Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, tack för alla bra inlägg! Det är huvudbilen som isf behöver vara el. Men då nästa fråga, om jag köper en 2023:a med låga mil och äger den i tre år och kör 1500 mil per år. Hur står sig batterierna? Har en kompis som fick problem med sina batterier och det kostar ju sjukt mycket. Jag menar, köper jag en vanlig bensinare från Honda och kör den tills den har 6500 mil på mätaren är den ju nästan som ny maskinellt. Man vill ju helt inte står där med någon som tappar hela värdet.

Vår Model 3 hade efter 14000 mil en batterihälsa på 87%. Den största degraderingen sker i början enligt min uppfattning iallafall. Du kan vara lugn, det är bara om du har rejäl otur om det är ett problem. Och beroende på bil så lär du väl fortfarande ha batterigaranti kvar efter dina tre år.

Sen kan såklart värdet rasa av andra anledningar, men just från den aspekten så skulle jag inte säga att det är någon fara.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Alla (?) tillverkare har generösa garantier på batteriet. Brukar vara 8 år, 16000 mil eller liknande.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, tack för alla bra inlägg! Det är huvudbilen som isf behöver vara el. Men då nästa fråga, om jag köper en 2023:a med låga mil och äger den i tre år och kör 1500 mil per år. Hur står sig batterierna? Har en kompis som fick problem med sina batterier och det kostar ju sjukt mycket. Jag menar, köper jag en vanlig bensinare från Honda och kör den tills den har 6500 mil på mätaren är den ju nästan som ny maskinellt. Man vill ju helt inte står där med någon som tappar hela värdet.

De allra flesta (alla?) har batterigaranti så det bör vara en ickefråga för dig men kolla vad som gäller just den bil du tänker köpa.

I stort sett all statistik pekar på att batterierna håller bra, men man kan givetvis ha otur men det gäller även motorn på en bensinare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Så länge batterigarantin finns kvar så är det nog ganska lugnt.
Men när slutet på garantitiden närmar sig faller nog värdet brant till en rejält mycket lägre nivå.

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Så länge batterigarantin finns kvar så är det nog ganska lugnt.
Men när slutet på garantitiden närmar sig faller nog värdet brant till en rejält mycket lägre nivå.

Finns väl inte många bilar som håller värdet efter 8 år/16k mil?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pi:

Har en MY standard range, kommer få betala 950kr/månad för den när det blir helförsäkring. Det är något dyrt, men bara 200kr dyrare än vad en polestar 2 skulle kostat mig. Jag kan leva med det...

Det är exakt så man måste jämföra, vad kostar alternativ A och B för mig. Detta då priset beror av en rad rätt personliga faktorer som ålder, var man bor, hur man bor (är billigare med villa+garage hos vissa i alla fall), skadehistorik och eventuella framförhandlade rabatter.

Polestar har väl också hyfsat motorstarka alternativ?

Tycker ändå att Model Y AWD long range är löjligt dyr att försäkra.

För mig skulle det bli ~100 % högre pris på en MY jämfört med vad den XC40 Recharge long range vi har nu. Det skulle även bli ~30 % dyrare än vad jag får betala för Mustang GT V8, vilket känns väldigt "sådär" givet att MY är ett familjeåk vilket inte riktigt kan sägas om en Mustang GT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl inte många bilar som håller värdet efter 8 år/16k mil?

Inte alla bilar har gått så långt att de är slut efter 8år.

Det är en brant nedförsbacke om den startar runt 800kkr, och vad den nu kan gå för när batterigarantiden är slut.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jumpcut:

De allra, allra flesta elbilar på marknaden har 8 års garanti på bilens batteri. Så det bör inte vara något som helst problem för dig. Sen ska det också sägas att det ändå är väldigt ovanligt att batterier havererar, även efter dessa 8 år.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Inte alla bilar har gått så långt att de är slut efter 8år.

Det är en brant nedförsbacke om den startar runt 800kkr, och vad den nu kan gå för när batterigarantiden är slut.

Men det gäller väl alla ,oavsett drivlina? Runt dessa miltal börjar slitagedelar behöva bytas pa de dyraste delarna på fossilbilar (kamrem/kedja etc)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är det någon som använt sig av garanti för batteri?
Menar, VW genomrostningsgaranti är värd 0 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det finns absolut de som fått problem med sina batterier, och som råkat ut för haverier/byten.

Men det gäller inte de flesta. De flesta elbilars batterier håller ofta längre än vad bilarna håller.

Risker och elbilar att undvika

1. Att undvika är nog elbilar som tex. gått som taxibilar (snabbladdas extremt mycket i förhållande till normalanvändaren som långsamladdar sina elbilar de flesta gånger).

2. En annan sak är nog att undvika elbilar som inte haft en riktig vätskekylning av sina batteripack. Undvik elbilar som endast har luftkylning av batteripacken, eller ingen aktiv kylning alls.

Väljer du en elbil som inte gått som taxi, och inte tar en elbilsmodell som inte har en riktigt designad kylning/värmning av batteripaketet, så är det nog en relativt sett en ganska liten risk för större degradering/haverier som gör bilen obrukbar utan att behöva byta hela paketet.

Åtgärder för ytterligare riskminimering

1. Visst finns ändå risken kvar om man har extrem otur (precis som risken finns för totalt motorhaveri med äldre ICE-bilar). Därav att det är en fördel, precis som andra i tråden redan påpekat, om den bil du köper har kvar batterigarantin.

2. Ett annat sätt kan vara att checka (eller rättare sagt efterfråga att säljaren checkar) batteridegaraderingen och batteristatusen på den beg. bilen du köper.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

https://carup.se/volvos-vd-allt-blir-elektriskt-och-biljattar...

Volvos Håkan Samuelsson spår en framtid inom årtiondet dominerad av elbilar. Föga överraskande för den som följt batteriutvecklingens kostnadssänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns absolut de som fått problem med sina batterier, och som råkat ut för haverier/byten.

Men det gäller inte de flesta. De flesta elbilars batterier håller ofta längre än vad bilarna håller.

Risker och elbilar att undvika

1. Att undvika är nog elbilar som tex. gått som taxibilar (snabbladdas extremt mycket i förhållande till normalanvändaren som långsamladdar sina elbilar de flesta gånger).

2. En annan sak är nog att undvika elbilar som inte haft en riktig vätskekylning av sina batteripack. Undvik elbilar som endast har luftkylning av batteripacken, eller ingen aktiv kylning alls.

Väljer du en elbil som inte gått som taxi, och inte tar en elbilsmodell som inte har en riktigt designad kylning/värmning av batteripaketet, så är det nog en relativt sett en ganska liten risk för större degradering/haverier som gör bilen obrukbar utan att behöva byta hela paketet.

Åtgärder för ytterligare riskminimering

1. Visst finns ändå risken kvar om man har extrem otur (precis som risken finns för totalt motorhaveri med äldre ICE-bilar). Därav att det är en fördel, precis som andra i tråden redan påpekat, om den bil du köper har kvar batterigarantin.

2. Ett annat sätt kan vara att checka (eller rättare sagt efterfråga att säljaren checkar) batteridegaraderingen och batteristatusen på den beg. bilen du köper.

Batteripack i all ära men motorbytet av en (1) elmotor på Audi Etron gick på 94000!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jumpcut:

Det börjar nu finnas bra mängd data på elbilar som rullat många mil. En utsaga vi redan kan göra är att batteripack:et på den genomsnittliga bilen, som blir <20 år och körs <20000 mil i Sverige, utan problem kommer överleva bilen.

Sträckan bilen rullat är nog det man kan oroa sig minst för. Ett batteripack klara normalt flera gånger den sträcka snittbilen rullar.

Batteriets ålder (calendar aging) är det man bör bry sig mer om. Kemin i elektrolyten försämras med tiden, oavsett om batteriet används eller ej. Än har vi ingen bra statistik på utfallet här, men man vet att LFP batterier kommer leva längre än NMC. LFP hittar man oftare i lite billigare bilar med kortare räckvidd och NMC är det vanligaste i "long range" modeller.

Realistiskt tid jag sett är att NMC bör hålla 15-20 år (vilket är upp från tidigare gissningar som låg på strax över 10 år) och LFP bör hålla i alla fall 20 år. Nu är inte batteriet dött när man nått denna ålder, men däremot får man räkna med att kapaciteten börjar falla relativt snabbt när det uppnått den här åldern.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Batteripack i all ära men motorbytet av en (1) elmotor på Audi Etron gick på 94000!

https://carup.se/ny-elmotor-till-elbil-skulle-kosta-110-000-k...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag menade den Etron jag själv ägde.. tur att det gick på försäkringen.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Var mer att priserna du ser sällan stämmer 🙂

Jag vart själv påkörd bakifrån och byte av bakdörr, omlackering kofångare var något idiotiskt som 70k enligt fakturan.

Det saltas alltid mot försäkringsbolag...
Speciellt om du som kund inte betalar utan någon annan/ett företag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland tar generalagenten reparationer på goodwill när garantin gått ut.

Det finns mycket som tyder på att det är vanligt förekommande på just e-tron.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

En stor anledning att det kostar så mycket är just för att det går på försäkringen. Se tex USAs sjukvårdssystem mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är exakt så man måste jämföra, vad kostar alternativ A och B för mig. Detta då priset beror av en rad rätt personliga faktorer som ålder, var man bor, hur man bor (är billigare med villa+garage hos vissa i alla fall), skadehistorik och eventuella framförhandlade rabatter.

Polestar har väl också hyfsat motorstarka alternativ?

Tycker ändå att Model Y AWD long range är löjligt dyr att försäkra.

För mig skulle det bli ~100 % högre pris på en MY jämfört med vad den XC40 Recharge long range vi har nu. Det skulle även bli ~30 % dyrare än vad jag får betala för Mustang GT V8, vilket känns väldigt "sådär" givet att MY är ett familjeåk vilket inte riktigt kan sägas om en Mustang GT.

Får säga upp netflix och HBO så har jag jämnat ut kostnaden, bara ungarna som ser på skiten ändå

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Verkar som det ska bli elbil då helt enkelt. Många kloka och intressanta svar i denna tråd som jag lärt mig av och ändrat mitt perspektiv en hel del.

Men, då till frågan. Vad ska jag köpa?

Max pris 450 tkr.
Gärna fyrhjulsdrift.
"Bra batteriteknik" (enligt det som skrivits i svaren)
Hyggligt tryggt varumärke
Hygglig range
Behöver inte en massa HK
Storlek - ska passa en familj på tre, tänker i stil med en CR-V men inte större, och inte mindre än en HR-V.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kan gå att hitta en beg. KIA EV3 med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nya BMW är för mycket pengar. Max är 450 tkr. Vill verkligen inte lägga mer. Vill inte köpa nytt pga tappet det första åren.

Ja precis. Känns bara lite som en mardröm när man ser köerna på väg hem från Sälen etc.

Om du har möjligheten att vänta ett tag till så borde nog ID.7 gå att få prislappen om ca 1-2 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Körde norrut mot sälen efter nyårshelgen 2025, var sjuka köer på teslas stationer. Men, ingen tvingar mig att ladda där så jag kollade på Chargefinder och laddade på andra ställen (visserligen till högre kostnad men det var det värt för att spara in på tid och blodtryck).

Så precis som du säger. Man väljer inte bort elbil bara för att det ett par ggr om året är högt tryck på vissa laddstationer - är man lite om och kring sig så löser man det relativt enkelt

Blir så är Tesla bilarna endast navigerar till Tesla laddare vi deras ruttplanering då hamnar all Tesla förare på samma stationer och det är ju majoriteten av elbils förare som kör deras bilar. Medans de andra märkena navigera till andra ladd stationer istället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, okej. Verkar som det ska bli elbil då helt enkelt. Många kloka och intressanta svar i denna tråd som jag lärt mig av och ändrat mitt perspektiv en hel del.

Max pris 450 tkr.
Gärna fyrhjulsdrift.
Hygglig range
Behöver inte en massa HK
Storlek - ska passa en familj på tre, tänker i stil med en CR-V men inte större, och inte mindre än en HR-V.

Här kommer du behöva ut och provköra ordentligt och bilda dig en egen uppfattning. Personligen tycker jag absolut inte om EV3 som föreslogs ovan men det är ju högst individuellt.

Kan du tumma på priset, fyrhjulsdriften och karosstypen (dvs skippa suv) så har ID.7 Pro trillat ner under 500k nu. Inte riktigt hela vägen ner till 450, men det kanske går att pruta lite. Det är en fantastiskt trevlig bil.

Annars har du the usual suspects; ID4, Skoda Enyaq, Cupra Tavascan, Polestar 2.

ID4 och Enyaq ska du kolla på modellår 2024 och senare (antar att det gäller även Tavascan?), så du får förkonditionering av batteriet. ID4 GTX och 4motion tycks finnas inom budget men såg att Enyaq nog är lite för dyr.

Nissan Ariya kan kanske vara intressant också, eller Toyota bz4x. Båda har väl fått till det rätt OK nu efter uppdateringar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

https://carup.se/volvos-vd-allt-blir-elektriskt-och-biljattar...

Volvos Håkan Samuelsson spår en framtid inom årtiondet dominerad av elbilar. Föga överraskande för den som följt batteriutvecklingens kostnadssänkningar.

Håkan S sitter i knät på sina kinesiska ägare som tillverkar alla batterier. Jag skulle ta vad han säger med en stora nypa salt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Flesta bilmärkena har ju garanti upp till 16000mil/8år på batteriet så lär inte vara något problem om oturen skulle vara framme så är ju täckt under garantin ändå.

Vissa har otur och har massa problem med deras nya bilar oavsett om det är el/hybrid/bensin/diesel på våran Passat eHybrid så gick växellådan sönder efter ca 2000mil på en bil som knappt var 6 månader gammal vid det läget. Som tur var hade bilen nybilsgaranti kvar så inga kostnader från vår sida.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Max pris 450 tkr.
Gärna fyrhjulsdrift.
Hygglig range
Behöver inte en massa HK

Tesla Model 3 efter 2021 med LFP batteri
Volvo XC40
VW ID4 (även om det föreslagna ID7 är så mycket snyggare och bättre men dyr)
Kia EV6 GT-Line (akta dig för 20'' däck)
Ford Mustang Mach-E
Polestar 2

Dessa är väl de "trygga" elbilsvalen som också är praktiska och med 4WD. Bra range och den mer hållbara LFP batteritekniken går tyvärr inte alltid ihop. Be om batteritest om det inte redan är gjort. Glöm inte kolla upp försäkringspriser (stora variationer) och undvik stora fälgar. Noll fördelar frånsett kosmetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Bra range och den mer hållbara LFP batteritekniken går tyvärr inte alltid ihop.

Beroende på vart hen bor är kanske inte LFP batterier att rekommendera om räckvidden på vintern är av stor betydelse.
LFP lider mycket mer på vintern än NMC batterier.

LFP gillar heller inte när man "småladdar ofta", ex. 80% -> 70% -> 80%
Så om man föredrar det laddmönstret, aka. köra bilen till jobbet några mil och sedan sätta den i laddaren när man kommer hem igen så kanske inte heller LFP är rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beroende på vart hen bor är kanske inte LFP batterier att rekommendera om räckvidden på vintern är av stor betydelse.
LFP lider mycket mer på vintern än NMC batterier.

LFP gillar heller inte när man "småladdar ofta", ex. 80% -> 70% -> 80%
Så om man föredrar det laddmönstret, aka. köra bilen till jobbet några mil och sedan sätta den i laddaren när man kommer hem igen så kanske inte heller LFP är rätt val.

Stockholm, Ekerö.

Kommer köra typ 5 mil om dagen, får tänka på att inte småladda.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata