gaming PC inom kort och undrar om jag borde lägga till, byta ut eller till och med ta bort något från detta bygget.
Vill kunna spela battlefield 6, WoW och andra liknande titlar i 1440p utan några problem.
Kör förtillfället på en dator med intel i7 6700K och ett 1070 gpu.

Max budget: 25000kr.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1695681/phanteks-5070ti

Permalänk
Medlem

Föredrar luftkylare för att slippa underhåll.

https://www.inet.se/lista/t5K2c/diinci

Permalänk
Medlem

Kyler inte AiO:n "Arctic Liquid Freezer" lite bättre?

Varför ett 1000W nätaggregat?

Tack för ditt svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diinci:

Kyler inte AiO:n "Arctic Liquid Freezer" lite bättre?

Varför ett 1000W nätaggregat?

Tack för ditt svar, uppskattas!

Peerless Assassin räcker gott och väl för 9800X3D.

1 000 W är overkill men C1000 är ett riktigt bra agg i den absoluta toppklassen och fläkten drar inte igång förrän 500 W och uppåt vilket är trevligt. Ett bra 850 W-agg kostar ca 1 400 kr så ingen stor prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Peerless Assassin räcker gott och väl för 9800X3D.

1 000 W är overkill men C1000 är ett riktigt bra agg i den absoluta toppklassen och fläkten drar inte igång förrän 500 W och uppåt vilket är trevligt. Ett bra 850 W-agg kostar ca 1 400 kr så ingen stor prisskillnad.

Corsair 850 W på inet, som även finns med i mitt bygge, 1199kr.

När det kommer till modekort har jag velat fram och tillbaka mellan dessa 2:
1: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
2: ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI (som jag har i bygget)
Vilken av dessa borde jag välja? Eller finns det andra alternativ som är bättre till liknande pris?

Permalänk
Skrivet av Diinci:

Corsair 850 W på inet, som även finns med i mitt bygge, 1199kr.

När det kommer till modekort har jag velat fram och tillbaka mellan dessa 2:
1: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
2: ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI (som jag har i bygget)
Vilken av dessa borde jag välja? Eller finns det andra alternativ som är bättre till liknande pris?

https://www.sweclockers.com/nyhet/41637-amd-lagger-ned-styrkr...

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på Kingston Fury Renegade 2 TB SSDn trots allt. Lite mer välbeprövad över tid med riktigt bra recensioner (222st på Inet, 5,0 i betyg) samt är garanterad 66% mer skrivningar innan den slits ut (2000 TBW vs 1200 TBW), och båda har garanti på 5 år.

Personligen hade jag nog också valt en AIO för att hålla nere ljudnivån lite mer, luftkylare rampar upp fläktarna lite snabbare. Men det är väl en smaksak.

Det är bara små detaljer dock, annars ser det ganska rimligt och välbalanserat ut tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Då antar jag att ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI (som jag har i bygget) är det jag borde köra på. Särskilt för dagens pris på inet 2090kr med 200kr cashback från en kampanj från asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag hade nog kört på Kingston Fury Renegade 2 TB SSDn trots allt. Lite mer välbeprövad över tid med riktigt bra recensioner (222st på Inet, 5,0 i betyg) samt är garanterad 66% mer skrivningar innan den slits ut (2000 TBW vs 1200 TBW), och båda har garanti på 5 år.

Personligen hade jag nog också valt en AIO för att hålla nere ljudnivån lite mer, luftkylare rampar upp fläktarna lite snabbare. Men det är väl en smaksak.

Det är bara små detaljer dock, annars ser det ganska rimligt och välbalanserat ut tycker jag.

Kände samma där med SSD, är trots allt ny inom datorvärlden och detta blir mitt första bygge, därav inlägget.
Tack för din input!