Bättre stöd för Bluetooth-headset i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Bättre stöd för Bluetooth-headset i Windows 11

Nu slipper du sänkt ljudkvalitet under samtal och i spelchatt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oerhört goda nyheter! Jag använder mina Bluetooth-lurar både hemma och på jobbet. Hemma använder jag dock en extern mic delvis på grund av detta…

Btw tips om någon annan också vill använda sina Bluetooth-lurar till datorn: köp en AptX Adaptive eller AptX Low Latency-dongel (förutsatt att hörlurarna stödjer det). Sjukt laggigt med AAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mike Ajax skriver i ett blogginlägg hos Microsoft att Windows 11 nu har fått stöd för Bluetooth LE Audio och tekniken Super Wideband Stereo. Det innebär att ljudet använder 32 kHz samplingsfrekvens när headsetet strömmar ljud i båda riktningarna, istället för 8 kHz som med de gamla teknikerna Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) och Hands-Free Bluetooth (BFP).

I vilken utsträckning stöds detta av befintliga lurar? Ska man räkna med att det även behövs en ny generation hörlurar?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken koppling man har? Står det någonstans om det är kopplat med a2dp, BLE eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I vilken utsträckning stöds detta av befintliga lurar? Ska man räkna med att det även behövs en ny generation hörlurar?

Ja du kan ju alltid söka upp specen för dina lurar själv så får du se. T.ex. har Sonys WH-1000XM5 stöd
https://letmegooglethat.com/?q=WH-1000XM5+Bluetooth+LE+Audio

Permalänk
Medlem

Hopp, hjälper inte mig trots att jag kör Apples svindyra airpods pro gen 2 (oväntat):

The AirPods Pro (2nd generation) use Bluetooth 5.3, which is the version of Bluetooth required to enable LE Audio features.

🔹 But: Apple has not implemented LE Audio (the LC3 codec, Auracast, etc.) on AirPods Pro 2.

Tack Apple! 😣

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar vanliga codecs i Windows 10/11 idag?

Fungerar aptX HD och motsvarande numera out-of-the-box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig har Bluetooth fungerat bra både i 11:an och 10:an men Windows visar inte vilken codecs som används så lite svårt o säga om aptX HD fungerar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Extrem latens bara, så spel är ospelbara.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kul men har svårt att se värdet med att gå till windows 11 när linux mint finns, även med uppdateringar som detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Kul men har svårt att se värdet med att gå till windows 11 när linux mint finns, även med uppdateringar som detta

För mig handlar det om var olika program lirar bäst.

Mycket fungerar bra (sällan bäst) i GNU/Linux, men långt ifrån allt.

Framförallt ser jag Adobe CC som i sig innehåller sitt egna ekosystem som småproblematiskt.

Där finns det inget slår dualboot eller en riktig QEMU/KVM-miljö (om man nu tvunget vill köra alternativa OS).

Däremot finns det många bra alternativa programvaror till GNU/Linux, men då gäller det att inte vara alltför insnöat på Windows eller macOS sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror också på vilket BT-chip som sitter i moderkortet. Där brukar det snålas.
Jag har en Creative BT-W6 dongel som stödjer alla codecs jag vill ha, aptX-HD, aptX-Adaptive, aptX-Lossless och aptX-Low Latency (LL). De förstnämnda ger bästa ljudet för HiFi, den sistnämnda ger lag free upplevelse i spel. LL är dock på väg bort om jag minns rätt då Adaptive kan ge samma funktionalitet, men jag är osäker om jag minns rätt här. Googla.
Jag använder den framförallt på min mobil (Android) när jag vill ha absolut bästa ljudet från Tidals lossless-streaming, men funkar även från Windows, även Win 10. Kolla dock om dina lurar stödjer nåt av de högprestanda-codecsen annars är finns det nog billigare alternativ.

BT-W6 var ohemult dyr när jag köpte den, men den finns faktiskt för halva priset nu på Amazon, 438 kr vilket väl är mer överkomligt.
https://www.amazon.se/Bluetooth-ljuds%C3%A4ndare-Snapdragon-24-bitars-spelkonsoler/dp/B0DJBFYWSD

Permalänk
Medlem

Ingen är gladare än jag att Bluetooth headset mode äntligen blir uppgraderad från den gamla standarden som vi har varit låsta till sedan 1980-talet. Bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en setting under Bluetooth & devices \ Devices och i det fönstret under Device Settings som heter Use LE Audio when avaliable. Den har inte jag. Jag har Sony WH-1000XM6 och Windows 11 24H2 på DELL jobblaptop så har antagligen inte något BT-chip i laptopen som stödjer LE.

Kolla om du har LE enligt Microsoft:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/check-if-a-window...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Hopp, hjälper inte mig trots att jag kör Apples svindyra airpods pro gen 2 (oväntat):

The AirPods Pro (2nd generation) use Bluetooth 5.3, which is the version of Bluetooth required to enable LE Audio features.

🔹 But: Apple has not implemented LE Audio (the LC3 codec, Auracast, etc.) on AirPods Pro 2.

Tack Apple! 😣

Amen vad i helvete, jag har samma.

På jobbet ansluter jag alltid till teams-möten via telefonen och tar sen upp endast kamera via datorn, just eftersom ljudet blir så mycket bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Beror också på vilket BT-chip som sitter i moderkortet. Där brukar det snålas.
Jag har en Creative BT-W6 dongel som stödjer alla codecs jag vill ha, aptX-HD, aptX-Adaptive, aptX-Lossless och aptX-Low Latency (LL). De förstnämnda ger bästa ljudet för HiFi, den sistnämnda ger lag free upplevelse i spel.

Tack för tipset! Har halvgamla Sony WH-1000XM3 lurar som fungerar bäst med AAC eller LDAC, men ska kolla mer på Creative BT-W6

Har min musik på iPhone som AAC, då min Windows-laptop hittills varit en smärre katastrof ljudmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror helt på Bluetooth-chippet. Just AptX är ingen standard utan ägs helt av Qualcomm, och det företaget är ökända för hur de hanterar att licensiera sin teknik. MS har valt att hålla sig borta från det råttboet vad det verkar. Licensen för LC3 ingår om man har en licens till Bluetooth självt, så den är i praktiken gratis, och för många andra codecar har patenten gått ut (ex AAC).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Det ska finnas en setting under Bluetooth & devices \ Devices och i det fönstret under Device Settings som heter Use LE Audio when avaliable. Den har inte jag. Jag har Sony WH-1000XM6 och Windows 11 24H2 på DELL jobblaptop så har antagligen inte något BT-chip i laptopen som stödjer LE.

Ser inte heller något trots nytt moderkort som jag gissar har stöd. Kanske behövs någon uppdatering.

Har ett par sony wh 1000xm4 som jag kört i flera år. Ingen märkbar delay på ljudet i spel, kör FPS osv utan problem. Dock stängt av massa mic-funktioner för att den inte skall råka slå över.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser inte heller något trots nytt moderkort som jag gissar har stöd. Kanske behövs någon uppdatering.

Har ett par sony wh 1000xm4 som jag kört i flera år. Ingen märkbar delay på ljudet i spel, kör FPS osv utan problem. Dock stängt av massa mic-funktioner för att den inte skall råka slå över.

När jag använder lurarna på jobbdatorn så lyssnar jag på musik osv och det låter och fungerar väldigt bra. Men som det står i artikeln så går den över till den gamla standarden och dåliga ljudet när man använder det som headset i windows för t.ex. Teams eller softphone.

Tittade lite på USB-C dongel för BT som stöder LE Audio och APTx osv och hittade den här. Lite osäker på om den fungerar fullt ut som jag vill, det är ju just att ljudet ska vara bra även vid samtal som jag är ute efter.

https://www.amazon.se/-/en/Avantalk-C82-LEA-Transmitter-Compa...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Beror helt på Bluetooth-chippet. Just AptX är ingen standard utan ägs helt av Qualcomm, och det företaget är ökända för hur de hanterar att licensiera sin teknik. MS har valt att hålla sig borta från det råttboet vad det verkar. Licensen för LC3 ingår om man har en licens till Bluetooth självt, så den är i praktiken gratis, och för många andra codecar har patenten gått ut (ex AAC).

Nej, det har det inte. Tvärtom så fanns stöd för vanliga AptX före AAC. Apple envisas däremot med att inte ha stöd för AptX.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/bl...

Man kan också notera att SweC-artikeln skriver om 8 kHz för "telefonsamtalsläge", men det finns modernare 16 kHz som inte låter riktigt lika uselt. Skillnaden är rätt stor för samtal, men det är förstås lågt för vanligt ljud. Tyvärr är 32 kHz fortfarande under vanligt ljud som ju är minst 44,1 eller 48, men det är förstås en stor förbättring och stereo istället för mono.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

XM4 stödjer LDAC och AAC förutom SBC (som alla har). Ingen LC3 eller AptX. Windows stödjer SBC och AAC, men eftersom LDAC är gratis att implementera finns det gratis drivrutin man kan installera som stödjer det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det har det inte.

Vad svarar du på här? Sista patentet för vanliga AAC gick ut runt 2017 (något olika datum för olika regioner). Patenten för AptX gäller fortfarande, kommer att gälla länge för AptX Adaptive vilket väl är den enda man vill ha.

Citat:

Tvärtom så fanns stöd för vanliga AptX före AAC. Apple envisas däremot med att inte ha stöd för AptX.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/bl...

Ok, då finns det stöd för gammelgamla AptX (Inte ens AptX HD, vad det verkar?). Det hade jag missat - och antagligen MS själva också, eftersom de säger motsatsen på flera ställen jag hittar - men det är väl bra?

Qualcomm licensierar inte AptX i mobiltelefoner om man inte använder Snapdragon-SoC, så om du vill att Apple skall implementera det där så får du be Qualcomm. Antar att de hade kunnat lägga in stöd i hörlurarna, men det är väl ganska givet att de flesta som köper AirPods använder dem med en iPhone. Ser mycket hellre att de aktiverar stödet för LC3 som verkar finnas där men inte aktivt med dagens firmware.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Kolla om du har LE enligt Microsoft:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/check-if-a-window...

<Uppladdad bildlänk>

Har inte heller den inställningen och jag kör med Intel AX200

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte heller den inställningen och jag kör med Intel AX200

Saknar den också. Den enda inställningen jag har under Device settings är Download over metered connections. Kör med en Bluetooth 5.4-adapter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Saknar den också. Den enda inställningen jag har under Device settings är Download over metered connections.

Jag har den + "Show notifications to connect using Swift Pair" är de två valen jag har

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Skönt för dig att du inte märker av den extra latens som blir när man kör över BT utan AptX LL. Det är som lägst 200ms fördröjning vilket märks extremt tydligt i spel. Framför allt FPS-spel. Det absolut enklaste sättet att märka skillnaden är att först vara ansluten med BT till datorn och sedan ansluta hörlurskabeln till XM4. Då byts det automatiskt till kabel som inte medför någon extra latens och det är enormt stor skillnad.

Å andra sidan, om du inte känner dig märka av någon fördröjning nu så borde du kanske inte jämföra eftersom du då får en väldigt tydlig skillnad. Trådlöst spelande med hög-latens codec kommer aldrig bli densamma.

Jag använder också XM4 men med sladd just pga. detta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasse_L:

Ja du kan ju alltid söka upp specen för dina lurar själv så får du se. T.ex. har Sonys WH-1000XM5 stöd
https://letmegooglethat.com/?q=WH-1000XM5+Bluetooth+LE+Audio

Tack för din insiktsfulla analys.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade önskat att Microsoft hade lagt till stöd för Sonys LDAC format. Mina gamla sonylurar hade stöd för flera AptX format, men detta verkar dock vara bortplockat på alla nyare modeller.

Permalänk

8 kHz samplingsfrekvens och Nyquist teoremet ger att 4000Hz är den högsta frekvens Windows återger när micken är aktiverad.
Snacka om telefonlurskvalitet, fy hundan.
Även 32kHz är visset.

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

8 kHz samplingsfrekvens och Nyquist teoremet ger att 4000Hz är den högsta frekvens Windows återger när micken är aktiverad.
Snacka om telefonlurskvalitet, fy hundan.
Även 32kHz är visset.

Precis vad jag tänkte, bättre, för all del, men fortfarande inte bra.

Vad de borde göra såklart är att sluta sabba för sig själva: låt datorn skicka ljud till headset, i valbar kvalitet. Till det lägger vi till att headsetet kan skicka ljud till datorn, i valbar kvalitet. Dessa två behöver inte vara beroende av varandra! Använd den ena eller andra, de ska såklart inte påverka varandra. (Jo, jag vet att trådlöst är halv duplex, det är dock inte tekniskt svårt att få plats med båda.)

Som de misslyckas om igen med bluetooth kan vi inte göra annat än anta att de inte bara sitter på sin egen tumme utan även varandras.