Windows 11 25H2 nära lansering

Permalänk
Medlem

blåste rent burken precis i väntan på nya uppdaten kommer bli gött.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkar som om det inte är uppdateringens fel https://www.xda-developers.com/microsoft-breaks-silence-windo... (länk tagen från ett inlägg tidigare i tråden)

Ändå har det börjat hända helt plötsligt på SSD:er fungerade bra tidigare.

JayzTwoCents, som jag förvisso inte ser som en särskilt pålitlig källa i normala fall, fick nyligen problem med sin Phison-baserade SSD som också resulterar i att den droppar från systemet vid vissa laster tills man bryter strömmen. Kan det vara ren slump? Ja. Är det första gången Phison haft problem som de hävdar inte finns, för att sedan fixa det med en firmwareuppdatering något/några år senare? Nej.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Kanske. Vågar inte testa då det redan var klabb att återställa 23h2,

Nej, gör jag fresh install kan jag inte gå tillbaka till 23h2 om det går snett

Backup!

Permalänk
Medlem

Jag upplever Windows dryg vad gäller när man har flera monitorer och upplösningar/ framerate/ HDR / Wallpaper, uppskalning osv. Jag har fått arbeta upp ett sätt för att få det att fungera men ibland crunshar allt ihop. Sen har ju skärmarna egna färgprofiler också. Kanske man borde haft typ alla av samma märke/upplösning och storlek men det löser väl kanske inte problem ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, eller så är det ni som modifierar alldeles för mycket och skyller på Windows / Microsoft när det inte är deras fel.

Känner mig smått träffad där. Brukar dock vara noga med att inte få felmeddelanden i Event Viewer eller göra så att SFC surnar till. Mina "moddar" är främst att stänga av ett 50-tal tjänster, schemaläggningar samt stänga av onödiga drivrutiner, så allt är lätt att återställa vid behov.

Ang. Windows 11 24H2, så har det rullat på fint för mig när jag testat det. Främst mindre buggar i form av glitchar i gränssnittet i 23H2 på jobbdatorn som normalt endast märks med mekanisk hårddisk. Skyller på 100-tals onödiga processer samt extrem övervakning på just jobbet.

Ska bli kul att testa 25H2, där jag främst ser fram emot ett mer genomarbetat Dark Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

En spontan tanke, vad var det där alternativa OSet hette, som steam o andra speltjänster fungerar på?

Linux heter det, Steam fungerar fint i många distributioner idag

Bazzite
Popos
Mint
Fedora

Permalänk
Medlem

Bra, då ska jag bara kolla så att jag har blockeringen sv feature updates igång.

Permalänk
Medlem

På tal om windows och konstigheter.
Jag har börjat spela ett av mina favoritspel igen, Titanfall 2.
När jag vill spela det på min tv och väljer fullscreen så hoppar det tillbaka till min skärm. Det är enerverande.
Det fanns ett program som fixade detta för längesedan. Någon som minns vilket det var eller har en fix?
(Fixen är inte att välja tv som main display)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag skulle kunna betala för att få testköra någon av dina datorer!

Du verkar ha en väldans tur med allt jfm vissa av oss andra.

Har inte heller problem med något

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Har inte heller problem med något

Ska jag betala dlg också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ska jag betala dlg också?

Alltid kul mer lite extra pengar ☺️

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Någon mer som ska ha uppesittarkväll inför uppdateringen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

Någon mer som ska ha uppesittarkväll inför uppdateringen?

Nää fick min imorse. Same same, different version.

Permalänk
Medlem

Är nästan alltid strul med ett eller annat med en vanilla installation, är min erfarenhet. Däremot funkar distros som X-Lite otroligt bra, och det tummar inte på säkerhet heller. Precis installerat 25H2 på en maskin, och hittils helt utan problem. Tar en kvart från start av installation tills man är färdig. Rekommenderar att man har drivarna klara på en annan disk eller usb, så går det också fort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

En sak som nästan alltid händer vid en större uppdatering är att program jag har lagt till som ska starta automatiskt slutar göra det.
Enerverande.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen (KB5064081) går att tanka direkt härifrån för alla med Windows 11 24H2:
https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=kb5064081

Osäker på om man måste vara Insider för att installationen ska godkännas.

Får lite känslan av att Windows 11 24H2 och 25H2 kommer att vara exakt samma OS, men med olika features aktiverade? (tänk ViVeTool). Eller övertolkar jag länkarna till KB5064081 (26100.5074 för 24H2 resp. 26200.5074 för 25H2)?

Har även sett några på ElevenForum som kör 25H2 på sina LTSC-utgåvor vilket smått bekräftar mina tankegångar. Vanligtvis är LTSC låsta till specifika feature releases såsom 24H2.

Edit:
Intessant nog verkar även uppdateringen för augusti saknas, så förhoppningsvis behöver man inte oroa sig för SSD-buggen.
Råkade sortera fel och såg nu att även KB5063878 samt KB5062660 refereras till.

Permalänk
Medlem

Jag är windows insider, i release preview-kanalen, och igår installerade jag 25h2. Build number efter installation är 26200.5074 vilket verkar korrekt. Varför har jag inte den nya start-menyn? Behöver jag manuellt göra ngn "feature-enable"? Ngn som har koll?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag är windows insider, i release preview-kanalen, och igår installerade jag 25h2. Build number efter installation är 26200.5074 vilket verkar korrekt. Varför har jag inte den nya start-menyn? Behöver jag manuellt göra ngn "feature-enable"? Ngn som har koll?

Ska den komma i 25H2? Den är rätt ny i beta kanalen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ska den komma i 25H2? Den är rätt ny i beta kanalen.

Så har jag förstått det. Stämmer inte det?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jaha, det trodde inte jag, med tanke på att den kom till beta kanalen under sommaren. Har du någon källa/länk till där du läst det för om det är så, så har jag helt missat det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

- Kumbajaa my lord, Kumbajaa *lalalaa*
- Va håller du på med?
- Ber till gudarna att W11 25H2 blir bättre än 24H2

Stödet för 23H2 som har varit relativt problemfritt tar ju också slut November 11 för Home/Pro versionerna så snart har man ju bara val mellan 25H2 och 24H2 eller Linux.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Tidigare i somras fungerade detta:

vivetool /enable /id:47205210,49221331,49381526,49402389,49820095,55495322,48433719

Precis som @jnsson skrev, så är inte den nya startmenyn med i 25H2 officiellt. Dock kan det ibland trots det gå att trigga igång funktionen.

Det gör ingen skada att testa och allt går att återställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Linux heter det, Steam fungerar fint i många distributioner idag

Bazzite
Popos
Mint
Fedora

Om man med fint menar att många spel inte funkar och de som funkar lider av märkbara prestandatapp så visst. Det går fint att åka buss till Rom istället för att flyga också.

Permalänk
Musikälskare

Spännande att se vad dom har sönder denna gången

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Känns som att världen fortfarande kämpar med problemen från 24H2.

vilka problem? Har kört med 24h2 sen det kom på 3 datorer hemma och ingen av dom har haft några problem (min trodde jag hade problem men visade sig va PSU'n som inte gillade spikar från GPU'n)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om man med fint menar att många spel inte funkar och de som funkar lider av märkbara prestandatapp så visst. Det går fint att åka buss till Rom istället för att flyga också.

Men då är antagligen GNU/Linux inget för dig. Ang. prestandatapp, så går ofta även Windows att optimera långt över vad många tester visar.

Visst är jag ofta kritisk mot Microsoft och Windows, men fortfarande är Windows bäst på att köra program gjorda för Windows. Speciellt när det gäller mer komplexa programpaket med många beroenden.

Spel känns däremot betydligt lättare att få igång under GNU/Linux så länge vi inte pratar om specifika anticheat-titlar.

Själv spelar jag däremot så lite numera, att jag klarar mig fint med macOS, Xbox One X (Diablo IV) och Switch 2.

Ang. Windows 11 25H2, så såg jag ett par tester med TinyOS som såg lovande ut. Kanske dags att offra en SSD och testa lite själv. Kan optimera 24H2 först och sen lägga på KB:n för Insider Preview 25H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Sjukt. Jag är kvar på 23h2, om jag uppdaterar till 24h2 så slutar mitt surround ljud på logitech g-hub funka, mitt headset stängs av efter 1 min idle, hela min dator fryser så jag måste hård-restarta den när jag spelar Path of Exile 2.

Jag har ändå ganska ny dator med 4080 och en ryzen 7, när jag blir tvingad till att uppdatera till 24h2 vet jag inte vad jag ska göra

Uppdatera drivrutiner om du inte gjort det. Börja med AMD:s chipset drivrutiner och fortsätt sedan med Logitechs. Även BIOS kan påverka om det är gammalt/buggigt. Där hade jag börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Sjukt. Jag är kvar på 23h2, om jag uppdaterar till 24h2 så slutar mitt surround ljud på logitech g-hub funka, mitt headset stängs av efter 1 min idle, hela min dator fryser så jag måste hård-restarta den när jag spelar Path of Exile 2.

Det släpps nya uppdateringar till 24H2 månadsvis, så troligtvis är eventuella buggar fixade mha nyare drivrutiner och/eller ny kumulativ uppdatering av Windows 11 24H2.

Länken nedan ger en bra översikt av samtliga uppdateringar av Windows 11:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-11-version-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Uppdatera drivrutiner om du inte gjort det. Börja med AMD:s chipset drivrutiner och fortsätt sedan med Logitechs. Även BIOS kan påverka om det är gammalt/buggigt. Där hade jag börjat.

Kan även finnas specifika firmwareuppdateringar för USB kontrollers och dylikt som bör installeras. AMDs platformar har haft mycket USB/PCIe strul de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Windows uppdateringar, vet inte varför alla här är så gnälliga? Sitter man med en 6700k och GTX 970 förstår jag, men annars är det ju bara konstigt.