Apples mobilkrets piskar AMD och Intel i Geekbench

Permalänk
Medlem

Och trots detta så fungerar min telefon fortfarande inte som ett nintendo switch kombinerat med en jobblaptop.
Så mycket prestanda I min s24 ultra och koppla den med dex blir alltid sämre än min laptop, och spelen är fortfarande subpar.
Eller så är det jag som inte kikat på länge och lever på gamla upplevelser 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Är du verkligen säker på det? Igen, dålig mjukvara. En gpu är mer eller mindre 10000 kycklingar som presterar bättre än dina 16 oxar I cpu.

Förvisso är mjukvara anpassad för det men.. är inte det lite poängen?

Jag har sagt det förut att det rimligtvis borde vara 100+ kärnor i en instegsCPU idag, vad skulle vi annars göra med alla transistorer. Frekvensen har stått still i ett decennium, tvärtom borde industrin backat frekvensen lite och lärt utvecklarna att skriva flertrådade applikationer istället. Och gjort en bättre schemaläggare till ditt os, minsta stutter i skrivbordsmiljön är bara pinsamt.

Men vi får väl se om 10-15 år, det finns iallafall några ställen det rör sig på.

Oavsett om det du ens skriver skulle vara möjligt (vilket jag har svårt att se då allt inte går att multitråda, ibland måste saker göras i sekvens, relativt ofta faktiskt..) så är det ju uppenbart att hela branschen inte har ställt om till att saker ska skala bra med 100 kärnor. Och för mycket vi gör kommer det rimligtvis inte hända på ett tag heller.

Grafikkretsar har sina saker de är bra på cpuer sina, allt passar inte att köra på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Säger inte emot det du säger, men mycket har faktiskt hänt på sensorfronten de senaste fem åren. Sensorerna i Iphones har vuxit rejält, och det finns kinesiska märken som har sensor på 1”. Om inte i klass med systemkameror så är de åtminstone ikapp kompaktkameror och vissa spegellösa.

Ja och lägg på alla digitala förbättringsmetoder som sker osv så är det klart mindre skillnad idag på systemkamera vs mobil. Sen är det såklart skillnad, men för gemene man blir det svårare och svårare att se skillnad. Och som med mycket annat, när man ”hjälper” till med automatiska filter, så får man ofta fram sånt som många anser ser bättre ut. Även om de kanske inte reflekterar verkligheten lika bra. Mörkerbilder är väl där det fortfarande kan vara tydligt, men det är ju ett rätt nischat användningsområde för en kamera oavsett enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Apple verkar ju väldigt sugna på att köra ai-modeller lokalt på telefonerna, så gissar att det i första hand är detta man tänkt som område. Man har ju även ökat mängden ram med 50% från förra årets modeller. Då behövs som bekant både beräkningskraft och snabbt stort minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mobiler för 15000kr+. Helt sanslöst vad folk lägger pengar på, årligen..

De få som gör det kan ju också sälja den gamla med 30% förlust, dvs ca 5000 kr årligen. Nu finns dem dock billigare än för 15.000, vet inte var du får den siffran ifrån.

Själv köper jag nytt ungefär vart fjärde-femte år.

Angående artikeln, välj ett GB resultat som inte är det lägsta åtminstonde.

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/13780176

4000/11000 ST/MT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Det är en helt annan sak. Såklart vill alla också ha prestanda, men framförallt minne.

Jag valde en mobil med extra ram för att den skulle stå sig bättre över tid. Att få slut på lagring för att du tagit bilder på sånt du tycker om är också väldigt tråkigt.

Men hur länge har det funnits mobiler med 8gb ram och 256+gb lagring?

Mjukvaran behöver egentligen inte ens optimeras, det är det som är det sjuka. Det räcker gott och väl att de bara låter bli att aktivt göra val som förstör, man behöver inte använda ALLA bibliotek som finns i varenda applikation. Osv.

Har ni märkt att det går att ringa med video i nästan alla chattapplikationer som tex messenger/WhatsApp? Man kan undra vad det egentligen bidrar med.

Samma här, 16 GB RAM och 512 GB lagring. Men Fortfarande så valde jag en telefon som gör minst 2000 poäng i single core... alla program, applikationer och tjänster kommer att kräva mer i framtiden... detta är oundvikligt. Därför är det än viktigare nu när utvecklingen saktar in att välja en modell med hög prestanda, mycket RAM och lagring... väljer du en billig modell idag (>3500 kr) så lär du bli besviken redan om ett eller två år... väljer du något som t.ex Oneplus Nord 4 eller dylikt så kan du klara dig mer än dubbelt så länge.

Videochatt möjlighet har vi haft i över ett årtionde, inget som gör att din gamla telefon känns seg, det handlar om rå CPU kraft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Definera "utan problem"... Stött på många som hävdar att dom klarar sig utmärkt med gammal hårdvara, sen när dom visar står saker och laddar i 5-10 sekunder stup i kvarten och vissa saker är så hackigt att man lika gärna kunde låta bli.

Tror snarare du är i andra änden av skara, den skaran som inte vet vad dom går miste om.

Well använder chrome, Youtube och sociala medier på mobilen (som merparten av användare) samt vlc.
Fungerade minst lika bra som på min fold 4.

Samt om det väl skulle laddar i 4-10 sekunder vad gör det? Fungerar det inte då eller? Är det ett problem att vänta några sekunder så borde man nog försöka ändra lite saker i sitt liv.

Samt vad är det jag går miste om? Som sagt jag använder en fold 4...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Bra Daniel! Rätt tänkt, vi får fokusera på det positiva med teknikutvecklingen

Håller med. Det intressanta här är vad numera är tekniskt möjligt i ett litet mobilkort som vänder sig till en bred massa. Inte att spel funkar sämre i en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Detta lärde jag mig av en kollega som är kamera nörd. Han skrattade gott när jag jämförde mobilkameror med systemkameror sedan fick jag se lite riktiga bilder och även proffsiga stora bilder han tagit och skrivit ut på A0 papper och det var riktigt imponerande faktiskt hur bra detaljer det var, han är pilot(på fritiden) och brukar ta mycket flyg foton.

Kanske borde ha lagt till "i bra belysning" eller med stativ

Drog faktiskt fram min systemkamera med motsvarande 400mm objektiv för att fotografera månen för ett par dagar sedan. I det fallet hade inte en mobil haft en chans.

Sen kan jag inte minnas när jag skrev ut något i A0 sist.

Annars håller jag delvis med din kollega, men med RAW-format och annat trevligt så har fortfarande en mobilkamera mycket att ge för vardagsbilder.

Permalänk
Skrivet av Hoppitoss:

Samma här, 16 GB RAM och 512 GB lagring. Men Fortfarande så valde jag en telefon som gör minst 2000 poäng i single core... alla program, applikationer och tjänster kommer att kräva mer i framtiden... detta är oundvikligt. Därför är det än viktigare nu när utvecklingen saktar in att välja en modell med hög prestanda, mycket RAM och lagring... väljer du en billig modell idag (>3500 kr) så lär du bli besviken redan om ett eller två år... väljer du något som t.ex Oneplus Nord 4 eller dylikt så kan du klara dig mer än dubbelt så länge.

Videochatt möjlighet har vi haft i över ett årtionde, inget som gör att din gamla telefon känns seg, det handlar om rå CPU kraft...

Snyggt. Jag menar inte att det är vidare tungt att videochatta, men är det någon som bett om det? Det är klart att det tar mer ramminne i anspråk att hålla fem appar som "kan allt" i minnet än fem appar som gör var sin sak.

Alla appar ska visst även ha en webbläsare, vilket är fruktansvärt irriterande. Det finns även en uppsjö av inställningar för att styra vart länkar öppnas men.. trots i mina ögon en överdriven ansträngning så vägrar den använda webbläsaren ändå. Som en konsekvens får man (minst) dubbelt så många cookie-popups.

Men det är tur man har en okej prestanda på luren ändå, den måste även orka driva Adguard vpn för allt, annars är hela upplevelsen vulgär. Men det är också ett symptom av samma sak, aktivt dåliga beslut. Kan starkt rekommendera för övrigt, den filtrerar även ut reklam ur appar 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well använder chrome, Youtube och sociala medier på mobilen (som merparten av användare) samt vlc.

Samt om det väl skulle laddar i 4-10 sekunder vad gör det? Fungerar det inte då eller? Är det ett problem att vänta några sekunder så borde man nog försöka ändra lite saker i sitt liv.

Om du använder en Fold 7 några dagar och sen åtegår till din fold 4 kommer du troligtvis tycka den är trög. Sen har ju såklart vissa mer tålamod för sånt än andra.
Det är väl lite som när SSD började bli vanligt på datorer. Verkade rätt onödigt men när man väl testat en dator som hade en så var det inget kul att använda sin dator igen. Eller 120hz skärmar har man vant sig med 120+ kan det vara tråkigt att gå tillbaka till en 60hz telefon.

Men idag så hänger telefoner med mycket bättre än för 15 år sedan då kunde de vara "oanvändbara" efter några få år. Så jag tror dig när du säger att din fold 4 känns pigg. Har en 7 år gammal Iphone XR på jobbet och den är helt okej och jag skulle kunna köra med den utan problem om min Iphone 15 gick sönder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du använder en Fold 7 några dagar och sen åtegår till din fold 4 kommer du troligtvis tycka den är trög. Sen har ju såklart vissa mer tålamod för sånt än andra.
Det är väl lite som när SSD började bli vanligt på datorer. Verkade rätt onödigt men när man väl testat en dator som hade en så var det inget kul att använda sin dator igen. Eller 120hz skärmar har man vant sig med 120+ kan det vara tråkigt att gå tillbaka till en 60hz telefon.

Men idag så hänger telefoner med mycket bättre än för 15 år sedan då kunde de vara "oanvändbara" efter några få år. Så jag tror dig när du säger att din fold 4 känns pigg. Har en 7 år gammal Iphone XR på jobbet och den är helt okej och jag skulle kunna köra med den utan problem om min Iphone 15 gick sönder.

Well du tror men jag vet, och du har fel, som sagt, 6 veckor så gick jag från min fold 4 till min A32 och det är ärligt talat ingen skillnad i vanligt användande (utöver formatet då).
Fast SSD på dator är ett enormt steg, mobiler har gjort onödiga småsteg i massvis med år nu som för användaren inte direkt tillför något utöver lull lull som bara ett fåtal användare faktiskt har nytta av.

Men ändrar inte att dagens mobiler är EXTREMT overkill för vad 99% av alla användare behöver.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well du tror men jag vet, och du har fel, som sagt, 6 veckor så gick jag från min fold 4 till min A32 och det är ärligt talat ingen skillnad i vanligt användande (utöver formatet då).
Fast SSD på dator är ett enormt steg, mobiler har gjort onödiga småsteg i massvis med år nu som för användaren inte direkt tillför något utöver lull lull som bara ett fåtal användare faktiskt har nytta av.

Men ändrar inte att dagens mobiler är EXTREMT overkill för vad 99% av alla användare behöver.

Okej.

Jag tycker det är bra att telefonerna är "overkill" då kommer de bytas ut pga att de går sönder eller att användaren tycker det behövs pga bättre kameror osv, istället för att den var nästan oanvändbar efter några få år pga den inte orkade driva mjukvaran på ett vettigt sett längre. (iphone 4 med ios 7) eller HTC desire.
Sen finns det ju budgettelefoner för användare som inte tycker det är viktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Jag tänkte skriva ett längre inlägg om hur du har fel, men orkar bara inte. Du är samma typ av människa som 2006 skulle skrivit samma sak om Intel Core 2 Duo

Permalänk
Skrivet av Pelle proffs:

Har ni märkt att det går att ringa med video i nästan alla chattapplikationer som tex messenger/WhatsApp? Man kan undra vad det egentligen bidrar med.

Jag ringer ofta videosamtal när jag vill visa någonting för medarbetare i jobbet.

Haha BankId är över 200 MB nedladdning. 🤦‍♂️
5 MB hade varit mer rimligt IMO.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Jag ringer ofta videosamtal när jag vill visa någonting för medarbetare i jobbet.

Varför? Det är en helt poänglös optimering även om det var tekniskt möjligt.

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde göra ljudet lika bra som en telefon var innan smartphones dök upp som concept tycker det borde vara en 1a prioritering jag använder en telefon att ringa med rätt ofta i jobbet. det andra e ganska ointressant. visst bra med gps maps & att man kan utföra bankärenden osv men hur kan ljudet vara så kasst. (har både haft apple & samsung osv. så e överlag dåligt ljud på alla visst med hörlurar så e det ok men men ja de e ju tunna e väl där problemet ligger)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Verkligen! Minns när jag köpte min OnePlus 6, från en OnePlus 1. Jag var så taggad, det var ett sånt stort steg när jag köpte ettan från en htc desire HD. Allt var bättre då, sen rootade jag den och hade cyanogen osv. Svinkul!

20 minuters pillande med OP6, sen suckade jag, stoppade ner telefonen i fickan och tittade ut genom bilrutan på regnet utanför. Besvikelsen.

Mer nöjd med nuvarande, men det är i princip bara kameran som är bättre. Viktigt förvisso, barn och sånt, men det är också lite som skivan på köksbänken: inget man direkt tänker på så länge den finns där.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Absolut, ringer alltid med video på jobbet. Också alltid med teams, på laptopen. Har faktiskt en jobbtelefon, men förstår inte varför. Jag har MIN telefon själv, jag tänker aldrig släppa kontroll över att jag bestämmer över hur den ska vara. IT kan få klanta till andras telefoner men min telefon, den är det enbart jag själv som får klanta till.

Sen behöver jag dator för 99% av det jag gör på jobbet och jobbar när jag är instämplad. Vilket jag gör med datorn.

BankID är ändå ganska lindrigt, idag får vi nästan vara tacksamma för alla appar under 1gb. Varför det är så är helt galet, speciellt när tex Android redan tillhandahåller ramverk för allt en app kan tänkas vilja göra, vad behövs resterande miljard kodrader till?

Såklart låter man som en gubbe, vad är alternativet? Spel på 100gb innehåller iallafall högupplösta texturer, det är åtminstone något som genuint tar plats. Nu drar varje telefon inte mycket men det skiljer antagligen ett antal kärnkraftverk ändå i hur mycket energi som skulle sparas om ett modikum av prestandaoptimering hade applicerats. (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

De tre första kommentarerna i den här tråden? Alla tre är negativa till den höga prestandan.

Mer att folk frågar sig vad man ska ha all denna prestanda till när långt mer blygsamma kretsar ger samma upplevelse. Detta gäller för övrigt väldigt mycket hårdvara. Inom ett väldigt stort spann är vad som säljs "tillräckligt bra för att bättre prylar inte ska ge en meningsfull förbättring".

Skrivet av Pelle proffs:

BankID är ändå ganska lindrigt, idag får vi nästan vara tacksamma för alla appar under 1gb. Varför det är så är helt galet, speciellt när tex Android redan tillhandahåller ramverk för allt en app kan tänkas vilja göra, vad behövs resterande miljard kodrader till?

Du är inte den enda som funderat över detta. Extremt enkla program som inom PC-världen skulle legat allt från några hundra kB till som mest några MB kan på Android ligga på hundratals MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exempel är Tile64 som redan 2007 hade en krets med 64 CPU-kärnor som slog Intel på fingrarna i MT om man kunde dra nytta av all kraft. En av Intels kommentarer var spot om: 1000 kycklingar kommer aldrig kunna ersätta 2 oxar!

Fast de 1024 kycklingarna har ju dominerat sen mitten av 90-talet i det sammanhang som citatet egentligen kommer ifrån, Seymour Cray.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Mer att folk frågar sig vad man ska ha all denna prestanda till när långt mer blygsamma kretsar ger samma upplevelse. Detta gäller för övrigt väldigt mycket hårdvara. Inom ett väldigt stort spann är vad som säljs "tillräckligt bra för att bättre prylar inte ska ge en meningsfull förbättring".

Nu svarar jag på citatet som inte var till mig 😆

Det riktigt tråkiga och det jag egentligen är mest upprörd över vad gäller hårdvaran, är att jag vet att det är medvetet. Det är 100% en medveten strategi att begränsa mjukvaran till billigare modeller, för att konsumenten ska ha någon anledning att faktiskt betala mer för toppmodellen.

Hur vet jag det? Jag har jobbat på ett företag där de ville göra samma sak, även om det inte var för just mobiler. Slogs med näbbar och klor för att det inte skulle bli så.

This is why we can't have nice things, osv. Hade mjukvaran och hårdvaran varit skiljda från varandra även på mobiler hade marknaden antagligen sett väldigt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett sådant exempel är ju att Apples Pro/Max serie är snabbare än senaste ThreadRipper i Blender-rendering när de förra använder iGPU.

Va?

Kan du visa hur den jämförelsen ser ut?

(jag blir gärna överbevisad, men dom jämförelser jag hittar på VRay säger något helt annat)

Skrivet av Yoshman:

Jag vill inte veta prestanda för något hypotetiskt scenario där allt är bortskalat för att vinna 100–200 poäng.

..utom när det hypotetiska scenariot är till Apples fördel.

Permalänk
Skrivet av Samsquanch:

Varför? Det är en helt poänglös optimering även om det var tekniskt möjligt.

Så du tycker inte det är problematiskt att ett program som används för att garantera din identitet i många lagligt bindande sammanhang är så stort och därmed sannolikt innehåller så många beroenden att det är praktiskt talat omöjligt att göra en uttömmande kontroll av att det inte innehåller skadlig kod?

Onödiga kodberoenden är ett otyg av många verkliga orsaker. Sen att man dessutom skulle kunna få program som fungerade bättre och snabbare och mer energieffektivt genom att hålla dem mer slimmade hade bara varit en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Personligen köpte jag för kunna spela spel med högsta inställningar och fps.

Höga inställningar? Pratar vi spel på iPhone, är möjligheterna till att ändra grafikinställmingarna högst begränsade, om ens möjligt. Vågar också påstå att du knappast får någon större prestandavinst i spel på en iPhone med A19 Pro-prolle jämfört med tex en A18.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Behöver du söka efter saker på nätet och det laddar 4-10 sekunder per hemsida, vips så har du slösat 5-10 min extra för att du har en långsam telefon.

Lägg bort Fold 4;an i en månad, så får du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Behöver du söka efter saker på nätet och det laddar 4-10 sekunder per hemsida, vips så har du slösat 5-10 min extra för att du har en långsam telefon.

Lägg bort Fold 4;an i en månad, så får du se.

Gör du 100 sökningar på en dag, och inte har 5-10 minuter över, så har du kanske andra problem.

Du hade själv en Fold 4 för 2-3 år sedan, menar du att ditt liv var helt annorlunda då, pga. det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Säger inte emot det du säger, men mycket har faktiskt hänt på sensorfronten de senaste fem åren. Sensorerna i Iphones har vuxit rejält, och det finns kinesiska märken som har sensor på 1”. Om inte i klass med systemkameror så är de åtminstone ikapp kompaktkameror och vissa spegellösa.

Problemet är att megapixlarna ökar med storleken på sensorn vilket leder till mycket "brus". Hur stor är inte en sådan sensor på en riktig kamera med samma upplösning?

Var en telefon som gick emot strömmen ett tag och hade en relativt lågupplöst kamera på 4mp när de andra tävlade i 16mp området och kvaliten i mörker var slående, det var innan all AI filtrering men dom la ned eftersom alla trodde kameran var dålig för det bara var 4 megapixel men de flesta kunde ändå inte se skillnad på sina mobilskärmar. Var bara de som kunde något om kameror som visade intresse vilket är rätt få.

Kompakt kameror är väll mer eller mindre utdöda?

Skrivet av walkir:

Kanske borde ha lagt till "i bra belysning" eller med stativ

Drog faktiskt fram min systemkamera med motsvarande 400mm objektiv för att fotografera månen för ett par dagar sedan. I det fallet hade inte en mobil haft en chans.

Sen kan jag inte minnas när jag skrev ut något i A0 sist.

Annars håller jag delvis med din kollega, men med RAW-format och annat trevligt så har fortfarande en mobilkamera mycket att ge för vardagsbilder.

Har du bra ljus funkar de ofta rätt bra men i mörker är det ofta riktigt horribla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Gör du 100 sökningar på en dag, och inte har 5-10 minuter över, så har du kanske andra problem.

Du hade själv en Fold 4 för 2-3 år sedan, menar du att ditt liv var helt annorlunda då, pga. det?

Se det såhär istället. Hade du varit okej med 4-10sekunder reklam innan varje hemsida laddade in?
Det handlar ju inte om tiden man "förlorar" utan att det blir irriterande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Va?

Kan du visa hur den jämförelsen ser ut?

(jag blir gärna överbevisad, men dom jämförelser jag hittar på VRay säger något helt annat)

Officiella Blender benchmark, top 5 threadrippers mot top 5 Mac

Saknar inte VRay helt GPGPU-rendering?

Skrivet av Xeonist:

..utom när det hypotetiska scenariot är till Apples fördel.

Sett många hävda att GB6 visar just Apples enheter i ett långt bättre ljus än vad man ser i "verkligheten". Det är faktiskt inte sant, GB6 har en del potentiella brister och än är att "working-set" som används är relativt små då de måste fungera ända ned på hyfsat enkla telefoner.

Tvärtom brukar M-serie kretsarnas fördel var minst lika stor, eller till och med större, i mer krävande fall. Möjligen p.g.a. att Pro/Max mer påminner om HEDT än vanliga desktop-system när det kommer till bandbredd mot RAM.

Det som gör GB6 till en bra benchmark och varför man i första hand bör titta på resultat gjorda på system med standardinställningar och standardinstallation är för det är vad normalanvändaren kommer köra med. Och för normalanvändaren tror jag inte ens storleken på det "working-set" GB6 använder utgör ett problem.

Relativ prestanda mellan olika CPU-modeller i GB6 har visat korrelera väldigt väl med SPECint/SPECfp. Det senare är nog den mest populära standardbenchmark man hittar för server-CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer