Muskampen 2025: Segraren korad!

Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Blir ju lite självuppfyllande profetia det här med att konsollen säljer dåligt i Europa när de inte går att köpa. ¯\(°_o)/¯

Men men, fortfarande väldigt nöjd med min. Tycker MS fick till både hårdvaran och mjukvaran riktigt bra den här generationen.

Sen får vi väl se vad det blir framöver. Tänker de sig en Windows PC framtid så får de allt se till att fixa dit Quick Resume för det har man verkligen vant sig vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför är det i princip omöjligt att få tag på en ny Xbox Series X, har de slutat tillverkas? Helst vill jag ha 2TB-versionen.

Skrivet av Bozzeta:

De vill antagligen inte sälja mer i EU.

Ska du ha en ny, så verkar det bara vara Amazon som har i lager
https://www.amazon.se/Xbox-1882-Series-X/dp/B08H93ZRLL

Sen går man köpa till
Seagate 1Tb
https://www.amazon.se/Seagate-Storage-Expansion-Solid-State/d...

Annars är det begagnat som gäller.

Xbox Series X finns på Clas Ohlson för 7199 kr.

https://www.clasohlson.com/se/Xbox-Series-X-1TB,-svart/p/39-3...

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Xbox Series X finns på Clas Ohlson för 7199 kr.

Ej i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ej i lager

Finns på Cdon dock 700 kr dyrare.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är tyvärr riktpriset i Sverige, men Amazon är de enda som har i lager.
Den kostar fortfarande runt 6300 kr i England.
Frågan är ju om de ens tänker släppa next gen i Europa.

Vad är next gen då? Är det inte "allt är en xbox"? Hänger ärligt talat inte med i deras turer längre. Verkar ju inte som att det blir en ny konsol a la Xbox series ZÅÖ?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Vad är next gen då? Är det inte "allt är en xbox"? Hänger ärligt talat inte med i deras turer längre. Verkar ju inte som att det blir en ny konsol a la Xbox series ZÅÖ?

Här är next gen tydligen

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på sälja min Xbox Series X 1tb modellen då den stått orörd i stort sett sedan jag köpte den. Finns intresse?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex20hz:

Jag funderar starkt på sälja min Xbox Series X 1tb modellen då den stått orörd i stort sett sedan jag köpte den. Finns intresse?

@Mordekai kanske intresserad? Det går ju att köpa till extra utrymme.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Hahaha, typ. Du förstår min förvirring nu hoppas jag. Kan inte vara lätt att jobba på marknadsavdelningen med Xbox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

I vilken form det blir vet vi ju inte men Xbox har ju redan sagt flera gånger i olika presentationer att det kommer en ny konsol i samarbete med AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av appel1:

I vilken form det blir vet vi ju inte men Xbox har ju redan sagt flera gånger i olika presentationer att det kommer en ny konsol i samarbete med AMD.

Ok, det låter ju lovande då. Jag kommer troligen köpa en ny Xbox om en sådan lanseras. Får se vilka nyheter som presenteras under kommande år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Snackades väl om ”uppgraderingsbar” också likt en PC fast i nån form av modulbygge. Sen också en annan variant att det ska släppas ny Xbox oftare för kortare generationer. Som sagt varit många turer.. Men kommer nog innebära en pc-liknande plattform där du köper ett spel och kan spela den på alla olika varianterna oavsett ”årsmodell” eller modul.
Lite fritolkningar från min sida kanske blandat med dom ryktena som gått senaste åren.

Men för min del så verkar det här att gå mer mot en PC-variant av plattform där man blandar Steam, MS egna bibliotek mflr och bara har en typ av hårdvara och Microsofts media center mjukvara, handheld, pc eller ”konsol” som är mer eller mindre samma, är helt rätt väg i min mening.
Konsolen som varit är dömd att misslyckas framöver. Tyvärr då jag gillar den filosofin och fysisk media men det kommer inte va lönande som jag ser det.
Nintendo kommer överleva längst med detta då deras fans går med på alla priser och medioker hårdvara för bra klassiska titlar men även dom kommer få lämna plats för digitalt förr eller senare.

Detta är mina åsikter så ta dom för va det är. Har inget emot om jag har helt fel, men samtidigt så kan jag verkligen lockas av en plattform jag kan ha mina bibliotek av spel på vart jag än är eller spelar på..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad de tänker, men några kortare generationer eller olika versioner tror jag inte på.
Hårdvara är en förlustaffär för dem.
Kan de få Asus mfl att tillverka hårdvara som de sedan levererar Xbox OS till så är det win för dem.
Integrera Xbox i Windows vore ju mer vettig strategi annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag vet inte vad de tänker, men några kortare generationer eller olika versioner tror jag inte på.
Hårdvara är en förlustaffär för dem.
Kan de få Asus mfl att tillverka hårdvara som de sedan levererar Xbox OS till så är det win för dem.
Integrera Xbox i Windows vore ju mer vettig strategi annars.

Kanske blir fler samarbeten med hårdvaran likt asus/xbox handheld?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Jag går i samma tankar, blivit mest PC med Game Pass då de släpps där också så Xboxen är orörd för det mesta, bra maskin dock.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

@Mordekai kanske intresserad? Det går ju att köpa till extra utrymme.

Jag kollade för en kompis, han kanske är, ska kolla

Permalänk
Medlem

Xbox Next May Cost Twice as Much as PlayStation 6 Due to Magnus APU and Third-Party Stores Support; Xbox PCs Won’t Support Backward Compatibility
https://wccftech.com/xbox-next-cost-double-playstation-6/

Permalänk
Medlem

Frågan är om Xbox PC och vad nu deras nästa konsol blir är samma sak. MS har upprepade gånger sagt att ens Xbox spel bibliotek kommer finnas kvar även framöver.

Om de inte har någon konsol där man kan dela spel med hela familjen utan bara PC där spelen är knutet bara till ett konto så kommer ju ingen välja det jämfört med Steam med deras family sharing eller gog som är dem fritt. På PC blir också game pass för en person vilket minskar värdet rejält mot att dela det med hela familjen på konsol.

Nu skulle de ju kunna införa family sharing för både game pass och köpta spel på PC. Hade jag inte tackat nej till.

Vi får väl se hur det blir.

Permalänk
Medlem

För en med snart 500 spel på Steam så kommer jag fortsätta köpa spelen där oavsett om jag äger en ”this is an Xbox” eller ej så jag vet inte vad dom känner att dom ska tjäna sina stora pengar på. Visst, en del spel jag kommer köpa på Steam kommer va från MS studios så där tjänar dom såklart pengar men räcker det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Visst, en del spel jag kommer köpa på Steam kommer va från MS studios så där tjänar dom såklart pengar men räcker det?

Det får vi verkligen hoppas (och kan nog anta)!

Skrivet av megaman01:

För en med snart 500 spel på Steam så kommer jag fortsätta köpa spelen där oavsett

Vore verkligen tråkgit om Valve och Steam fick monopol på all spelbutiker. En stark konkurrens är viktigt för oss kunder, och inte minst för oss som spelar så kommer det bli dyrt om alla enbart köper spel via Steam. Men som tur är så finns det konkurrens från Microsoft och Epic (än så länge iaf).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det får vi verkligen hoppas (och kan nog anta)!

Vore verkligen tråkgit om Valve och Steam fick monopol på all spelbutiker. En stark konkurrens är viktigt för oss kunder, och inte minst för oss som spelar så kommer det bli dyrt om alla enbart köper spel via Steam. Men som tur är så finns det konkurrens från Microsoft och Epic (än så länge iaf).

Det jag tänker på är att har jag en ”Xbox” och har tillgången till alla Stores (vilket är kanon!) så kommer jag fortsätta köpa i stort sett alla spelen från Steam och då tappar MS den delen av sin förtjänst, vilket jag borde anta är den största delen i nuvarande konsoler.
Jag antar att dom flesta ändå vill ha mestadels samma. Sen om man priskrigar mellan så är ju det bra, ser bara inte att MS-Store skulle va butiken nån väljer av alla dessa..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Developer Light Brick Studios goes into detail on the gameplay mechanics and inspirations behind LEGO Voyagers, their upcoming two-player, mandatory-co-op physics-based puzzle platforming adventure game set in a brick-built LEGO world. It will be released on September 15 for PlayStation, Xbox, Nintendo Switch (1 and 2), and PC for $24.99

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Det jag tänker på är att har jag en ”Xbox” och har tillgången till alla Stores (vilket är kanon!) så kommer jag fortsätta köpa i stort sett alla spelen från Steam och då tappar MS den delen av sin förtjänst,

Var inte orolig för Microsoft! De tjänar otroligt bra på Azure, Office 365, etc. Detta med konsoler och spel är bara en väldigt liten bisak för deras både totala intjäning och värde/aktiekurs.

Däremot så skulle vi spelare och konsumenter förlora en massa om Valve fick monopol på sina tjänster.

Det är alltså vi som blir de potentiellt största förlorarna isf. Inte Microsoft.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Var inte orolig för Microsoft! De tjänar otroligt bra på Azure, Office 365, etc. Detta med konsoler och spel är bara en väldigt liten bisak för deras både totala intjäning och värde/aktiekurs.

Däremot så skulle vi spelare och konsumenter förlora en massa om Valve fick monopol på sina tjänster.

Det är alltså vi som blir de potentiellt största förlorarna isf. Inte Microsoft.

Konsolerna har väl alltid varit en bisak för dem. Om ni sett dokumentären om Xbox: Power On: The Story of Xbox så var det ju motvilligt de gav sig in i branschen. Det var ju ett gäng ingenjörer som jobbade på projektet (som de kallade DirectX box vid sidan av. Efter ett tag fick de Gates och Balmers uppmärksamhet, men de var skeptiska.

Det närmsta de varit att på allvar konkurrera med Playstation var med Xbox 360. Och där hjälpte Sony till själva med sin PS3 som var både dyr och krånglig att programmera spel till. Det hindrade inte Sony från att hämta ikapp Microsofts försprång mot slutet av generationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hogwarts Legacy: Digital Deluxe Edition
179.80 kr
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/hogwarts-legacy-digita...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

A year on from its stellar efforts on the Silent Hill 2 Remake, developer Bloober Team presents another UE5 horror project. The console versions are in the spotlight this time around, where PS5 Pro is unfortunately missing any notable upgrades – though does offer up the best image quality and frame-rates of the quartet.

Permalänk
Medlem

LEGO Voyagers is a very different kind of LEGO game than the licensed stuff we already know and love, but it’s a good kind of different. If only this mandatory-two-player-co-op adventure weren’t over so quickly... Reviewed by Ryan McCaffrey