Permalänk

Köpråd - Gamingskärm 27/32"

Jag sitter och kollar på att uppgradera från min gamla LG 32GK850G (32" VA 1440p 144Hz). Jag är i stort nöjd med den, speciellt storleken på 32", dock så känns den väldigt blurrig om man rör sig snabbt i spel vilket har fått mig att vilja uppgradera.

De krav jag har är följande:

• 32" eller 27"

• 1440p (Jag är inte intresserad av att spela i 4K)

• 240Hz+

• Ingen DSC

• Max pris runt 10k även om det inte är satt i sten, ju mer den kostar ju mer motiverat måste priset kännas ("rimlighet").

Den ska användas främst till gaming, typ Escape From Tarkov/EFT: Arena och Rocket League är väl det mest rörelsekänsliga jag spelar just nu och senare även ARC Raiders. Kommer även att se på film/serier med den.
Den kommer att befinna sig i ett halvljust rum, främst sommartid är det problemtiskt även med matta ytor.

Jag har kollat runt en hel del själv men har inte riktigt hittat någon som passar in. Kollade in Dells AW2725DF ett tag men den använder DSC eftersom den bara har dp1.4.

Permalänk

Har kollat runt en hel del och det verkar ju inte ha släppts några skärmar som har den nya DP 2.1 med UHBR20 som har dessa specifikationerna än. I alla fall så har jag inte lyckats hitta någon.
Sedan kan man ju undra varför 2.1 har dessa olika specifikationer UHBR10, UHBR13.5, UHBR20. Så om tillverkarna skriver ut "DP 2.1" så kan det var någon av dessa, ofta så verkar tillverkarna utelämna vilken 2.1 det är när de presenterar skärmarna.

Det blir än lustigare när tillverkna släpper nya skärmar med DP 2.1, och marknadsför skärmen med att specifikt visa upp att den minsann har DP 2.1, 1440p och 480Hz som exempel, tyvärr glömde de bort att nämna att de valt att köra på UHBR13.5 av någon anledning och således måste använda DSC för att komprimera datan. VARFÖR, det finns UHBR20 som hade gjort DSC överflödigt.

Jag är nog mer inne på att skärmen jag eftersöker ska ha just 1440p och 480Hz eftersom det är maxspecifikation för okomprimerad DP 2.1 vid UHBR20. Frågan är hurlänge man måste vänta på att en sådan skärm ska dyka upp.

Permalänk
Medlem

Varför är du så besatt över att den inte ska använda DSC ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Varför är du så besatt över att den inte ska använda DSC ?

För att jag helt enkelt inte vill ha det. Det bör räcka som argument.
Sedan kan man ta det vidare och bland annat säga att om man betalar 10k+ för en skärm så ska det inte ha snålats in på tekniken. Jag vill inte dras med eventuella besvär från DSC, varesig om det vanligtvis förekommer eller ej.

Hittade för övrigt MSI MPG 271QR QD-OLED X50 som verkar klara av de krav jag har, den verkar släppas senare i år (troligen senare i Svedala). Hade förmodligen önskat en WOLED istället men man kanske inte kan få allt, inte än i alla fall.
https://www.msi.com/Monitor/MPG-271QR-QD-OLED-X50/Specificati...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur bråttom du har med ett köp men är MSI MPG 322URX ett alternativ? Kostar förvisso 15k just idag men bör komma ner till rimliga prisnivåer runt Black Friday tänker jag (Har kostat 12490:- nyligen).

Ja, det är en 4K-skärm men varför låsa dig vid 1440p om du kan skala ner till 1440p vid behov i spel?

Permalänk
Medlem

ASUS PG27AQWP-W - 540HZ TANDEM WOLED som är "glossy" och har DP 2.1

"The PG27AQWP-W's robust assortment of connectivity options includes DisplayPort 2.1a UHBR20 with 80Gbps bandwidth and HDMI 2.1. The monitor even packs a tripod socket for easy camera mounting."

https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/prepare-for-tan...

Eller kanske Acer X27U F8 (liknar ASUS skärmen fast med matt coating) Denna kommer dock nästa år.

"Acer also announced a monitor based on LG’s new panel, the Acer Predator X27U F8. It has a fully ergonomic stand and rich connectivity options, including two HDMI 2.1 ports, DP 2.1, USB-C with 90W PD, a dual-USB hub, built-in KVM, dual 5W integrated speakers and a headphone jack."

Dessa kostar dock mer än 10k vilket man nog får acceptera om man ska ha DP 2.1 på en 27 tum 1440p.

MSI MPG 271QR QD-OLED X50 kommer också kosta mer än 10k. Här är skärmar med samma paneler som kostar 13-14k:
https://www.inet.se/produkt/2227711/asus-27-rog-strix-xg27aqd...
https://www.inet.se/produkt/2227741/gigabyte-27-aorus-fo27q5-...

Gigabyte versionen har DisplayPort 2.1 och finns i lager nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Om DSC är ett icke givet köp för dig så är det ju bara att vänta på skärmar som stödjer den upplösning och refresh som du har krav på utan DSC är inblandat.

Själv kommer känner jag inget behov att byta från 4k@240Hz@10Bit med DSC men det är min högst personliga uppfattning.

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

ASUS PG27AQWP-W - 540HZ TANDEM WOLED som är "glossy" och har DP 2.1

"The PG27AQWP-W's robust assortment of connectivity options includes DisplayPort 2.1a UHBR20 with 80Gbps bandwidth and HDMI 2.1. The monitor even packs a tripod socket for easy camera mounting."

https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/prepare-for-tan...

Eller kanske Acer X27U F8 (liknar ASUS skärmen fast med matt coating) Denna kommer dock nästa år.

"Acer also announced a monitor based on LG’s new panel, the Acer Predator X27U F8. It has a fully ergonomic stand and rich connectivity options, including two HDMI 2.1 ports, DP 2.1, USB-C with 90W PD, a dual-USB hub, built-in KVM, dual 5W integrated speakers and a headphone jack."

Dessa kostar dock mer än 10k vilket man nog får acceptera om man ska ha DP 2.1 på en 27 tum 1440p.

MSI MPG 271QR QD-OLED X50 kommer också kosta mer än 10k. Här är skärmar med samma paneler som kostar 13-14k:
https://www.inet.se/produkt/2227711/asus-27-rog-strix-xg27aqd...
https://www.inet.se/produkt/2227741/gigabyte-27-aorus-fo27q5-...

Gigabyte versionen har DisplayPort 2.1 och finns i lager nu.

Tack, bra spanat!
Även om jag inte gillar Asus som tillverkare så känns den väldigt intressant. Frågan är om den kör med DSC för 1440p @ 540Hz? Den bör ju överstiga vad DP2.1 UHBR20 klarar av?
Man kan ju hoppas att LG själva trycker ut en skärm med liknande specs inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Tack, bra spanat!
Även om jag inte gillar Asus som tillverkare så känns den väldigt intressant. Frågan är om den kör med DSC för 1440p @ 540Hz? Den bör ju överstiga vad DP2.1 UHBR20 klarar av?
Man kan ju hoppas att LG själva trycker ut en skärm med liknande specs inom snar framtid.

Borde väl vara safe? Så länge grafikkortet också har DP2.1.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Borde väl vara safe? Så länge grafikkortet också har DP2.1.

Det är det som jag ställer mig tveksam till. Enligt wiki så klarar UHBR20 av 516Hz vid 1440p 10b utan komprimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Det är det som jag ställer mig tveksam till. Enligt wiki så klarar UHBR20 av 516Hz vid 1440p 10b utan komprimering.

I 10Bit borde du klara dig om jag fattat rätt.

https://tftcentral.co.uk/articles/when-is-displayport-2-1-goi...

EDIT: Fast ChatGP kan såklart ha fel.

Men på wiki står det också: "Display manufacturers may also use non-standard blanking intervals rather than CVT-RB v2 to achieve even higher frequencies when bandwidth is a constraint."

Så QD-OLED på 500 HZ behöver inte DCS medan 540 WOLED behöver? xD
Hade nog kört 540HZ ändå.. Man märker ju inte av DCS.

Visa signatur

Mousepad: