Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Linux fungerar inte för dagligt bruk. Börjar tröttna på alla FOSS/Linux folk på swec

Fungerar utmärkt för mig och mina polare. Låter mer som användarproblem från din sida isåfall

Permalänk
Medlem

Hoppade på Bazzite i somras. Fixade till det så att det alltid var i Desktop mode, alltså att det såg ut som Windows med vanlig Taskbar. Tyckte om det riktigt mycket, inga större konstigheter med de flesta spel.
Men sen kom BF6 betan och det sket sig, så gick tillbaka till Windows.

Hade fortsatt med Bazzite om BF hade fungerat.

Men när folk skriver att Linux fungerar lika bra för spel som Windows blir man fundersam. Det stämmer inte. Man behöver fixa med Proton osv ganska ofta och vissa spel fungerar inte alls. Vissa spel fungerar bara på Singelplayer och inte multiplayer, oftast pga anticheat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När det fungerar som jag vill, då byter jag

Men den inställningen så har jag svårt att förstå varför du använder dig av windows. Att få det os:et att fungera som man vill....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men den inställningen så har jag svårt att förstå varför du använder dig av windows. Att få det os:et att fungera som man vill....

Vad är det som inte funkar som det ska i Windows då? Jag provar gärna på andra saker, men jag kan knappt minnas att jag haft några problem med Windows, egentligen sedan jag började använda det. Det är väl en 20-25 år sedan.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vad är det som inte är pålitligt (förutom zoom då) på Mint?

Svårt att säga. Observera att jag är jättenöjd med Mint, men på rak arm:
1. Zoom som sagt, det var inga problem i Windows.
2. När jag tryckte på "minimera"-knappen i webbläsarfönstret så frös fönstret istället för att minimeras. Jag var tvungen att stänga alla fönster för att få tillbaka funktionen.
3. Minimize, maximize och close-knapparna i headern(?)/fönsterpanelen funkar i webbläsare och andra appar, förutom Visual Studio Code. Då fastnar den just vid target-klicket. Behöver hoveras/pillas på i 5-10 sek innan den släpper och man kan välja vad man nu vill göra med den (t.ex. flytta till workspace, stänga fönstret eller whatever).

Du ser att det är småsaker. Men det får mig att undra vad som är Linux-relaterat, och vad som är... nåt annat?

Skrivet av SuperNova:

De debianbaserade distarna brukar vara väldigt stabila.

Vill du ha superstabilt så kör ren debian. Vill du ha mer up to date så kan du köra debian sid.

Alright, tar med mig det. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Fungerar utmärkt för mig och mina polare. Låter mer som användarproblem från din sida isåfall

Office 355 sviten, applikationer, spel etc fungerar inte som det gör på Windows. Tyvärr så fallerar er bild extremt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Vad är det som inte funkar som det ska i Windows då? Jag provar gärna på andra saker, men jag kan knappt minnas att jag haft några problem med Windows, egentligen sedan jag började använda det. Det är väl en 20-25 år sedan.

Så du är nöjd med hur Microsoft har bestämt att det skall fungera?

Det är inte precis samma sak som att vilja att något skall fungera som man själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Linux fungerar inte för dagligt bruk. Börjar tröttna på alla FOSS/Linux folk på swec

Har fungerat för mig för dagligt bruk både hemma sen 1994 och på jobbet sen 1998 tills jag gick i pension.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

För vanliga dödliga, kör under en period linux i en virtuell miljö (utm, vmware, vbox) och se om det är något för er. Linux i desktop miljö är generellt något för en något smalare grupp som uppskattar utmaningen det innebär. Vill man att allt "bara skall fungera" så är man med stor sannolikhet helt fel ute Har man då provat i en virtuell miljö så är återställningen av uppenbara skäl väldigt enkel. Om man däremot blir biten (vilket vissa DEFINITIVT blir) så är det ett relativt enkelt steg att gå vidare till en fullskalig installation.
På något vis är det lite trist att det är så "exklusivt" det ena eller det andra för många. Linux är definitivt ett OS fler borde prova på - sen behöver man inte gilla det. Som OS för utveckling, eller i servermiljö är min åsikt att det är helt oslagbart. I desktop, så är det klart mer bristande.

edit: kan tillägga att jag har flerårig erfarenhet av storskalig drift av linux (och unix när det begav sig) så är inte helt amatör i sammahanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När det fungerar som jag vill, då byter jag

Moment 22 eller? Jag öppnar bara lådan om jag vet att det är en tårta som jag gillar i den, men jag kan inte veta det för jag öppnar den aldrig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Office 355 sviten, applikationer, spel etc fungerar inte som det gör på Windows. Tyvärr så fallerar er bild extremt.

Det funkar tillräckligt bra för vissa och för vissa räcker det inte.

Jag vet att jag kommer få göra avkall på vissa spel när jag byter till Linux på min sista dator. Den som jag använder mest. Har kört det på de datorerna som jag inte använder så ofta för att känna på det över tid och dessto mer jag använder det dessto mer gillar jag det.

Men, det beror på vad man värderar. För mig är det viktigt att datorn är min och att OS:et inte säljer mig eller min data. Det är viktigare än att jag kan köra alla spel för mig.

Som sagt, passar vissa, vissa inte.

Man vet bara om man kört det ett tag om det är något för en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Alright, tar med mig det. Tack!

Jag hade personligen inte rekommenderat Debian Sid för något annat än bleeding edge Debianutveckling. Av Debian-devs, för Debian-devs så att säga. Sid är unstable-versionen av Debian, döpt efter den elaka pojken i Toy Story, som ”förstör leksakerna”. Det är tänkt att vara en varning.

Kör Debian Stable om du vill ha välbeprövade, men något äldre programversioner. Vill du ha lite nyare skulle jag istället rekommendera antingen Ubuntu non-LTS (25.10 kommer i oktober), eller Fedora (Red Hat-baserad, lite annan pakethantering)

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det funkar tillräckligt bra för vissa och för vissa räcker det inte.

Jag vet att jag kommer få göra avkall på vissa spel när jag byter till Linux på min sista dator. Den som jag använder mest. Har kört det på de datorerna som jag inte använder så ofta för att känna på det över tid och dessto mer jag använder det dessto mer gillar jag det.

Men, det beror på vad man värderar. För mig är det viktigt att datorn är min och att OS:et inte säljer mig eller min data. Det är viktigare än att jag kan köra alla spel för mig.

Som sagt, passar vissa, vissa inte.

Man vet bara om man kört det ett tag om det är något för en.

Jag respekterar det resonnemanget men alla står inte stolta framför sitt os och siktar på att göra 0 print.Frågan handlade väl om användarvänlighet i office paketet. Men jag tänker mig att det måste ju finnas många duktiga m365 användare som kan berätta hur det fungerar och vad som inte fungerar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag respekterar det resonnemanget men alla står inte stolta framför sitt os och siktar på att göra 0 print.Frågan handlade väl om användarvänlighet i office paketet. Men jag tänker mig att det måste ju finnas många duktiga m365 användare som kan berätta hur det fungerar och vad som inte fungerar.

Jag brukar köra webbversionen på jobb, så jag vet inte riktigt vad problemet är. Och det funkar så bra som office kan funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som överväger att testa eller gå över till Linux , ett varningens finger för ventoy : https://github.com/ventoy/Ventoy/issues/2795

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vad är det som inte är pålitligt (förutom zoom då) på Mint?
De debianbaserade distarna brukar vara väldigt stabila.

Vill du ha superstabilt så kör ren debian. Vill du ha mer up to date så kan du köra debian sid.

Arch är ju populärt men tycker det är lite överskattat (absolut inte dåligt men det har blivit lite av en fluga).

Opensuse är väl nästan de bästa valet nu för tiden. Men böir mest debianbaserat här eftersom de flesta servrarna kör det. Men det är väl lite lathet från min sida kanske.

Debian, visst. Stabilt.
Andra stabila är Red Hat, som man får betala för. Dock är ju all källkod öppen, därför finns Centos Stream. Som är 100% kompatibel.
De där är väl de mest stabila som finns. (finns säkert fler, jag har inte provat fler)

Arch. Min uppfattning är att det är nyare kod (=instabilare enligt filosofin hos Debian/RedHat). Mitt tips där är CachyOS som är en mer optimerad/polerad variant. EndeavourOS har jag inte provat.

OpenSUSE. Visst, lite nyare paket än de mest stabila. Europeisk dist, om det är viktigt. Det som irriterar mig mest är att inställningar och pakethantering görs på flera ställen, tänk kontrolpanelen i Windows, olika saker på olika ställen.

Debian Sid? Som sagt i tråden, de har ny kod, ja. Men mer otestad också.
Debian har ingen bra mellanvariant, har jag märkt.

Fedora då. Grogrunden för kommande Red Hat, ny kod, men inte nyaste/otestade.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Har kört med tiling WM i några veckor nu, och känslan av nytt och förträffligt som infann sig i början börjar onekligen blekna. Är det så bra i längden, egentligen?

Ofta vill man ju ha ett huvudfönster i mitten med stödfönster på sidorna, eller andra varianter av "inte halvering". Vilket förstås går att fixa till med en tiling vm men det känns som man spelar en sorts tetris som tar mycket längre tid än "Snap to grid"-lösningar (a la Fancyzones).

Missar jag något uppenbart?

Jag känner likadant. Jag testade Omarchy och störde mig rätt rejält på att alla andra fönster kastas om när jagstänger ett fönster. Det är iofs värre för mig då jag har en 32:9 skärm med ett fönster i mitten och sen flera mindre på höger och vänster sida. Stänger jag ett fönster på högerkanten slungas fönstrena på vänsterkanten över till höger för att fylla ut tomrummet.

Det verkar finnas kortkommandon för att ge dig mer kontroll över beteendet, men jag har inte orkat sätta mig in i det. Saknar också fancyzones-beteendet.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Jag kör openSuse Tumbleweed med KDE. Har en full AMD rig speldator. Fungerar allt utan problem. Alla spel som jag har testat fungerar (nyare också). Mycket enkelt.

Det som nämns innan att pakethanteringen och inställningar finns på lite olika ställe är sant. Dock inget som irriterar mig. Är inte där dagligen.

Ungefär en gång i månaden kör jag "sudo zypper dup" sen en omstart och det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Jag känner likadant. Jag testade Omarchy och störde mig rätt rejält på att alla andra fönster kastas om när jagstänger ett fönster. Det är iofs värre för mig då jag har en 32:9 skärm med ett fönster i mitten och sen flera mindre på höger och vänster sida. Stänger jag ett fönster på högerkanten slungas fönstrena på vänsterkanten över till höger för att fylla ut tomrummet.

Det verkar finnas kortkommandon för att ge dig mer kontroll över beteendet, men jag har inte orkat sätta mig in i det. Saknar också fancyzones-beteendet.

Bazzite har "FancyZone" inbyggt som jag tycker fungerar riktigt bra.
Enkelt att ställa in zonerna och aktivera dom genom att hålla in shift.

Överlag är jag imponerad över Bazzite hur mycket som bara fungerar.
Har man lite datorvana som många av oss har här så fungerar det likabra som Windows. Med brasklappen att vissa spel inte lirar (pun intended) iom anti cheat.

Permalänk
Medlem

För dem som saknar en motsvarighet till Fancy Zones så har KDE ett Kwin Script tillägg som heter KZones som är en rätt så vettig ersättare. Configurationen är bökigare än Fancy Zones men när man väl fått den confad så är funkar det riktigt bra.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Vad är säkert

Skrivet av jagoxo:

Ni som överväger att testa eller gå över till Linux , ett varningens finger för ventoy : https://github.com/ventoy/Ventoy/issues/2795

Fasiken också, jag gillar ju ventoy.
Hur allvarligt är det?
Jag fattar inte riktigt vad det innebär.Vad ska man köra då?
Rufus? Eller Etcher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Din argumentation är på samma nivå som att säga att tvättmaskiner inte fungerar för man kan inte använda dem för att köra till jobbet.
Nä, de fungerar inte för de är inte bilar. De är tvättmaskiner.

Eller en lite mer teknologisk liknelse: Windows är skit för man kan inte köra Switch2-spel.
Nä, för Windows är gjort av Microsoft och Switch2 kommer från Nintendo. Nintendo vill inte att deras sweitch2-spel ska gå att köra i Windows.

Microsoft Office fungerar inte i Linux för att Microsoft lagt in speciell kod så det inte går att köra i Linux. Det är ett Microsoft-problem, inte ett Linux-problem.

Vissa spel, speciellt competetiva multiplayer online-spel, går inte att köra i Linux för att spelen innehåller anti-cheatprogram som ses som virus i Linux och därför aldrig kommer att kunna köras i Linux på samma sätt som i Windows.
Eller så har speltillverkarna gjort precis som Microsoft: kodat spelet så att de specifikt inte går att köra i Linux.
Återigen: detta är inte ett Linux-problem, utan ett problem som speltillverkarna själva skapat.

Allt du räknar upp skulle kunna köras i Linux bara tillverkarna vill det - och det skulle bokstavligen inte ta mer än några minuter för tillverkarna att fixa så det går att köra i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så du är nöjd med hur Microsoft har bestämt att det skall fungera?

Det är inte precis samma sak som att vilja att något skall fungera som man själv vill.

Så klart inte. Men du får gärna komma med ett exempel - Vad är det du har varit ute efter och gjort så att Linux funkar som du själv vill, som ej är nåbart genom Windows?

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Vänlig påminnelse, tråden är tänkt att vara för före-detta Windows användare som vill ta eller redan tagit klivet över till Linux på skrivbordsmiljön, för att diskutera erfarenheter och eventuellt få hjälp med problem.

Minimera pajkastning och generell debattering Windows vs Linux.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av jagoxo:

Fyfan. Använd dd eller cat istället.

Permalänk
Skrivet av Best_Bob:

Hur allvarligt är det?
Rufus? Eller Etcher?

Det betyder att du inte kan vara riktigt säker på vad du kör när du kör Ventoy.
(Som när man kör Windows/Apple/Steam eller Chrome osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Best_Bob:

Hur allvarligt är det?
Rufus? Eller Etcher?

Som jag förstod (jag kan ha fel) så innehåller Ventoy kod (blobs) som:
1. Inte tycks göra någon nytta, d.v.s. Ventoy skulle fungera utan blobarna.
2. Är obfuskerad, d.v.s. koden är skriven på så sätt att det är väldigt svårt att räkna ut vad koden gör. Kort sagt: vi vet inte vad den gör och den skulle kunna vara skadlig.

Det betyder inte att Ventoy per automatik är dåligt, men det undergräver förtroendet för Ventoy.

Vad finns det för risker?
Efter att man bränt en Ventoy-USB så kan Ventoy på USB:n inte kommunicera med någon på nätet, d.v.s. Ventoy kan inte skicka info om vad du har på din USB.
När man bootar en Ventoy-USB skulle ventoy - teorin, kunna injicera skadlig kod i de ISO-filer som finns på USB. Av vad jag vet görs givetvis inte detta idag. Dessutom är det svårt för Ventoy att göra detta, för skadlig kod är skriven för olika OS och Ventoy kan inte veta vilket OS olika ISO:s är skrivna för: Windows, Linux, BSD, Haiku, ReactOS,...
Däremot kan man göra en kvalificerad gissning att de flesta Ventoy-stickor har Linux-ISO:s och därmed skulle Ventoy kunna injicera skadlig Linux-kod på alla ISO:s som den känner igen som Linux.
VIKTIGT: detta görs inte idag, men i teorin skulle den okända onödiga koden i Ventoy vara någon trojan som aktiveras i framtiden.
Jag ser det som väldigt osannolikt, men det är inte omöjligt.

Vad ska man köra istället?
Ventoy är unikt (av vad jag vet) då det är enda lösningen som låter en ha flera iso-filer på samma USB.
Är det ett krav att ha flera ISO:s på samma USB har man inget annat val än Ventoy.

Du nänmer Rufus och Balena Etcher, de två mest kända.
Av vad jag vet är bägge öppen källkod, men av vad jag vet skickar Etcher telemetri till Google, d.v.s. när du bränner något med Etcher skickar programmet info om vad du bränner till Google. Inte ens Ventoy gör detta.

Andra alternativ:

BZT USB Imager.
Ett väldigt litet program som kan avskräcka folk som inte är vana vid att bränna ISO:s
https://bztsrc.gitlab.io/usbimager/
https://gitlab.com/bztsrc/usbimager

Fedora Media Creator
Det låter som den bara bränner Fedora-ISO:s.
Programmet förväntar sig att bränna en Fedora ISO.
Men det kan bränna vilken ISO som helst.
https://docs.fedoraproject.org/en-US/fedora/latest/preparing-...
(skrolla ner till Windows-sektionen)

Permalänk
Medlem

Beror väl också väldigt mycket på vad man använder sin dator till. Jag ha använt både Windows, Linux(olika distar) och BSD(olika distar) utan några större problem som min primära desktop. Vissa behöver mer fixande än andra, kom ihåg att FreeBSD var lite knökigt att ha som desktop på bärbara för en 15 år sedan oftast tog det någon dag innan man fick den som man ville och fick allting som wifi osv att funka. Men BSD är inte att rekommendera som dekstop om man är en generell användare.

Håller just nu på att planera en Linuxmaskin som kommer agera både AI server, Filserver och även fungera som gamingdator kopplat till TV i vardagsrummet. Den kommer då både jag och frun att använda. Ingen aning vilken dist jag kommer använda har senaste tiden oftast bara kört Ubuntu men det är mest av lathet för att det är så simpelt och snabbt att installera.

Min mor som är 70+ har också kört Linux så det är inte supersvårt bara man vänjer sig lite. Har man en gammal laptop eller liknande så kan det alltid vara kul att prova lite om man är nyfiken.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Hej! Kul tråd. Brukar inte skriva på SweClockers men tänkte för en gångs skull bidra här.

Jag har glidit in i Linuxvärlden via Raspberry Pi-datorer (som kör en variant av Debian) och att sätta upp hemmaservers.

Jag började köra Proxmox (ett alternativ till VMWare) på två HP Elitedesk 800 G4 Mini som jag byggt ut med extra ramminne och SSD:er. På dessa kör en rad olika tjänster med Debian i botten. Jag gillar hur tillrättalagt (nåja) allt är idag via olika scripts som automatiserar installationen av ett flertalet tjänster. Dessutom kan man använda AI tjänstern till att felsöka eller utbilda sig själv om hur systemen fungerar.

Jag kör följande tjänster/program i min Linuxmiljö. NextCloud (ersättare till Google Drive och Google Photos), HomeAssistant, Nginx reverse proxy, Pi-hole (ad-blocker på nätverksnivå), WireGuard (local VPN).

Har lite alla möjliga devices och smartphones hemma som använder sig av dessa tjänster och det fungerar generellt fint. Jag gör backup på allt löpande till en NAS.

Jag har ingen desktop-installation. Men hade absolut kunnat tänka mig gå över till detta. Jag hoppas på en officiell pc version av SteamOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Debian, visst. Stabilt.
Andra stabila är Red Hat, som man får betala för. Dock är ju all källkod öppen, därför finns Centos Stream. Som är 100% kompatibel.
De där är väl de mest stabila som finns. (finns säkert fler, jag har inte provat fler)

Arch. Min uppfattning är att det är nyare kod (=instabilare enligt filosofin hos Debian/RedHat). Mitt tips där är CachyOS som är en mer optimerad/polerad variant. EndeavourOS har jag inte provat.

OpenSUSE. Visst, lite nyare paket än de mest stabila. Europeisk dist, om det är viktigt. Det som irriterar mig mest är att inställningar och pakethantering görs på flera ställen, tänk kontrolpanelen i Windows, olika saker på olika ställen.

Debian Sid? Som sagt i tråden, de har ny kod, ja. Men mer otestad också.
Debian har ingen bra mellanvariant, har jag märkt.

Fedora då. Grogrunden för kommande Red Hat, ny kod, men inte nyaste/otestade.

Fick uppfattningen att vi pratade om desktopanvändning nu.
Men visst RHEL är ju stabilt och jättebra om man behöver supporten, både på disten i sig självt och applikationerna som körs på systemet. Som du säger, CentOS är ett bra alternativ.

Debian har fördelen att det körs på typ allt idag. Ju fler som kör något desto snabbare hittas och åtgärdas problem.

Gällande Opensuse så är ju tumbleweed den mest uppdaterade så klart. När du säger att pakethanteringen och inställningar görs på olika ställen så kanske jag missförstår dig... Tänker du på yast och zypper? För man brukar väl alltid ha dem på olika ställen? Man kör väl oftast terminalen ändå.