Amazon Prime inför reklam från & med 7 oktober

Permalänk
Medlem

Amazon Prime inför reklam från & med 7 oktober

Hej Prime-medlem,

Vi vill informera dig om en förändring som snart kommer till Prime Video. Från och med den 7 oktober 2025 kommer filmer och serier på Prime Video att innehålla en begränsad mängd reklam. Det gör det möjligt för oss att fortsätta investera i premiuminnehåll och öka dessa satsningar över tid. Du behöver inte göra något, och priset för ditt nuvarande Prime-medlemskap ändras inte. Vi kommer även att erbjuda ett alternativ utan reklam för 29 kr i extra i månaden*, som du kan välja att lägga till från och med den 7 oktober 2025.

I övrigt sker inga förändringar i ditt Prime-medlemskap. Som Prime-medlem fortsätter du att ta del av ett brett utbud av shopping, erbjudanden och underhållning, bland annat:
Tillgång till ett stort utbud av populära och exklusiva filmer och tv-serier, inklusive:
Globala och svenska Amazon Originals som LOL: Skrattar bäst som skrattar sist, Girls of Stockholm, Sagan om ringen: Maktens ringar, Fallout, Reacher, The Boys, Cross och The Idea of You.
Kommande premiärer under 2025 och 2026: Vaka, LOL: Skrattar bäst som skrattar sist Halloween, Tre Kronor – Jakten på VM-guld, samt nya säsonger av Gen V, Maxton Hall och Hazbin Hotel.
38 direktsända och exklusiva Premier League-matcher per säsong samt sportdokumentärer som All or Nothing: Manchester City, Svennis och Doubters to Believers - Liverpool FC: Klopp's Era.
Kostnadsfri och snabb leverans i hela landet – inklusive leverans samma dag på hundratusentals produkter.
Exklusiva erbjudanden och shoppingevenemang som Prime Day och Prime Big Deals Days.
Kostnadsfria spel, ett månatligt Twitch-abonnemang och fler förmåner varje månad med Prime Gaming.

Som tidigare nämnt behöver du inte göra något. Du kan när som helst hantera ditt medlemskap [här]. Om du vill avsluta ditt medlemskap kan du göra det direkt och få återbetalning för den återstående tiden, eller se datum för din nästa förnyelse [här]. Uppsägning av ditt medlemskap gäller omgående och återbetalningen beräknas utifrån återstående dagar i din nuvarande abonnemangsperiod.

Tack för att du är en värdefull medlem av Amazon Prime.

Blir till att plussa på 348kr på årsabonnemanget .

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Perfekt! Nu har jag en anledning att eventuellt avsluta abonnemanget!
Tänker koncentrera mig istället på att köpa hem filmer på skiva istället.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Så det abbonemang jag har nu för 69kr/mån belastas med reklam from 7/10?
Om jag hoppar på ett årsabbonemang vid brytet på måndag för 649kr, blir det också ett abb med reklam eller klarar jag mig?

Eller är modellen att det spelar ingen roll vad man har för plan, även om du tex har ett halvår kvar på ditt årsabb?Modellen är kanske att man får valet att betala 29kr/mån för ett tillägg som tar bort reklamen!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Om jag hoppar på ett årsabbonemang vid brytet på måndag för 649kr, blir det också ett abb med reklam eller klarar jag mig?

Eller är modellen att det spelar ingen roll vad man har för plan, även om du tex har ett halvår kvar på ditt årsabb?Modellen är kanske att man får valet att betala 29kr/mån för ett tillägg som tar bort reklamen!?

Som jag fattade mailet jag fick så gäller det samtliga konton.
7 oktober så börjar det bli reklam oavsett om du har årsabb eller ej.
Vill du inte ha det så är det 29kr till i månaden att lägga till på ditt abonnemang.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag har årsabonemang, fick samma mail.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Ja jo, jag fick också samma email!

"Priset på ditt abonnemang ändras inte"

Nej men så "generöst" av er, så jag behöver alltså inte betala extra för att se på er "underbara" reklam!

Vet knappt hur jag skall bärga mig av tacksamhet! >_>

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Väldigt synkat så har alla fyra streamingtjänster jag för tillfället har höjt priserna alternativt försämrat villkoren.
Blir nog till att slimma ner utbudet hemma lite. Inte för att pengarna spelar någon roll, men jag blir lite tjurig….

Edit: Jag har Amazon Prime enbart som streamingtjänst, inget annat.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket reklam det blir.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alltså, reklam är något av det värsta jag vet så någon typ av åtgärd blir det, sannolikt inte till Amazons favör. Fullt visst att öka sina priser på. Vi använder just den här tjänsten ganska lite, däremot beställs det en del från Amazon så det får bli en liten kalkyl på det för att se vilket håll det går. Men hade det inte varit för billigare och snabbare frakt så hade det åkt ut direkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag betalar 549kr/år
Ot: kommer vänta o se, är det 2 reklamer på 10 sekunder vart avsnitt så är det ok för mig för 46kr/mån.
Beställer också väldigt mycket som är dyrare på andra ställen eller inte går att få tag på alls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

ublock origin kommer säkert funka, det tar redan bort den reklam som redan finns på prime för deras egna serier etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Väldigt synkat så har alla fyra streamingtjänster jag för tillfället har höjt priserna alternativt försämrat villkoren.
Blir nog till att slimma ner utbudet hemma lite. Inte för att pengarna spelar någon roll, men jag blir lite tjurig….

Edit: Jag har Amazon Prime enbart som streamingtjänst, inget annat.

Ja, det blir alltmera uppenbart att streamingföretagen har bildat en kartell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

ublock origin kommer säkert funka, det tar redan bort den reklam som redan finns på prime för deras egna serier etc.

Åhå, ja, det kan ju vara en lösning kanske. Jag har årsmedlemskap med förnyelse 5 augusti och har ännu inte fått något varningsmail om försämringarna. Kanske dimper in närmsta dagarna. Är dock ganska lite vi ser på Prime, nu senast var det kanske Star Trek nånting och det kan man ju se på annat sätt om det skulle börja drälla av reklam och man vill se om det igen.

Amazon har redan lagt mycket bakom extra betalväggar känns det som, serier som ligger i andra kanaler/paket, eller är låsta till viss region (delvis förståeligt, kanske). Kanske får man överväga Prime helt och hållet snart, jag beställer inte lika mycket därifrån som förr och kommer ändå över fri-frakt-gränsen när jag väl gör det. Hemleverans vill jag sällan ha ändå, bara strul.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag sa upp Prime samma sekund som mailet trillade in. Reklam hör inte hemma i betaltjänster. Hoppas att fler gör som jag så att det svider lite för den.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Amazon Prime 7:e oktober

Permalänk
Medlem

Ja, irriterande. Amazon Prime har hittills varit en överlägset väl fungerande tjänst. Jag vill gärna ha andras hjälp att utvärdera om det fortfarande kommer vara fallet efter att de höjt priset, eller om det finns andra tjänster som erbjuder likvärdigt resultat.

Vad gäller Amazon-leveranser så tycker jag generellt sett inte Prime ger någon skillnad värd att betala extra för, men i kombination med streaming-utbudet har det hittills hamnat på plus. Nu är jag mer osäker.

Permalänk
Medlem

"Det gör det möjligt för oss att fortsätta investera i premiuminnehåll och öka dessa satsningar över tid."

Ha. Eller så gör det möjligt för dem att ta ut fetare bonusar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Äntligen! Avsaknaden av reklam har ju gjort att streamingtjänsterna inte känts som riktig TV...men nu kan man få en äkta upplevelse även med Prime.

Finns det några streamingtjänster kvar som inte har reklam (så man vet vad man skall undvika)?

Permalänk
Medlem

Tack för kaffet säger jag.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Uppsagt. Protestera med fötterna!

Permalänk
Medlem

Detta var fan droppen. 29kr i månaden är inte ett skit, men nu är det fan en principsak.

Permalänk
Medlem

"Det gör det möjligt för oss att fortsätta investera i premiuminnehåll och öka dessa satsningar över tid."

Satsningar som att ersätta äldre TV-serier och filmer med massa skandinavisk dynga som aldrig hade producerats om de inte fått kulturbidrag av skattebetalarna?

Jag ska se Fallout Season 2, får väl se hur det blir med reklamen. Det var någonting med Season 1 som gjorde att jag installerade Prime Video-appen, minns dock inte vad... får väl köra med adblock via webbläsaren antar jag. 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har det själv primärt för Strömnings tjänsten. fri frakt, allt andra +.

Tänker själv se vad det innebär. Och ta beslut därefter.

Kan ta Viaplay medium som ingick gratis via gruppavtal för min bostad. Men som blev ner kickat till Viaplay medium reklam. Gillar jag det nej, men en film ca 5 min reklam. 3-4 x 1min per film. Inte att jag kommer sluta titta om det är något. Och jag kommer hellre inte betala extra för att få utan reklam igen. Sen roliga med Viaplay är att ibland ingen reklam alls?

Så får se. Skall man vara ärlig så är ju ännu Amazon billigast av de alla till vad man får. På gott och ont

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Utomlands där de redan infört reklam så handlar det om 4-6 minuter före och avbrott i det man tittar på har jag förstått. De började tydligen med tre minuter men har ökat på det, och jag misstänker starkt att de inte tänker sluta öka på med tiden vartefter folk vänjer sig vid reklam.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag har haft diverse kabel-TV och annat sedan typ 1988. Skulle bli förvånad om jag under alla dessa år sett sett fler än 5 filmer sammanlagt med reklamavbrott. Klarar inte av det. TV-serier har ju hänt att man sett lite oftare, men då främst komedier etc. Bygger de på spänning osv bryts "illusionen" för mig och det blir bara skit av allt. Så det här riskerar att få mig att sluta titta helt på Prime, får se hur påträngande det blir.

The Expanse med reklam? Tror inte det. Betala 29kr per månad för att slippa reklamen? Tror inte det heller.

Tillägg: Jaha, nu fick jag mailet, inte helt oväntat.

Eftersom jag förra månaden betalade i förskott för ett år, och tjänsten nu verkar bli markant sämre, känns det skönt att få tillbaks drygt 500kr att lägga på annat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Var det inte en viss YouTubeer som fick 100m USD för en deal hos Amazon? Någonstans ska väl stålarna dras in.

Såhär har jag uppfattat att historien kring streaming har spelats ut.

Betaltv med massor av reklam = Många hade "pirattvboxar" för att kolla på tv1000.

Inget vettigt sätt att enkelt skaffa musik (även om skivor har sin charm) = Naptster tog över.

Musikstreaming-tjänster som spotify och motsvarighet (typ) för film tågade in = Typ ingen piratade längre. Speciellt på musiksidan så var det ju bara att klicka på det man ville höra på till en fast månadskostnad. Det verkar nästan som att skon klämde mera vid tillgänglighet än pengarna i sig (för de som ändå betalade för sin musik).

Filmstreamingen är väldigt splittrad numera och alla inför reklam igen. Så vi är tillbaka på betaltv med reklam.

Kommer folk hitta på kreativa lösningar? Ja alla får själva ta sig en funderare på de svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag sa upp Prime samma sekund som mailet trillade in. Reklam hör inte hemma i betaltjänster. Hoppas att fler gör som jag så att det svider lite för den.

Håller helt med!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide