Mental behöver ny hårdvara

Permalänk
Hedersmedlem

Mental behöver ny hårdvara

Då var det dax igen då. Ny hårdvara måste införskaffas inför HL2
Som vanligt upptäcker man att man inte hänger med på hårdvarumarknaden, jag tänker helt enkelt utnytja sweclockarnas kunskaper och erfarenheter.

Jag har valt att handla på datorbutiken.com, trots blandade erfarenheter har jag beslutat att ge dem mitt förtroende.

Det jag har valt hitills är

  • AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

  • 2st TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)

  • LITE-ON CD-RW LTR-52327S 52x32x52x Burn Proof Bulk black front intern IDE

Jag har redan ljudkort, hårddisk, låda, skärm, nätverkskort, mus & tangentbord.

Så det jag behöver hjälp med att välja är moderkort och grafikkort samt CPU-kylare.
Krav på moderkortet är SATA & Nforce2. det behöver inte vara klockvänligt då jag tänker köra oklockat.

Grafikkortet lutar åt ATI hållet just nu, men jag har som sagt mycket dålig koll.

Kom även med förslag på förändringar och kompleteringar, INTEL förslag undanbedes vänligen

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst vill jag förespråka att du köper XP2500+ istället, den är ett par hundralappar billigare, men samtidigt så klockar den lika bra. Angående minnet så kan du lägga dessa sparade hundralappar på Twinmos-minnen med Winbond-chip, dessa klockar lite bättre (Det är ju ändå trots allt Sweclockers detta ). Jag struntar alltså helt sonika i att du tänker köra oklockat, för det såg jag efter att jag skrivit ;). Jag vill dock förespråka lite klockning, det är inget större besvär på dessa processorer, du får helt enkelt bara ändra multiplikator till samma som XP2800+

Moderkortet skulle jag satsa på Asus A7N8X-Deluxe, bra funktioner. Abit NF7-S 2.0 är också bra, men det verkar som att fler har problem med det.
Jag skulle rekommendera ett Radeon 9800 (Non-pro), det är relativt prisvärt och ska förhoppningsvis utan problem kunna fläska på ordentligt i HL2.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Processorn skall bytas mot en XP 2500+.
Funderade på 2*512 på förslag från psio, men frågan är om jag behöver det. har 256 i dag och det käns inte för trångt

Kylare till processor då? ingen höfläkt bara

Edit:

Ny lista

  • LITE-ON CD-RW LTR-52327S 52x32x52x Burn Proof Bulk black front intern IDE

  • AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

  • Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX

  • 2st TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5 (AMD OK)

  • Totalt inkl moms 4104.00

grafikkort och CPU kylare kvartsår

Permalänk

En liten fråga bara, vart hade du tänkt att köpa det? Och hur mycket kostar det? Är nämligen själv lite sugen på att uppgradera inför HL2 så...

Edit: Äsh va dum jag var, hittade båda svaren några sekunder efter jag postat inlägget

Permalänk
Medlem

Kör med 400mhz minnesmoduler istället. Adata är enormt bra minnen!
Denna kylare rekommenderar jag tillsammans med valfri 92mm fläkt Thermalright SLK-900U.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Kan varmt reckomendera dig Zalman CNPS7000A-CU/A-ALCU. Kyler enormt bra och ligger i max hastighet bara på ~23 DB vilket är extremt tyst. har kylaren själv (ALCU) och är fruktansvärt nöjd.

Ett bättre minne kan vara något att tänka på, PC3200 åtminstonde så att du kan få upp den där FSBn i ~200. Starkt rekomenderat så du kan dra nytta av 2500+ saften!

Angående grafikkort handlar det mest om vad man är beredd att punga upp, grafikkort är ju oftast/alltid det dyraste i paketet. Ett Radeon 9600Pro (ca 1500 - 2000) kan ju vara gränsen för hur lågt du ska gå om du vill ha en BRA spelupplevelse (för det ska spelas right?). Har du lite mer pengar är ett Radeon 9700 Non-pro ett bättre val vilket ger dig kantutjämning på ~max och en massa mer (ca 2300 - 2500). Geforce blir egentligen inte intressant förrän vi närmar oss ~3500 - 4000 prisklassen men där kanske vi inte ska klampa in med smutsiga skor?

Ja det täcker väl det mesta?

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=THA1889 ska vara bra och tyst, det var en tråd uppe i Kylningsforumet eller om det var i AMD-delen om just den kylaren, verkar faktiskt fungera bra.

Jag vet inte hur mycket du vill lägga på just grafikkort, men ett 9700PRO (tillverkas inte längre, men kan finnas kvar) eller ett 9800 (inte pro alltså) tycker jag kan vara vettigt, ca. 3000:-. Billigare Grafikkort är Radeon 9600Pro och Kanske även Geforce FX5600Ultra eller liknande. Dock rekommenderar jag hellre 9700Pro/9800.

Angående minne, Jag har 1024Mb och det är sällan min minnesanvändning ligger speciellt mycket högre än ~500Mb, även fast jag har väldigt mycket igång, 2*256Mb rekommenderar jag åt dig.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

en alpha pal med en tyst fläkt funkar...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Kan varmt reckomendera dig Zalman CNPS7000A-CU/A-ALCU. Kyler enormt bra och ligger i max hastighet bara på ~23 DB vilket är extremt tyst. har kylaren själv (ALCU) och är fruktansvärt nöjd.

Passar inte på NF7 kortet, mosfesten sitter i vägen för det, men om han är bra på att löda så visst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Kör med 400mhz minnesmoduler istället. Adata är enormt bra minnen!
Denna kylare rekommenderar jag tillsammans med valfri 92mm fläkt Thermalright SLK-900U.

Det blev en del dyrare med 400mhz minnen, och då CPU:n jobbar med 333MHz systembus så tror jag det räcker bra så.
Dessutom är det dual chanel så minnesprestandan blir nog bra.

Möjligen om jag går ned till 2*256 MB minnen så kan jag gå upp i hastighet i stället.
9700Pro låter bra i mina öron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Det blev en del dyrare med 400mhz minnen, och då CPU:n jobbar med 333MHz systembus så tror jag det räcker bra så.
Dessutom är det dual chanel så minnesprestandan blir nog bra.

Möjligen om jag går ned till 2*256 MB minnen så kan jag gå upp i hastighet i stället.
9700Pro låter bra i mina öron.

Vad ska du med 1024 i ram till?
Vet inte vars jag nämde nåt om grafikkort, men 9700Pro är juh bra!

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

ett tips: vänta tills hl2 släppts, då först vet man kraven på hårdvaran....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T'nT
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DBU023

Är inte det enklast att ta detta kit.

Paketet innehåller alla ovanstående komponenter som är nämnda. Kylningen för processorn tycker jag kan bytas ut mot en Alpha PAL8045T. Presterar mycket bra. Köp till en tyst 80*80mm fläkt till flänsen så har du i princip en ljudlös processorkylning.

Permalänk
Glömsk

Nej, vad du behöver Mental är Spire Whisperrock IV (199 kr) och Radeon 9700 Pro. Klockren setup då. Förstår inte hur Whisperrock kan vara så billig, kan utan problem överklocka min Barton 2500 till ungefär 2.2 GHz med den. Tyst är den också, och stabil.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

hmm synd på kylaren, visste faktiskt inte det... Men han kan ju egentligen lika gärna köpa ett 9800 ifall han ska ligga i ~3000 klassen...

Permalänk
Medlem

vilket är det bästa kortet för amd just nu? ska stödja sata, snabba minnen dual channel, så stabilt o bra som möjligt får kosta en 2tusen kroner måste stödja raptor diskar

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nej, vad du behöver Mental är Spire Whisperrock IV (199 kr) och Radeon 9700 Pro. Klockren setup då. Förstår inte hur Whisperrock kan vara så billig, kan utan problem överklocka min Barton 2500 till ungefär 2.2 GHz med den. Tyst är den också, och stabil.

Ja, den kylaren är underbar! Köpte en sån till min morbrors dator, och hade jag inte kört vatten hade jag nog tatt den själv. Iallafall för det priset är det en sjukt bra kylare.

Permalänk
Medlem

vilket har minst problem av dessa kort? ASUS A7N8X och Abit NF7-S rev 2.0
vilket är helt enkelt bäst?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

whisperrock är det inte den utan kopparinlägg, falconrock den med kopparinlägg?

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX

TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK) x 2

AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

Ingen oc? Varför neka gratis prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
whisperrock är det inte den utan kopparinlägg, falconrock den med kopparinlägg?

den jag talar om hade en rund kopparbotten , och jag är 99% säker på att det var whisper.

Permalänk
Hedersmedlem

Hellre 9700pro än ett 9800non-pro

sedan rekommenderar jag ett byte av butik...men det är bara min åsikt

polaren fick vänta hela 5veckor på att få sitt moderkort tillbakaskickat efter retur....DEt är HELT KLART dött....men det tycker inte DB
efter det blev det byte av butik & nytt moderkort, vilket fungerar klockrent

Sedan har en annan kompis returnerat en cpu dit....tog endast 5månader för dem att inse att det INTE var han som hade sabbat den =(

Rekommenderar :
Komplett - lika billigt som DB...iaf nästan..
SBSData - grymt snabb service
JME-data - allmänt schyssta
Dustin - need I say more? (lite dyra dock)

EDIT: Cpu:n arbetar i 333fsb som standard - ja...men det är ju bara att öka? - köp bara ett revision2-moderkort så är saken biff!
skaffa ett tyst radeon...eller fäst en 19dB-papst på det som jag gjorde / kör zalmans passiva kylning(med heatpipes)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Vänta tills HL2 kommer...

Samt vänta på denna kylare till nåt RadeonNNNNpro
http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att du kommer nog inte ångra dig om du köper ATi. Jag har aldrig haft ATi innan, bara nvidia (GF2 GTS, GF3 Ti500, GF4 Ti4600) men jag har aldrig varit så nöjd med ett grafikkort som nu faktiskt. Kan spela på bästa grafiken och max på kvalité-inställningarna och allt sånt i alla dagens spel iaf. Annars verkar ju nvidias värstingkort rättså bra men då talar vi muchos pengar oxå för ungefär samma prestanda.

Permalänk
Avstängd

Det roliga är att när Mental frågar dessa så är alla hjälpsamma medans en nybörjare frågar så svarar en, två stycken..

Mental: Har för mig att du jobbade med datorer eller dylikt. Support kanske det var. Kan inte du sådant här då?

Annars kan du läsa igenom de andra 1340 trådarna om samma ämne.

*Tråd låst*

//Martin

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Ja, den kylaren är underbar! Köpte en sån till min morbrors dator, och hade jag inte kört vatten hade jag nog tatt den själv. Iallafall för det priset är det en sjukt bra kylare.

Jo den är billig som fan och kyler riktigt bra.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papegojan
Det roliga är att när Mental frågar dessa så är alla hjälpsamma medans en nybörjare frågar så svarar en, två stycken..

Mental: Har för mig att du jobbade med datorer eller dylikt. Support kanske det var. Kan inte du sådant här då?

Annars kan du läsa igenom de andra 1340 trådarna om samma ämne.

*Tråd låst*

//Martin

Vi börjar med att konstatera att livet är orättvist. så har vi det ur världen.

Sen att jag jobbar med support är ingen garanti för att jag har koll på hårdvarumarknaden överhuvudtaget. Jag ser ingen anledning till att posta den här typen av tråd om jag redan visste vad jag ville ha.
Och ja, om du bara visste vad jag har läst trådar av den här typen, och lärt mig mycket på det. Om jag (eller annan moderator) anser att den här tråden inte bringar något till forumet åker hänglåset på.

Sen att fler svarar på den här tråden för att jag har skapat den kan knappast jag lastas för, att man är något av en C kändis i cyberrymden är knappast något man går runt och är kaxig över

Edit: Tråd lätt redigerad.

Angående vänta på HL2. nej det kommer jag inte att göra. jag behöver åtminstonde grafikkortet nu då mitt gamla börjar bli opålitligt och då kan man lika gärna köpa allt det övriga

Edit2: ser ut som att jag kommer att behöva ett nytt nätagg. Och lite kylpasta.

Edit3:

  • Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX

  • AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

  • Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)

  • TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)

  • LITE-ON CD-RW LTR-52327S 52x32x52x Burn Proof Bulk black front intern IDE

  • Hercules 3D Prophet 9800 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

  • Antec True Power 330W ATX (AMD&P4 OK)

  • Arctic Silver 3 Premium Thermal Compound 3g

Totalt inkl moms: 8180.00
Frakt: 229:- + PF

Permalänk
Medlem

Varför inte passa på att köpa ett ännu kraftigare nätagg när du ändå håller på? Förr eller senare vill du uppgradera igen och då kanske det krävs nästan 400 Watt för att driva en dator med Radeon 11000.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Varför inte passa på att köpa ett ännu kraftigare nätagg när du ändå håller på? Förr eller senare vill du uppgradera igen och då kanske det krävs nästan 400 Watt för att driva en dator med Radeon 11000.

Tja tål att tänka på.

Något tipps på bra nätagg?
Inte något allt för höjljudt