Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

Kan till och med gå upp till 28000:- om man får för sig att man vill ha 2TB 🤐

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Webben blir segare och segare i takt med att allt mer JavaScript-bloat och -ramverk skeppas. JavaScript är enkeltrådat. Så det behövs till en grad för att hålla jämna steg. Men det är såklart en s.k. Catch 22.

Ja verkligen. I takt med att prestandan ökar, så lägger utvecklarna mindre ansträngning på att skriva optimerad kod/ramverk. Man borde lära ut kodoptimering i grundskolan, skulle leda till stora energibesparingar, bra för miljön ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja verkligen. I takt med att prestandan ökar, så lägger utvecklarna mindre ansträngning på att skriva optimerad kod/ramverk. Man borde lära ut kodoptimering i grundskolan, skulle leda till stora energibesparingar, bra för miljön ju!

Eller tvinga alla att gå tillbaka till Win32 och Delphi/Pascal Till just iOS/iPadOS/macOS är redan allt relativt optimerat.

Idag innehåller många program sin egna webbmotor och ingen reagerar ens på det längre

Teams brukar dra igång ett 10-tal processer med Edge WebView2 på jobbdatorn för att få den att gå på knäna. Detsamma gäller Outlook samt nära nog hela Office-paketet.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt att beaka är att oavsett vilket tillverkare och därmed vilket high-end chip du väljer idag kommer du uppskatta kraften under de nästkommande åren.
Många sitter idag med telefoner som är ett par år gamla och som fortfarande inte upplevs som långsamma. Det är ytterligare en aspekt att ha i tankarna. Behöver jag inte det idag - behöver jag det senare när mjukvara blir mer och mer krävande. Då är det trevligt att saker fortfarande fungerar bra och känns snabba.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Ptja, tar man ut de priserna man gör för sina produkter (och folk faktiskt betalar dem) är det klart man kan spendera en del på att utveckla. ¯\_(ツ)_/¯
Se även: Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det undrar jag också när folk köper dyra telefoner (allt över 3000kr) medan jag har en low end från flera år sedan. Däremot kan jag inte säga det inte alls stör mig att folks mobiltelefoner är snabbare än min dator haha.

Jag köper pro modell för kamerans skull. Det är ju den man bär med sig och dokumenterar familjen med, dock... är ja sugen att skaffa en 360 kamera. Men tills dess är det viktigt med en bra kamera så varför inte unna sig bra bilder då vi inte kan spola tillbaka tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Jag köper pro modell för kamerans skull. Det är ju den man bär med sig och dokumenterar familjen med, dock... är ja sugen att skaffa en 360 kamera. Men tills dess är det viktigt med en bra kamera så varför inte unna sig bra bilder då vi inte kan spola tillbaka tiden.

Samma här! Har sedan tidigare ett par "billiga" kamerasystem som jag kanske lagt 30-40000:- på genom åren.

Att köpa en systemkamera i klass med en iPhone 17 Pro blir dyrt!

Visst plockar jag fortfarande fram min systemkamera ibland, men behöver en mindre resväska för att få med mig alla objektiv, blixtar samt stativ.

Har på senare år lärt mig att bästa kameran är den man har med sig. I det avseendet är en mobiltelefon smått oslagbar.

Och priset? 15000:- är billigt för 48MP och linser motsvarande minst fyra klumpiga objektiv.

Makro, Wide, Normal samt Tele

Med systemkameran brukar jag alltid försöka välja två av typerna ovan.

Har en iPhone 15 Pro idag och använder "Pro Camera by Moment" när jag vill kunna köra med manuella inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att 99% av alla användare skulle klara sig med prestandan man fick för 10 år sen så känns detta ganska "meeh" hade varit extremt mycket mer intressant om prestandan istället hade varit 20-30% sämre än förra generationen men extremt mycket mer energi effektiv!

Har du testat iOS26?

Den är segare än sirap på min 16 Pro så de behöver all prestanda de kan få ut av den eftersom deras mjukvaruingenjörer inte klarar av basala grejer längre.

Min Xperia 5 IV var runt 50% snabbare med avstängda animationer än detta härke till tröghet är…

Edit*

Kan ju dock tillägga att $999 för en standard 17 får ändå anses rimligt med tanke på hyssen Samsung sysslat med det senaste…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Imponerande, men vad ska man som Apple-användare göra med all denna enkeltrådade kraft?

Programmera? Älskar min M4 mac. 5000 unit tester som brukade ta 10 minuter och härdsmälta sker nu på 1 minut nästan knäpptyst.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha litet av Apples kiselprestanda i en laptop med annat ekosystem än Apples. Och med prestanda inkluderar jag batteritid *och* grafik.

EDIT: Förtydligade att prestanda inkluderade batteritid och grafik - jag är väl medveten om Linux på MacBooks.

Förtydligande
Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har du testat iOS26?

Den är segare än sirap på min 16 Pro så de behöver all prestanda de kan få ut av den eftersom deras mjukvaruingenjörer inte klarar av basala grejer längre.

Min Xperia 5 IV var runt 50% snabbare med avstängda animationer än detta härke till tröghet är…

Edit*

Kan ju dock tillägga att $999 för en standard 17 får ändå anses rimligt med tanke på hyssen Samsung sysslat med det senaste…

Det har väl inte släppts ännu, så du har kört någon beta-version I guess? De brukar vara laddade med massa debug-kod. Testa senaste RCn, kanske den är snabbare.

Själv lär jag hålla mig ifrån de nya, särskilt Tahoe på Macen, tycker icke om Liquid glass-implementationen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har du testat iOS26?

Även med senaste iOS 26.0 (23A340)?

Här har det rullat på utmärkt sedan Developer Beta 5 på både min iPhone 15 Pro och iPad Mini 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har du testat iOS26?

Edit*

IOS26? Nej ända frukt produkten jag ägt är en ipod touch i någon månad. Men vad har det med saken att göra? Apple har gjort en IOS version som är otroligt dåligt optimerad för äldre hårdvara, vad synd.. Förmodligen bara för att totalt köra över deras användare som så snällt bara beställer en ny mobil och ger dom alla sina pengar.

Ändrar inte faktumet att en Samsung s7 skulle fungera utmärkt sätt till prestanda för merparten av användare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Tycker det är väldigt negativt här inne - se på den tekniska aspekten istället, de har lyckats göra ett mobil-chip snabbare än ett varmt desktop-chip som Ryzen 9 9950X3D. (enkel trådat då)

Enda nackdelen jag ser är att man får prylabstinens När man ser hur ett modernt chipp SKA funka vill iaf jag inte lägga en krona till på något från AMD eller Intel innan de kommit på banan, och det känns som det kommer ta flera år.

Samtidigt kan man ju inte låsa in sig i Apples trädgård heller. Den var fin och grön när de lanserade Leopard, men de har inte fattat många riktiga beslut för macplattformen sedan dess så nu är den rätt vissen och luktar illa.

Man spar ju lite pengar under tiden det är så här, men jag hoppas ändå någon släpper något kul snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det har väl inte släppts ännu, så du har kört någon beta-version I guess? De brukar vara laddade med massa debug-kod. Testa senaste RCn, kanske den är snabbare.

Själv lär jag hålla mig ifrån de nya, särskilt Tahoe på Macen, tycker icke om Liquid glass-implementationen där.

Problemet är alla onödiga animationer och annan skit, men såklart måste ju gamla enheter bli långsammare med varje uppdatering - Det vet vi ju ju för tiden

Skrivet av walkir:

Även med senaste iOS 26.0 (23A340)?

Här har det rullat på utmärkt sedan Developer Beta 5 på både min iPhone 15 Pro och iPad Mini 7.

Japp, men jag tror snarare att jag är van vid Android (bytte första gången för ett år sedan) och prestanda i iPhone är ett totalt slöseri - De är ju skitlångsamma (Men de är inte Google vilket är den enda anledningen till varför jag bytte så får väl vänja mig)

Skrivet av norrby89:

IOS26? Nej ända frukt produkten jag ägt är en ipod touch i någon månad. Men vad har det med saken att göra? Apple har gjort en IOS version som är otroligt dåligt optimerad för äldre hårdvara, vad synd.. Förmodligen bara för att totalt köra över deras användare som så snällt bara beställer en ny mobil och ger dom alla sina pengar.

Ändrar inte faktumet att en Samsung s7 skulle fungera utmärkt sätt till prestanda för merparten av användare.

Ja, jag håller med och det är just det som är min poäng - iOS26 är en soptunna av dåliga beslut och ”big no’s” inom UX med allt från långsamma animationer och trögrörligt UI till värdelös kontrast och navigeringar som beror helt på humör, app, utvecklare eller om det är tisdag.

Min första iOS produkt på 15 år har bara fått mig att befästa hur värdelösa Apples utvecklare faktiskt är (eller i alla fall de som tar besluten)…

Edit*
….och hur otroligt bortskämda de som rullar Android faktiskt är för där har man tänkt igenom allt från muskelminne till tillgänglighet.
En iPhone har ju inte ens automatisk ljusreglering värd namnet, det satte till och med min Nokia Xpress Music från typ 2009

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att 99% av alla användare skulle klara sig med prestandan man fick för 10 år sen så känns detta ganska "meeh" hade varit extremt mycket mer intressant om prestandan istället hade varit 20-30% sämre än förra generationen men extremt mycket mer energi effektiv!

Så alla skulle klara sig med 600 poäng single core och 1000 poäng mulit med 2 GB RAM och 32 GB storage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

Tja, före mobiler var det ju klockor och andra saker man satte pengar på. När användarna blir äldre så ökar priserna i de översta segmenten, äldre idag vet att mobiltelefoner inte är en fluga, där av satsar dom pengar på dom. Äldre har ofta mer kapital. Rätt enkelt makenadsfenomen att förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Tja, före mobiler var det ju klockor och andra saker man satte pengar på. När användarna blir äldre så ökar priserna i de översta segmenten, äldre idag vet att mobiltelefoner inte är en fluga, där av satsar dom pengar på dom. Äldre har ofta mer kapital. Rätt enkelt makenadsfenomen att förklara.

Fast, en klocka för dom pengarna och uppåt tappar inte värde på samma sätt som elektroniska prylar gör.

Köpa ny telefon årligen är lite som att kasta pengar i sjön, rent investeringsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Japp, men jag tror snarare att jag är van vid Android (bytte första gången för ett år sedan) och prestanda i iPhone är ett totalt slöseri - De är ju skitlångsamma (Men de är inte Google vilket är den enda anledningen till varför jag bytte så får väl vänja mig)

Jag saknar också att kunna ändra hastigheten på animationer i Developer-läget likt Android. Sen går det att ta bort transparens och minska på animationerna i iOS, men tycker snarare att det laggar mer då med långa in- och uttoningar.

Sen kan jag hålla med om att mycket kring iOS 26 känns onödigt på iPhone, men iPadOS 26 har mer nytt och skoj. Känns betydligt mer som ett macOS Lite där.

Har A17 Pro i både iPhone och iPad, men känns som iPadOS fått mest kärlek från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fast, en klocka för dom pengarna och uppåt tappar inte värde på samma sätt som elektroniska prylar gör.

Köpa ny telefon årligen är lite som att kasta pengar i sjön, rent investeringsmässigt.

Finns andra ”investeringar” som görs i en telefon i form av bild och video av bättre kvalitet som har ett stort värde för många att kunna gå tillbaka till och titta på när åren går. Väcker minnen som kanske annars hört till det förgångna.

Jag skaffar inte ny varje år (cirka vart tredje) och ser inte kostnaden som en så stor grej sett till vad enheten ger tillbaka. Används ju varje dag till både en massa praktiska ting och nöje.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nja, då ska du upp i prisklassen en bra bit över 30 000 kr... lägger du så mycket på klockor år man antingen en som behöver statussymboler, eller en klock fanatiker.

Väldigt få köper ny telefon varje år, det är något som sura gubbar hittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Tycker det är väldigt negativt här inne - se på den tekniska aspekten istället, de har lyckats göra ett mobil-chip snabbare än ett varmt desktop-chip som Ryzen 9 9950X3D. (enkel trådat då)

Rent tekniskt sätt så är det galet imponerande. Sen kan jag inte heller komma på något resonemang till vad man ska nyttja den kraften i på sin telefon. Men imponerande non the less

/Daniel

Bra Daniel! Rätt tänkt, vi får fokusera på det positiva med teknikutvecklingen

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Så alla skulle klara sig med 600 poäng single core och 1000 poäng mulit med 2 GB RAM och 32 GB storage?

Förmodligen, liksom facebook, webbläsare och youtube behöver inte direkt mycket. Sure skulle vara Kamerafunktioner som många säkert skulle sakna men tvivlar på att det skulle spela allt för stor roll.

Samt lagring, på den tiden va det otroligt mycket vanligare med stöd för SD kort så ja 32gb skulle räcka gott och väl, bara att peta i ett större sd kort om plats blir ett problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Förmodligen, liksom facebook, webbläsare och youtube behöver inte direkt mycket. Sure skulle vara Kamerafunktioner som många säkert skulle sakna men tvivlar på att det skulle spela allt för stor roll.

Samt lagring, på den tiden va det otroligt mycket vanligare med stöd för SD kort så ja 32gb skulle räcka gott och väl, bara att peta i ett större sd kort om plats blir ett problem.

Du underskattar rätt grovt hur krävande många webbsidor är idag.

Min hemma-servern är en Orange Pi 5 Plus med M.2 disk och 16 GB RAM. Den får ~850 poäng i ST och ~3500 i MT.

Fungerar lysande som server då den inte hanterar något som är latenskritiskt, men testat att köra ett desktop OS (Ubuntu 24.04) på den enheten. Går helt klart överleva med den prestanda om man inte hade några andra alternativ, men just surfande kändes klart "laggigt" där man rätt tydligt märkte hur komplexitet på sidor korrelerar med hur bra/dåligt det kändes.

Och just ovan har allt mer bäring på desktop/mobiler då Electron (i praktiken Chrome-rendering av webbsida som lokal app) är allt mer populärt (t.ex. Slack, Discord, VS Code).

Känner definitivt skillnad på min Surface Pro 4 (ca 2000 i ST) och M3 Max MBP (ca 3200 i ST) när man surfar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du underskattar rätt grovt hur krävande många webbsidor är idag.

Min hemma-servern är en Orange Pi 5 Plus med M.2 disk och 16 GB RAM. Den får ~850 poäng i ST och ~3500 i MT.

Fungerar lysande som server då den inte hanterar något som är latenskritiskt, men testat att köra ett desktop OS (Ubuntu 24.04) på den enheten. Går helt klart överleva med den prestanda om man inte hade några andra alternativ, men just surfande kändes klart "laggigt" där man rätt tydligt märkte hur komplexitet på sidor korrelerar med hur bra/dåligt det kändes.

Och just ovan har allt mer bäring på desktop/mobiler då Electron (i praktiken Chrome-rendering av webbsida som lokal app) är allt mer populärt (t.ex. Slack, Discord, VS Code).

Känner definitivt skillnad på min Surface Pro 4 (ca 2000 i ST) och M3 Max MBP (ca 3200 i ST) när man surfar.

Gör jag? Som sagt, har använt min a32 utan problem i 6 veckor och den är nästan identisk sätt till prestanda med en s7 edge som kom ut 2016. Samt merparten av användare använder mobilen till sociala medier och läsa nyheter. Du kanske då som många andra här inte tillhör den stora skalan utan en väldigt liten minoritet som har lite högre krav.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilker OS kör din Surface Pro 4? Vilken webbläsare?

Själv märker jag ingen skillnad alls här mellan min Dell XPS 13 (ca 1500 i ST) jfm mina Apple prylar med upp till 3000 i ST.

Allt laddar snabbare än direkt i Waterfox 6.6.3. Oavsett om jag kör Windows, GNU/Linux eller macOS. Då är mitt trådlösa nät även ganska långsamt på ~300Mbps i snitt.

Det enda som kan bli lite segt är FriendlyCaptcha på min gamla i7:a som kanske tar 2-3 sekunder.

Prestandan i min jobbdator som teoretisk ska klara 2300 i ST sänks däremot av alla företagsapplikationer, VPN och annat. Kvar blir något i klass med en i5-3317U från 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gör jag? Som sagt, har använt min a32 utan problem i 6 veckor och den är nästan identisk sätt till prestanda med en s7 edge som kom ut 2016. Samt merparten av användare använder mobilen till sociala medier och läsa nyheter. Du kanske då som många andra här inte tillhör den stora skalan utan en väldigt liten minoritet som har lite högre krav.

Säger väl mer om din A32:a

Faktiskt så att jag emellanåt använder en Samsung Galaxy S8 vid sidan om min iPhone 15 Pro.

Fungerar utmärk till Pokemon Go, YouTube, Google Maps samt surfande med Waterfox (med uBlock Origin samt NoScript).

Visst känns det att min iPhone 15 Pro är snabbare, men samtidigt fungerar den gamla S8:an fint till allt jag kastat på den hittills.

Permalänk
Medlem

När man öppnar kommentarsfältet känns det allt oftare som Salta Snillen Spekulerar. Gnäll från oförstående, snarare än en teknisk analys. Tråkigt, onödigt och meningslöst.

Att det kommer CPUer med imponerande prestanda är något som gynnar oss alla, även om vi sitter på en annan plattform.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

När man öppnar kommentarsfältet känns det allt oftare som Salta Snillen Spekulerar. Gnäll från oförstående, snarare än en teknisk analys. Tråkigt, onödigt och meningslöst.

Att det kommer CPUer med imponerande prestanda är något som gynnar oss alla, även om vi sitter på en annan plattform.

Tyvärr inget nytt, gå tillbaka till Mac vs. PC-diskussioner för decennier sedan på SweC så lär du hitta lika mycket skit (om inte mer och värre)... eller för den delen konsolkrig på FZ.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Tyvärr inget nytt, gå tillbaka till Mac vs. PC-diskussioner för decennier sedan på SweC så lär du hitta lika mycket skit (om inte mer och värre)... eller för den delen konsolkrig på FZ.

Jag upplever det idag som mer enkelriktat. Det finns ett förblindande Apple-förakt i en del nördkretsar.
Särskilt när Apple gör stora tekniska framsteg med teknologi utvecklad in-house.