Death Stranding 2: On the Beach.
Varning! Lång text.
Jag spelade i performance mode (på en bas PS5:a) och det kändes som att det höll sig runt 60 större delen av tiden. Jag stötte inte på några allvarliga buggar alls i min genomspelning. Det är i det här skicket spel ska släppas, så jag önskar att dom flesta andra utvecklare tog efter detta, istället för att släppa spel innan dom är klara, vilket är alldeles för vanligt idag tyvärr.
Precis som första spelet, så är även detta helt fantastisk, enligt mitt tycke. Men det är svårt att rakt av rekommendera det här spelet till andra, förutom till dom som har spelat första spelet och gillade det. För det här är ett väldigt speciellt/unikt spel. Det beror helt på vad man vill ha ut av ett spel, och vilken smak man har givetvis.
Det visuella är bättre än i första spelet. Jag skulle definitivt säga att det är ett av dom spel i den här skalan (open world) som sett bäst ut i performance mode på PS5 och samtidigt haft bra flyt utan stutters och andra problem. Precis som i första spelet så är ljud designen riktigt bra, och musiken bidrar verkligen till stämningen i spelet.
Det är en hel del förändringar, små som stora, i jämförelse med första spelet. Här har man valt att ha med mer möjligheter till action och strider än i första spelet. Man har både utökat med fler fiende typer och det är tätare med områden där fiender finns. Det här spelet har som en naturlig följd av detta även mer vapen än första spelet hade. Det är även fler möjligheter till "fast travel", med hjälp av t.ex. skeppet DHV Magellan, som är en av nyheterna i spelet. I första spelet tog det längre tid innan man fick tillgång till fordon, men det var betydligt fler typer av fordon. Så det är mindre valmöjligheter på den fronten i det här spelet. Det här spelet kommer igång snabbare än första spelet och man får "bekvämligheter" tidigare. I övrigt så har spelet i grund och botten samma koncept. Det handlar om att koppla upp världen och att leverera paket m.m. Storyn och karaktärerna står också ganska mycket i fokus. Så jag skulle tro att om man inte gillade första spelet, så är chansen ganska liten att man gillar detta.
Storyn står inte fullt ut lika mycket i fokus, det är definitivt inte samma djup (känns det som) som i första spelet. Den känns lite enklare och inte lika omfattande som i första spelet, men det kan ju ha att göra med att första spelet behövde introducera världen, karaktärerna m.m. från början. Och givetvis att man redan är introducerad på en hel del grejer om man har spelat första spelet. Fler av karaktärerna från första spelet är med här också, men det är även en hel del nya karaktärer. Över lag så tycker jag att första spelet hade fler intressanta/bra karaktärer, speciellt om man inkluderar dom som man möter under resan, som inte är nån av "huvudkaraktärerna". Det var väldigt många som ska vara avbilder av kända personer som för mig var helt okända och ointressanta. Men som tur är så finns det roliga och intressanta karaktärer också, som väger upp det hela.
Jag önskar att slow motion effekten i strider m.m. gick att stänga av, den blir ganska snabbt bara i vägen och lite störande. I övrigt var det väl lite små designval/detaljer här och där som jag störde mig på personligen. Fordon som ibland kändes lite nyckfulla i sitt beteende o.s.v.
Enligt mitt tycke bör man ha spelat första spelet innan man spelar detta. Det räcker inte med att se en sammanfattning på YouTube, det får man ingen relation till världen och karaktärerna av. Jag tror man får ut mer av att spelat första spelet först, helt klart.
Första spelet och detta är ganska likvärdiga i hur bra jag tyckte dom var. Första spelet gjorde vissa saker bättre och andra spelet gjorde vissa saker bättre.
Det tog 200+ timmar för mig att ta mig igenom spelet, mycket på grund av att jag valde att ta platinum trophyn. Men man kan nog göra det snabbare, jag gick inte in för att vara supereffektiv, utan tog det ganska lugnt.
Om jag skulle sätta ett betyg så kanske det skulle hamna nånstans runt 9 av 10.
Tog ett gäng screenshots under min genomspelning. Jag postade några stycken i skärmdumpstråden, om det är nån som är intresserad.